Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä grendy
#3363
Herr Catani kirjoitti:Uudenmaan uutiset:
Heinäluoma patistaa raideratkaisuihin
29.11.2005

Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma (sd) patistaa pääkaupunkiseudun kuntia raideliikenneratkaisuihin.

Heinäluoma katsoo, että hyvin toimiva raideliikenne helpottaa yritysten sijoittumista pääkaupunkiseudulle ja tuo helpotusta yhä pahemmin ruuhkautuvaan työmatkaliikenteeseen.

Valtiovarainministerin mukaan länsimetro ja raideliikenneyhteys Helsinki-Vantaan lentokentälle ovat välttämättömiä seudun elinkeinoelämälle ja takaavat myös alueen kansainvälisen kilpailukyvyn.
Uutislähetyksessä mainittiin vielä Heinäluoman tarjonneen valtiolta rahaa raideratkaisujen vauhdittamiseen. Summan suuruutta tosin ei kerrottu, mutta jutun voi käydä ylen sivuilla katselemassa. Mutta pääasia että nyt on valtionvarainministeri joka näyttää ymmärtävän edes jonkin verran mihin pitää panostaa, edellinen kun ei selvästikkään ymmärtänyt mistään mitään. Toivon tosiaan että valtio lähtee kunnolla tukemaan näitä hankkeita, vaikkakin liian usein oon jo tottunut pettymään valtion toimintaan.
Valtio sais tukea Tampereenkin raideratkasuja mun puolesta, ja koko muun suomenkin jos sellaisia on jossain tosissaan suunnitteilla.
tekijänä Markus_G
#3364
Niin Japelle vielä: Vältin metro-sanan käyttöä, jotta alkuperäinen kysyjä ymmärtäisi, että junat tulevat lähijunaverkkoon. Ja että tarkoitus on, että pasilan pohjoispuolelta tulevat junat heittävät pisaran muotoisen lenkin kantakaupungissa ja lähtevät takaisin sinne mistä tulivat. (Ja mahdollisesti uuden lenkin Marja-radan ympäri ja takaisin keskustaan.)
Avatar
tekijänä Urbaani
#3456
Luulisin, että tuo Tanskan ja Saksan välinen silta valimistuu 10-15 vuotta aikaisemmin kuin Länsimetro.
tekijänä virtahepo
#3553
Mielenkiintoista nähdä, vaikuttaako tämä länsimetroon jollain tavalla, kun Espoo myi E-On-osakkeensa Fortumille, ja nettosi aivan hirveän määrän rahaa. En nyt muista tarkkoja lukuja, mutta potti oli kai suurinpiirtein saman verran mitä Espoon osuus metrosta maksaisi. Länsiväylän jutusta kävi ilmi, että Espoon on tarkoitus rahastoida koko summa eikä tehdä mitään suurta kertainvestointia. Toisaalta samassa jutussa joku toinen espoolaisvaltuutettu epäili, että metrorahoja tässä vain kerättiin, mutta valtion rahoitushalukkuus saattaa nyt laskea huomattavasti.
#22955
Tuli tälläinen mielenkiintoinen ketju vastaan ja nyt on sitten vastauskin olemassa. :D

Kovasti spekuloitu, ja veikattu sillan valmistuvan ensin. Toisin käy! (taidan koputella puuta)

Nopeimmillaan metrolla voi liikennöidä 2012
Fehmarnin silta valmistunee 2018

Jännä kuitenkin kuinka toivottoman tuntuista länsimetron toteutuminen oli vielä 3 vuotta sitten. :roll: