Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä James
#103394
Ottamatta suoraan kantaa tähän projektiin, koska en ole tarpeeksi asiaan perehtynyt.

Mutta tunnelien yleinen ongelma on, että ne luovat suuaukkojen kohdalle yleensä aika pitkän estevaikutuksen kevyen liikenteen tien ylityksille, kun kovin lähelle suuaukkoa ei voi suojateitä/liikennevaloja tehdä koska tunneliin ei saa syntyä jonoja.

Lisäksi pelätään sitä, että parantamalla ja nopeuttamalla yksityisautoilijoiden infraa lisätään samalla sen houkuttelevuutta ja sitä kautta määrää. Ja tämä on mielestäni ihan validi pelko tässäkin tapauksessa. Toisaalla oli mainittu huolina mm. se ettei tunneli ratkaise jo ruuhkautuvaa Hämeentien sekä Hermannin Rantatien risteyksen ongelmia sekä se että mihin se lisääntyvä liikenne toisessa päässä kaupungin katuverkoilla oikein ohjautuu. Mutta kuten sanottua itse en asiaan osaa sanoa juuta enkä jaata, koska harvemmin tuolla suunnalla tulee edes liikuttua.

Ja kolmantena ihan yksinkertaisesti vain se, että 180 miljoonaa aika himputin kokoinen summa rahaa.

Sen verran palaan OT:na vielä tuohon autopuoluejuttuun, niin puoluetta mainitsematta kyllähän sellaisen voi autopuolueeksi laskea kun käyttää slogania "Autot kuuluvat teille". :lol: Itsekin joskus kyseistä puoluetta äänestäneenä nuo tuon sloganin kaltaiset ulostulot ovat aiheuttaneet lähinnä pientä oksennuksen makua suussa. Ei kai auta kuin odotella, että tuoltakin ne vanhat parrat jäävät eläkkeelle ja uusi polvi ehkä (toivottavasti) löytää jonkin paremman aiheen fakkiutua kuin yksityisautoilu.
JamoL tykkää tästä
tekijänä hmikko
#103395
James kirjoitti: 21.11.21 12:30 Ja kolmantena ihan yksinkertaisesti vain se, että 180 miljoonaa aika himputin kokoinen summa rahaa.
Riippumatta siitä, onko tunneli tarpeellinen vai ei, niin tuo olisi ihan kohtuullinen hinta, jos siinä pysytään (en ole laisinkaan varma, että pysytään). Vrt. onnistuneena hankkeena pidetty Tampereen rantatunneli: 198 miljoonaa; 2,3 km; avattu 2016. Sörnäisten tunneli on vähän lyhyempi ja ilmeisesti liittymiltään ym. yksinkertaisempi.
Avatar
tekijänä hylje
#103396
veka kirjoitti: 21.11.21 11:06Useimmille kaupunkilaisille kysymys on vain käytännöllinen.
Useimpia kaupunkilaisia autoilun sujuvuus yhdessä nurkkaa keskustaa ei käytännössä hetkauta yhtään mihinkään suuntaan. He kun eivät koskaan kulje sieltä autolla, oli autoa tai ei. Sen sijaan kuuluu asenteellisia, periaatteellisia puheenvuoroja jotka eivät perustu mihinkään faktaan vaan korkeintaan politikointiin politikoinnin vuoksi. Kirjoittamasi viesti on substanssiltaan hyvin tämän kaltainen. En kuitenkaan mene väittämään että kuuluisit autopuolueeseen.

Ja autoliikenteen sujuvuus parantuu nykyisestä ihan vaan tekemättä mitään, koska autoilun määrä keskustassa on ollut laskusuuntainen. Tiedä sitä miksi. Mutta näin se on. Ei se ainakaan perustele lisäkapasiteetin hankkimista pikaraitiolinjan hinnalla. Absurdeinta koko keskustelussa on keinotekoinen kytkös tunnelin ja (joskus hamassa tulevaisuudessa) rakennettavan nollajokeri-raitiotien kanssa. Koko linjasta ei ole tehty minkäänlaisia päätöksiä, ja muutenkin edellyttäisi Itäväylän bulevardin ainakin Herttoniemeen asti. Ja olisi joka tapauksessa täysin toteutuskelpoinen huolimatta mistään Kalasataman tunneliratkaisusta.
tekijänä apollonkatu
#103405
arkkinikkari kirjoitti: 20.11.21 08:57 Autopuolue on joukko ihmisiä, jotka näkevät autoilun välineen sijasta itseisarvona, jota pitää edistää oli se järkevää tai ei. Sitä edustaa muun muassa vaatimukset pysäköintipaikkojen rakentamista paikkoihin joihin markkinat eivät niitä haluaisi rakentaa, vaatimukset autokaistojen rakentamisesta silloille joilla niitä ei tarvita tai joilta ne eivät pääse mihinkään, ja halua rakentaa hyöty-kustannussuhteeltaan negatiivisia tunneliratkaisuja. Ei sillä selvää johtajaa ole, mutta kyllä se varsin vaikutusvaltainen joukko on.

