Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

#103683
arkkinikkari kirjoitti: 14.12.21 15:28 Kamppiin, jonne on jäänyt tilaa Länsimetron aloittamisen jälkeen
Aluksi kelailin, että tää on huono muutos, mutta eipä haittaakkaan nyt kun muistelen niitä baarin jälkeisiä hetkiä -20c pakkasessa elielinaukiolla.
Joillekin tämä tietysti saattaa aiheuttaa ylimääräistä kävelyä steissin ja kampin välillä. Voin olla väärässäkin. Mahtaakohan kenelläkään olla syytä päästä vaihtamaan elielinaukion bussilinjoilta junaan tai toisin päin?
Avatar
tekijänä hylje
#103684
Elielin bussit ja junat osoittavat oleellisesti samaan suuntaan, ja saman suuntaisilla linjoilla on tyypillisesti vähän keskinäistä vaihtotarvetta. Kaupungista lähtiessä valitset joko bussin tai junan riippuen kumpi on sulle kätevämpi. Sama toiseen suuntaan.

Töölöstä joku voi varmaan mennä bussilla etelään Elielille ja vaihtaa sieltä junaan pohjoiseen. Jos tälläinen vaihto ei enää onnistu, hän voi mennä bussilla tai ratikalla Pasilaan.
tekijänä hmikko
#103726
Itseltäni oli mennyt ohi tämä Pentti Murolen blogiteksti aiheesta, julkaistu 1. marraskuuta. Hän esittää Elielinaukion säilyttämistä, mutta rajaamista tiukasti uudisrakennuksilla. Käytännössä Holiday Innin tukkiminen tuolla tavalla ja Postitaloon kiinni rakentaminen eivät taida olla ihan realistisia vaihtoehtoja.

Pentti Murole kuoli 12. joulukuuta 87-vuotiaana. Viimeisen blogikirjoituksensa hän julkaisi kolme päivää aiemmin.

Pentti Murole: Elielinaukio, se panee miettimään!

Rakennuslehti: Muistokirjoitus: Kaupunkisuunnittelun visionääri Pentti Murole oli alan suunnannäyttäjä

Kuva
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#103732
Ei parasta Muroletta tuo ehdotus, vaikka muutama vanha kaveri kiitteleekin. Hän halusi säilyttää aukion aukiona, mutta kompromissina tarjoaa kumminkin isojen rakennusmassojen sijoittamista aukion reunoille. Jos aukioon päädytään, en näe syytä sijoittaa tuonne mitään uudisrakentamista paviljonkien yms. lisäksi.

Pentti Murole taisi olla tuotteliain kaupunkisuunnittelun blogikirjoittaja maassamme. Aivan hurjan monisanainen ja sillä tavalla vanhanaikainen tietysti, mutta itseäni on viehättänyt suuresti juuri hänen jutusteleva tyylinsä ja perusteellisuutensa. Suuri menetys.
#103741
Kaikkia kunnia Murolelle, mutta ihmettelen Postitalon edustan peittämistä. Mielestäni yksi Klyygan tuomista oikeista hyödyistä olisi nimenomaan uuden sympaattisen aukion rakentuminen Postitalon eteen. Toki sitten voi kysyä, voisiko vastaavan toteuttaa huomattavasti pienimuotoisemmin ja ympäristöä kunnioittavammin. Itse en näe Klyygan pilaavan yhtään mitään, sillä bussiterminaali on hyvin ikävä paikka kävelijän näkökulmasta ja uskon ihmisten tottuvan ennen pitkää uuteen rakennukseen. Samalla ymmärrän hyvin näkemystä, että Klyyga palvelee vain finanssi-intressejä ja siltä puuttuu yleishyödyllinen funktio, joka perustelee esimerkiksi Postitalon, Rautatieaseman tai Oodin. Tuntuu kuitenkin tyhjänpäiväiseltä jättää tontti vain lojumaan, kun mitään puutarhaa siihen ei ainakaan ole tulossa verorahoilla.
Avatar
tekijänä hylje
#103743
Valtaosa keskustan (ja kaupungin yleensä) kerrosneliöistä on yksityiskäytössä eikä niillä ole mitään suoraa yleishyödyllistä merkitystä muuten kuin käyttäjilleen.

