Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Taco
#16452
Mites tuo E18 siis Turku-hki moottoritien valmistuminen? Aika hidasta on ollut.
tekijänä zeizei
#16455
En nyt sanoisi että hidasta. Tänä syksynä valmistuu viimeinen 40-50 kilometrin pätkä välillä Muurla-Lohjanharju. Sitten on koko matka motaria.

Siinä projektin sivut:
http://www.tiehallinto.fi/e18/
Avatar
tekijänä 16valve
#16459
Taco kirjoitti:Mites tuo E18 siis Turku-hki moottoritien valmistuminen? Aika hidasta on ollut.
Öö?? Tuohan valmistuu todella nopeaan tahtiin. :roll:
tekijänä bitterfly
#16466
16valve kirjoitti:
Taco kirjoitti:Mites tuo E18 siis Turku-hki moottoritien valmistuminen? Aika hidasta on ollut.
Öö?? Tuohan valmistuu todella nopeaan tahtiin. :roll:
Niin.. paitsi että olis saanut olla valmis jo vuosikymmeniä sitten. Hyvää arvosanaa ei tästä nyt vain voi antaa. Kuten ei ELSA-ratalinjauksestakaan, jos se joskus valmistuu.
Avatar
tekijänä RV
#16468
Suomihan on sitoutunut toteuttamaan E18-tien moottoritienä ennen vuotta 2015 Vaalimaalle saakka. Tätä aikataulua tuskin pystytään hallituksen liikennepolitiikalla (todella syvältä) tuskin noudattamaan.

Miksi moottoriteitä ei rakennettu ristiin rastiin Suomea vuosina 1950-2000? Silloinhan se olisi ollut halpaa...
tekijänä bitterfly
#16470
RV kirjoitti:Suomihan on sitoutunut toteuttamaan E18-tien moottoritienä ennen vuotta 2015 Vaalimaalle saakka. Tätä aikataulua tuskin pystytään hallituksen liikennepolitiikalla (todella syvältä) tuskin noudattamaan.

Miksi moottoriteitä ei rakennettu ristiin rastiin Suomea vuosina 1950-2000? Silloinhan se olisi ollut halpaa...
Sillä rahalla mahdettiin tehdä jotain muuta?
Avatar
tekijänä Taco
#16475
bitterfly kirjoitti:
RV kirjoitti:Suomihan on sitoutunut toteuttamaan E18-tien moottoritienä ennen vuotta 2015 Vaalimaalle saakka. Tätä aikataulua tuskin pystytään hallituksen liikennepolitiikalla (todella syvältä) tuskin noudattamaan.

Miksi moottoriteitä ei rakennettu ristiin rastiin Suomea vuosina 1950-2000? Silloinhan se olisi ollut halpaa...
Sillä rahalla mahdettiin tehdä jotain muuta?
Taitaa olla jonkun taskussa. Mun mielestä Suomeen olisi pitänyt rakentaa hyvät tiet vuodesta 1950-. Ruotsissa ja Saksassahan on hyvät tiet ja Tukholma-Göteborg moottoritie (olikos se osa E4:ää?) valmistuu parin vuoden kuluessa. Hyvät kulkuväylät ovat osa hyvää kehitystä.
tekijänä bitterfly
#16477
Taco kirjoitti: Taitaa olla jonkun taskussa. Mun mielestä Suomeen olisi pitänyt rakentaa hyvät tiet vuodesta 1950-. Ruotsissa ja Saksassahan on hyvät tiet ja Tukholma-Göteborg moottoritie (olikos se osa E4:ää?) valmistuu parin vuoden kuluessa. Hyvät kulkuväylät ovat osa hyvää kehitystä.
Olen sitä mieltä, että tietullit ei olisi lainkaan huono asia, pitäisi vain yhteiskunnan toimintamallien muutenkin muuttua, jotta näitä saataisiin.

Jos yksityisiä tieyrityksiä saataisiin markkinoille, voitaisiin "pian" nähdä moottoritie myös Turun ja Tampereen välissä. Tietysti sen käyttäminen myös maksaisi.

Valtion hankkeissa tällainen väli on ikuisuuden päässä, myös siitä syystä, että se on päättäjille täysin vieras tieyhteys. EU kuitenkin näkee Turku - Tampere välin kehityskäytävänä, jota tulee kehittää. Tämä pätkä on jossakin balticroute tms. selvityksessä.
Avatar
tekijänä RV
#16486
Pahimmassa tilanteessahan ovat Helsingin seudun liikennehankkeet, jotka joutuvat odottamaan rakentamista vuosikymmeniä...

Mielestäni moottoriteitä tulisi olla ainakin väleillä:

- Helsinki-Pori
- Turku-Tampere-Jyväskylä
- Turku-Rauma-Pori
- Helsinki-Tampere-Vaasa
- Helsinki-Lahti-Jyväskylä-Oulu-Kemi(-Rovaniemi)/Lahti-Kuopio
- Helsinki-Kotka-raja
- Tampere-Lahti-Kouvola-Lappeenranta-Imatra
- Helsinki-Karjaa-Hanko
- Hanko-Karjaa-Lohja-Hyvinkää-Porvoo

Samalla pitäisi saada kuntoon Helsingin kehätiet ja Turun ohikulkutie Piikkiöstä Naantaliin moottoritieksi.
tekijänä bitterfly
#16487
RV kirjoitti:Pahimmassa tilanteessahan ovat Helsingin seudun liikennehankkeet, jotka joutuvat odottamaan rakentamista vuosikymmeniä...

