Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä Kantti
#43829
Tuosta suunnitelmasta tarkoitin juuri havainnekuvassa olevia kerrostaloja koska ne siinä oli aika hyvin nähtävissä. Muista ei noiden kuvien perusteella ole vielä paljonkaan sanottavaa, Prisma nyt on kauppakeskuksena sellainen kuin nykyiset kauppakeskusket ovat luulisin. Kaupunkikuvallisesti julkisivuihin ja yleiseen arkkitehtuuriin pitäisi kiinnittää huomiota missä tahansa kauppakeskuksia tehdäänkin ettei tule mikään hätäpäissään edullisesti tehty halli mieleen - tai Turussa Wiklund...
Avatar
tekijänä satama
#44016
satama kirjoitti:Harjulankatu 1-5

Tavoitteena on toteuttaa vanhusten ja erityisryhmien palvelutalo esteettömänä ja v. 2012 energia-
määräyksiä noudattavana energiatehokkaana, lähes nollaenergia-rakennuksena.
Asemakaavamuutoksella on tarkoitus myös parantaa viereisen Harjula-keskuksen paikoitusta.

Kuva
tekniikka & talous kirjoitti:YIT rakentaa palvelutalon nollaenergiakonseptilla

Lahden Paavolan kaupunginosaan tulee nollaenergiakonseptilla toteutettu palvelutalo noin 230 ikäihmisille. Rakennuksen on tilannut Lahden vanhusten asuntosäätiö ja sen toteuttavat kvr-urakkana YIT Rakennus Oy ja YIT Kiinteistötekniikka Oy. Urakkasumma on lähes 32 miljoonaa euroa ja hankkeen kokonaisarvo on noin 36 miljoonaa euroa.

Onnelanpoluksi nimetty palvelutalo valmistuu kesäkuun lopussa 2014.

Onnelanpolku on ensimmäinen suuren kokoluokan palvelutalohanke, jossa kaukolämpötalossa käytetään merkittävästi paikallista uusiutuvaa energiaa, kuten aurinkolämpöä ja -sähköä. Kaikki energiaratkaisut on valittu tarkkojen mallinnusten ja simulointien sekä testausten perusteella.

– Kohde on tärkeä suuren mittakaavan demonstraatiohanke, jossa energiatehokkuutta tarkastellaan vuoden 2012 energiamääräysten määritelmien mukaisesti ja energiatehokkuustaso vastaa arviolta 10 vuoden päästä vaadittavaa lähes nollaenergiarakentamisen tasoa, toteaa johtava asiantuntija Jarek Kurnitski hankkeen tutkimuksia rahoittavasta Sitran Energiaohjelmasta.

Tilaajan asiantuntijana hankkeen tarjousvaiheessa toimi VTT.

Nollaenergiakonsepti on tulos YIT:n kehitystyöstä, johon osallistuivat yhteistyökumppaneina Suunnittelutieto Team sekä Wise Group Finland. YIT:n tavoitteena on rakentaa tulevaisuudessa myös YIT Kodit samalla konseptilla.

Onnelanpolussa on sovellettu ensimmäistä kertaa asuntorakentamiseen aiemmin vain toimisto- tai liikerakentamisessa käytettyjä energiaratkaisuja.

– Muun muassa ilmanvaihtokoneiden puhaltimet toimivat aurinkosähköllä. Aurinkolämpöä käytetään käyttöveden lämmitykseen sekä lattialämmitykseen, kertoo aluejohtaja Jukka Pohjola YIT:ltä.
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/ ... =-31012012
Kuva
32 miltsii ja rakennus näyttää ihan kakalta. Sama arkkitehtifirma on vastuussa Malskin alueesta. Sais mennä konkkaan koko puoti.
Avatar
tekijänä satama
#44197
Koko Hennalan varuskunta lakkautetaan vuonna 2014

Sekä Hämeen rykmentin että koko Hennalan varuskunnan toiminta lakkaa vuoden 2014 loppuun mennessä.
Huoltokoulu ja Lääkintäkoulu muuttavat Riihimäelle sinne perustettavaan logistiikkakouluun. Musiikkikoulu lakkautetaan kokonaan, ja varusmiessoittokunta siirtyy Hattulaan osaksi Panssariprikaatia. Urheilukoulu muuttaa kesälajien osalta Santahaminaan ja talvilajien osalta Kajaaniin.
Lahteen jää panssariprikaatin alaisuudessa toimiva puolustusvoimien aluetoimisto. Se työllistää kymmenkunta ihmistä.

