Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Clepe
#99513
hmikko kirjoitti: 23.01.20 14:01
Pyöröovi kirjoitti: 23.01.20 09:34 Kummallista, ettei alkuperäisen Konepajan tyylistä osata ottaa muuta kuin vain punaista tiiltä.
No kummallista se nimenomaan ei ole, Suomessa - näinhän teollisuusalueita, joissa on yksi vanha punatiilinen rakennus, on juurikin muutettu asumiseen pitkin valtakuntaa. Sinänsä hyvä että edes oikea punatiili, eikä tiililaattapintainen elementti, mikä on ollut se tavallisempi tapaus.
Tiililaatta olisi ollut ihan validi ratkaisu Konepajan alueella kun inspiraatio muutenkin on otettu lähinnä siitä 70-luvulla rakennetusta konepajahallin laattapintaisesta laajennusosasta.
tekijänä bonk
#103138
Jännää nähdä millaista suunnitelmaa tuohon uuden MTV3 talon viereen Teollisuuskadun laitaan tulee. Suunnitelmissahan on sallia korkeampaa rakentamista siihen.
Avatar
tekijänä MindW
#104848
tiiliskivi, veka, hmikko ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä MindW
#104849
Omat suosikit ovat pitkittäiseltä massalta saman oloiset 201033 ja 42620, joista ensimmäisen käsin piirretyt julkisivukuvat hivelevät mieltä. En tyrmää jälkimmäisen yksittäistä tornia ja se on parhaassa paikassa kokonaisuuteen nähden. 271096 tuo mieleen Itäkeskuksen Jokerikorttelin, ei hyvällä tavalla.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#104855
Kiitos postauksesta. Pidän yllä ensimmäisenä ja viimeisenä esitellyistä, jotka kytkeytyvät mainiosti ympäristöönsä ja alueen teolliseen historiaan. Lisäksi molemmat ehdotukset toimivat hyvin niin Teollisuuskadun kuin "sisäpihan" suuntaan. Toisaalta 422620:n korkea torni voisi luoda kiinnostavan maamerkin koko alueelle. Ainoastaan 278412:n laatikkotorneja vierastan, vaikka puinen katutaso on varsin jännittävä. Ylipäänsä olen ilahtunut huolella mietittyjen ehdotusten määrästä, kenties kilpailuehdot ovat tarjonneet tavallista enemmän tilaa mielikuvitukselle. Toivottavasti Konepajaan saadaan houkutteleva kokonaisuus, sillä naapurikorttelit (myös tuleva hmikkon linkkaama) ovat hyvin rumia ja yksitoikkoisia.
Avatar
tekijänä veka
#104863
Helsinkiläisenä vierastan kovasti alueen kutsumista "Pasilan konepajaksi". Vanhastaan eli aina se on tunnettu Vallilan konepajana. Se sijaitsee Vallilassa eikä Pasilassa. Syynä lienee se, että aluetta hallinnut VR oli jostain syystä aikoinaan nimennyt paikan Pasilan konepajaksi. VR:llä ei kuitenkaan ole ollut toimintaa Konepajalla enää 20 vuoteen, joten tuon "Pasilan" voisi heivata historiaan lopullisesti. Muutoksen voisi aloittaa poistamalla Pasilan Konepajalla sijaitsevien ratikka- ja bussipysäkkien nimestä. Esim. Wikipedia kutsuu jo aluetta Konepajaksi. Aluetta rakentaneella YIT:llä on käytössä laaja setti: Vallilan konepaja, Helsingin konepaja sekä Konepaja. Hesarilla on Vallilan konepaja, Konepaja ja Pasilan konepajan alue.

Ehdokkaista viimeinen eli 444044 on suosikkini. Mökkikylä asettuu hienosti vanhaan ympäristöön. Kaikissa muissa alueen luonne ja tunnelma muuttuvat toiseksi. Olen korkean rakentamisen kannattaja, mutta juuri tälle paikalle tornitalot eivät sovi.
tekijänä tiiliskivi
#104864
Suurimmaksi osaksi todella hyviä ehdotuksia. En vastusta tornejakaan tälle paikalle, mutta vähän aikaa vaihtoehtoja makusteltuani 444044 on myös oma suosikki. Yksinkertainen ja elegantti suunnitelma, sopii ympäristöön hyvin, kestää toisintoa pienin muunnelmin menettämättä mielenkiintoisuuttaan. Muihin vaihtoehtoihin verrattuna siro ja pienenkin näköinen, mutta näissäkin on 10 kerrosta kuitenkin. Katutasokin on miellyttävä ja konstailematon, tämän voi myös nähdä valmistuvan tällaisenaan toisin kuin eräät lennokkaammat suunnitelmat, joissa halpuutuskierrokset varmasti vaikuttaa lopputulokseen.

Korkeamman rakentamisen vaihtoehdoista 422620 (tornin osalta) ja 278412:ssä ei sinänsä suurempaa vikaa, mutta ulkoasullisesti alkaa olla jo vähän nähty tämä tyyli. Samasta sapluunasta tehtyjä hahmotelmia tuntuu näkevän joka kisassa. 271096 menee näiden edelle omaleimaisemman tyylinsä vuoksi. Miellyttävää värimaailmaa ja kerroksellisuutta ja katutasolla nyökkäys muotokielessä vanhojen hallien suuntaan. Ehkä tornit voisivat olla solakampiakin ja massa jaettuna esim. neljään torniin (kuten eräänä vaihtoehtona esitteessä onkin).

