Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Iggy.P
#14114
Vihreä ottaa kantaa tornitaloihin. :)
Osmo Soininvaara kirjoitti:Hernesaareen pari kunnon tornia?

Hernesaarta saa nyt kuulemma vapaasti ideoida. Helsingin Sanomat on antanut luvan. Paljonko sinne kannattaisi rakentaa? Jos rakennamme väljästi, siellä on kiva asua, mutta tätä riemua osuu harvemmille. Jos kaavoitamme tehokkaammin, ympäristöstä tulee ainakin joidenkin mielestä huonompaa, mutta tuolle unelmapaikalle pääsee useampi asumaan.

Entä jos rakentaisimme sinne pari kunnon tornia, sellaista hyvin korkeata. Kysymys jakautuu kahteen osaan: 1) Mitä ulkoisia kustannuksia siitä olisi esimerkiksi pilattuna maisemana
2) Voiko ihmisiä panna asumaan sellaisiin hirvityksiin.

Jälkimmäisen kysymyksen voi unohtaa. Niista asunnoista tulisi hyvin haluttuja ja niistä ollaan valmiit maksamaan paljon.

Miltä se näyttäisi? Jos torni on kaunis, ei se niin pahalta näytä. Olemmehan valmiit suojelemaan viljasiilojakin. Ennen kuin otan itse kantaa kysymykseeni, haluan nähdä kyllä kuvat ja monesta suunnasta.

Kestäisikö sumppu suuren asukasmäärän tuottamaa liikennettä? Autoliiketeen järjestäminen voisi tuottaa vaikeuksia pysäköintipaikoista puhumattamaan. Entä jos vähän erikoistuttaisiin? Helsingissä useammalla kuin joka toisella ruokakunnalla ei ole autoa. Jospa alue varattaisiin autottomille? Tuleville asukkaille kerrottaisiin, ettei lähistöltä löydy parkkipaikkoja ja sillä selvä.

Entä ne tulevan hernesaaren asukkaat, jotka joutuisivat asumaan tornin varjossa? Kyse on edelleen siitä, miltä tornit näyttäisivät ja miten ne sijoitettaisiin. Muuten he voisivat tornitalojen asukkaista hyötyäkin. Kun väkeä on enemmän, palvelut ovat parempia ja ratikka kulkee tiheämmin. (Kai Sauri hommaa sinne ratikan?) Hernesaari on vähän syrjässä. Jos asukkaita ei ole riittävästi ylläpitämään kunnon kauppaa, kauppareissuista voi tulla pitkät.

Torontossa oli rakennettu rantaan 40-kerroksisia asuintaloja. Sellaisen kun pilkkoisi erillisiksi asunnoiksi ja sirottelisi Nurmijärvelle pitkin peltoja, niin kymmeniä hehtaareja siihen solahtaisi. Ne eivät näyttäneet pahoilta, mutta läheiset pilvenpiirtäjät olivat kalibroineet silmät. Vähempikin ehkä riittäisi meillä.
#18706
HS kirjoitti:Kaupunki haluaa Jätkäsaaren kaduille betonia ja luonnonkiveä
Jätkäsaaren uuden asuinalueen suunnittelussa korostetaan alueen kaupunkimaista ja merellistä ilmettä.

Kaduille tulee suuria valettuja betonipintoja, niukasti kasvillisuutta, paljon asfalttia ja luonnonkiveä. Katukalusteissa saatetaan yhdistellä erilaisia toimintoja, esimerkiksi pääkatujen varsilla seisovat köynnösistutetut pylväät toimivat sekä raitiovaunujohtojen kannatinpylväinä että valaisimina.

Käynti pihoille suljetaan portein, ulkopuolelle jäävät pelkistetyt kadut ja sisäpuolelle vehreät puistopihat. Raitiovaunuliikenne kulkee omilla kaistoillaan koko alueella.

Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee Jätkäsaaren katuympäristösuunnitelmaa kokouksessaan torstaina. Rakennustyöt pyritään aloittamaan ensi vuoden aikana. Ensimmäiset asukkaat pääsisivät muuttamaan 2010.
Siis mitä helv.. Onko nuo nyt ihan tosissaan? Tulee varmaan mielettömän viihtyisä alue kävellä, kun kadut ovat pelkkää pelkistettyä betonia, kiveä ja asfalttia, ja suurimman osan vuodesta mereltä puhaltaa kylmä tuuli ja kovin.
tekijänä ÄmJii
#18712
^ Siltähän tuo vaikuttais, niinku Janne_H sanoit. Tuossa KSV:n uutinen asiasta. Ja sitten liitteet kaupunkisuunnittelulautakunnan esityslistasta: Katuympäristösuunnitelma, suunnitelmakonsepti ja katuympäristösuunnitelmaraportti. Tuo HS:n toimittaja on näköjään kaivanu tuosta suunnitelmasta vaan sellasia kohtia, jotka saa koko suunnitelman kuullostamaan ankealta. Ja mitä tulee noihin katumateriaaleihin, niin betoni on itse asiassa mun mielestä tosi miellyttävä siihen tarkoitukseen, vaikka se saattaakin kuulostaa pahalta; miellyttävämpi, kuin vaikkapa asfaltti. Valitettavan usein HS:nkin journalismin taso on, mitä on.