Ei yksityisautoilu tietenkään mihinkään katoa, sen näkee ihan vaan katsomalla kaupungin katutilan käyttöä: siitä ylivoimaisesti suurin osa on varattu juuri yksityisautoilijoiden tarpeisiin. Kyllä niille kaduille kaikki autoa ainoana mahdollisena vaihtoehtona käyttävät mahtuvat. Sen sijaan ei ole mitään järkeä rakentaa tolkuttoman kallista infraa ihmisille, jotka eivät välttämättä autoa tarvitsisi; aamuruuhka, jolla tätäkin tunnelia perustellaan perustuu täysin ei-välttämättömään autoiluun. Ja se on ihan ymmärrettävää; autoilu on yksilön näkökulmasta monin tavoin paras mahdollinen liikkumismuoto, eikä tästä yksilön valinnasta muille aiheutuvaa ulkoishaittaa (=ruuhka) ole hinnoiteltu oikein.

Kaupungissa pakokaasut ovat vain yksi osa autoilun ongelmaa. Tilankäyttö on suurin, ja ilmansaasteongelmistakin kadusta jauhautuvat hiukkaset paljon pakokaasuja suurempi. Ja hiukkasia painavammat sähköautot jauhavat kadusta enemmän kuin polttomoottoriautot.
Nyt täytyy kyllä sanoa etten ole tällaisia kaupunkilaisia vielä tavannutkaan jotka pitävät autoilua itseisarvona. Maaseudulla heitä varmaan onkin, kun joukkoliikenne on mitä on. Kaupungissa ok-taloalueilla varmaan jokunen. Suurin osa kaupunkilaisista varmasti kuitenkin ymmärtää autoilun ainakin jossain määrin välttämättömäksi osaksi aikuiselämää. Nuorille, notkeille ja sinkuille joukkoliikenne ja pyöräily sopii melkein kaikkiin asiointiin. Itsekin hommasin auton vasta kun sain lapsia. Alkoi logistiikka mennä vaikeaksi ilman. Lahdenväylän melu tuli kyllä tutuksi kun asuimme Viikissä sen vieressä. Ei voi mitään, kaupungissa on melua siitä ei pääse mihinkään. Kuten sanoin, on tärkeää että kaupunkia rakennetaan kaikille. Myös kalasatamalaisille joita melu ja pienhiukkaset nykyisellään häiritsevät.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#103407
Autoiluun itseisarvona suhtautuvia on vain kaupungeissa; maaseudulla jossa joukkoliikenne on mitä on autoilu on välttämätöntä. Eikä siinä mitään, maaseudulla autoilun ulkoishaitat ovat jokseenkin olemattomia. Lääniä riittää eli tilankäyttö ei ole ongelma, ilmaa riittää eli lähipäästöt laimenevat olemattomiin, ja etäisyydet pitävät huolen melustakin.

Kaupungeissa autoilu sen sijaan on aina valinta, jonka yksilö tekee oman mukavuutensa vuoksi välittämättä kaikista muista kaupunkilaisista, joille aiheuttaa autoilullaan haittaa.

