Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä bonk
#102227
Olen kuitenkin taipuvainen ajattelemaan hieman @pallon tavoin, että matka Vihdintieltä keskustaan on aivan mahdottoman pitkällinen ratikalla. Lukioaikana tuli oikeasti mentyä tuolla ja naurettavan usein ratikka hajosi kesken matkan, eikä kouluun päässyt ajoissa
Missä sä oot ollut lukiossa, tulevaisuudessako? Eihän vihdintielle pääse sporalla vielä varmaan viiteen vuoteen. Ja sporan hajoaminen? kyllä mun tapauksessa bussit paljon useammin menee rikki, vaikka käytän molempia yhtä paljon.

Mutta mitä mannerheimintien hitauteen tulee, se on ollut totta jo vuosia. Onneksi saadaan kohta Topeliuksenkadulle toinen pohjois-etelä- rinnakkaisraide tuomaan kapasiteettia. Voisi olla hyvä myös tarkastaa olemassa olevian manskun sporapysäkkien välimatkoja. En nyt muista oliko sellainen jo suunniteltu länsi-helsingin pikaratikan vanhanalle osuudelle muutakun toisen paciuksenkadun vierekkäisen pysäkin poisto.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#102228
bonk kirjoitti: 27.04.21 23:19
Olen kuitenkin taipuvainen ajattelemaan hieman @pallon tavoin, että matka Vihdintieltä keskustaan on aivan mahdottoman pitkällinen ratikalla. Lukioaikana tuli oikeasti mentyä tuolla ja naurettavan usein ratikka hajosi kesken matkan, eikä kouluun päässyt ajoissa
Missä sä oot ollut lukiossa, tulevaisuudessako? Eihän vihdintielle pääse sporalla vielä varmaan viiteen vuoteen.
Meinasin kympin linjaa, päätepysäkki meinaan on Vihdintien vieressä. Ehkä olisin voinut tarkentaa, kun täällä ollaan niin tarkkoja. Mulle oli joka tapauksessa aika paljon, kun kaksi kertaa syksyn aikana hajosi ratikka matkalla, mutta ehkä nykyratikat eivät moista tee.
tekijänä bonk
#102231
Sori vähän tuli turhan kärkkäästi. Mutta onhan tonne päätepysäkille yli puoli kilometriä. Kaupungissa puoli kilometria on paljon, tolla matkalla on kaupunginosakin vaihtunut melkein kaksi kertaa. Ja sulle on käynyt hyvin huono tuuri ratikoiden suhteen kun hajonnut kaksi kertaa syksyn aikana. Olisin kyllä uskonut talvella väärin parkkeeratun auton takia liikenteen takkuavan. Se on kyllä ongelma.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#103139
Lähelle tseska-areenaa avattiin v.2018 metroasema. Aseman alkuperäinen nimi oli Khodynskoe Pole mutta fanit pyysivät sen nimeämistä uudelleen CSKA: ksi urheiluseurojen mukaan, joiden tilat ovat lähellä. Huhtikuussa 2016 Moskovan pormestari Sergei Sobjanin antoi määräyksen nimetä asema CSKA:ksi. Aseman-aulassa on veistoksia tunnetuista CSKA-urheilijoista: Vsevolod Bobrov (jalkapallo&jääkiekko), Denis Denisov(jääkiekko) ja Victor Khryapa(koripallo).

Kuvahttps://www.skyscrapercity.com/threads/ ... 3/page-222

Kuva

Kuva


Kuva

KuvaKuvalähde: https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... cow_Metro)[/size]

Lähellä asemaa on mm. tämä jalkapallostadion: https://en.wikipedia.org/wiki/VEB_Arena
Kuva

Muista Moskovan projekteista yksi kiinnostavimpia on tämä:

Moskova rakentaa Rizhskajan liikennekeskusta, josta tulee yksi Venäjän pääkaupungin suurimmista liikenteen solmukohdista. Keskus koostuu kolmesta maanpäällisestä metrolinjasta, kahdesta maanalaisesta metrolinjasta, esikaupunkiradasta ja tulevaisuudessa ensimmäisestä venäläisestä suurnopeusrautatieyhteydestä.
https://www.railwaypro.com/wp/moscow-bu ... port-hubs/
Kantti, veka, highrisejonne tykkää tästä
Avatar
tekijänä jfo
#103776
Elon Muskin The Boring Company on olennaisessa roolissa miehen Hyperloop-visioissa. Los Angelesissa on yksi testitunneli ja Las Vegas Convention Centerin alla toinen.

