Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Eeros
#107684
"Kansalaiset voivat kommentoida Klyygaa"...
Olis kivaa olla positiivinen mutta itse pidän noita melko tylyn näköisinä.
Kuin jotain pömpöösejä mausoleumeja.
Kuuluisivat siis vaikka hautuumaalle?


https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010905567.html

................

https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto ... nnitteluun

.................

https://kartta.hel.fi/?sukkaId=2020-004243%20
apollonkatu tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107688
Tämä suunnitelma etenee näköjään kuin juna. En vieläkään ymmärrä taksiaseman ja ja saaattoliikenteen paikkojen siirtämistä siirtämistä Postikadulle. Paikka on kuitenkin ensisijaisesti rautatieasema. Takseille on päästävä mahdollisimman helposti myös sadekelillä. Jonkinlainen paikkoheitto olisi tämän kävelyreitin suojaaminen katoksella samaan tapaah kuin laitureilla.
Avatar
tekijänä Eeros
#107690
veka kirjoitti: 17.12.24 11:48 Tämä suunnitelma etenee näköjään kuin juna. En vieläkään ymmärrä taksiaseman ja ja saaattoliikenteen paikkojen siirtämistä siirtämistä Postikadulle. Paikka on kuitenkin ensisijaisesti rautatieasema. Takseille on päästävä mahdollisimman helposti myös sadekelillä. Jonkinlainen paikkoheitto olisi tämän kävelyreitin suojaaminen katoksella samaan tapaah kuin laitureilla.
"...tavoitteena on, että taksiliikenne siirtyy Asema-aukiolta pois vapauttaen tilaa kävelylle ja pyöräilylle."

______________

Keskusta muuttuu niin ettei sitä moni vielä ymmärrä.
Sadetta, lunta tai tuulta pelkäävät ohjeistetaan ehkä yhä kasvavaan tunneliverkostoon, jota pitkin pääsee jo nyt laajalti laahustelemaan?
On selkeänä tarkoituksena ratkaisevasti vähentää autoajelua Steissin ympäristössä ja antaa tilaa lihaksillaan liikkuville.

Onhan noita, keskenään painivia taksisuhareita, pitkinä letkoina, moni tuossa väsynytkin katsomaan.
On hyvä ajatus myös se, että kilpailutetaan n. kolme taksifirmaa, jotka tuossa saavat palveluitaan tarjota.
Anarkistisemmat ja kiihkeimmät taksi-ihmiset tuostakin, aiheellisesta ideasta, toki jo marisevat.
Ihminen on ahne, itsekäs ja kiivas otus...

Taksikaaokseen ja taksien, hieman etäämmälle, häätöön liittyviä linkkejä:

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010077521.html

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pol ... si/9011546

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/7957046
Avatar
tekijänä Eeros
#107692
Lisättäköön se, että mielestäni ainakin suunnitelma pienestä ja ympyräisestä palviljonki -tyylisestä rakennuksesta on söötti ja sympaattinen.
Myös havainnekuvien viheristutukset olisivat tervetulleita.
Kun Stadia kehitetään enemmän jaloin kulkeville suotuisammaksi on se erittäin tervetullutta.
Sellaiseen kaupunkikeskustaan on mukavampi mennä, jopa aikaa viettää - niin asukkaiden kuin myös turistienkin.

Toki kaikki eivät - ehkä - koe samoin?
#107693
En ole koskaan vastustanut Elielinaukion rakentamista, mutta kieltämättä kiintoisaa, kuinka rajusti projektia työnnetään eteenpäin kansalaisten laajasta vastarinnasta huolimatta. Ehkä ainoa kunnollinen myönnytys tuli, kun kilpailutöiden massaa kutistettiin neljänneksellä (muistaakseni) toiselle kierrokselle mentäessä. Muutos ei kuitenkaan poistanut pohjimmaista kritiikkiä, jonka mukaan rakennus jättää varjoonsa kauniin rautatieaseman siiven ja vie kaupunkilaisilta tärkeän julkisen tilan.

Tahdon uskoa, että alueesta tulee nykyistä huomattavasti viihtyisämpi, sillä itse olen kokenut oloni turvattomaksi bussiterminaalin kohdilla. Toki voi hyvällä syyllä pohtia, olisiko keskeiselle sijainnille voinut saada toimistojen ja liiketilan lisäksi kaupungin asukkaille merkityksellisiä palveluita. Suunnitellut sisätilat vaikuttavat olevan pääasiassa hyvin etuoikeutetun porukan käytössä, mikä on tilanne myös monissa naapurirakennuksissa.
Avatar
tekijänä Eeros
#107694
Pyöröovi kirjoitti: 17.12.24 13:18 En ole koskaan vastustanut Elielinaukion rakentamista, mutta kieltämättä kiintoisaa, kuinka rajusti projektia työnnetään eteenpäin kansalaisten laajasta vastarinnasta huolimatta. Ehkä ainoa kunnollinen myönnytys tuli, kun kilpailutöiden massaa kutistettiin neljänneksellä (muistaakseni) toiselle kierrokselle mentäessä. Muutos ei kuitenkaan poistanut pohjimmaista kritiikkiä, jonka mukaan rakennus jättää varjoonsa kauniin rautatieaseman siiven ja vie kaupunkilaisilta tärkeän julkisen tilan.

