Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä RV
#13062
late- kirjoitti:
RV kirjoitti:Voisitko Late postata kys. liikennesuunnitelman Taloon? Meikäläistä ainakin kiinnostasi.
Formaatti on minulla 35-sivun A3-julkaisu, joten postaaminen ei ihan triviaalisti käy. Sain tuon joskus harjoitustyön lähtöaineistoksi. Näköjään Espoon kaupungin svuiltakaan ei löydy kuin maininta eli digitaalista versiota ei tarjota.

Näköjään tuota ei löydy myöskään TKK:n kirjastosta eikä kaupunginkirjastoista.

Asioiden perään voisi ehkä kysellä täällä linkatulla aluefoorumilla? Luulisi sinne ainakin jonkun referaatin irtoavan. En viitsi ryhtyä luvatta julkaisua skannailemaankaan.
Löysin tänään googlettamalla lyhyen version kyseisestä suunnitelmasta.

http://www.espoo.fi/asiakirja.asp?path= ... akun_e.nsf
tekijänä Too Late
#22121
Hanke etenee. :shock:

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Esp ... 5241683819
Espoon Lommilaan jättimäinen kauppakeskus

Espoon Lommilaan Turunväylän ja Kehä III:n risteykseen aiotaan rakentaa yksi pääkaupunkiseudun suurimmista kauppakeskuksista. Kauppakeskuksen laajuus olisi noin 110 000 kerrosneliömetriä. Lisäksi alueelle suunnitellaan lähes saman verran toimisto- ja hotellirakennuksia.

Suomen suurin kauppakeskus, Itäkeskus, on laajuudeltaan noin 150 000 kerrosneliötä.

Espoon kaupungin mukaan alueen rakentaminen alkanee 3–5 vuoden päästä. Kauppakeskushankkeesta on tehty kaksi vaihtoehtoista suunnitelmaa.

Toisessa liiketilat on jaettu useaan rakennukseen, joiden välissä kulkee bulevardimainen katu. Bulevardin päässä on 16-kerroksinen toimistorakennus.

Toisessa suunnitelmassa kaupat olisivat yhdessä rakennuksessa. Myös tähän vaihtoehtoon sisältyy 16-kerroksinen toimistotorni.

Alueen pääasialliset maanomistajat ovat HOK-Elanto, Kesko, Veho ja Espoon kaupunki. Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee asemakaavan ja asemakaavan muutosten lähtökohtia ja tavoitteita ensi torstaina.
#22123
Uutisoinnista huolimatta ei 110 000 neliötä kyllä kovin kummoiselta kuulosta, jos rakennuksen koosta puhutaan, vrt. Myyrmanni: 96 000 m2 (lähde:NCC). Artikkelista ei käy ilmi mitä tuolla koolla tarkaan tarkoitetaan, mutta Itäkeskuksen vuokrattavaan liiketilaan vertaaminen on harhaanjohtavaa jos rakennuksen koosta puhutaan.

Mikäs tuossa, parempi se kuin Vihdin Ideapark ja toivottavasti tämä heikentää Ideapark-hankkeen kannattavuutta. Toimistot ja hotellit on kyllä hyvä lisä tuonne, jos niille vaan löytyy kiinnostuneita! Hyvä olisi nyt rakentaa koko Lommila ja Espoon keskus kunnolla kiinni yhdeksi kokonaisuudeksi. Ilmeisesti Ikeakin aikoo rakennutta itselleen paremmat tilat tuonne Lommilaan, siitä ainakin hetki sitten uutisoitiin. Nykyiset ovat jääneet pieniksi.
tekijänä bitterfly
#22124
Kuinka monta sadantuhannen neliön kauppakeskusta pk-seudulle oikein mahtuu. On Helsingin onni, että siellä joukkoliikenne pelaa niinkin hyvin kuiten tekee, koska muuten Helsingin keskusta olisi kyllä nuuntumassa hurjaa vauhtia. Ei ole ihan tervettä, että keskuskaupunki on ~ 560 000 asukasta, jonka lähiövyöhyke on itseasiassa jopa sitä itseään isompi. On muuallakin maailmassa lähiöitä, mutta Turku ja Helsinki ovat molemmat selkeästi lähiöpainotteisia kaupunkeja.
tekijänä ÄmJii
#22129
Oisha se siistimpää, jos noihin kauppakeskuksiin tulevat liikkeet oiski kerrostalojen kivijaloissa ja niissä käyvät ihmiset tois elämää kaduille. Nykyäänhän monesti heti kauppakeskuksen jälkeen alkaa normilähiö autioine katuineen.

