Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Kantti
#100420
Oma ketju Helsinginkadun, Lonttistentien ja Ketarantien ympäröimälle tontille. Kaava on ollut voimassa jo jonkin aikaa, työt ovat alkaneet touko- kesäkuussa. Matalaksi on lanattu Helsinginkadun varresta suurin osa rakennuksista, huhtikuussa kaikki oli vielä pystyssä.

Helsinginkatu huhtikuussa.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kesäkuun lopussa yksi rakennus Helsinginkadulla oli enää pystyssä.

Ketarantiellä on kaikki vanhat talot vielä ennallaan. Kierros Ketarantien ja Lonttistentien kulmasta tonttia ympäri.
Kuva

Kuva

Helsinginkadun reuna on kehystetty betoniporsailla ja Laptin mainoksilla.
Kuva

Vielä pystyssä oleva rakennus.
Kuva

Takana Aurajokivarteen 20 vuotta sitten rakennetun Richterinrannan ja Tervatorin alue
Kuva

Alue kokonaisuudessaan
Kuva

Ketarantien vanhat rakennukset ovat vielä ennallan vasemmalla.
Kuva

Kaavakartta Helsingintien kaaresta.
http://ympto.turku.fi/ympakaavi/sivut/K ... niste=Di11
TurkuCubed, hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä Ukilainen
#100561
Ensimmäiset ennakkomarkkinoinnin visualisoinnit Laptin taloista ovat ilmestyneet:

Kuva

Kuva(kuvat: Lapti / etuovi.com)

Melkoista melumuuria ollaan rakentamassa kantakaupungin rajalle. Miten mahtaa aikanaan Lonttisten puolen teollisuushallien käydä?
Kantti, TurkuCubed, hmikko ja 2 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä jfo
#100562
Ajattelen aina Jane Jacobsin teesejä kun työpaikkakäytössä olevia tontteja muutetaan näin tylsällä tavalla yksinomaan asuinkäyttöön. Ihan hyvän näköistä melumuuria kyllä, mutta voiko siellä tehdä muuta kuin nukkua? Pitäisikö pystyä? Tuohon kivijalkaan ei varmasti tule muuta kuin korkeintaan parturikampaamo ja tilitoimisto, jos sitäkään. Surullinen, sisäänpäinkääntynyt ja virkeän kaupunkielämän sykkeestä vieraantunut näkymä Helsingintietä pitkin Turkuun ajaville.

Potentiaaliset Porschen ostajatkaan eivät enää pääse yhtä kätevästi bussikyydillä tai kävellen autoliikkeeseen potkimaan renkaita vaan nyt täytyy luultavasti ensin ajaa jonnekin Raisioon. :)
tekijänä hmikko
#100563
Sanoisin, että näkymä ei kyllä mitenkään surullisemmaksi muutu, eikä tuossa mitään kahviloita ollut ennenkään. Tontti rajautuu Helsinginkatuun, joka siis on Helsinkiin johtavan moottoritien jatke, ja sen takana on tuossa kohtaa ratapihaa estevaikutuksineen ja Turku Energian muuntamo. Tuon katujulkisivun suunta on siis kaupunkirakenteen reunakohtaa joka tapauksessa. Ravintoloita ja kahviloita sen sijaan on tuon uuden suurkorttelin toisella puolella Verkatehtaankadulla, ja oletettavasti ne saavat tässä uusia potentiaalisia asiakkaita.

