Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#104519
Pyöröovi kirjoitti: 17.06.22 20:44 Kieltämättä loogisesti Elielinaukion Klyyga-keskustelun jälkeen odottaisi kansan olevan raivoissaan tästä suunnitelmasta. Kenties Sähkötalon ja Autotalon näkymät eivät ole järin tärkeitä kansalaisille...
Terveyskeskuksesta ei tehty suunnittelukilpailun (oliko semmoinen...) kohdalla etusivun kampanjaa Hesarissa.

Kaavoituksen lähtökohta on sikäli eri muutenkin, että tuossa kaupunki toteuttaa itse päättämäänsä terveydenhoidon keskittämistä. Elielinaukiolla annettiin yksityisten sijoittajien konsortiolle suunnitteluvaraus tontille, joka on nykyisellään avointa julkista tilaa.
tekijänä bonk
#104707
Alppilan konepaja-alueen pohjoislaitaan teollisuuskadun varteen on alettu rakentamaan talon perustuksia. Talosta tulee pitkä ja kapea, kolme kerrosta toimistoja alas ja päälle neljä erillistä neljäkerroksista asuin tornia. Vastaavan laisesti kun konepaja-alueen vastakkaisella laidalla.

https://kartta.hel.fi/helshares/kaavase ... lostus.pdf
sivulta 37 löytyy kuvia tulevasta rakennuksesta.
hmikko, veka tykkää tästä
tekijänä Tipi
#104708
Selkeän näköinen tuo konepajan kokonaisuus, ikkunat lattiasta ylös :smt023
Tuli taas yövyttyä Tallinan hiltonissa. Tuon hotellin ikkunat sekä näkymät säväyttää joka kerta. Suosittelen testaamaan tuon hotellin ihan inspiraationa, näkee miten ikkunat ja hiukan suurempi huonekorkeus saa ihmeitä aikaan!
Edit: Hotellin Able butcher -ravintolan beef tenderloin on muuten elämäni paras pihvi! Sitäkin vaan testaamaan :D

Konepajan suunnitelman massa on hiukan tasapaksu, olisiko parempi kolmella erisävyisellä tiilellä?
tekijänä hmikko
#104709
bonk kirjoitti: 27.08.22 20:19 sivulta 37 löytyy kuvia tulevasta rakennuksesta.
Kiitoksia postaamisesta. Laitan tuon sivun tähän. Kaavamuutoksen selostus on päivätty 11.6.2013. Saa nähdä minkä näköinen toteutus tulee.

Kuva
veka tykkää tästä
tekijänä hmikko
#104777
HS: Helsinkiin puuhataan jopa Tukholman Globenia suurempaa jättiareenaa pikaisella aikataululla

Tavoitteena on, että parhaimmillaan 17 000 asiakasta vetävä Suvilahden areena avautuisi kesällä 2027. Se tulisi suurin piirtein Hanasaaren hiilivoimalan ja vanhojen kaasukellojen väliselle alueelle, jossa nyt järjestetään esimerkiksi Flow- ja Tuska-festivaalit.

Hankkeen taustalla on kokenut ryhmä muun muassa kiinteistökehityksen, rakentamisen, rahoituksen, juridiikan ja urheilun ammattilaisia.

Hankeryhmään kuuluu NHL-pelaajien neuvonantaja Todd Diamond, jääkiekkovalmentaja Olli Jokinen, rakennusyhtiö SRV:n perustaja, vuorineuvos Ilpo Kokkila, rakennuttaja Juha Kokkila, kiinteistösijoittaja Marko Kuusisto, NHL-pelaajien neuvonantaja Ilkka Larva, SRV:n varatoimitusjohtaja Timo Nieminen, asianajaja ja urheiluvaikuttaja Heikki Penttilä, jääkiekkoilija Karri Rämö ja asianajaja Urpo Väänänen.
HS: Helsinkiin suunniteltu jättiareena sai pormestareilta myönteisen vastaanoton, mutta soraäänikin löytyi
tekijänä tiiliskivi
#104780
hmikko kirjoitti: 27.08.22 23:32 Kaavamuutoksen selostus on päivätty 11.6.2013. Saa nähdä minkä näköinen toteutus tulee.
Kieltämättä on tuo havainnekuva jo vähän vanhentuneen näköinen. Itse en koskaan tästä kadun suuntaan mykästä vankilamuurityylistä pikku ikkunoin oikein perustanut. Toisaalta aika monotonista tiilipintaahan loppukatukin on jo.

