[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
Skanska kaavailee 18-kerroksista tornitaloa Järvenpään keskustaanhttp://www.rakennuslehti.fi/2015/05/ska ... eskustaan/
Skanska aikoo rakentaa Järvenpään ydinkeskustaan kävelykatu Jannen ja Tupalantien kulmaukseen 18-kerroksisen tornitalon, josta tulee Järvenpään uusi maamerkki. Kokonaisuuteen kuuluu myös kuusikerroksinen kerrostalo. Asuntoja tulee yhteensä 138.
Tornitalon nimeksi tulee As. Oy Järvenpään Tupalankulma. Sen ennakkomarkkinointi käynnistyy kesällä 2015, ja yhtiön tavoitteena on aloittaa rakennustyöt syksyllä 2015, jolloin uudet kodit valmistuvat kesällä 2017...
RV kirjoitti:Jospa kaupunkimaisuuden suhteen Jäken "isoveli" Kerava pistää tämän nojalla paremmaksi, siellä kun on muutenkin ollut torneja 40 vuotta oikein kolmin kappalein, mutta jotka jäävät korkeudessa nyt jälkeenKeravahan on historiallisesti ollut Järvenpäätä isompi paikka. Tällä hetkellä Jäkessä asuu n. 5000 asukasta enemmän.![]()
Tande kirjoitti:Järvenpäässä on ollut Keravaa enemmän asukkaita ainakin viimeiset 30 vuotta.RV kirjoitti:Jospa kaupunkimaisuuden suhteen Jäken "isoveli" Kerava pistää tämän nojalla paremmaksi, siellä kun on muutenkin ollut torneja 40 vuotta oikein kolmin kappalein, mutta jotka jäävät korkeudessa nyt jälkeenKeravahan on historiallisesti ollut Järvenpäätä isompi paikka. Tällä hetkellä Jäkessä asuu n. 5000 asukasta enemmän.![]()
Järvenpäästä on tulossa Keski-Uudenmaan ”minimanhattan”
Järvenpää
Yhtään tornia ei näy vielä Järvenpään ja Tuusulanjärven siluetissa, mutta Järvenpään kaupungilla on suuret suunnitelmat. Se haluaa kasvaa ylöspäin ja korkealle, Keski-Uudenmaan minimanhattaniksi.
Ensimmäinen maamerkki, 18-kerroksinen asuintorni on jo rakenteilla keskustan kävelykadun tuntumaan. Kun se valmistuu parin vuoden päästä, Järvenpää päihittää jopa Helsingin tornihotellin ja Vantaan Tikkurilan Kielotornin.
”Järvenpää ei nuukaile korkeudessa”, sanoo kaupunginjohtaja Erkki Kukkonen.
Lisää torneja viritellään ydinkeskustaan Perhelän kortteliin, joka Järvenpään kaupunki on hankkinut rakennus rakennukselta omistukseensa.
”Vielä ei uskalla sanoa, kuinka monta on tulossa. Ensimmäinen torni tarvitsee tietysti kavereita, jotta muodostuisi tasapainoinen kokonaisuus”, sanoo kaupunginarkkitehti Ilkka Holmila.
Varsinainen tornibuumi käynnistyy, kun kaupunki valitsee ensi vuonna korttelin toteuttajan.
”Sitten suunnitelmia ryhdytään hiomaan toden teolla”, Kukkonen lisää.
Miesten puheissa vilahtelee lause ”viisi tornia on piirretty”.
Haaveiden toteutumiseen antaa vauhtia kova väestönkasvu. Järvenpäähän tuli elokuun loppuun mennessä 500 uutta asukasta, ja vuoden loppuun mennessä luku on ehkä jo 800.
Tahti on toinen kuin radan varren toisessa kaupungissa Keravalla, jossa väki vähenee.
”Meille muuttaa lapsiperheitä samaan tapaan kuin sata vuotta sitten, jolloin Sibeliuksen perhe rakennutti Ainolan ja muutti Helsingistä tänne. Heillä oli velkaa nykyrahassa 200 000 euroa ja vuositulot 10 000 euroa. Mikään ei ole juuri muuttunut”, Kukkonen hymähtää.
Moni muukin paikka Järvenpäässä on uusiutumassa ennennäkemättömällä tavalla ja tahdilla.
Entinen pajojen, verstaiden ja pikkutehtaiden kaupunginosa Pajala on myllerryksen kourissa. Koneet puskevat peltihalleja nurin. Kaivurit kahmivat maakerroksia pois kerrostalojen perustuksien tieltä. Nosturit pyörähtelevät keskeneräisten työmaiden ympärillä.
Lähitulevaisuudessa Pajalan siluettiin ilmestyy puretun viljasiilon tilalle tuttu hahmo. ”Uusiosiilo” on 50 asunnon kerrostalo.
Kaiken keskellä maansiirtokoneet lanaavat Westermarkin kaupunkipuistoa tasaiseksi tuleville asukkaille. Puiston reunassa on jo yksi valmis rakennus – yksityinen päiväkoti. Sitäkin tarvitaan, sillä uusia asuntoja on tulossa 500.
Yhtä kova tahti on käynnissä Lepolassa pääradan varressa lähellä Tuusulanjärven rantaa.
Entisen maatalousoppilaitoksen pelloille on jo noussut värikkäitä kerrostaloja, pienkerrostaloja ja omakotitaloja sadoille uusille asukkaille.
Lisää on tulossa vielä monen vuoden ajan.
Uusi Polle-niminen päiväkoti ottaa lapsia hoitoon parin kivenheiton päässä hevostallista ja uudesta jättimäisestä maneesista.
”Osa pelloista jätetään rauhaan, ja hevoset saavat käyskennellä laitumella. Täytyyhän meidän kunnioittaa myös vanhaa kulttuurimaisemaa”, Holmila kertoo.
Radan varsi muuttuu myös etelämpänä Ainolan tienoilla. Ainola saa 2020-luvun alussa uuden aseman, ja asema ympärilleen asuntokortteleita sekä koulun.
”Junatkin pysähtyvät nykyistä useammin, kun pääradan kylkeen valmistuu lisäraide”, Kukkonen sanoo.
Hän näkisi mieluusti kaupungin kasvavan myös Ristikydössä, Järvenpään ja Tuusulan rajalla.
”Siellä olisi tilaa kokonaiselle pikkukaupungille, jos alue saataisiin liitettyä Järvenpäähän.”
http://www.hs.fi/kaupunki/a1445925359214
Klazu kirjoitti:Järvenpään kohdalla tornitalot ovat kyllä puhdasta "me too" rakentamista, sillä tilanpuutetta pikkukaupungilla ei kyllä ole. En sitten tiedä millaista imagoa tällaisilla pikkutorneilla rakennetaan, kun ainakin ensimmäinen muistuttaa perusbetonilähiötä. Olen kuvitellut ettei Järvenpää juuri haluaisi profiloitua tällaiseksi Keravan kaltaiseksi kaupungiksi, joten siinä mielessä tornit ovat vähän outo veto. Niiden vaikutus keskustan väestöntiheyteen on kuitenkin aivan mitätön, vastaten parin peruskerrostalon lisäystä.Mitä tarkoittaa "profiloitua Keravan kaltaiseksi kaupungiksi"?
Enpä tiennytkään että Kerava on muuttotappiokaupunki.