Autoilun ulkoishaitat pitää ensin hinnoitella oikein, sen jälkeen voidaan katsoa onko tarvetta satojen miljoonien maantietunneleille keskellä kaupunkia.
JamoL tykkää tästä
tekijänä Jukki
#103408
^ Olen tuosta jokseenkin samaa mieltä; Jos autoteitä rakennetaan, autoilu muuttuu houkuttelevammaksi ja ihmisiä siirtyy julkisista autoilijoiksi ja/tai yhteiskuntarakenne edelleen hajautuu mikä jälleen kasvattaa liikenteen määrää. Jos kuvitellaan että vaikkapa Helsingin keskustasta tehtäisiin suora, risteyksetön, nopea yhteys kehä III-korkeudelle niin tottahan se kasvattaisi kysyntää tuon yhteyden toisessa päässä. Sama tapahtuu jokaisen liikennettä helpottavan hankkeen kohdalla; Kirkkonummikin on nyt houkuttelevampi kun sieltä pääsee motaria Ruoholahteen ja uusia taloja rakennetaan koko ajan. Sieltä ajetaan autoilla Helsingiin.
Avatar
tekijänä hylje
#103409
apollonkatu kirjoitti: 22.11.21 23:48Lahdenväylän melu tuli kyllä tutuksi kun asuimme Viikissä sen vieressä. Ei voi mitään, kaupungissa on melua siitä ei pääse mihinkään.
Kyllä melulle voi tehdä jotain. Lahdenväylä on ihmisten valmistama rakennelma ja sen voivat ihmiset myös esimerkiksi purkaa kokonaan tai muuttaa vähemmän melua aiheuttavaksi, esimerkiksi hidasliikenteiseksi kaduksi. Sen voi vaikka kaivaa tunneliin, ihan samoilla perusteilla kuin tämänkin.

Miksi Kalasataman asukkaat ansaitsevat liikenteen hiljentävän tunnelin, mutta eivät Viikin tai Kontulan asukkaat? Ovatko Kalasataman asukkaat parempia ihmisiä?

Jos tutkitaan asukkaiden luonteen sijaan alueen luonnetta, eikö olisikin tärkeämpää kohentaa halvempien ja sosiaalisia ongelmia kasaavien lähiöiden ympäristön laatua, eikä valmiiksi Helsingin kalleimpien neliöiden Kalasataman? Helsingillä on kuulemma alueellisen eriytymisen vastaisia poliittisia tavoitteita. Ne menevät vaihteeksi taas roskikseen kun on mahdollisuus käyttää 200m€ kalliin alueen kohentamiseksi.
tekijänä hmikko
#103415
HS: Kataja­nokan jugend­helmi uudistetaan – Asukkaiden loistokkaissa tiloissa on ulko­poreallas ja näköalasauna

Näköjään pandemia ei pysäyttänyt tätä hotellihanketta.


Kuva

Helsingin Katajanokalle kunnostetaan arvoasuntoja ja palveluita kulttuuri­historiallisesti arvokkaaseen makasiini­rakennukseen.

Vuonna 1907 valmistuneeseen makasiini­rakennukseen on määrä tulla täyden palvelun vuokra-asuntoja, ravintoloita, kahvila ja baari.

Rakennukseen kunnostetaan 124 asuin­huoneistoa, jotka on tarkoitettu väliaikaiseen asumiseen. Asuntoihin kuuluvat palvelut ovat hotellipalveluiden kaltaisia.

Suurimmissa asunnoissa on omat saunat. Lisäksi asukkaiden käytettävissä on yhteinen sähköauto ja heillä on mahdollisuus tilata esimerkiksi siivousta tai varata käyttöönsä näköalasauna tai ulkoporeallas.

Asukkaille kunnostetaan myös talvipuutarha ulkoterasseineen. Lisäksi rakennukseen tulee hotelli.

[...]
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä arbs
#103416
Tanssin talo
Julkisivut lähestyvät hiljalleen lopullista ulkonäköä, kun pohjoispäädyn ympyrät ovat asettuneet paikoilleen. Muilla seinillä on aloitettu suojakalvojen poistaminen pienen pieni pala kerrallaan. Tietääkö joku, että jääkö viimeisten kuvien julkisivu todella tuon näköiseksi vai onko siihen vielä tulossa vielä jotain? Vanhoja havainnekuvia selatessa vaikuttaa siltä kuin seinän heijastavuus olisi vähentynyt ja vähentynyt mitä pidemmälle projekti on edennyt. :smt017
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
hmikko, Hipardus, veka ja 3 muuta tykkää tästä
tekijänä hmikko
#103417
^ Kiitoksia kuvaamisesta. Muistelen, että seinän kiiltävyyttä sanottiin vähennettävän jossain suunnittelun vaiheessa. Kiillotetusta alumiinista saa ihan täysin peilinkin jos haluaa, mutta semmoinen varmaan aiheuttaisi häikäisyongelmia. Mitähän trypanofobiaepilepsiakohtausia nuo ympyrät aiheuttavat... :) Omaan silmääni näyttää ihan hyvältä.