Aikamoisia temppuja saadaan tehdä jos Teollisuuskadusta meinataan jonkinlaista alueen elävää keskustaa tehdä nykyisen liikenneväylän sijaan, esimerkiksi vaikea nähdä miten se pitkään aikaan kilpailisi ihan vieressä kulkevan Aleksis Kiven kadun moninaisuuden kanssa.
Pyöröovi, veka tykkää tästä
tekijänä Hmm
#104876
Kuva
Helsingin Ruoholahteen halutaan uusi tornitalo Lepakonaukiolle

Helsingin Ruoholahteen Lepakonaukiolle havitellaan korkeaa tornitaloa. Torni on työeläkeyhtiö Ilmarisen suunnitelmissa. Talo nousisi aivan Porkkalankadun varteen.

Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallituksen elinkeinojaostolle, että osa Lepakonaukion sekä Itämerensolan alikulkutunnelin alueesta varataan Ilmariselle. Torin laidalla on jo nyt Ilmarisen omistama toimistorakennus, ja varausaikana on tarkoitus tutkia tämän toimistorakennuksen laajentamista. Tornitalo olisi siis jo olemassa olevan toimistorakennuksen laajennus.

Varausaikana Ilmarinen laatisi yhdessä kaupungin kanssa hanke- ja toteutussuunnitelman mahdollista jatkokehitystä varten.

Paikalla jo nyt olevan Ilmarisen toimistorakennuksen eteläistä siipiosaa Porkkalankadun puolella kuvaillaan käyttöarvoltaan vähäiseksi, ja se on tarkoitus purkaa laajennuksen myötä.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009119945.html
veka, Pyöröovi tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#105024
Huomenna on kymppilautakunnassa massiivinen kokous, jonka isoin asia on Vihdintien bulevardikaupungin asemakaavaehdotus. Sen kiinnostavin ja tarkimmin kuvattu paikka on ”Suomen suurin liikenneympyrä” Haagassa, jonka sisään on tulossa ”Länsi-Haagan aukio” –niminen pikkuaukio, valtava sote- ja perhekeskus ym. Lisäksi aukiolla kohtaavat Raide-Jokerin ja Vihdintien ratikkalinjat.

Hesarikin esittelee suunnitelmaa. Hesarin jutun kiinnostavaa antia ovat lukijoiden kommentit. Sitaatti ensimmäisestä, jolla on jo 440+ peukutusta: ”Harmi, ettei tuota kiertoliittymää ehditty suojella Suomen lajissaan ensimmäisenä ja hyvin toimivana liikenneratkaisuna. Nyt kiertoliittymän toimivuus on tuhottu viemällä raitiovaunulinja sen läpi. Toisen linjan tuominen sen alueelle tulee luomaan valtavan liikennesumpun. Orwellmainen tunne syntyy, kun täyteen rakennettavaa liikennesumppua aletaan kutsua Haagan aukioksi.” Jne.

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki ... Kylk_35_El

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009181993.html

Kuva

Kuva
hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#105025
Entisenä haagalaisena olen ilahtunut suunnitelmasta. Autot joutuvat kiertämään edelleen aukion ympäri, mikä luo hyvät edellytykset miellyttävälle kävely-ympäristölle. Tuonne voi kehittyä oikeaa liiketoimintaa, jota Haaga todella kaipaa. Lähinnä harmittelen, että yhtä tiivistä kaupunkia ei muualle pystytä todennäköisesti kehittämään asukkaiden vastustuksen vuoksi.