Mä en löydä tuosta mitään muuta moitittavaa kuin sen, että kasvillisuutta on niukasti katutilassa. Muuten pidän sitä erittäin onnistuneena. Kasvillisuudenkin määrä tietysti on mielipidekysymys, mutta en kyllä rupee yhden "puutteen" takia teilaamaan koko höskää. Esimerkiksi tuossa KSV:n uutisessa sanotaan, että "Ympäristö on esteetöntä, jalankulkua ja pyöräilyä suosivaa." Se on tietysti erittäin positiivinen juttu ja varmaanki just sen takia jääny Hesarin toimittajalta huomaamatta. Siellä kortteleiden välissä tulee menemään kävelykujiakin. :)
tekijänä late-
#18724
ÄmJii kirjoitti: Mä en löydä tuosta mitään muuta moitittavaa kuin sen, että kasvillisuutta on niukasti katutilassa.
Noihan on myös Ruoholahdessa ja minusta homma toimii hyvin. Ruoholahden tai Jätkäsaaren kaltaisilla tuulisilla merenranta-alueilla yksittäiset pienet nurmikon palat ja puskat tuskin menestyisivät. Eikös täälläkin yleensä toivota kunnon puistoja pienten länttien sijaan ja sitähän nyt tarjotaan.
tekijänä Joka
#18726
^^ Samaa mieltä, ei kantakaupungissakaan ole paljon kasvillisuutta puistojen lisäksi, ja kantakaupunkiahan tässä ollaan laajentamassa. Jotenkin hyvästä (ainakin havainnekuvien perusteella) kaupunkisuunnitelmasta on saatu kuulostamaan ankealta.
tekijänä ÄmJii
#18727
@late- Jotain pensasaitojahan tuonne nimenomaan on tulossa korttelialueelle. Siihen kommenttiini liittyen, kaipailisin lähinnä puita tuonne kävelykujille, muuallekin katujen lomaan ja ranta-alueelle, mutta kuten totesin, nää on myös mielipidekysymyksiä ja pidän noista suunnitelmista. Toisaalta, jos arkkitehtuurin taso tulee olemaan korkea, niin eipähän ole puita estämässä näkyvyyttä, mut sen näkee sitten. Nurmikkoja en kaipaa katutilaan, kun tietää millaiselta ne näyttää suurimman osan vuodesta. No joo ja tää puisto nyt ei liity mitenkään katutilan kasvillisuuteen, mutta todetaan nyt, että pidän siitäkin.
#43236
Hernesaaren osayleiskaava on täsmentynyt ja oli juuri nähtävillä. Niemen muoto on pikkuisen muuttunut suunnitelmien edetessä. Erityisesti helikopterikenttää on jouduttu hieman muokkaamaan. Siinä samasssa risteilijäsatama on nyt selvästi järkevämmin toteutettu. Kokonaiskerrosneliömäärä alueella on hieman kasvanut. Pohjoisosiin kaavaillut tornit ovat lyhentyneet 12-kerroksisiksi. Edellisessä ehdotuksessa tornit olivat 16-kerroksisia, sen jälkeen tutkittiin yli 20-kerroksisia. Lopulliset korkeudet täsmentyvät sitten asemakaavassa. Talot tulevat kuitenkin todennäköisesti olemaan samaa korkeusluokkaa kuin viereiset siilot (~16 kerrosta).

http://ptp.hel.fi/hanke/Applications/ha ... eprint=yes
#56339
Hernesaaren kopterikenttä näyttäis olevan kaatumassa. Hesarin mukaan kaupunginhallituksen enemmistö vastustaa valmisteltua osayleiskaavaa ja haluaa virkamiesten tutkivan muita vaihtoehtoja. Järjen ääni, sanon. 100 miljoonaa verorahaa kannattamattomaan kopteriliikenteeseen plus melun takia menetetty rakennusoikeus päälle oli varsin tolkuton idea.

http://www.hs.fi/kaupunki/Hernesaaren+s ... 9620822311
#56342
^Hernesaaren kaava palautettiin uudelleenvalmisteluun, eli kopterikenttä kaatui.
#56363
Clepe kirjoitti:^Hernesaaren kaava palautettiin uudelleenvalmisteluun, eli kopterikenttä kaatui.
Hyvä, sinne päähän voisi rakentaa majakan. Sellaisen vanhanaikaisen näköisen majakan, jossa olisi näkoalapaikka ylhäällä.
#61871
http://www.hs.fi/kaupunki/Telakkakauppa ... 3013989224
HS kirjoitti: Telakkakauppa siirtämässä Hernesaaren asuntojen rakentamista

Helsingin telakan omistajan vaihtuminen tarkoittaa, että suunnitelmat asuntojen rakentamiseksi Hernesaareen siirtyvät epämääräiseen tulevaisuuteen. Näin arvioi Helsingin kaupunkisuunnittelusta vastaava apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä (sd).