Nuo pitkulaisen pyramidin malliset, kerros kerrokselta kapenevat tönöt taas jättävät kylmäksi. Varsinkin 201033 on aika tympeänkin näköinen, tulee mieleen pleksisuojatut luhtitalomuurit lahdenväylällä. Jotenkin silti näen tämän todennäköisimmin rakennettavana.

Vähän mietityttää myös kun nyt teollisuuskadun länsireunalle tulee ilmeisesti nykysuunnitelmien ja olemassaolevien rakennusten perusteella vajaa 900 metriä pitkä pätkä, jossa on periaatteessa vain neljä erilaista taloa/julkisivua punatiilen eri sävyissä. Ehkä se on sitten tämän kadun ominaisluonne, mutta voisin mielelläni nähdä vaikkapa 444044 ja 271096 yhdistelmän.

Melkoiset metsät on myös taas piirretty katoille ja terasseille ja välillä sisäänkin osassa ehdotuksista.
tekijänä slette
#104867
veka kirjoitti: 06.10.22 11:27 Helsinkiläisenä vierastan kovasti alueen kutsumista "Pasilan konepajaksi". Vanhastaan eli aina se on tunnettu Vallilan konepajana. Se sijaitsee Vallilassa eikä Pasilassa. Syynä lienee se, että aluetta hallinnut VR oli jostain syystä aikoinaan nimennyt paikan Pasilan konepajaksi. VR:llä ei kuitenkaan ole ollut toimintaa Konepajalla enää 20 vuoteen, joten tuon "Pasilan" voisi heivata historiaan lopullisesti. Muutoksen voisi aloittaa poistamalla Pasilan Konepajalla sijaitsevien ratikka- ja bussipysäkkien nimestä. Esim. Wikipedia kutsuu jo aluetta Konepajaksi. Aluetta rakentaneella YIT:llä on käytössä laaja setti: Vallilan konepaja, Helsingin konepaja sekä Konepaja. Hesarilla on Vallilan konepaja, Konepaja ja Pasilan konepajan alue.
Kyseisen tuotantolaitoksen nimi oli Pasilan konepaja siitä syystä, että se sijaitsi Pasilan asemalla.

Myös Helsingin konepaja rautateillä oli aikanaan (vuoteen 1962 asti). Se sijaitsi Helsingin asemalla siinä missä nykyisin on Elielinaukio, Sanomatalo yms.
Avatar
tekijänä veka
#104868
slette kirjoitti: 07.10.22 07:52 Kyseisen tuotantolaitoksen nimi oli Pasilan konepaja siitä syystä, että se sijaitsi Pasilan asemalla.
Täytyy tunnustaa, että olen vähän kysymysmerkkinä. "Pasilan konepaja" ei tosiaan sijainnut Pasilan aseman lähellä eikä edes Pasilassa, vaan Alppilan ja Vallilan välisessä laaksossa ja on siellä edelleen. Sörnäisten rantarata kulki 60-luvulle saakka Teollisuuskadun vieressä, ja siitä erkani yhteys konepajalle.
tekijänä slette
#104878
veka kirjoitti: 07.10.22 09:33
slette kirjoitti: 07.10.22 07:52 Kyseisen tuotantolaitoksen nimi oli Pasilan konepaja siitä syystä, että se sijaitsi Pasilan asemalla.
Täytyy tunnustaa, että olen vähän kysymysmerkkinä. "Pasilan konepaja" ei tosiaan sijainnut Pasilan aseman lähellä eikä edes Pasilassa, vaan Alppilan ja Vallilan välisessä laaksossa ja on siellä edelleen. Sörnäisten rantarata kulki 60-luvulle saakka Teollisuuskadun vieressä, ja siitä erkani yhteys konepajalle.
Siis rautatiemaantiede toimii eri lailla kuin kaupunginosamaantiede. Rataverkko jakautuu hieman yksinkertaistaen asemiin (liikennepaikkoihin) ja niiden välisiin ratalinjoihin. Asemilla on omat rajansa. Pasilan konepajan tapauksessa sen ratapiha oli osa Pasilan aseman ratapihaa ja siten nimeksi tuli tosiaan Pasilan konepaja (alun perin nimi oli Fredriksbergin konepaja koska Pasilan aseman nimi oli aluksi suomeksikin Fredriksberg).

Asemien/liikennepaikkojen nimet tai alueet eivät siis ole suoraan sidoksissa siihen, että minkä kaupunginosan tai kylän alueella ne sijaitsevat. Esimerkiksi Ilmalan liikennepaikka ulottuu pitkälle pohjoiseen sellaisille alueille jotka kaupunginosajaossa ovat mm. osa Metsälää.
Avatar
tekijänä veka
#104879
^Suunnilleen noin arvelin itsekin käyneen: VR:n konttorissa katsottiin karttaa kiskoja pitkin, ja tässä tapauksessa lähin asema oli Pasila. Paikan nimeksi siis tuli Pasilan konepaja, vaikka se sattuikin sijaitsemaan toisessa kaupunginosassa. Hauska sana muuten tuo 'rautatiemaantiede', pitääpä laittaa muistiin.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17