[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
arkkinikkari kirjoitti: ↑14.12.21 15:28 Kamppiin, jonne on jäänyt tilaa Länsimetron aloittamisen jälkeenAluksi kelailin, että tää on huono muutos, mutta eipä haittaakkaan nyt kun muistelen niitä baarin jälkeisiä hetkiä -20c pakkasessa elielinaukiolla.
hylje kirjoitti: ↑02.01.22 22:03 Kuitenkin kaupungissa olisi aika vähän asukkaita tai asioijia jos näitä yksityiskäyttöisiä tiloja ei olisi ihmisten toimistoina, palvelutiloina tai asuntoina. Eli vähän tylsästi voi todeta että jokainen talo on yleishyödyllinen, asuintalokin.Siis tarkennan viittaavani nimenomaan Rautatieaseman ympäristöön, jota on jo 1800-luvulta saakka kehitetty keskittämään julkisia toimintoja yhteen. Mielestäni kyse on ollut hyvästä suunnasta, mutta jokaisen tontin ei silti välttämättä tarvitse tuoda erityistä lisäfunktiota, kuten museot, teatterit, kirjastot ja vastaavat tuovat. Toki samasta syystä hieman ihmettelen halua sijoittaa designmuseo kovin kauas kaikista muista toiminnoista, sillä se nimenomaan palvelisi tarkoitustaan parhaiten Rautatieaseman lähellä.
Pyöröovi kirjoitti: ↑03.01.22 13:41 Siis tarkennan viittaavani nimenomaan Rautatieaseman ympäristöön, jota on jo 1800-luvulta saakka kehitetty keskittämään julkisia toimintoja yhteen.Juu, jos kattelet 1800-luvulta asti kehitettyä Rautatieaseman ympäristöä, siellä on enemmistö kerrosneliöistä nytkin yksityiskäytössä eikä kadun tallaajalla ole niihin asiaa. Paljon on toimistoja ja hotellejakin useita, asuntojakin on torin laidalla kourallinen. Toki katutaso (ja kellarikerrokset) ovat laajasti julkista tai kaupallista puolijulkista tilaa johon ohikulkijat ovat tervetulleita asioimaan tai läpikulkemaan matkallaan muualle kaupunkiin. Niin tulee olemaan myös kaikissa mahdollisissa Elielinaukion taloissakin.
Pyöröovi kirjoitti: ↑03.01.22 13:41 Toki samasta syystä hieman ihmettelen halua sijoittaa designmuseo kovin kauas kaikista muista toiminnoista, sillä se nimenomaan palvelisi tarkoitustaan parhaiten Rautatieaseman lähellä.Siinäpä muuten idea. Sijainti Elielinaukiolla olisi Ateneumin ja Kiasman välissä ja melkein Amos Rexin naapurissa. Näillä oikeasti voisi olla synergiaetuja. Itse olen ollut Helsingissä käymässä esim. silleen, että Ateneum aamupäivällä ja Amos Rex lounaan jälkeen.
hmikko kirjoitti: ↑03.01.22 16:36 Siinäpä muuten idea. Sijainti Elielinaukiolla olisi Ateneumin ja Kiasman välissä ja melkein Amos Rexin naapurissa. Näillä oikeasti voisi olla synergiaetuja.Toimisi varmaan hyvin, ja arvelen että tätäkin on kaupungin terävimmässä päässä aikoinaan mietitty. A&D-museolle on kai haluttu vielä isompaa tehtävää, toimia ankkurina ja tärkeimpänä vetonaulana Eteläsatamassa luotaessa sinne nykyistä isompaa elämyskeskusta. Riittävätkö museon eväät siihen, on toinen juttu, mutta ainakin yritys on vahva ja voimavaroja koossa isoon satsaukseen.
Voittanut ehdotus sai paljon kritiikkiä sekä kansalaisilta että arkkitehdeiltä. Rakennusten ulkomuotoon palataan vasta sen jälkeen, kun kaavavaihe on valmistunut.Hankkeen vetäjät näyttäisivät jättävän tuossa takaporttia auki sille, että rakennusten muotoja vielä muutettaisiin kilpailuehdotuksesta. Saa nähdä, onko se vaan puhetta. Omaan silmääni Klyyga ei ole mitenkään parantunut ajan kanssa. Se on 'jotain ihan muuta' ympäristöönsä nähden, eikä hyvällä tavalla.
veka kirjoitti: ↑21.12.23 11:52 Jopa asuntojen rakentamista väläytellään taas.Osin offtopic, mutta olisi hyvä että keskustassa säilytettäisiin riittävän laaja asunnoton vyöhyke, muuten yöelämä siirtyy kaupungin laidoille.
![]()