En tiiä lämpeniskö ihmiset, jos kokeiltas jossain sen kauppakeskuksen rakentamisen sijaan rakentaa elävä keskusta, jossa ois paljon kävelykatuja ja niiden varsilla paljon oikeesti vetovoimasia liikkeitä, eikä vaan jotain yksitäistä parturikampaamoa tai karaokebaaria. Monet lähiöthän on kuolleet just siks, että niissä asuvilla ihmisillä ei vaan oo mitään syytä lähteä sinne kaduille omasta asunnostaan.

Voihan se olla, että tollanen visio ei houkuttelis niin paljon ihmisiä, mitä kauppakeskukset, mut oispaha ainaki vaihtoehto näille isoille kauppakeskuksille.

Helsingin keskusta taas on kaupungin laidalta katsottuna aivan liian kaukana ja jos on omalla autolla liikkeellä, ni ymmärrän erittäin hyvin, jos ei kiinnosta - vaikka tarjonnaltaan se onkin ylivoimainen koko maassa. Helsingin keskusta ei muutenkaa ehkä oo ihanteellinen paikka, jos haluu, et se ostosten tekeminen ois mielekästä ja et sinne tultas rentoutumaan. Liian hektinen paikka monelle ihmiselle ja ehdottomasti suurimpana miinuksena se, ettei siellä ole juurikaan kävelykatuja.
#22131
^Tampereen Vuoreksessa ainakin mainostetaan nyt että tulee oleen paljon kivijalkakauppoja alusta lähtien ja tiedostetaan jopa fakta että ne tulevat oleen uuden lähiön alkuaikoina tyhjillään kun ihmisiä vasta muuttaa alueelle, mutta positiivista että tälläistä kuitenkin suunnitellaan! Tässä linkki asiaa käsittelevään juttuun, nyt ei kerkee spekuloida enempää kun pitää rientää :) http://www.tamperelainen.fi/Paikallisuu ... pojen-kyla
#23479
Ja tämäkö on sitä kestävää kehitystä? Tuohan on täysin autoilun varassa. Ja voihan tuonne pari bussilinjaa vetää, mutta sen verran vähän todennäköisesti kysyntää, että vuorot tulevat harvoiksi eikä houkuttele senkään vertaan. Toisaalta tuonne tullaan vähän joka paikasta, eli toimivia yhteyksiä on vaikea saada.

Voisi Vapaavuori nyt jotain sanoa tuosta.
#23480
Jäätävää kuraa. Ja vielä hehtaariparkkipaikat keskellä. Aivan ihanan trendikkäässä Suomessa on nyt muotia lähiöt, yksityisautoilu ja ostarit. SUV:tkin olis, mutta ne on liian kalliita, niihin ei ole rahaa. Ihan jees, ravintolamaailmaahan tuonne ei tarvii, siinä on mäkkärin autokaista tietääkseni valmiina vieressä. Voi tätä ihanuutta.
tekijänä ÄmJii
#23485
Ei kyllä uppoo muhunka, vaikka sinänsä nuo suunnitelemat ainakin vielä tässä vaiheessa ihan laadukkailta näyttävätkin. Espoosta oon kyllä saanu melkosen kauhukuvan autokaupunkina. Toivottavasti metro synnyttää ympärilleen positiivista kaupunkikehitystä.

Noi isot kauppakeskukset tekee hallaa elävälle kaupunkikuvalle; yks Sello tms. takaa, ettei lähialueilla pahemmin näy kivijaloissa palveluita ja sitä myötä ihmisiä. Löytyy vaan kerrostaloja, jotka aukee katutilaan bunkkerin lailla... Kadut on vaan liikennereittejä, ei ihmisten oleskelutilaa, jota ne vois parhaimmillaan olla.

Mä en Zeizei usko, että Vapaavuorta kiinnostaa puuttua asiaan, kun kyse kuitenki on Helsingin metropolialueen "kehityksestä". Oon melko varma, että se Vapaavuoren ympäristöhuoli oli teatteria, josta se vaan sai hyväksyttävän tekosyyn. Uskon, että ne todelliset syyt Vihdin Ideaparkin vastustamiseen oli siinä, ettei Vapaavuori tykännyt sen vaikutuksesta metropolialueen kehitykseen.
tekijänä miksuh
#23552
ÄmJii kirjoitti:Espoosta oon kyllä saanu melkosen kauhukuvan autokaupunkina.
No tuo nyt johtuu silkasta ulkopaikkakuntalaisten mustamaalaamisesta. Espoolaiset muka kaikki ajaa autolla ja jokaisella on katumaasturi tai jopa useampi. mihinkään ei muka voi mennä ilman omaa autoa. Ja paskan marjat. Esimerkiksi itse asun Espoon Laaksolahdessa, enkä ole eläessäni omistanut autoa tai edes ajokorttia. En ole ikinä sitä tarvinnut, enkä tarvitse jatkossakaan. Oman nykyisenkin kämppäni lähellä on erittäin hyvät liikenneyhteydet, aivan sen ohi n. 100m päästä menee Espoon sisäset dösät: 29, 21, 25, 25A, 29 ja 15. lisäksi menee seutudösät 248, 315, 530 ja 220N. Suurimmalla osalla tutuistani ei myöskään ole autoa.
Noi isot kauppakeskukset tekee hallaa elävälle kaupunkikuvalle; yks Sello tms. takaa, ettei lähialueilla pahemmin näy kivijaloissa palveluita ja sitä myötä ihmisiä.
Ja höpö höpö. Kannattas joskus mennä ihan oikeasti katsomaan paikan päälle eikä vain puhua. Ja Sellon ympäristöä kannattaa katsoa muualtakin kuin vain radan puolelta, jossa on vilkas dösäterminaali.

