[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
MoloX kirjoitti:Thank you for the illustrated explanation, MoloX, that's very sweet of you!Whose Homepage kirjoitti:I admittedly have no idea what this is all about, but that's a lovely drawing of a nicely varied by shape and height development plan that Oberleutnant shows up there.That's the 1986 plan for Jyväskylä's suburb of Lutakko which eventually became this: http://www2.jkl.fi/kaavakartat/Lutakko_havainnekuva.jpg
The area is still partially U/C, but will be completed within 2-3 years. As it turned out, the tallest "towers" will be the 15-storey office block Innova (194ft) and a 15 storey residential block the latter of which will be the last building to be constructed in the are.
Whose Homepage kirjoitti:Yes, well maybe I shoudn't have used the word "plan". It was really nothing more than an artist's vision, and a far over-sized for Jyväskylä's needs at that. Even if we were still living the oh-so-glorious age of the tech bubble of late 90's, I doubt we could fill all that office space. Nokia has a fairly significant R&D lab in JKL (the home of many of Nokia's latest cell phone models), but that's pretty much it. I rather like how Lutakko turned out.
Alas there's a HUGE difference between the drawing and reality.
Helsingin Kaiku vuodelta 1912 valottaa jutussaan Helsingin tulevaisuutta. Tässä rempseä artikkeli kokonaisuudessaan.
"Jo takavuosina tehtiin kaupungin asemakaavatoimistossa ehdotus tehdas-ja varastoalueitten järjestämiseksi pitkin Vanhankaupunginlahden rantaa - Sörnäisistä Vantaanjoelle saakka. - Satamaksi tätä lahtea niinikään on kauvan ajateltu; m.m. hra Lars Krogius innokkaasti puolusti tätä aatetta noin vuosi sitten tapahtuneessa Drumsötä koskevassa keskustelussa kaupungin valtuustossa."
"Koska nyttemmin Viikin joutuminen kaupungin käytettäväksi on ollut kysymyksessä, on hra Lindgren ehdottanut tällekin alueelle satamalaitoksia, etupäässä puutavara-paperimassa-vientiä varten. Rautatie johdettaisiin tänne Malmin asemalta varsin mukavasti.
Brändön yhtiön omistaman "Kivinokka" nimisen niemen mannermaalla on arkkitehti Lindgren myöskin ehdottanut tehdasalueeksi - taikka sataman hiiliasemaksi.
Keskellä kuvaa näkyy Brändön saari ajateltuna valmiiksi rakennetuksi. Saaren keskustan muodostaa "Vapaamuurarien vuorelle" rakennettava "Akropolis", näyttelyrakennuksineen ja kivitaloineen. Tätä keskustaa ympäröi pienemmät yhteenrakennetut yhden perheen kodit ja äärimmäisenä renkaana ovat yksityishuvilat. - Kaupunkimme vastainen stadion on, kuten kuvassa näkyy, ehdotettu Brändön saarelle rakennettavaksi."
"Brändöstä johtavat sillat Mustikkamaalle, josta niinikään tulee huvilakaupunki. Ehkä tänne sitäpaitsi sopisi sijoitettavaksi joitakuita kaupungin, yliopiston tahi valtion sairaaloita tahi muita yleisiä laitoksia.
Mustikkamaalta johdetaan liikenne lauttojen avulla Pohjoissatamaan.
Kuvassamme näkyy vasemmalla kaupunki, satamineen ja Katajanokkineen, Töölön lahdet, Sörnäinen uusine miljöineen ja Vanhankaupungin uusi satama-alue. Vantaanjoesta alkaen, jonka suu näkyy tämän sataman oikeassa yläkolkassa, itäänpäin - kuvassa alaspäin - on Viikin alue, johon on ehdotettu 3 suurta möljää. Satamaa rajoittaa itäänpäin (alaspäin) Brändön yhtiön omistamat "Kivinokan" niemi ja Brändön saari. joka kuvassamme on keskellä. Tästä vasemmalle näkyvät Mustikkamaa ja Korkeasaari. Kuvan alalaidassa on Degerö, johon kuuluu kaupungin omistama Turviikin kansanpuisto."
Ei tullut Akropolista eikä Stadionia Kulosaareen, ei. 1900-luvun alkuvuosikymmenet olivat suurien suunnitelmien aikakautta. Valtavastihan silloin suunnitelmia toteutuikin, mutta suurin osa jäi unhoon, ehkä syystäkin. Niin kai on nykypäivänäkin.
bitterfly kirjoitti:Turussakin oli noita 1900 alkupuolen mahtavia ei-toteutuneita suunnitelmiaTotta! Kävin silloin aikoinaan katsomassa tuota näyttelyä. Jungin suunnitelma oli vaikuttava. Tässä jonkinlainen kartta:
Aboensis kirjoitti:Tämähän on muuten ensimmäinen postaukseni foorumille! Toivottavasti ei antanut aivan hullua kuvaa itsestäni. Tällainen arkkitehtuuri-friikki rakennusinsinöörioppilas siis olen, ja turkulainen, kuten nimimerkistäkin voi päätellä. Jatkossa aion kyllä kirjoitella napakammin ja kiinnostavammista aiheista...Omasta puolestani - myös turkulaisena - tervetuloa taloforumin areenalle
Aboensis kirjoitti:Tämähän on muuten ensimmäinen postaukseni foorumille!Tervetuloa vaan foorumille myös omasta puolestani. Täällä alkaa kohtapuolin olla jo sen verran iso liuta turkulaisia, että Grendyä alkaa varmasti jo pikkuhiljaa ahdistamaan.
Aboensis kirjoitti:Olen myöskin lukenut, että Pitkämäen käyttämätön tielinjaus saattaa saada täytettä, jos Manhattanin liikekeskuksen ympäristöön kasvaa isompi kauppakeskittymä tms. Paikalle on suunniteltu Kähärin puistotietä, joka mielestäni olisi aivan mainio ratkaisu. Tyhmäähän sellaista linjausta on pusikkona pitää. NIMBYt ovat kuitenkin julistaneet hankkeelle sodan...Satakunnantielle tuo linjaus tuottaisi aika paljon lisäkuormitusta mutta muutoin tuo väylä olisi kyllä mainio. Kannatetaan.