Venäjän valtion telakkayhtiö OSK vahvisti maanantaina, että se ostaa kokonaan Helsingin telakan.

"Kaupunki haluaa turvata teollisten työpaikkojen säilymisen Helsingissä. Mikäli telakan toiminta vilkastuu, pyrimme mahdollisuuksien mukaan turvaamaan sen edellytykset toimia Hernesaaressa", sanoo Penttilä.

"Käytännössä tämä tarkoittaa, että Hernesaaren rakentaminen viivästyy pitkälle 2020-luvulle tai vielä kauemmas tulevaisuuteen."

Telakan nykyinen vuokrasopimus päättyy vuoden 2018 alussa. Alueen kaavoitus on edelleen kesken, mutta Hernesaareen on suunniteltu tuhansia asuntoja ja venesatamia. Penttilä ei usko, että nykyiset suunnitelmat olisi järkevää toteuttaa ilman telakan aluetta osana niitä.

Toisaalta hän ei myöskään usko, että telakka tarvitsisi nykyistä enemmän tilaa.

"Venäläinen omistaja tekee alustavaa työtä Viipurin ja Kronstadtin telakoilla, Helsingissä keskitytään hi-techiin", Penttilä selittää.

"Meille on tärkeää, että arktisen rakentamisen osaaminen säilyy Helsingissä. Tämä on tärkeää paitsi Hernesaaressa, myös jos ajatellaan esimerkiksi Wärtsilää ja ABB:ta Vuosaaressa."

Kaupunginhallitus torppasi toukokuussa Hernesaareen osayleiskaavan ja palautti sen uuteen valmisteluun. Kaavan kohdalla on kiistelty esimerkiksi helikopterikentästä ja meritäytöstä, molemmat olivat jäämässä pois seuraavasta kaavaehdotuksesta. Hernesaareen on suunniteltu asuntoja 5 600 ihmiselle.
Vissiin kaupunki sitten pitää selviönä, että laivanrakentamisen jatkaminen onnistuu uudelta omistajalta. En tiedä Suomen telakoiden ominaisuuksista mitään, mutta äkkiseltään tuntuu vähän hölmöltä ajaa toiminta alas Raumalla tai Turussa ja säilyttää Hernesaaressa, missä maa olisi arvokasta asuinalueena. No, laivanrakennus ei ole viime aikoina ollut mikään vapaan markkinatalouden riemuvoitto muutenkaan.
#67986
YLE: Jätkäsaaren jättiterminaali herättää eripuraa

Helsingin Jätkäsaareen kaavailtu jättimäinen matkustajaterminaali jakaa helsinkiläispoliitikkojen mielipiteitä. Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee terminaalin rakentamiseen vaadittavaa kaavamuutosta tänään tiistaina. Lautakunnan varapuheenjohtaja Osmo Soininvaara (Vihr.) pelkää, että jättiterminaali lisäisi alueen liikennettä entisestään. Hän siirtäisikin osan sataman autoliikenteestä Vuosaareen. Sunnuntaisessa blogitekstissään Soininvaara kysyy myös, kuka jättimäiset investoinnit maksaa.

Sen sijaan Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtajan Risto Rautavan (Kok.) mukaan Jätkäsaaren terminaalin suunnitelmat ovat selvät.

- Peruste, että se lähtisi kaupungin budjettiraamista, tuskin tulee tapahtumaan. Kun satamasta tulee osakeyhtiö, niin osa rahoituksesta on satamalla jo kunnossa. Se pystyy myös itse rahoittamaan lainalla osan terminaalin rakentamisesta.

Risto Rautavan mielestä matkailun kannalta on tärkeää, että matkustajat saataisiin suoraan Helsingin keskustaan eikä Vuosaareen.

- Ainakaan vielä ei ole tehty riittävästi selvityksiä, joilla voitaisiin osoittaa, että Vuosaari olisi järkevä paikka myös matkustajasatamalle. Se vaatii vielä paljon selvittelyä.

Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee Jätkäsaaren kaavaa tänään, mutta vielä ei tehdä lopullisia päätöksiä. Tavoitteena on, että kaavamuutosehdotus esitellään lautakunnalle tämän vuoden lopussa. Helsingin Länsisataman kautta kulki viime vuonna runsaat kuusi miljoonaa matkustajaa. Ajoneuvoja sen kautta kulki viime vuonna miljoona, joista rekka-autoja oli vajaat 200 000.

Vuonna 2020 Länsisataman kautta kulkevan matkustajamäärän arvioidaan nousevan noin kahdeksaan miljoonaan. Henkilöautoja sataman kautta arvioidaan kulkevan tuolloin 1,2 miljoonaa ja rekka-autoja 240 000.
#67992
Mun mielestä parasta juuri esim. Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä on se, että pääsee keskustasta keskustaan neljässä tunnissa kävellen. Vaikka tuo rekkaliikenne on nytkin vähän ärsyttävää, niin vielä ärsyttävämpää olis yrittää jotenkin päästä Vuosaaren satamaan kun yrittää lähteä Tallinnaan.