Sitäpaitsi kuka muka haluaa kävellä kilometritolkulla ristiinrastiin joidenkin kivijalkakauppojen perässä? Se se onkin niin tolkuttoman kivaa kävellä jalkansa kipeäksi eri kauppojen välillä rampatessa tuulessa, räntä- tai vesisateessa ja loskassa kahlatessa. Kuka semmosta muka haluaa? Itse en ole koskaan erityisemmin tykännyt kierrellä liikkeitä, jotka on ripoteltu sinne tänne pitkin kadunvarsia. Kyllä minusta ainakin on huomattavasti mukavampaa kun kaikki tarvittava löytyy yhden ja saman katon alta.

Sello on myös tuonut huomattavasti lisää viihdykettä Leppävaaraan. Sellossa on ruokarafloja, kahviloita, pubeja, yökerho, Espoon kaupungin pääkirjasto, kuntosali, monisalinen leffateatteri, keilahalli a-oikeuksilla ja biljardipöydillä, Sellosali konsertteja varten, kesäsin terasseja, hotelli jne jne. Nykyään ei ole enää mitään tarvetta lähteä esim Helsinkiin diskoon tai leffaan jne.

Jos Selloa ei olisi rakennettu niin Leppävaara olisi vieläkin pelkkää metsää ja peltoa. Ihmiset kun haluaa asua siellä missä on hyv't palvelut. Leppävaaran kasvu räjähti vasta sitten kun vanhan Maxin purkamista ja Sellon rakentamista alettiin suunnitella. 1996 koko etelälepuskia ei vielä ollut olemassa, oli vaan maxi ja peltoa ja metsää. Niin olisi vielä nytkin, jos Selloa ei olisi rakennettu. Nyt Lepuskiin on rakennettu valtavasti uusia koteja ihmisille ja alue on muuttunut räjähdysmäisesti Espoon nopeiten kasvavaksi alueeksi.

Sello ja sen ymopäristö on muodostunut alueen ihmisten ajanviettopaikaksi, juuri päinvastoin kuin väität. Sello itsessään tarjoaa ajanvietettä ja kesäsin kun terassit on auki, niin kyllä sä todellakin näet siellä ihmisiä ulkona vain nauttimassa auringonpaisteesta. Sellon vieressä on myös Albergan esplanadin puisto, jossa voi istuskella. Kuka sitä nyt talvella tai styksyllä viittisiä ulkona sateessa ja kylmässä oll enempää kuin on pakko, muta kesällä asia on eri. Ja minusta Lepuski ei ole mitään betonibunkkerieta, vaan ihan viihtyisää. uusi Etelälepuski näyttää hyvältä.
Viimeksi muokannut miksuh, 02.03.09 02:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
tekijänä miksuh
#23553
zeizei kirjoitti:Ja tämäkö on sitä kestävää kehitystä? Tuohan on täysin autoilun varassa. Ja voihan tuonne pari bussilinjaa vetää, mutta sen verran vähän todennäköisesti kysyntää, että vuorot tulevat harvoiksi eikä houkuttele senkään vertaan. Toisaalta tuonne tullaan vähän joka paikasta, eli toimivia yhteyksiä on vaikea saada.
Tuosta menee käsittääkseni ohi kutakuinkin kaikki Tuuntietä kulkevat Espoon sisäset dösät ja seutudösät. Esim kaikki Leppävaran ja Espoonkeskuksen väliä ajavat autot menee siitä ohi. Toisekseen Lommilla on osa Espoonkeskuksen aluetta, joka tulee varmaankin kasvamaan siihen suuntaan, koska radanvarsi on jo rakennettu täyteen. Espooseen tarvitaan lisää asuntoja ja uusille asukkaille tarvitaan myös palveluja, koska ihmiset haluaa asua palvelujen lähellä. On aika lyhytnäköstä rustista siitä miten toi on muka kaukana nyt. Kannattas koettaa ajatella vaikka kymmenen vuotta eteenpäin. Koeta miettiä paljonko Espoon väkiluku kasvaa kymmenessä vuodesa ja pljonko tarvitaan uusia asuntoja ja palveluita. Et sä voi vaan ajatella nykyhetkeä, ei asioita niin voi hoitaa. Esimerkiski leppävaarassa ei ollut koko etelälespuskia kymmenen vuotta sitten. 90-luvun puolivälissä jotkut itki suureen ääneen kun Maxin purkasmista alettiin suunnitella, sillonkin oli näitä kehityksen jarruja jotka itki miten Maxi pitää säästää ja tilalle ei saa rakenta Selloa. Ja mitenkäs kävikään? Sellon rakentaminen oli koko alueen etu, Leppävara on kasvanut merkittävästi ja se voi paremmin kuin koskaan. Jos ne Maxin puolustajat olisi saanut tahtonsa läpi, niin alueella olisi edellen se latomainen maxi ja sen ympärillä peltoa ja metsää. Hirveän moni ihminen olisi myäös jäänyt ilman uutta kotia. Ihan samoin tulee todennäkösesti käymään tuon lommilan kohdalla. Kun sinne tulee uusi kauppakeskus, niin sinne kannattaa myös rakenta asuntoja ja ihmiset on valmiita muuttamaan sinne hyvien palvelujen perässä.