Tahdon uskoa, että alueesta tulee nykyistä huomattavasti viihtyisämpi, sillä itse olen kokenut oloni turvattomaksi bussiterminaalin kohdilla. Toki voi hyvällä syyllä pohtia, olisiko keskeiselle sijainnille voinut saada toimistojen ja liiketilan lisäksi kaupungin asukkaille merkityksellisiä palveluita. Suunnitellut sisätilat vaikuttavat olevan pääasiassa hyvin etuoikeutetun porukan käytössä, mikä on tilanne myös monissa naapurirakennuksissa.
Äkkiä ei tule mieleen montaakaan, isohkoa tai isoa, kaupunkia jossa ydinkeskustan rakennukset olisivat täysin kaikkien vapaasti kuljettavissa ja kierreltävissä.
Kun rakennelmilla on käyttötarkoituksensa, niin asialliset käyttäjät ovat luontevasti niitä "etuoikeutettuja" niitä käyttämään. Esim. töidensä vuoksi. Miten muuten voisi edes olla?
Tuossa, kuitenkin, koko alimmaiset kerrokset ilmoitettu olevan "vapaasti käytettävissä, avointa tilaa" - mitä sitten tarkoittaakaan, jää nähtäväksi.
Ne, jotka nykyään ihailevat Saarisen arkkitehtuuria, odottaessaan linjabiilejä Elielinaukiolla, voivat halutesssaan niin tulevaisuudessa tehdä myös isojen akkunoiden lävitse Klyygan alakerroksesta? Sateelta ja viimaltakin suojassa.

Eniten "Klyygassa" harmittaa kömpelö, ruma ja raskas muotokieli.
Näin sen koen.
#107697
Ihan hyvä suunnitelma mielestäni noin yleisesti, nykyinen bussilaiturierämaa ei ole erityisen viihtyisä. Vähän tympeitä vaan noiden ulkonäkö, tulee tosiaan mieleen jonkin sortin vainajien säilytyslaitos. Mietin että toimisiko paremmin jos nuo olisivat pyöristetympiä kuten asemarakennuksessa ja Vltavassa, kokeilin nopeasti sutaista sinnepäin. Oikeastaan tuo alempi on ihan miellyttävä omaan silmään, mutta ehkä nuo ylimmät kerrokset eivät sitten olisi enää niin käytettävissä

Kuva
Kuva
hmikko, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Eeros
#107699
töntsö kirjoitti: 17.12.24 16:41 Ihan hyvä suunnitelma mielestäni noin yleisesti, nykyinen bussilaiturierämaa ei ole erityisen viihtyisä. Vähän tympeitä vaan noiden ulkonäkö, tulee tosiaan mieleen jonkin sortin vainajien säilytyslaitos. Mietin että toimisiko paremmin jos nuo olisivat pyöristetympiä kuten asemarakennuksessa ja Vltavassa, kokeilin nopeasti sutaista sinnepäin. Oikeastaan tuo alempi on ihan miellyttävä omaan silmään, mutta ehkä nuo ylimmät kerrokset eivät sitten olisi enää niin käytettävissä

Kuva
Kuva
Itse tuumiskelin aivan samaa!
Mutta massat muuttuivat lähes koomisiksi.
Kuin jotain lentokonehalleja tai pienien ilmalaivojen hangaareita.
Ympäristöönsä sopimattomia konstruktioita.
Kuin elefantit joutsenperheessä.
Avatar
tekijänä Eeros
#107701
hmikko kirjoitti: 17.12.24 15:42 ^ Käytännössä nuo avoimet katutasot ovat ostoskeskusta, jonka ovet menee kiinni aukioloajan päätteeksi. Vrt. vaikka Sanomatalo.
Niinpä tietysti...
Koko Stadi kohta pelkkää ostaria.
Avatar
tekijänä Eeros
#107704
Jary kirjoitti: 26.10.21 20:25
Risumies kirjoitti: 26.10.21 10:33 On kyllä ala-arvoisia suunnitelmia Suomen yhdelle ykkös paikoista. ´´Mikä on kun ei taidot riitä´´.
Klyyga on kyllä naurettava ehdotus, ihan käsittämätön että tuommosta kehtaavat edes ehdottaa. Se on täysin tasapainoton ja päälle kaatuva, voisi jopa sanoa brutalistiseksi. Ja aika hakuammuntaa, kun sanovat että mukailee alueen ´´skylinea´´
Se muistuttaa jotenkin kirkkoa, siis kristittyjen sellaista.

Kuva
Vanhempaa vaikutetta. Aina Faaraoiden Egyptiin löydettävissä. Mm. Luxorin temppeli. Jopa eduskuntatalossa on saman ajanjakson vaikutteita, joissain yksityiskohdissa. (Sitttemmin siirtyneet jonnekin Blade Runner 2049 -leffan visioihinkin). Toki on Rautatieasemallakin vaikutteita muinaisesta Egyptistä kun osaa etsiä.
Sillä lailla on nuo möhkäleet sidoksissa myös jo olevaan lähiseudun ympäristöön.

Noilla voi yrittää lohduttautua - kun oikein yrittää. (Jotain, minimaalista, ns. iloa vanhoista kuvataide & arkkitehtuuri -opinnoistakin) :(

Mutta, vaikkapa mainitusta, Luxorin temppelistä sentään pidän ja sopi sinne mihin rakennettiin. Tuo ei.
Miksi lähes kaiken taiteen taso on romahtanut niin dramaattisesti? Alle vuosisadassa.
Jary tykkää tästä
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8