[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
Matruusi kirjoitti:Oma veikkaukseni on, että se ei missään nimessä tule olemaan Fiat Ferroviarian Pendolino. Johtuen huonosta menestyksestä Suomen sisäisessä liikenteessä. Varma veikkaus on joko ICE tai ehkä ruotsalaisten malli, joita on X-2000 ja Linx (X2?).X2000:n valmistanut ABB:n Ruotsin kiskokalustotehdas kuuluu nykyään Bombardieriin.
Klazu kirjoitti:Los Angelesin metron laajuus oli yllätys.Tarkoitat kai suppeus? Väkimäärään nähdenhän tuo ei ole kovin kummoinen.
Klazu kirjoitti:Metroissa hyvänä nyrkkisääntönä vertailuissa on, kuinka paljon siitä on maan alla suhteessa kilometrimääriin ja asemiin. Jokainenhan mieltään metron maanalaiseksi kulkuvälineeksi, eikös?
Los Angelesin metron laajuus oli yllätys.
Tarkoitat kai suppeus? Väkimäärään nähdenhän tuo ei ole kovin kummoinen.
Matruusi kirjoitti: Metroissa hyvänä nyrkkisääntönä vertailuissa on, kuinka paljon siitä on maan alla suhteessa kilometrimääriin ja asemiin. Jokainenhan mieltään metron maanalaiseksi kulkuvälineeksi, eikös?Enpä nyt tiedä. Helsingissäkin kaupunkiradat tosiaan voisi minusta lukea metron osaksi. Saksalaisittain molemmat ovat S-bahneja. Metroksi pysäkit ovat turhan harvassa.
late- kirjoitti:Enpä nyt tiedä. Helsingissäkin kaupunkiradat tosiaan voisi minusta lukea metron osaksi. Saksalaisittain molemmat ovat S-bahneja. Metroksi pysäkit ovat turhan harvassa.Höpöhöpö. S-Baanaa ei todellakaan lasketa metroksi, vaikka joissain paikoissa se saattaa kulkeakin pitkiä matkoja maanalla. Se on paikallisjuna. U-Bahn tai U-Stadtbahn ovat suomalaisittain metroja. En ymmärrä myöskään, miksi paikallisjunia pitäisi alkaa Suomessakaan metroksi laskea.
late- kirjoitti:Muut ovat jenkkiläistä light railia eli varsin raskaita korkealattiaisia pikaratikoita. Linjoja ajetaan 2-3 vaunun junilla ja katuosuuksia on vähän. Huippunopeus on korkea ja linjoilla on puomein erotettuja tasoristeyksiä.Millainen on light railia edustava raskas korkealattiainen pikaratikka[/i]?? Eikös tuossa sekoitu kaikki mahdolliset tyypit?
Klazu kirjoitti:Paikallisjuna on huono nimi kaupunkijunalle eli englantilaisittain inner suburban -reiteille. Meidän metroamme nimitän S-bahniksi (oikeammin S-bahnin kaltaiseksi) koska se kulkee aika pitkälle tiiviin kaupungin ulkopuolelle ja pysäkkien välitkin ovat pitkiä, joskin Kalasataman myötä keskustassa jo yhtenäisen metromaisia. Tietysti kyse on viime kädessä vain nimestä. Jatkuuhan Lontoossakin Metropolitan line pitkälle esikaupunkeihin.
Höpöhöpö. S-Baanaa ei todellakaan lasketa metroksi, vaikka joissain paikoissa se saattaa kulkeakin pitkiä matkoja maanalla. Se on paikallisjuna. U-Bahn tai U-Stadtbahn ovat suomalaisittain metroja. En ymmärrä myöskään, miksi paikallisjunia pitäisi alkaa Suomessakaan metroksi laskea.
late- kirjoitti:Millainen on light railia edustava raskas korkealattiainen pikaratikka[/i]?? Eikös tuossa sekoitu kaikki mahdolliset tyypit?Järjestelmien väliset rajat eivät olekaan selviä. Yhdysvalloissa light railin käsitettä myös venytetään raskaampaan suuntaan. Los Angelesissa ollaan lähellä vaikkapa Frankfurtin U-Stadtbahnia eli esimerkiksi sininen linja näyttää tältä. Lisää kuvia nycsubway.org:ssa.
lalte- kirjoitti:Helsingissäkin kaupunkiradat tosiaan voisi minusta lukea metron osaksi.Tuon takia joitain metro systeemejä on vaikea mieltää metroksi, koska
late- kirjoitti:Metroksi pysäkit ovat turhan harvassa.Tuo on suoraan sidonnainen kaupungin väestötiheyteen. Metrossa junia kulkee tiheämpään kuin lähijunissa, esim. Leppävaaran A-junaa on kutsuttu "metroksi" leikkisästi.
late- kirjoitti:Olennaista tietysti olisi vain saada kaikki runkolinjat samaan järjestelmään ja samalle kartalle. Pääkaupunkiseudustahan ei ole olemassa yhtenäistä runkolinjakarttaa.Muttei silti metroa tarvitse muuttaa lähijunaksi tai päinvastoin. Saksassa on samaan karttaan ahdettu monia julkisia, metro, s-bahn, ratikat ja joissain paikoissa on jopa bussilinjoja sekoiteltu mukaan. Helpostihan noista Helsingin linjoista tekisi kartan, lähijunien 4 pätkää ja oranssi haarukka pohjalle.
16valve kirjoitti:Hyvä linkki. Löytyy maailman kaikki metrokartat.Pistetään paremmaksi.
http://www.urbanrail.net/index.html
Matruusi kirjoitti:Underground, Tunnelbana... eikös nämä viittaa maan alle.Jos metron käsite tarkoittaa sitä, että metron on kuljettava koko ajan maan alla, maailmassa ei ole kovin montaa (vai yhtään?) metroa. Sehän on selvä, että keskustan ulkopuolella on halvempaa rakentaa metro maanpäälle, ja keskustan ulkopuolelta ihmiset keskustaanhan tulevat. Tunnelbanasta suurin osa on maanpinnalla, vaikka tunnelijunasta puhutaan.