Kauppakeskuksia ajatellaan ihan liian usein mustavalkosen yksisilmäsesti paikkoina mihin mnnään omalla autola pitkän matkan päästä. Näin kei kuitebnkaan läheskään aina ole. Esimekiksi Leppävaaran Sello on ennenkaikkea Suur-Leppävaaran alueen ihmisten palvelukeskittymä. Tottakai sinne tulee ihmisiä kauempaakin, mutta ennenkaikea se palvelee lähialueen ihmisiä. Lisäksi kyllä kaikki muutkin Espoon kauppakeskukset on niin asutuksen keskellä, että ei niitä voida mitenkään verrata johonkin perähikiän kirkonkylään rakennettavaan kauppakeskukseen. Se, että kauppakeskuksen ohi menee esim Kehä-1, Länsiväylä, kehä-3 tai Turunväylä ei tee siitä vain autoilijoiden kauppapaikkaa. Vaika mitä haittaa siitä muka on että paika on hyvien yhteyksien päässä autoilijoille? Iso Omeana on aivan matinkylän asutuksen keskellä, Sello on leppävaaran keskellä jne. Sama tulee olemaan tilanne lommilassa.

Minusta kauppakeskuksista tehdään ihan suotta jokin mörkö.
tekijänä ÄmJii
#23554
miksuh kirjoitti:Ja höpö höpö. Kannattas joskus mennä ihan oikeasti katsomaan paikan päälle eikä vain puhua. Ja Sellon ympäristöä kannattaa katsoa muualtakin kuin vain radan puolelta, jossa on vilkas dösäterminaali.
Ehkä Sello ei ollu paras esimerkki, tuli vaan ensimmäisenä mieleen. Siitä en kuitenkaan tingi, etteikö nää jättisuuret kauppakeskukset tappas elävää katutilaa, joka kuitenkin oli pointti tossa mun kirjotuksessa. Tän nyt luulis olevan ihan kiistämätön seuraus, kun ostovoima siirtyy isompiin yksiköihin - totta kai se on pois jostain muualta. Ja kyllä sen huomaa suomalaisessa uudisrakentamisessa. Vaikkapa Kartanokoskihan kärsii selvästi Jumbon läheisyydestä, kun sieltä puuttuu ne palvelut ja niiden mukana tuomat ihmiset, jotka kuitenkin tekevät elävän kaupunkikuvan.
miksuh kirjoitti:Tuosta menee käsittääkseni ohi kutakuinkin kaikki Tuuntietä kulkevat Espoon sisäset dösät ja seutudösät. Esim kaikki Leppävaran ja Espoonkeskuksen väliä ajavat autot menee siitä ohi.
...
Kauppakeskuksia ajatellaan ihan liian usein mustavalkosen yksisilmäsesti paikkoina mihin mnnään omalla autola pitkän matkan päästä. Se, että kauppakeskuksen ohi menee esim Kehä-1, Länsiväylä, kehä-3 tai Turunväylä ei tee siitä vain autoilijoiden kauppapaikkaa. Vaika mitä haittaa siitä muka on että paika on hyvien yhteyksien päässä autoilijoille? Iso Omeana on aivan matinkylän asutuksen keskellä, Sello on leppävaaran keskellä jne. Sama tulee olemaan tilanne lommilassa.
Niin kuin itsekin tuot esille, niin koko kauppakeskus perustuu sille autoilulle. Ja jos jotakin kauppakeskusta halkoo valtavat liikenneväylät, niin kyllä se tekee siitä ennen kaikkea autoilijoiden kauppapaikan. Tää tietysti lisää ihmisten riippuvuutta autoista ja autoilua ylipäänsä. Ympäristö kiittää.