- 04.07.06 00:40
#5990
Kuten jotkut varmaan tietävätkin, pääkaupunkiseudulle on tulossa uusia junia verkoston laajentuessa lentokentälle päin Kehäradan myötä sekä vanhojen junien poistuessa käytöstä. YTV:n kuntien omistama yhteisyritys Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy järjesti aiheesta alkuvuodesta tarjouskilpailun, joka on nyt loppumetreillä. Voittanut junatyyppi piti julkistaa kesäkuussa, mutta aiheesta haluttiin vielä lisäselvityksiä ja paljastus saa odottaa vielä hetkisen (ehkä tässä kuussa, kuitenkin). Loppusuoralla on mukana kaksi valmistajaa, Alstrom ja Stadler. Edit 4.7: Kauppalehti tietää kertoa, että päätös tehdään elokuussa
Espanjalainen Talgo-konserni, jolla on tehdas sekä muuta toimintaa Suomessa, oli myös mukana hieman erikoisemmalla kaksikerroksisella Talgo-22 -mallillaan, mutta he putosivat pois melko alussa.
Mallista lisää täällä: http://tinyurl.com/r2eeg
Asiantuntevimmissa piireissä saksalaisen Alstormin mallin on veikkailtu olevan "Coradia Lirex"-tyyppiä, joka on myös Tukholman liikenteen uusi paikallisjuna. Ruotsin puolella juna tunnetaan nimellä X60.
X60 Tukholman väreissä
copyright: jarnvag.net
Sveitsiläisen Stadlerin junan on arvailtu olevan FLIRT-mallia. Lyhennys tulee sanoista Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug. Juna on käytössä sekä Saksassa että Svetsissä.
copyright: railway-technology.com
Loppuun vielä Hesarin 12.3.2006 julkaistu artikkeli, joka tietty on julkaistu sen verran aikaisesessa vaiheessa, että nyt lopullisesta valinnasta tiedetään vähän enemmän.
Katsotaan miten homma etenee. Malleista ja itse paikallisjunahankinnasta on netissä saatavilla runsaasti tietoa harrastajien sivuilta.
Espanjalainen Talgo-konserni, jolla on tehdas sekä muuta toimintaa Suomessa, oli myös mukana hieman erikoisemmalla kaksikerroksisella Talgo-22 -mallillaan, mutta he putosivat pois melko alussa.
Mallista lisää täällä: http://tinyurl.com/r2eeg
Asiantuntevimmissa piireissä saksalaisen Alstormin mallin on veikkailtu olevan "Coradia Lirex"-tyyppiä, joka on myös Tukholman liikenteen uusi paikallisjuna. Ruotsin puolella juna tunnetaan nimellä X60.
X60 Tukholman väreissä
copyright: jarnvag.net
Sveitsiläisen Stadlerin junan on arvailtu olevan FLIRT-mallia. Lyhennys tulee sanoista Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug. Juna on käytössä sekä Saksassa että Svetsissä.
copyright: railway-technology.com
Loppuun vielä Hesarin 12.3.2006 julkaistu artikkeli, joka tietty on julkaistu sen verran aikaisesessa vaiheessa, että nyt lopullisesta valinnasta tiedetään vähän enemmän.
HS kirjoitti: Helsingin seudulle tilataan nykyistä tilavampia lähijunia
Uudet junat ovat yksikerroksisia 75-metrisiä tai kaksikerroksisia 55-metrisiä
OLLI POHJANPALO
Pääkaupunkiseudun junakalustoyhtiö on päättänyt, että Helsingin seudun lähiliikenteeseen ostetaan 32 uutta junaa, joissa kussakin on 250-300 istumapaikkaa. Vaihtoehtona on 75-metrinen yksikerroksinen juna tai 55-metrinen kaksikerroksinen juna.
Nykyiset Helsingin seudun lähiliikenteessä liikkuvat junat ovat 55-metrisiä yksikerroksisia junia, joiden kapasiteetti on vajaat 200 istumapaikkaa.
Junakalustoyhtiön toimitusjohtaja Yrjö Judström sanoo, että tarjouksia lähetettiin yhteensä kahdeksalle valmistajalle, ja niistä viisi jätti tarjouksen. Tarjoajien joukossa on kansainvälinen Talgo-konserni, jolla on tehdas Vuolijoella Kainuussa. Talgo tarjoaa pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen 55-metristä kaksikerroksista Talgo 22 -junaa. Siinä on yhtiön kehittämä ja patentoima rakenne, jossa sekä yläkerros että alakerros ovat yhtä suoraa tilaa koko junan pituudelta.
Kevään aikana junakalustoyhtiössä arvioidaan ja vertaillaan tarjouksia, ja yhtiön hallitus valitsee uusien junien valmistajan ensi kesänä. Samalla päätetään siitä, maksetaanko junat leasing- vai lainarahoituksella. Alun perin vaihtoehtoina oli ostaa joko 32 nykyistä tilavampaa junaa tai 40 nykyisen kokoista junaa. Yhtiössä päädyttiin siihen, että isot junat soveltuvat paremmin pääkaupunkiseudun liikenteeseen.
"Teimme selvityksiä YTV:n kanssa, onko ihanteellinen junakoko matkustajakapasiteetin kannalta nykyinen 55-metrinen vai isompi juna, joita muualla Euroopassa on paljon", Judström kertoo. "Monimutkaisia optimointilaskelmia tehtiin useita ja tähän päädyttiin."
Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteessä selvitään nykyistä vähemmillä junilla, jos ne ovat nykyistä isompia.
Myös pitkiä 75-metrisiä junia voidaan tarvittaessa liittää yhteen. Pääkaupunkiseudulla laituripituus on 220 metriä, joten pitkiäkin junia voidaan kytkeä kolme peräkkäin. Kaksikerroksinen 75-metrinen juna on Judströmin mukaan Helsingin seudun tarpeisiin liian suuri.
Junien hankinta lähti vauhtiin sen jälkeen kun VR ja YTV viime kesänä pääsivät sopimukseen liikennöinnin ostamisesta ja liikennöinnin hinnasta. Vuoteen 2017 ulottuvassa sopimuksessa sovittiin myös junakaluston uusimisesta. Paitsi että lähiliikenteeseen hankitaan uusia junia, VR peruskorjaa 30 vanhaa Sm2-junaa vuoteen 2010 mennessä. Peruskorjattuina niiden pitäisi kestää vuoteen 2020 saakka. Kaikkein vanhimmat Sm1-junat romutetaan sitä mukaa, kun uudet junat valmistuvat.
Ensimmäiset nyt tilattavat junat tulevat testiajoon 2009. Koko 32 junan sarjan pitäisi olla lähiliikenteessä vuoteen 2014 mennessä.
Katsotaan miten homma etenee. Malleista ja itse paikallisjunahankinnasta on netissä saatavilla runsaasti tietoa harrastajien sivuilta.
We shape our cities, then they shape us. -Winston Churchill