Luemma avajaiset on 2.2.2022. Hienoa, että hanke on tässä pisteessä. Tuntuu edenneen huomaamatta pandemian aikana. Ja toivottavasti kaikki tanssijat eivät ole vaihtaneet alaa. Ainakin kevätkaudelle ovat buukanneet Tero Saarinen Companya ja muuta.

https://www.tanssintalo.fi/
Avatar
tekijänä veka
#103418
Kuljen tuosta usein ohi ja samoin seurannut jännityksellä suojamuovin kuorimista. Ei tuo seinä tosiaan näytä ollenkaan niin heijastavalta kuin rendereissä. Saas nähdä kunhan etenee. Lisäksi muistelen, että jonnekin piti tulla iso skriini, vai olikohan se vain omaa haaveiluani?

Oivallisia kuvia!
Avatar
tekijänä veka
#103421
hmikko kirjoitti: 23.11.21 15:30 HS: Kataja­nokan jugend­helmi uudistetaan – Asukkaiden loistokkaissa tiloissa on ulko­poreallas ja näköalasauna

Näköjään pandemia ei pysäyttänyt tätä hotellihanketta.


Kuva

Helsingin Katajanokalle kunnostetaan arvoasuntoja ja palveluita kulttuuri­historiallisesti arvokkaaseen makasiini­rakennukseen.
Tämä on hyvä hanke. Sen avulla saadaan fiksuun käyttöön komea vanha rakennus, eikä kaupunkilaisten rahoja tarvitse käyttää rakennuksen pelastustoimiin sekä tulevan käytön suunnitteluun ja toiminnan pyörittämiseen.

Hesarin kirjoitus puhuu hotellista ja vuokra-asunnoista, ei sentään asuintalosta, vaikka onhan se tavallaan sellainenkin. Mikä se siis on? 'Asuntola' tuntuu tässä tapauksessa hieman köyhältä titteliltä. Jutun mukaan taloon tulee (kalustettuja) huoneistoja lyhyt- ja pitkäaikaiseen vuokra-asumiseen. Toimitaan siis samoilla markkinoilla kuin Airbnb yms. mutta organisoidummin, hotellinomaisesti.
highrisejonne tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#103441
Autopuolueen hurmoksenomainen ja faktaresistentti tunneliprojekti nytkähti eteenpäin valtuustossa. Aina saa pettyä.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#103443
hylje kirjoitti: 25.11.21 11:43 Autopuolueen hurmoksenomainen ja faktaresistentti tunneliprojekti nytkähti eteenpäin valtuustossa. Aina saa pettyä.
Nojoo mitä nyt tässä Kruunusiltoja ja baanoja rakennellaan jatkuvasti. Vastustin jyrkästi tunnelia, mutta pidin kahtiajakoa valtuustossa aika yllättävänä verrattuna parinkymmenen vuoden takaiseen, jolloin vastaava projekti olisi heittämällä mennyt läpi. Keskustatunnelikin tuntuu olevan de facto kuopattu, sillä demarit myivät tämän omilleen läpi ikään kuin viimeisenä tunnelina Jätkäsaaren lisäksi. Toivottavasti kävelyn ja pyöräilyn edistäjät keskittyisivät nyt rajoittamaan autoilua Kalasatamasta niin paljon kuin mahdollista, kun se kerran oli tämän projektin puolustajien mukaan merkittävä päämäärä. Huonosta ratkaisusta kannattaa ottaa parhaimmat palat irti.
Clepe tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#103449
Pyöröovi kirjoitti: 25.11.21 11:55 Nojoo mitä nyt tässä Kruunusiltoja ja baanoja rakennellaan jatkuvasti.
Milloinkohan noita myyttisiä hyviä joukkoliikenne- ja pyöräily-yhteyksiä mahtaa tulla tänne lähiöihin asti? Raide-jokeri 2 tulee joskus. Lahdenbulevardi tulee joskus. Eikä sekään varmaan tänne asti tule.
  • 1
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190