Näkisin tämän lähinnä tiivisti rakennetun keskustan kasvamisena, ja sen alta varaosaliikkeet muuttavat vähän kauemmas. Ei varsinaisesti mitään uutta auringon alla. Se on tietysti totta, että maailmalla kyllä pidetään autokauppoja ja huoltamoita asuintalojen kivijalassa, ja Turussakin on tuosta tontista neljän korttelin päässä Teboil kivijalassa (toistaiseksi). Suomessa vaan ei monestakaan syystä synny näitä uusiin rakennuksiin, kun kiinnostusta ei ole oikein millään taholla. Rakennuttaja haluaa mieluummin asuntojen tuotot ja yrittäjät vieroksuvat mahdollisesti valittavia naapureita yläkerrassa.
Urbaani tykkää tästä
Avatar
tekijänä jfo
#100569
hmikko kirjoitti: 08.08.20 21:04 Sanoisin, että näkymä ei kyllä mitenkään surullisemmaksi muutu, eikä tuossa mitään kahviloita ollut ennenkään. Tontti rajautuu Helsinginkatuun, joka siis on Helsinkiin johtavan moottoritien jatke, ja sen takana on tuossa kohtaa ratapihaa estevaikutuksineen ja Turku Energian muuntamo. Tuon katujulkisivun suunta on siis kaupunkirakenteen reunakohtaa joka tapauksessa. Ravintoloita ja kahviloita sen sijaan on tuon uuden suurkorttelin toisella puolella Verkatehtaankadulla, ja oletettavasti ne saavat tässä uusia potentiaalisia asiakkaita.

Näkisin tämän lähinnä tiivisti rakennetun keskustan kasvamisena, ja sen alta varaosaliikkeet muuttavat vähän kauemmas. Ei varsinaisesti mitään uutta auringon alla. Se on tietysti totta, että maailmalla kyllä pidetään autokauppoja ja huoltamoita asuintalojen kivijalassa, ja Turussakin on tuosta tontista neljän korttelin päässä Teboil kivijalassa (toistaiseksi). Suomessa vaan ei monestakaan syystä synny näitä uusiin rakennuksiin, kun kiinnostusta ei ole oikein millään taholla. Rakennuttaja haluaa mieluummin asuntojen tuotot ja yrittäjät vieroksuvat mahdollisesti valittavia naapureita yläkerrassa.
Objektiivisesti arvioitunahan tämä on varmasti erittäin järkevä projekti juuri tuolle paikalle. Totta on varmasti myös se, että yrittäjillä, gryndereillä ja asukkailla ei välttämättä ole samanlaisia intressejä sekoittuneen kaupunkirakenteen vaalimiselle kuin teoreetikoilla. Yleisesti ottaen olen toki sitä mieltä, että jotain täytyisi poliittisessa mielessä tehdä, jotta liiketilat, toimistotilat ja asukkaat voisivat realistisesti toimia samoilla alueilla eikä toimintaa jouduttaisi eriyttämään tai tekemään liiketaloudellisesti mahdottomaksi kalliilla äänieristysremonteilla (case in point Helsingistä: DTM vs. St. George, The Circus vs. ilta-aikaan työskentelevät toimistotyöläiset).

Surullisella tarkoitin lähinnä sitä, että Turun satamaan ajavalle ulkopaikkakuntalaiselle tuollainen talomuuri edustaa suljettua kaupunkialuetta, johon ei ulkopuolisella ole mitään asiaa, ellei joku ennalta tuttu henkilö satu asumaan juuri noissa taloissa ja kutsumaan kylään. Kaupalliset tilat sen sijaan ovat kaikille kuluttajille avoimia tiloja, jotka kannustavat aktiivisella mainonnalla ihmisiä pysähtymään ja käyttämään rahaa. Tällaisia kaupallisia ärsykkeitä, siis mainoksia, valotauluja sekä yritysten logoja rakennusten julkisivuissa, saisi olla enemmänkin Helsinginkadun / Ratapihankadun varrella. Ne voisivat parhaimmillaan luoda Turusta mielikuvaa dynaamisena talousalueena nukkumalähiön sijaan.