Youtubessa tuli mielenkiintoinen video vastaan tästä jälkimmäisestä ja koko homma vaikuttaa vähän erikoiselta Länsimetron tunnelien turvajärjestelmistä lukemisen jälkeen:


50+ miljoonalla dollarilla on saatu ahdas 2,7 km pitkä kehämäinen tunneli, jossa ei ole sammutusjärjestelmiä, savunpoistojärjestelmiä, kävelyreittejä pelastautumista varten tai vastaavia turvavarusteita. Ketään ei varmasti naurattaisi jos Tesla syttyisi tuleen tuolla. Kehämäisen tunnelin heikkous eli koko systeemin jumittaminen yhden kohdan jumittaessa tulee hyvin ilmi esimerkiksi tämän Twiitin videosta: https://twitter.com/LasVegasLocally/sta ... 7110391809
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Urbaani
#103777
Kyseessähän on tosiaan yksikaistainen jättibudjetilla rakennettu autotunneli, missä kuljettajan ajamat sähköautot matelevat valoefektien siivittämänä.

Vaikka hyperloop onkin konseptina jännittävä, taitaa käytännön realisoitumiseen olla vielä pitkä aika. -Katsoo vaikka miten maglevkin on vasta nyt ottamassa todellisia askeleita eteenpäin.

Jos Vegasin joukkoliikenteeseen on kuitenkin halua investoida, olisin kyllä aloittanut ihan perinteisestä metrosta/light railista.
tekijänä hmikko
#103778
jfo kirjoitti: 07.01.22 19:05 Ketään ei varmasti naurattaisi jos Tesla syttyisi tuleen tuolla.
En tiedä, mitkä turvanormit tuota rakennelmaa koskevat, mutta olettaisin, että se on sallittu juurikin sen takia, että noissa Tesloissa ei ole kovin monta ihmistä kerralla. Asia olisi eri, jos tuolla ajettaisiin 150 matkustajan ratikoita tms. Vastaavasti Suomessakin esim. maanalaisilta parkkirakennelmilta vaadittavat savunpoistot ja poistumistiet ovat varsin minimaalisia metrotunneleihin verrattuna. Henkilöautot eivät ole joukkoliikennettä.

Las Vegasissa on alkuaan hotelliyritysten rakennuttama monorail-järjestelmä, joka ei myöskään ole integroitu julkiseen joukkoliikennejärjestelmään mitenkään tolkullisesti ja jonka laajentaminen on toistuvasti tyssännyt julkisen rahoituksen puutteeseen. Ts. näistä turistihärpättimistä on siellä aiempaa kokemusta.

Molemmissa on taustalla kauniisti sanottuna amerikkalainen luokka-ajattelu. Miljardööri Musk ei näe julkisessa joukkoliikenteessä mitään tavoittelemisen arvoista. Siellähän saattaa joutua samaan vaunuun rahvaan kanssa. Monoraileja ja muita on aikanaan rakennettu samasta näkövinkkelistä - on haluttu jotain turistijoukkojen liikuttelemiseen kasinosta toiseen, mutta niin, että sillä ei ole mitään tekemistä julkisen bussiliikenteen kanssa. Luemma vaunutkin saatiin ensi vaiheessa Disney Worldista.

Hyperloopin kanssa teslatunnelilla ei juuri ole tekoa, mutta toki Hyperoopia on kritisoitu samankaltaisista syistä (kapasiteetti ei vastaa visioita, turvakysymyksiä on sivuutettu).
Avatar
tekijänä Klazu
#103781
Vegasin monorail kulkee aika epäkäytännöllistä reittiä useimpien tarpeeseen ja on yllättävän jallis. Käytin sitä vain kerran siellä ollessa. Suurin "joukkoliikenne" Vegasissa ainakin turistille ovat Uber ja Lyft. Näiden kuskien määrä ja autojonojen pituus on ihan uskomatonta. Kysyntää riittää sillä Nevadan lämpötilat ovat brutaalit ja hotellit paikoin kaukana toisistaan surkeilla jalkakäytävillä.
hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105661
Kiina sanoo, että Belgrad-Budapest-rautatie tehostaa BRI-yhteistyötä Euroopan kanssa


Staff Writer , Zawya Projects
23. maaliskuuta 2023


Belgrad-Budapest-rautatie edistää laadukasta Belt and Roads Initiative (BRI) -yhteistyötä Kiinan ja Euroopan välillä, Kiinan ulkoministeriön tiedottaja Wang Wenbin sanoi lausunnossaan.