Mielestäni moottoriteitä tulisi olla ainakin väleillä:

- Helsinki-Pori
- Turku-Tampere-Jyväskylä
- Turku-Pori
- Helsinki-Tampere-Vaasa
- Helsinki-Lahti-Jyväskylä-Oulu-Kemi(-Rovaniemi)/Lahti-Kuopio
- Helsinki-Kotka-raja
- Tampere-Lahti-Kouvola-Lappeenranta-Imatra

Samalla pitäisi saada kuntoon Helsingin kehätiet ja Turun ohikulkutie Piikkiöstä Naantaliin moottoritieksi.
Eiköhän nuo kehätiet ja ohikulkutie kehity aika sopivasti kysynnän mukaan, niitä kun on hieman pakko pitää aikataulussa.

nämä seuraavaksi:
Turku - Helsinki - Pietari
Turku - Tampere
Avatar
tekijänä Klazu
#16501
Aika huisi tuo Shangain sillalle nousu. Vähän samanlainen ahtaaseen tilaan rakennettu liittymä on Wienin keskustan liepeillä. Lisäksi Barcelonan keskustasta löytyy aika jännä eritasoliikenneympyrä. :o

Minusta Suomeen ei ole mitään tarvetta valtavalle moottoritieverkostolle, koska kaikki tärkeimmät välit alkavat olla jo rakennettu (2+2 kaistaa riittää muuten Suomeen täysin kaikkialle). Turku - Helsinki on vähän siinä ja siinä, mutta kääntynee plussalle. Itärajalle saakka E18:ta toki pitää moottoritienä jatkaa. Lisäksi Jyväskylään tulisi olla 4-kaistainen tie. Toki itse toivoisin sellaisen ulottuvan Helsingistä Varkauteen saakka, mutta tälle ei liene tarpeeksi kysyntää.

Tämän lisäksi muutamien keskikokoisten kaupunkien kyljessä voi olla pieni ohikulkutie 2+2, mutta tämän laajemmalle moottoritieverkolle en näe mitään tarvetta.
tekijänä bitterfly
#16504
Klazu kirjoitti:Aika huisi tuo Shangain sillalle nousu. Vähän samanlainen ahtaaseen tilaan rakennettu liittymä on Wienin keskustan liepeillä. Lisäksi Barcelonan keskustasta löytyy aika jännä eritasoliikenneympyrä. :o

Minusta Suomeen ei ole mitään tarvetta valtavalle moottoritieverkostolle, koska kaikki tärkeimmät välit alkavat olla jo rakennettu (2+2 kaistaa riittää muuten Suomeen täysin kaikkialle). Turku - Helsinki on vähän siinä ja siinä, mutta kääntynee plussalle. Itärajalle saakka E18:ta toki pitää moottoritienä jatkaa. Lisäksi Jyväskylään tulisi olla 4-kaistainen tie. Toki itse toivoisin sellaisen ulottuvan Helsingistä Varkauteen saakka, mutta tälle ei liene tarpeeksi kysyntää.

Tämän lisäksi muutamien keskikokoisten kaupunkien kyljessä voi olla pieni ohikulkutie 2+2, mutta tämän laajemmalle moottoritieverkolle en näe mitään tarvetta.
Autorakkauden takia moottoriteitä tullaan näkemään ainakin Turun seudulla vielä paljon lisää. Jos haja-asuttaminen pysyy entisen kaltaisena, pian nähdään varmaan ulompiakin ohitusteitä, joka ei väestömäärään suhteutettuna ole varmaan kovinkaan järkevää. Kuntaliitokset hieman hillitsevät leviytymistä.

Toivottavaa olisi asumisen keskitetty rakentaminen ja joukkoliikenteeseen tukeutuminen. Tiivistettäisiin ja levennettäisiin nykyistä kehätietä, eikä levitettäisi rakennetta enää kauemmas.
tekijänä zeizei
#16508
Itse toivon kunnon junayhteyksiä noiden kaupunkien välille.. Suomen junaradat ovat niin huonoja. Suurin osa hidasta 1-raiteista. :(
Vaikka onhan 2+2 tiet kivoja juuri sen helpon ohittamisen ansiosta.
tekijänä peelasuks
#16522
RV kirjoitti:Miksi moottoriteitä ei rakennettu ristiin rastiin Suomea vuosina 1950-2000? Silloinhan se olisi ollut halpaa...
Käsittääkseni tuona aikana Suomeen rakennettiin kuitenkin nykyinen päätieverkko, joka varmaankin katsottiin olevan riittävä investointi. Vielä 70-luvullahan monet merkittävätkin yhteydet olivat osittain soratietä.

Eipä niitä autoja ollut silloin myöskään ruuhkaksi asti. Eihän Suomessa ole itseasiassa vieläkään liikenneruuhkia kaupunkien ulkopuolella (enintään kerran kesässä Heinolassa).

Kuva
Avatar
tekijänä RV
#16532
Lisäksihän kaupukiseuduilla tulee ennen pitkää ajankohtaiseksi leventää pääteitä kuusikaistaisiksi, Helsingissä näitä ovat Länsi-, Turun-, Hämeenlinnan- ja Lahdenväylät sekä Kehä III + Kehä I 8-kaistaiseksi. Ja Tampereella ainakin valtatie 3 ja itäinen kehätie tulevat olemaan liikennemääriltään hyvinkin ruuhkautuneita nykyisillä kaistamäärillä ennusteiden mukaan, samoin Oulun ohikulkutie.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 54