Sivu 1/1

Ehdotuksia matkustalaivojen siirtämisestä pois Etelärannasta

Lähetetty: 10.10.05 19:07
Kirjoittaja Jape
Tänään tuttuun tapaan selasin läpi Uutislehti 100:n. Sattuipa silmään eräs varsin mielenkiintoinen artikkeli. En muistanut/tajunnut/jaksanut ottaa talteen, mutta oman muistini pohjalta voin vähän referoida tähän artikkelia.

Elikkä joku vihreä janttari (en muista nimeä) tuumaili, että matkustajasatama tulisi siirtää pois Etelärannasta ja Katajanokalta. Hänen mukaansa tilat tulisi kääntää virkistysalueiksi.

Tässä vaiheessa minua koetteli inhon värähdys. Matkustajalaivat Eteläsatamassa ovat erottamaton osa Helsingin miljöötä, Silja Serenade sopii Kauppatorin maisemiin paljon paremmin kuin nämä nykyajan käsitteet "virkistysalueista". Toisaalta, nyt valtavat määrät upeaa eteläsatamaista rantaviivaa on yleisöltä kiellettyä asfalttikenttää, jossa rekat ja kontit jököttävät kuin Kouvolan ratapihan laidalla.

Kyseinen vihreä janttari ehdotti, että matkustajaterminaalit siirrettäisiin tavaraliikenteeltä vapautuvaan Sompasaareen, mikä ei loppuviimein ole mielestäni mikään mahdoton idea. Ruotsin- ja Vironlaivat seilailisvat edeleen Helsingin edustalla, ulkoa tulevat turistit näkisivät saapuessaan Helsinkiin valtavan määrän Helsinkiä, eikä matka keskustaan olisi juuri pidempi kuin Tukholmassa Stadsgårdenilta, johon Vikingin paatit rantautuvat.

Tällöin Katajanokalta ja Etelärannasta vapautuvat tontit voitaisiin rakentaa uudestaan, mikä ei nykymaisemointitaidot huomioon ottaen ole kovinkaan houkutteleva vaihtoehto. Eteläsataman miljöö huokuu historiaa ja perinteistä Helsinki-lookia - sinne ainakaan minä en kaipaa yhden yhtä 2000-luvun betonikyhäilmää. Vapautuvat alueet olisisvat pinta-alaltaan liian isoja pelkiksi rantapromenaadeiksi, mutta uusia talojakaan ei missään nimessä saisi rakentaa. Uskon kuitenkin, että huippuluokan suunnittelulla - mitä Helsinki ei sotien jälkeen tosin ole nähnyt - Eteläsatamasta saataisiin varsin mukava.

Eli loppuviimein tuo suunnitelma ei olekaan niin inhottava, kunhan laivat eivät Helsingin kaupunkikuvasta katoa. Yksikään Helsinkiä tutkimaan lähtenyt tukholmalainen tuskin haluaa lähteä katsomaan Vuosaaren teräsbetonista science & fiction -todellisuutta, joten Sörkkä on varsin hyvä vaihtoehto uudelle terminaalille. Oli tätä ehdotusta vastaan tai ei, niin jos muutos ylipäätään koskaan tapahtuu, tulee tässä vielä kestämään todella kauan, Sompasaari kun on jo kaavoitettu täysin terminaalittomaksi (suunnitelmien muuttaminen varmasti tuottaisi paljon paperisotaa) ja museovirastolla aivan varmasti on jotain sanottavaa, jos Olympiaterminaalille tehdään yhtään mitään.

Mutta mielipiteitä saa kuitenkin asiasta tuoda tuoda julki kun kerran lehtiartikkelikin oli. Eli antakaa palaa! ;)

Lähetetty: 27.10.05 10:21
Kirjoittaja H.C.
Itse en kovin mielelläni haluaisi luopua matkustalaivoista kauppatorin maisemassa ja ainakin eteläsataman sälyttäisin nykyisellään. Toisaalta kyseinen herra on muistaakseni myös paheksunut ajatusta säilyttää matkustajalaivaliikenne Jätkäsaaressa ja siinä olen samaa mieltä. Jos nykyään Länsisatamaa käyttävät laivat siirrettäisiin Kalasatamaan saataisiin Jätkäsaareen huomattava määrä lisää tilaa rakentamiselle ja saataisiin myös läpiajo-liikennettä vähennettyä. Sen alueen voisi rakentaa kerralla yhtenäiseksi muun Jätkäsaaren kanssa. Siihen voisi rakentaa vaikka rantaa pitkin menevän kävelykadun jonka varrella olisi tiiviisti kahviloita ja liikkeitä tms. eikä se mielestäni olisi mikään menetys siirtää laivat sieltä kokonaan pois kun kerran koko Jätkäsaari on muutenkin menossa remonttiin.

Lähetetty: 28.11.05 20:11
Kirjoittaja Alhena
Kannatan ehdottomasti kaikkien laivojen poistamista Helsingin keskustasta ja vastustan ehdotettuja, ympäristöä kuormittavia asuntolaivoja. Kallista tonttimaata on varattu asvalttikentille, terminaaleille, varastoille ja veneiden talvisäilytykselle. Etenkin Merisatamanranta on järkyttävässä kunnossa. Läpiajoliikenne aiheuttaa ruuhkia ja heikentää ilmanlaatua. Matkustajalaivoille löytyisi varmaankin tilaa Sompasaaresta, tarvittaessa vaikka karsimalla kerrostaloja suunnitelmista ja parantamalla Itäväylän länsipään liikennejärjestelyjä. Vuosaaressa tilaa olisi paljon enemmän, mutta matkaa keskustaan on melkoisesti ja julkinen liikenne ei vastaa tarpeita. Satamatoiminnoista vapautuville alueille sopisivat 6-10-kerroksisia umpikorttelit ilman valkoisia elementtisaumalaatikkoja. Hernesaaressa ja Jätkäsaaressa korkeat pistetalot täydentäisivät kirkontornisiluettia.

Lähetetty: 14.03.06 20:51
Kirjoittaja pks
Tämä viestiketju taitaa olla jo vähän vanha, mutta kirjoitan nyt kuitenkin.

Omasta mielestäni matkustajalaivat kuuluvat olennaisena osana merelliseen Helsinkiin, myös keskustaan. Kauppatorin ympäristöstä katoaisi jotain todella olennaista, jos ruotsinlaivat poistuisivat maisemasta. Ei keskustasta ole mielestäni järkevää poistaa kaikkia toimintoja, autiolle ulkoilmamuseolle meillä tuskin on tarvetta. Puistomaisemmasta merenrannasta voi nauttia kävelemällä muutaman sata metriä Kaivopuiston suuntaan.