Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Smithers
#103708
hylje kirjoitti: 22.12.21 14:54
Smithers kirjoitti: 22.12.21 13:53Hienoa! Nelostien pahin pullonkaula on saatu purettua.
Nelostiellä on edelleen olemassa pahin pullonkaula, se on vain siirtynyt eri paikkaan.
Toki (ja se on Vaajakoskella ;)), mutta pahin pullonkaula on nyt huomattavasti vähemmän paha.
tekijänä JamoL
#103710
Tarkoitatko Vaajakoskella sitä kaksikaistaista kiertoliittymää, jossa keskisuomalaiset eivät edelleenkään 15 vuoden jälkeen osaa ajaa oikein, vaan tunkevat kaikki samalle kaistalle? :roll:

Vakavammin:
1) Vaajakosken moottoritiesuunnitelma on hillittömän kallis (3km maksaisi 158m€) hyötyihin nähden. Jotain parannusta pitäisi tehdä Abc:n ja Vaajakosken välille, mutta enemmän tyylillä lisäkaistoja nykylinjaukseen parillakympillä kuin uutta megasiltaa järvien yli.

2) Uusi moottoritiepätkä Jyväskylästä pohjoiseen päättyy tällä hetkellä keskellä metsää yllättäen, ja minusta jopa hiukan vaarallisesti (ensimmäinen merkki taitaa olla "kaista loppuu 400m"-kyltti?).
Kaikesta näkee että tuo on vain välivaihe. Todelliset hyödyt tiestä tulevat vasta kun se on yhtenäinen moottoritie Äänekoskelle asti, ja Äänekoski muuttuu elimelliseksi osaksi Jyväskylän kaupunkiseutua.
Tämä tulo "Jyväskylän osaksi" tarkoittanee toisaalta uusia asukkaita, toisaalta palveluiden entistäkin vahvempaa keskittymistä Jyväskylään.
Se että näitä teitä rakennetaan salami-metodilla pätkissä sitä mukaan kun siltarumpurahaa kanavoidaan maakuntaa on surullista toimintaa: jos tie nähdään hyödylliseksi, se pitäisi rahoittaa kerralla kokonaan, ja antaa hyötyjen kertyä saman tien koko investoinnista.
tekijänä Smithers
#103711
JamoL kirjoitti: 29.12.21 01:11 Tarkoitatko Vaajakoskella sitä kaksikaistaista kiertoliittymää, jossa keskisuomalaiset eivät edelleenkään 15 vuoden jälkeen osaa ajaa oikein, vaan tunkevat kaikki samalle kaistalle? :roll:

Vakavammin:
1) Vaajakosken moottoritiesuunnitelma on hillittömän kallis (3km maksaisi 158m€) hyötyihin nähden. Jotain parannusta pitäisi tehdä Abc:n ja Vaajakosken välille, mutta enemmän tyylillä lisäkaistoja nykylinjaukseen parillakympillä kuin uutta megasiltaa järvien yli.
Sitä kiertoliittymää kyllä, sekä myös Kanavuoressa sijaitsevaa ja sitä koko tienpätkää noiden kahden välillä. En itsekään välttämättä näe tarvetta moottoritielle, mutta liikenneympyröistä on päästävä eroon ja saatava lisäkaistat Kanavuoren ja Vaajakosken välille. Eritasoliittymää lienee tosin vaikea mahduttaa tuon Vaajakosken ympyrän paikalle.
JamoL tykkää tästä
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54