Bulevardisointikin on asia, joka tulee mieleen tätä projektia katsoessa. Ehkä Helsingin sisääntuloväylät ovat erilaisia kuin tämä Turun satamaan menevä E18-tie eikä kahvittelu ja hengailu tuon tien varrella olisi mukavaa edes alemmilla nopeuksilla, mutta ainahan kaikkea voisi funtsia eikä mennä vain sieltä missä aita on matalin.
tekijänä hmikko
#100570
Tuon viereenhän on tehty suurisuuntaisia suunnitelmia matkakeskuksesta, johon pitäisi tulla isoja rakennuksia, värivaloja ja muuta dynaamista tekemään vaikutus kaupunkiin saapuviin. Saa nähdä, mitä tapahtuu ja millä vuosisadalla. Nykyiselläänkin linja-autoaseman ympäristössä on kyllä aika monenlaista toimintoa, aikuisten lelukaupasta alkaen. Sikäli en kauheasti sure noiden poistuvien huoltamoiden perään. Toki tuossa esitetyssä muurissa sais olla jotain muutakin arkkitehtonista ideaa kuin laatikko.
tekijänä James
#100674
jfo kirjoitti: 08.08.20 17:32 Ajattelen aina Jane Jacobsin teesejä kun työpaikkakäytössä olevia tontteja muutetaan näin tylsällä tavalla yksinomaan asuinkäyttöön. Ihan hyvän näköistä melumuuria kyllä, mutta voiko siellä tehdä muuta kuin nukkua? Pitäisikö pystyä? Tuohon kivijalkaan ei varmasti tule muuta kuin korkeintaan parturikampaamo ja tilitoimisto, jos sitäkään. Surullinen, sisäänpäinkääntynyt ja virkeän kaupunkielämän sykkeestä vieraantunut näkymä Helsingintietä pitkin Turkuun ajaville.

Potentiaaliset Porschen ostajatkaan eivät enää pääse yhtä kätevästi bussikyydillä tai kävellen autoliikkeeseen potkimaan renkaita vaan nyt täytyy luultavasti ensin ajaa jonnekin Raisioon. :)
Vastaan nyt ehkä viestin epäoleellisempaan kohtaan, mutta jottei potentiaaliset Porschen ostajat saa väärää tietoa. :lol:

Eli se Porsche-liikehän muutti Rieskalähteentielle VW-kaupan, Audi-kaupan ja Seat-kaupan viereen. Joiden viereen avautui muuten uusi McDonalds -ravintolakin äskettäin. Ettei ihan tarvitse Raisioon saakka lähteä ja bussillakin pääsee... ;)
jfo tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#101058
Laptin sivuilta markkinointikuva, Elo tulee rakentumaan ensimmäisenä. Hiukan eroaa tuosta Ukilaisen pari kk sitten postaamasta. Puita/muita istutuksia ja jonkun liiketilan tuo katutila kaipaa, jotta sitä voisi edes jossain määrin kutsua viihdyttäväksi, mutta jalankulun osalta en näe että sillä olisi tuolla paikalla niin paljoa merkitystä kuin jossain muualla. Helsinginkatu on tosiaan erittäin vilkkaasti liikennöity, joka tekee siitä automaattisesti aika epäviihtyisän; oli tuon muurin kivijalassa miten monta K-Markettia tahansa. Lisäksi jalankulkijan kannalta Helsinginkatu ei oikein mene tuossa kohtaan minnekkään, sillä rautatieasemaa kohti mentäessä kulkua rajoittaa tien toisella puolella oleva junarata ja heti vastaan tuleva, myöskin vilkkaasti liikennöity, Aninkaisten silta. Noiden talojen asukkaille ja muillekkin alueella jalkaisin liikkuville paljon miellyttävämpi reitti kohti keskustaa kulkee Verkatehtaan ja Parkin kentän ohitse. Toki olisi se silti inhimillisemmän näköistä jos tuossa muurin matkalta olisi istutuksia.

Kuva
https://lapti.fi/asuntoyhtio/asunto-oy- ... pihan-elo/
tekijänä hmikko
#101059
^ Samaa mieltä, ja olishan tuota laatikkovaikutelmaa voinut vähentää ihan julkisivun jäsentelyn keinoin, esim. vetää joitain osia enemmän sisään ja laittaa edes pientä vaihtelua räystäslinjaan. Tuo esitetty versio näyttää ns. rakennusliikeystävälliseltä.
Avatar
tekijänä Kantti
#104302
Eilen tehty katsastus tilanteesta.

Kuva

Ketarantie.
Kuva

Tontti on täynnä purettavien rakennusten perustuksia.
Kuva
hmikko, TurkuCubed, jfo ja 1 muuta tykkää tästä