Kuitenkin kaupungissa olisi aika vähän asukkaita tai asioijia jos näitä yksityiskäyttöisiä tiloja ei olisi ihmisten toimistoina, palvelutiloina tai asuntoina. Eli vähän tylsästi voi todeta että jokainen talo on yleishyödyllinen, asuintalokin.
#103747
hylje kirjoitti: 02.01.22 22:03 Kuitenkin kaupungissa olisi aika vähän asukkaita tai asioijia jos näitä yksityiskäyttöisiä tiloja ei olisi ihmisten toimistoina, palvelutiloina tai asuntoina. Eli vähän tylsästi voi todeta että jokainen talo on yleishyödyllinen, asuintalokin.
Siis tarkennan viittaavani nimenomaan Rautatieaseman ympäristöön, jota on jo 1800-luvulta saakka kehitetty keskittämään julkisia toimintoja yhteen. Mielestäni kyse on ollut hyvästä suunnasta, mutta jokaisen tontin ei silti välttämättä tarvitse tuoda erityistä lisäfunktiota, kuten museot, teatterit, kirjastot ja vastaavat tuovat. Toki samasta syystä hieman ihmettelen halua sijoittaa designmuseo kovin kauas kaikista muista toiminnoista, sillä se nimenomaan palvelisi tarkoitustaan parhaiten Rautatieaseman lähellä.
Avatar
tekijänä hylje
#103748
Pyöröovi kirjoitti: 03.01.22 13:41 Siis tarkennan viittaavani nimenomaan Rautatieaseman ympäristöön, jota on jo 1800-luvulta saakka kehitetty keskittämään julkisia toimintoja yhteen.
Juu, jos kattelet 1800-luvulta asti kehitettyä Rautatieaseman ympäristöä, siellä on enemmistö kerrosneliöistä nytkin yksityiskäytössä eikä kadun tallaajalla ole niihin asiaa. Paljon on toimistoja ja hotellejakin useita, asuntojakin on torin laidalla kourallinen. Toki katutaso (ja kellarikerrokset) ovat laajasti julkista tai kaupallista puolijulkista tilaa johon ohikulkijat ovat tervetulleita asioimaan tai läpikulkemaan matkallaan muualle kaupunkiin. Niin tulee olemaan myös kaikissa mahdollisissa Elielinaukion taloissakin.
tekijänä hmikko
#103749
Pyöröovi kirjoitti: 03.01.22 13:41 Toki samasta syystä hieman ihmettelen halua sijoittaa designmuseo kovin kauas kaikista muista toiminnoista, sillä se nimenomaan palvelisi tarkoitustaan parhaiten Rautatieaseman lähellä.
Siinäpä muuten idea. Sijainti Elielinaukiolla olisi Ateneumin ja Kiasman välissä ja melkein Amos Rexin naapurissa. Näillä oikeasti voisi olla synergiaetuja. Itse olen ollut Helsingissä käymässä esim. silleen, että Ateneum aamupäivällä ja Amos Rex lounaan jälkeen.

Arkkivahti esitti taannoin designmuseota aseman pääkonttorisiipeen ja sisäpihalle. Sama juttu sen kanssa kuin Elielinaukiolla. Uudistushankkeen lähtökohta oli laittaa kiinteistö rahoiksi, siinä tapauksessa VR:n pääkonttori hotelliksi. Siihen tarkoitukseen museo tietysti soveltuu huonosti.
Avatar
tekijänä veka
#103750
hmikko kirjoitti: 03.01.22 16:36 Siinäpä muuten idea. Sijainti Elielinaukiolla olisi Ateneumin ja Kiasman välissä ja melkein Amos Rexin naapurissa. Näillä oikeasti voisi olla synergiaetuja.
Toimisi varmaan hyvin, ja arvelen että tätäkin on kaupungin terävimmässä päässä aikoinaan mietitty. A&D-museolle on kai haluttu vielä isompaa tehtävää, toimia ankkurina ja tärkeimpänä vetonaulana Eteläsatamassa luotaessa sinne nykyistä isompaa elämyskeskusta. Riittävätkö museon eväät siihen, on toinen juttu, mutta ainakin yritys on vahva ja voimavaroja koossa isoon satsaukseen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7