- 12.06.18 23:33
#94540
Harmi ettei säästetty kuin Vltavan kulma. Olisi paljon siistimpi pidempi rakennus siinä.
[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
HCB kirjoitti: Onko esim. Tukholmassa, Oslossa tai Köpiksessä ollut vastaavanlaista varikko/joutomaata aivan ydinkeskustassa tässä lähimenneisyydessä?Joutomaa on suhteellinen käsite. Tuohan on kohtuullisen suurella vaivalla merestä vallattua täyttömaata, joka on ollut suht intensiivisessä käytössä melkein koko ajan, poislukien rautateiden vetäytymisen ja kaupunkisuunnittelun jahkaamisen väli.
HCB kirjoitti:Selvä parannus ratapihaan/joutomaahan, joka siinä aiemmin oli.Selvä parannus, totta kai. Mutta kyllä kaikesta näkee, että aika neuvottomiksi jäätiin kymmenien vuosien suunnitteluvaiheen jälkeenkin. Valtavaa aukiota reunustavat uudet rakennukset on sullottu tonteilleen mahdollisimman ahtaasti, ja tyhjää nurmikkoa ja kivikenttää on hehtaaritolkulla. Oltiinko liian pitkään sen suunnitelmissa olleen keskeisen ja näyttävän vesiaiheen lumoissa, ja kun sitä sitten tullutkaan, lyötiin hanskat tiskiin? No, mitään ei ole vielä menetetty kun ei tehty oikein mitään, mutta meidänkin sukupolviemme eväät on kai jo syöty. Voisihan tuonne laittaa vaikka muutaman suihkulähteen, huolitellumman puiston, mannermaisen piazzan kahviloineen, pysyvän esiintymislavan yms. pikkukivaa parempia aikoja odoteltaessa. Toivottavasti edes Oodi avautuu puistoon paremmin kuin alueen muut rakennukset.
veka kirjoitti:Oltiinko liian pitkään sen suunnitelmissa olleen keskeisen ja näyttävän vesiaiheen lumoissa, ja kun sitä sitten tullutkaan, lyötiin hanskat tiskiin?"Hanskat tiskiin" ei kyllä kuvaa tilannetta. Rakennuksethan on kaavoitettu yhdessä vesiallas-puistosuunnitelman kanssa, ja virallisesti puiston toteuttaminen vesialtaineen on lykätty, ei peruttu, kuten arkkinikkari toteaa. Kaavoituksen tasolla kukaan ei mun havaitakseni ole ehdottanutkaan nykyisen väliaikaisen puiston kaavoittamista rakennuksille, mun mielestä ihan hyvästä syystä. Puisto on tuossa ihan paikallaan, toteutus vaan on jäänyt laihaksi. Se tietty lienee totta, että "väliaikainen puisto" tulee varmaankin olemaan yhtä väliaikainen kuin Finlandia-talon parkkipaikka, joka oli paikallaan 40 vuotta.
hmikko kirjoitti:Palvelusta https://kart.finn.no löytyy historiallinen kuvasarja (historiske-valikko), josta voi tutkailla Oslon muutoksia ml. satama- ja ratapiha-alueet.HCB kirjoitti: Onko esim. Tukholmassa, Oslossa tai Köpiksessä ollut vastaavanlaista varikko/joutomaata aivan ydinkeskustassa tässä lähimenneisyydessä?Oslossa Bjørvikaa voisi pitää jossain mielessä vastaavana. Entisen konttisataman alueelle melkein keskellä kylää on tehty oopperatalo ja Barcode-rivistö, ja lisää on tulossa.
Krio kirjoitti:Harmi ettei säästetty kuin Vltavan kulma. Olisi paljon siistimpi pidempi rakennus siinä.Vltava on kyllä ihan onnistunut pieni ravintolarakennus, mutta kieltämättä se näyttää pätkäistyltä ja vanha rakennus olisi kyllä mahtunut Sanomatalon taaksekin. Ilmeisesti entinen kiitotavaravarasto on ollut lähtökohtaisesti laadukkaampi rakennus kuin kreosoottitiiliset makasiinirakennukset, joten luultavasti koko rakennuksen olisi voinut remontoida moderniin käyttöön siinä missä Vltavan kulmankin.
hmikko kirjoitti:^ Itelleni oli uusi havainto tuo, että Finlandia-talon valmistuessa ratapihaa on ollut noin paljon jäljellä, siis paitsi makasiinien alueella myös Finlandia-talon nyttemmin poistuneella parkkipaikalla.
bonk kirjoitti:mitäs taloja tossa ihan postitalon takana on? jotain ajat sitten purettuja makasiini rakennuksia?Satamaradan ja Rautatieaseman välisellä alueella oli alunperin Kaasutehdas ja VR:n konepaja. Kaasutehtaan tontille rakennettiin Postitalo. Kun uusi rautatieasema valmistui purettiin vanha veturitalli joka olis jäänyt laituriraiteiden tielle. Tilalle rakennettiin uusi, se joka näkyy "Vltavan" jatkeena. Veturitallina sitä ei kuitenkaan käytetty 30-luvun jälkeen. Veturitallista vasemalle olevat kaksi rakennusta kuuluivat aikanaan konepajaan joka kuvanottohetkellä oli lopettanut toimintansa ja suurin osa rakennuksista purettu. Neljäs rakennus Postitalosta suoraan pohjoiseen taisi olla Postin varasto joka rakennettiin vasta 70-luvun alussa.
Keskustakirjasto Oodin kupeeseen, rakenteilla olevalle puistoalueelle on alkuviikon aikana ilmestynyt musta rakennelma. Asvaltoitu kehä muistuttaa erehdyttävästi kilpa-ajorataa, ja jonkinlainen kulkuväylä siitä onkin tulossa.
”Siihen tulee valubetonikäytävä, jota pitkin kuljetaan. Kehälle tulee myös penkkejä, joille voi puistossa ollessaan istua”, kertoo työmaapäällikkö Sirpa Hämäläinen Destiasta.
”Sisäpuolelle tulee Suomen suurin monitoimileikkiväline, 2,5 metrin korkeuteen nouseva verkkorakennelma. Telineestä roikkuu hämähäkkikeinuja.”
[...]
Kansallisoopperan kulmia hallitsi 1960-luvulle asti Suomen sokeri. (KUVA: Pertti Jenytin)