[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
16valve kirjoitti:Niin.. paitsi että olis saanut olla valmis jo vuosikymmeniä sitten. Hyvää arvosanaa ei tästä nyt vain voi antaa. Kuten ei ELSA-ratalinjauksestakaan, jos se joskus valmistuu.Taco kirjoitti:Mites tuo E18 siis Turku-hki moottoritien valmistuminen? Aika hidasta on ollut.Öö?? Tuohan valmistuu todella nopeaan tahtiin.
RV kirjoitti:Suomihan on sitoutunut toteuttamaan E18-tien moottoritienä ennen vuotta 2015 Vaalimaalle saakka. Tätä aikataulua tuskin pystytään hallituksen liikennepolitiikalla (todella syvältä) tuskin noudattamaan.Sillä rahalla mahdettiin tehdä jotain muuta?
Miksi moottoriteitä ei rakennettu ristiin rastiin Suomea vuosina 1950-2000? Silloinhan se olisi ollut halpaa...
bitterfly kirjoitti:Taitaa olla jonkun taskussa. Mun mielestä Suomeen olisi pitänyt rakentaa hyvät tiet vuodesta 1950-. Ruotsissa ja Saksassahan on hyvät tiet ja Tukholma-Göteborg moottoritie (olikos se osa E4:ää?) valmistuu parin vuoden kuluessa. Hyvät kulkuväylät ovat osa hyvää kehitystä.RV kirjoitti:Suomihan on sitoutunut toteuttamaan E18-tien moottoritienä ennen vuotta 2015 Vaalimaalle saakka. Tätä aikataulua tuskin pystytään hallituksen liikennepolitiikalla (todella syvältä) tuskin noudattamaan.Sillä rahalla mahdettiin tehdä jotain muuta?
Miksi moottoriteitä ei rakennettu ristiin rastiin Suomea vuosina 1950-2000? Silloinhan se olisi ollut halpaa...
Taco kirjoitti: Taitaa olla jonkun taskussa. Mun mielestä Suomeen olisi pitänyt rakentaa hyvät tiet vuodesta 1950-. Ruotsissa ja Saksassahan on hyvät tiet ja Tukholma-Göteborg moottoritie (olikos se osa E4:ää?) valmistuu parin vuoden kuluessa. Hyvät kulkuväylät ovat osa hyvää kehitystä.Olen sitä mieltä, että tietullit ei olisi lainkaan huono asia, pitäisi vain yhteiskunnan toimintamallien muutenkin muuttua, jotta näitä saataisiin.
RV kirjoitti:Pahimmassa tilanteessahan ovat Helsingin seudun liikennehankkeet, jotka joutuvat odottamaan rakentamista vuosikymmeniä...Eiköhän nuo kehätiet ja ohikulkutie kehity aika sopivasti kysynnän mukaan, niitä kun on hieman pakko pitää aikataulussa.
Mielestäni moottoriteitä tulisi olla ainakin väleillä:
- Helsinki-Pori
- Turku-Tampere-Jyväskylä
- Turku-Pori
- Helsinki-Tampere-Vaasa
- Helsinki-Lahti-Jyväskylä-Oulu-Kemi(-Rovaniemi)/Lahti-Kuopio
- Helsinki-Kotka-raja
- Tampere-Lahti-Kouvola-Lappeenranta-Imatra
Samalla pitäisi saada kuntoon Helsingin kehätiet ja Turun ohikulkutie Piikkiöstä Naantaliin moottoritieksi.
Klazu kirjoitti:Aika huisi tuo Shangain sillalle nousu. Vähän samanlainen ahtaaseen tilaan rakennettu liittymä on Wienin keskustan liepeillä. Lisäksi Barcelonan keskustasta löytyy aika jännä eritasoliikenneympyrä.Autorakkauden takia moottoriteitä tullaan näkemään ainakin Turun seudulla vielä paljon lisää. Jos haja-asuttaminen pysyy entisen kaltaisena, pian nähdään varmaan ulompiakin ohitusteitä, joka ei väestömäärään suhteutettuna ole varmaan kovinkaan järkevää. Kuntaliitokset hieman hillitsevät leviytymistä.
Minusta Suomeen ei ole mitään tarvetta valtavalle moottoritieverkostolle, koska kaikki tärkeimmät välit alkavat olla jo rakennettu (2+2 kaistaa riittää muuten Suomeen täysin kaikkialle). Turku - Helsinki on vähän siinä ja siinä, mutta kääntynee plussalle. Itärajalle saakka E18:ta toki pitää moottoritienä jatkaa. Lisäksi Jyväskylään tulisi olla 4-kaistainen tie. Toki itse toivoisin sellaisen ulottuvan Helsingistä Varkauteen saakka, mutta tälle ei liene tarpeeksi kysyntää.
Tämän lisäksi muutamien keskikokoisten kaupunkien kyljessä voi olla pieni ohikulkutie 2+2, mutta tämän laajemmalle moottoritieverkolle en näe mitään tarvetta.
RV kirjoitti:Miksi moottoriteitä ei rakennettu ristiin rastiin Suomea vuosina 1950-2000? Silloinhan se olisi ollut halpaa...Käsittääkseni tuona aikana Suomeen rakennettiin kuitenkin nykyinen päätieverkko, joka varmaankin katsottiin olevan riittävä investointi. Vielä 70-luvullahan monet merkittävätkin yhteydet olivat osittain soratietä.