http://www.ess.fi/?article=359559
Taitaa käydä näille arvokiinteistölle niin kuin Askon ja Upon tehtaille, jotka seisoivat 10 vuotta tyhjillään. Osaltaan lakkautus varmaan johtuu siitä, että rakennuskanta on niin uskomattoman läpimätää, että sen ylläpitoon olisi jouduttu satsaamaan useita kymmeniä miljoonia.
Avatar
tekijänä satama
#44819
Lahden toriparkki varmisti eilen rahoituksen. Kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina äänin 32-27 suunnitelman, jonka mukaan kaupungin sisäinen pankki lainaa tarvittavat miljoonat kaupungin pysäköintiyhtiölle. Kustannusarvio on noussut 15 miljoonasta yli 23 miljoonaan euroon ja autopaikkojen määrä noussut reilusta 500 autopaikasta 615 ap:aan. Valtuusto hyväksyi asemakaavan äänin 30-29 tammikuussa 2010.
Rakentaminen alkaa näillä näkymin 2013 ja valmista pitäisi olla kesällä 2015.
Avatar
tekijänä TommiM
#44820
satama kirjoitti:Lahden toriparkki varmisti eilen rahoituksen. Kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina äänin 32-27 suunnitelman, jonka mukaan kaupungin sisäinen pankki lainaa tarvittavat miljoonat kaupungin pysäköintiyhtiölle. Kustannusarvio on noussut 15 miljoonasta yli 23 miljoonaan euroon ja autopaikkojen määrä noussut reilusta 500 autopaikasta 615 ap:aan. Valtuusto hyväksyi asemakaavan äänin 30-29 tammikuussa 2010.
Rakentaminen alkaa näillä näkymin 2013 ja valmista pitäisi olla kesällä 2015.
Näihin kustannusarvioihin voidaan hyvin laittaa neljäsosa lisää, niin päästään todelliseen kustannukseen (eli suurinpiirtein sama mitä Hämpin parkin kanssa kävi Tampereella). Vaikkakin kovin optimistisia ovat asian suhteen:
-Laskelmissa on käytetty paljon turvamarginaaleja ja arvioitu erittäin varovaisesti. Pidän laskelmaa realistisena jopa niin päin, että tappiollisia vuosia on vähemmän kuin laskelmassa. En usko toiminnan yltävän ensimmäisenä tai toisena vuotena plussalle, mutta sen jälkeen siihen on mahdollisuus, Mika Mäkinen sanoo.
http://yle.fi/alueet/lahti/2012/03/quot ... ot_3309757.
Avatar
tekijänä Kantti
#44832
Yhtä tiukkaa linjaa vedetään Lahdessa kuin Turussakin ja erittäin pienellä puoltajien marginaalilla homma käynnistyy nyt Lahdessa! Kiinnostava ja kaupungin kannalta merkityksellinen ratkaisu, etenkin jos se onnistuu tekemään kaupungin keskustan nykyistä houkuttelevammaksi asiakkaille?
tekijänä bitterfly
#44837
Oksuttaa koko toriparkki imperium.. Se on täysin suolesta. Toivon, että Turku on esimmäinen paikka missä s-ketju jää nuolemaan näppejään ja parkkilaitokset rakentaa ihan muut tahot.
Avatar
tekijänä satama
#44959
vähän päivitystä

Pappilan viereinen talo valmistui loppusyksystä. Hinnat on luksusta, arkkitehtuuri ei.

Kuva


Ikäihmisten talo keskustassa, valmistui muistaakseni viime kesänä. Massiivinen parvekeratkaisu on kiva, mutta noin muuten kyllä neukkulandia laatua.

Kuva
Avatar
tekijänä satama
#45742
satama kirjoitti:Puistokadun rakennuksen luonnosta on täsmennetty.
Kuva
Hei me Hartelassa ryssittään. Oli liian kallis kattoratkaisu.

Kuva
tekijänä Kivenhakkaaja
#45832
Harmi, että nämä "täsmennykset" tarkoittavat lähes poikkeuksetta huonompaa lopputulosta. Tuo aikaisempi revisio olisi ollut ihan miellyttävän näköinen.

Tuosta kohdasta hieman etelään on avattu ideakilpailu radanvarren kehittämiseksi. Lisätietoja: http://www.radanvarsi.fi/. Tulokset julkaistaan joulukuussa, joka valitettavasti tarkoittaa myös sitä, ettei esim. matkakeskuksen suunnittelu etene vuoteen mihinkään. Toivottavasti tuolta sentään löydettäisiin jokin punainen lanka koko alueelle, jotta keskusta todella voisi tulevaisuudessa laajentua etelään päin. Nythän keskustassa ei etene kuin toriparkki. Vielä kun hylkäävät nuo Ranta-Kartanon suunnitelmat, niin saadaan tuijottaa sitä asfaltti-parkkipaikka-helvettiä Lahden parhaimmilla tonteilla vielä vuosikymmeniä.

No nyt tuli kyllä sekavaa tilitystä, mutta menköön.
Avatar
tekijänä satama
#45894
Yle kirjoitti:Lahden toriparkista valitus hallinto-oikeuteen
Lahden toriparkista on jätetty valitus Kouvolan hallinto-oikeuteen. Valituksessa katsotaan, että Lahden kaupunginvaltuuston 5. maaliskuuta hyväksymä toriparkin investointilupa-asia oli valmisteltu kelvottomasti ja harhaanjohtavasti.

Valituksen takana ovat muun muassa Päijät-Hämeen vihreät ry ja Salpausselän luonnonystävät ry.
eli rak.aikataulu myöhästyy ainakin vuodella
Avatar
tekijänä grendy
#47464
^Linja-autoliitto se jaksaa kusta ihmisiä linssiin:

"Linja-autoliikenne on nyt ja tulevaisuudessa Lahden seudun joukkoliikenteen perusta.... Junaliikenteen osuus seudulla on perin pieni suhteessa bussiliikenteen matkustajamääriin, jonka vuoksi tulevaisuuden ratkaisuja päätettäessä tulee lähtökohtana olla bussimatkustajan etu ja vasta toissijaisena junaliikenteen ratkaisut." - Linja-autoliitto ry
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19