Ympyrähän oli mittasuhteiltaan aivan järjetön myös autojen näkökulmasta, joten ehkä kommentoija ei ole aivan tosissaan tai vain väkisin vastustaa kaikkea tieliikenteeseen puuttumista.
tae tykkää tästä
tekijänä töntsö
#105026
Ihan hauskoja kommentteja kyllä tosiaan, siellä joku näkyi kauhistelevan että kuka oikein haluaa asua parin metrin päässä autotiestä. Se onkin melko uusi ja radikaali ajatus että talon vieressä menee katu. Nämä uudet havainnekuvat näyttävät ihan mukavilta, nuo pyöristetyt kulmat ovat miellyttävä piirre
Avatar
tekijänä veka
#105043
^Onpa mielenkiintoista nähdä esittelyvideo näinkin ’vähäpätöisestä’ uudesta rakennuksesta. Sitä katsellessa huomaa olevansa viimeistään aika pian edellistä sukupolvea. Olen koulutuksen ja kokemuksen kautta tottunut kahlaamaan aineistoja lukemalla, kuvia katselemalla ja nopeasti selaamalla. Nyt sitten halutaan, että varaan mukamas arvokkaasta ajastani 12 minuuttia ’liikkuvan kuvan’ katselemiseen. Huomaan harmittelevani ajoittaista tyhjäkäyntiä, mutta viis siitä. Videoesittelyyn keskittyminen saa sanoman tarttumaan pääkoppaan vanhaa tyyliä paremmin.

Kyseessä on siis yksi uusi konttoritalo Teollisuuskadun eli Kalasatama-Pasila -akselin sivukadulla. Paha kyllä, en tämänkään jälkeen oikein jaksa uskoa Teollisuuskadun ympäristöineen muuntumiseen monipuoliseksi ja miellyttäväksi keskusta-alueeksi ja kävely-ympäristöksi. ”Kaavarungon tavoitteena on, että urbaani katuelämä ja viihtyminen keskittyvät Teollisuuskatuun liittyville sivukaduille.” Teollisuuskadun eteläpuolella Konepajan alueella tämä varmaan toteutuu, mutta pohjoispuolella on vaikeampaa. Pahin rasti on kuitenkin itse Teollisuuskatu.
tekijänä bonk
#105046
En usko myöskään Teollisuuskadun muuttuvan kivaksi kävely-ympäristöksi. Ei näytä siltä myöskään, että kaavassa tähän edes pyrittäisiin. Toimintaa halutaan sivukaduille ja painotetaan jalankulun reitistölle ylityspaikkoja(jotta helposti pääsee pois teollisuuskadulta).

Pyöräteidenkin pääreitit kulkevat vieressä Aleksis Kiven kadulla ja mäkelänkadulla. On vaan niin, että autojen pitää mennä jossain ja Teollisuuskatu pysyy niiden pääreittinä. Hyvä kuitenkin, että rinnakkais- ja poikkikatuja aletaan parantamaan tässä kokonaisuutena. Jos mentäisiin katu kerralla, ei saataisi varmaan minkäänlaista muutosta. Jos saadaan viihtyisä reitistö Teollisuuskadun rinnalle, voi helposti kaihtaa koko katua.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#105058
Kummallisesti järjestetty video. Jos joku asukas olisikin eksynyt katsomaan esitystä livenä, ensimmäiset viisi minuuttia kaavojen esittelyä olisivat toimineet hyvänä unilääkkeenä. Toki tämä on aivan teoreettista, sillä ketään ei kiinnostanut tulla paikalle esittämään kysymyksiä. Ymmärrän vastaavat videot kiinnostavien kärkiprojektien kanssa, mutta yksittäiset täydennysrakennushankkeet vaativat oikeaa kanssakäymistä asukkaiden kanssa. Tietty ihan hyvä kokeilla uusiakin teknologioita välillä.

Kantakaupungissa ajamisen nopeuksia olisi selvästi laskettava ja ruuhkamaksut otettava käyttöön, jotta Teollisuuskadun kaltaisista väylistä tulisi miellyttäviä kävely-ympäristöjä. Poliittisesti moinen taitaa kuitenkin olla mahdotonta, ellei samalla väsätä autoilijoita tyydyttävää Keskustunnelia.
  • 1
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 207