Ehdotuksia matkustalaivojen siirtämisestä pois Etelärannasta
Lähetetty: 10.10.05 19:07
Tänään tuttuun tapaan selasin läpi Uutislehti 100:n. Sattuipa silmään eräs varsin mielenkiintoinen artikkeli. En muistanut/tajunnut/jaksanut ottaa talteen, mutta oman muistini pohjalta voin vähän referoida tähän artikkelia.
Elikkä joku vihreä janttari (en muista nimeä) tuumaili, että matkustajasatama tulisi siirtää pois Etelärannasta ja Katajanokalta. Hänen mukaansa tilat tulisi kääntää virkistysalueiksi.
Tässä vaiheessa minua koetteli inhon värähdys. Matkustajalaivat Eteläsatamassa ovat erottamaton osa Helsingin miljöötä, Silja Serenade sopii Kauppatorin maisemiin paljon paremmin kuin nämä nykyajan käsitteet "virkistysalueista". Toisaalta, nyt valtavat määrät upeaa eteläsatamaista rantaviivaa on yleisöltä kiellettyä asfalttikenttää, jossa rekat ja kontit jököttävät kuin Kouvolan ratapihan laidalla.
Kyseinen vihreä janttari ehdotti, että matkustajaterminaalit siirrettäisiin tavaraliikenteeltä vapautuvaan Sompasaareen, mikä ei loppuviimein ole mielestäni mikään mahdoton idea. Ruotsin- ja Vironlaivat seilailisvat edeleen Helsingin edustalla, ulkoa tulevat turistit näkisivät saapuessaan Helsinkiin valtavan määrän Helsinkiä, eikä matka keskustaan olisi juuri pidempi kuin Tukholmassa Stadsgårdenilta, johon Vikingin paatit rantautuvat.
Tällöin Katajanokalta ja Etelärannasta vapautuvat tontit voitaisiin rakentaa uudestaan, mikä ei nykymaisemointitaidot huomioon ottaen ole kovinkaan houkutteleva vaihtoehto. Eteläsataman miljöö huokuu historiaa ja perinteistä Helsinki-lookia - sinne ainakaan minä en kaipaa yhden yhtä 2000-luvun betonikyhäilmää. Vapautuvat alueet olisisvat pinta-alaltaan liian isoja pelkiksi rantapromenaadeiksi, mutta uusia talojakaan ei missään nimessä saisi rakentaa. Uskon kuitenkin, että huippuluokan suunnittelulla - mitä Helsinki ei sotien jälkeen tosin ole nähnyt - Eteläsatamasta saataisiin varsin mukava.
Eli loppuviimein tuo suunnitelma ei olekaan niin inhottava, kunhan laivat eivät Helsingin kaupunkikuvasta katoa. Yksikään Helsinkiä tutkimaan lähtenyt tukholmalainen tuskin haluaa lähteä katsomaan Vuosaaren teräsbetonista science & fiction -todellisuutta, joten Sörkkä on varsin hyvä vaihtoehto uudelle terminaalille. Oli tätä ehdotusta vastaan tai ei, niin jos muutos ylipäätään koskaan tapahtuu, tulee tässä vielä kestämään todella kauan, Sompasaari kun on jo kaavoitettu täysin terminaalittomaksi (suunnitelmien muuttaminen varmasti tuottaisi paljon paperisotaa) ja museovirastolla aivan varmasti on jotain sanottavaa, jos Olympiaterminaalille tehdään yhtään mitään.
Mutta mielipiteitä saa kuitenkin asiasta tuoda tuoda julki kun kerran lehtiartikkelikin oli. Eli antakaa palaa!
Elikkä joku vihreä janttari (en muista nimeä) tuumaili, että matkustajasatama tulisi siirtää pois Etelärannasta ja Katajanokalta. Hänen mukaansa tilat tulisi kääntää virkistysalueiksi.
Tässä vaiheessa minua koetteli inhon värähdys. Matkustajalaivat Eteläsatamassa ovat erottamaton osa Helsingin miljöötä, Silja Serenade sopii Kauppatorin maisemiin paljon paremmin kuin nämä nykyajan käsitteet "virkistysalueista". Toisaalta, nyt valtavat määrät upeaa eteläsatamaista rantaviivaa on yleisöltä kiellettyä asfalttikenttää, jossa rekat ja kontit jököttävät kuin Kouvolan ratapihan laidalla.
Kyseinen vihreä janttari ehdotti, että matkustajaterminaalit siirrettäisiin tavaraliikenteeltä vapautuvaan Sompasaareen, mikä ei loppuviimein ole mielestäni mikään mahdoton idea. Ruotsin- ja Vironlaivat seilailisvat edeleen Helsingin edustalla, ulkoa tulevat turistit näkisivät saapuessaan Helsinkiin valtavan määrän Helsinkiä, eikä matka keskustaan olisi juuri pidempi kuin Tukholmassa Stadsgårdenilta, johon Vikingin paatit rantautuvat.
Tällöin Katajanokalta ja Etelärannasta vapautuvat tontit voitaisiin rakentaa uudestaan, mikä ei nykymaisemointitaidot huomioon ottaen ole kovinkaan houkutteleva vaihtoehto. Eteläsataman miljöö huokuu historiaa ja perinteistä Helsinki-lookia - sinne ainakaan minä en kaipaa yhden yhtä 2000-luvun betonikyhäilmää. Vapautuvat alueet olisisvat pinta-alaltaan liian isoja pelkiksi rantapromenaadeiksi, mutta uusia talojakaan ei missään nimessä saisi rakentaa. Uskon kuitenkin, että huippuluokan suunnittelulla - mitä Helsinki ei sotien jälkeen tosin ole nähnyt - Eteläsatamasta saataisiin varsin mukava.
Eli loppuviimein tuo suunnitelma ei olekaan niin inhottava, kunhan laivat eivät Helsingin kaupunkikuvasta katoa. Yksikään Helsinkiä tutkimaan lähtenyt tukholmalainen tuskin haluaa lähteä katsomaan Vuosaaren teräsbetonista science & fiction -todellisuutta, joten Sörkkä on varsin hyvä vaihtoehto uudelle terminaalille. Oli tätä ehdotusta vastaan tai ei, niin jos muutos ylipäätään koskaan tapahtuu, tulee tässä vielä kestämään todella kauan, Sompasaari kun on jo kaavoitettu täysin terminaalittomaksi (suunnitelmien muuttaminen varmasti tuottaisi paljon paperisotaa) ja museovirastolla aivan varmasti on jotain sanottavaa, jos Olympiaterminaalille tehdään yhtään mitään.
Mutta mielipiteitä saa kuitenkin asiasta tuoda tuoda julki kun kerran lehtiartikkelikin oli. Eli antakaa palaa!