- 13.06.25 01:14
#108273
Shanghaissa muuten on jo vuosia ollut toimivakin maglev-juna, saksalaisella Transrapid-tekniikalla rakennettu 30 km pituinen lentokenttäyhteys. Kyseinen maglev-ratkaisu ei ole yleistynyt, ei Kiinassa eikä Euroopassa. Syystä, sanoisin. Koerata Saksassa on jo ilmeisesti purettu tähän mennessä. Japanilaiset ovat rakentamassa ensimmäistä pitkän matkan maglev-rataa Tokiosta Nagoyaan. Rakentaminen alkoi 2014 ja luemma tämän hetken arvio valmistumisesta on 2034. Hinta on jotain. Ilmeisesti pontimena on yritys toistaa alkuperäisen luotijunan menestys (maglev-radan reitti on ensimmäisen Shinkansen-reitin oikorata), mutta epäilen, että käteen jää lähinnä hyvin iso lasku.
Iggy.P kirjoitti: ↑12.06.25 19:15 Kiinnostavaa nähdä kuinka käy.Voin kertoa sen nyt: käy samoin kuin aiemmille Hyperloop-hankkeille. Luemma kiinalaiset ovat rakentaneet 2 km pitkän putken ja siihen maglev-radan. Hyperloop One rakensi aikanaan Nevadaan 500 m pitkän ja teki kokeen myös ihmismatkustajilla ennen kuin rahat loppuivat vuonna 2023. Hyperloop Onen saavuttama huippunopeus oli suht vaatimaton kiinalaisten väittämään verrattuna, mutta se johtunee lähinnä radan pituudesta, ei sen kummemmin maglevin tai muun tekniikan puutteesta. Väitän, että jos hyperloop olisi hyvä idea, se olisi jo havaittu ja kehittäminen olisi lähtenyt kunnolla liikkeelle. Muskin hypetyksen jäljiltä asiaan kyllä panostettiin sen verran länsimaissa. Kiinan kommunistisella puolueella ja valtiojohdolla on nähtävästi halua ja kykyä laittaa ns. pirusti rahaa infrastruktuurihankkeisiin, oli niissä tolkkua tai ei. Kiinassa on jo yli-investoitu tavallisiin suurnopeusratoihin melkoinen määrä, ja se velkakupla on purkautumassa samaan aikaan asuntomarkkinoiden järjettömän kokoisen kuplan kanssa.
Shanghaissa muuten on jo vuosia ollut toimivakin maglev-juna, saksalaisella Transrapid-tekniikalla rakennettu 30 km pituinen lentokenttäyhteys. Kyseinen maglev-ratkaisu ei ole yleistynyt, ei Kiinassa eikä Euroopassa. Syystä, sanoisin. Koerata Saksassa on jo ilmeisesti purettu tähän mennessä. Japanilaiset ovat rakentamassa ensimmäistä pitkän matkan maglev-rataa Tokiosta Nagoyaan. Rakentaminen alkoi 2014 ja luemma tämän hetken arvio valmistumisesta on 2034. Hinta on jotain. Ilmeisesti pontimena on yritys toistaa alkuperäisen luotijunan menestys (maglev-radan reitti on ensimmäisen Shinkansen-reitin oikorata), mutta epäilen, että käteen jää lähinnä hyvin iso lasku.