Serbian ja Unkarin pääkaupungit yhdistävä Belgrad-Budapest-rautatie on BRI:n avainhanke ja Kiinan sekä Keski- ja Itä-Euroopan maiden yhteistyön lippulaivahanke, hän lisäsi.

Belgradin ja Novi Sadin välisen osuuden avajaiset ovat lyhentäneet matka-aikaa Belgradin ja Novi Sadin välillä yli 90 minuutista 30 minuuttiin. Viime vuodesta lähtien rautatie on palvellut yli 2,93 miljoonaa matkustajaa.

Hankkeen valmistuttua junamatka Belgradin ja Budapestin välillä lyhenee kahdeksasta kolmeen tuntiin, Wenbin lisäsi.

Marraskuussa 2017 Reuters raportoi, että suurnopeusjunayhteyden arvioidut kustannukset olivat 3,2 miljardia euroa (3,80 miljardia dollaria), ja siitä on määrä muodostua kiinalaisten tavaroiden pääkuljetusreitti, joka saapuu meritse Kreikan Pireuksen satamaan muihin maihin. osissa Eurooppaa.

(Kirjoitus P Deol; editointi Anoop Menon)

https://www.zawya.com/en/projects/bri/c ... e-t5f7o74e

(kääntäjän tekstiä)
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105664
Tässä kartat BRI reiteistä. On aika selvää että niihin sisältyy myös suuria mahdollisuuksia mitä tulee Euroopan ja Aasian väliseen kauppaan, mutta toki myös riskejä:

Kuva

Kuva

https://www.smh.com.au/world/europe/why ... 4zjwk.html

http://europe.chinadaily.com.cn/epaper/ ... 560625.htm
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#105673
Nykytilanteen vallitessa yllä olevat kartat ovat todella vanhentuneita. Ei Pekingissäkään ajatella, että seuraavan kymmenen vuoden aikana Moskova olisi merkittävä linkki lännen ja idän välillä. Alemmassa kartassa kulkee jopa absurdi reitti Istanbulista Ukrainan kautta Venäjälle kuin maiden välillä ei olisi mitään välirikkoa.

Jaan @Xerdozin huolen Kiinan pyrkimyksistä. Kiina on löytänyt EU:n sisältä huolestuttavia jakolinjoja rahoittamalla esimerkiksi autoritääristä Unkaria ja suunnattomissa veloissa kamppailevaa Kreikkaa. Pyrkimyksenä on pakottaa Eurooppa niin riippuvaiseksi Kiinasta, ettei merkittävä irtaantuminen olisi mahdollista konfliktitilanteessa tai ainakin irtaantuminen vaatisi eripuraisia neuvotteluja blokin sisällä.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105691
Tästä ei taida olla vielä täällä, alla muutaman vuoden vanha uutinen

Rail Baltica avataan vuonna 2030

1435 mm:n Rail Baltica Tallinnasta Liettuan ja Puolan rajalle rakennetaan 870 km:n pituudelta uudeksi kaksiraiteiseksi sähköistetyksi rautatieinfrastruktuuriksi, jolla kansainväliset matkustajajunat kulkevat nopeudella 249 km/h tavarajunat 120 km/h nopeudella. Rail Baltican (RB) rakentaminen on aloitettu kaikissa kolmessa Baltian maassa.

https://triniti.eu/insights/rail-baltic ... n-in-2030/

Kuva

https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_Baltica
veka, Pyöröovi, Klazu tykkää tästä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105864
Deutche Welle 13.6.2023:

Useat Lähi-idän maat ovat allekirjoittaneet infrastruktuurihankkeita, jotka liittyvät Kiinan massiiviseen Belt and Road Initiative -aloitteeseen (BRI), nimeltään New Silk Road, jonka tavoitteena on lisätä Aasian ja muun maailman välistä kauppaa.

Muiden töiden ohella kiinalainen rakennusyritys voitti sopimuksen 28 kilometrin pituisen suurnopeusjunatunnelin rakentamisesta NEOM:iin , rakenteilla olevaan älykaupunkiin Punaisenmeren rannalla.


Kiinalainen yritys on jo rakentanut Mekan pikaraitiotiejärjestelmän, joka auttaa satoja tuhansia pyhiinvaeltajia kiertämään pyhää kaupunkia. 18 kilometriä (11 mailia) pitkä linja, jossa on yhdeksän asemaa, oli ensimmäinen kiinalaisen yrityksen Lähi-idässä rakentama linja.
Kuva

https://www.dw.com/en/chinas-economic-a ... a-65889319

..
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21