- 11.05.24 19:57
#106993
Muistelen itsekin pitäneeni parempana tavoitteena saada autoliikenne pois Hietsun torin luota. Tori ympäristöineen (ml. komea kauppahalli) on jo pitkään ollut huonossa hapessa ja liian vähällä käytöllä. Nyt tori meinataan kunnostaa ja siirtää siellä vielä olevat parkkipaikat maan alle. En usko sen riittävän. Vuoden 2021 suunnitelma olisi tehnyt torista ja satama-altaasta laajan lähes autottoman alueen, jonka varaan olisi voinut kehittää vaikka mitä. Se olisi ollut mielestäni arvokkaampaa kuin tuo suora rantareitti, joka nyt on tulossa.
Uudessa (eli nykyisessä) ratkaisussa autoliikenne ja kadut säilyttävät paikkansa ja rakennetaan vain kevyen liikenteen silta. Varmaan paljon halvempaa kuin uuden sillan rakentaminen myös autoille. Uusi silta ja rantapromenadi liittyvät hyvin Telakkarannan kehittyvään ranta-alueeseen, johon kohdistuu paljon odotuksia. Ei paha yhdistelmä tämäkään.
Polkupyörät ja osa jalankulkijoistakin ovat tuolla paikalla kuitenkin läpikulkuliikennettä. Monille fillareille lienee tärkeintä päästä mahdollisimman kätevästi ja mukavasti tästä läpi. Kuten edellä todettiin: "Suurin osa pyöräilijöistä valitsee joka tapauksessa miellyttävimmän reitin, eikä se ainakaan kulje autoradan vieressä. Toivottavasti kaupunki tajuaakin jo nyt laittaa omat kaistat rantaan, jotta jalankulkijoille jää edes jonkun verran omaa tilaa."
Siinäpä se. En itse enää aja fillarilla kaupungissa. Haluamatta yleistää sanon kuitenkin, että tällaisilla kaistattomilla rantareiteillä kävelijöiden seassa puikkelehtivista fillareista on kovasti harmia ja haittaa. Jos vieressä kadun laidalla on oma kaista, pyöräilijöiden tulisi käyttää sitä, kuten muidenkin ajoneuvojen. Ratkaisu ei voi olla toiset kaistat fillareille rantaan.
Kaupunki on rakentamassa samantapaista sekamelskaa myös mm. Eteläsataman Makasiinirantaan. Suunnitelmassa kadun laidalla on fillarikaistat, mutta rantaa pitkin polkemalla pääsee suoremmin ja ylämäen ja risteykset välttäen. Vanhastaan tällaisia huonosti suunniteltuja paikkoja keskustassa ovat mm. aukio Musiikkitalon ja Sanomatalon välissä sekä Vanhan kauppahallin ympäristö Eteläsatamassa.
Uudessa (eli nykyisessä) ratkaisussa autoliikenne ja kadut säilyttävät paikkansa ja rakennetaan vain kevyen liikenteen silta. Varmaan paljon halvempaa kuin uuden sillan rakentaminen myös autoille. Uusi silta ja rantapromenadi liittyvät hyvin Telakkarannan kehittyvään ranta-alueeseen, johon kohdistuu paljon odotuksia. Ei paha yhdistelmä tämäkään.
Polkupyörät ja osa jalankulkijoistakin ovat tuolla paikalla kuitenkin läpikulkuliikennettä. Monille fillareille lienee tärkeintä päästä mahdollisimman kätevästi ja mukavasti tästä läpi. Kuten edellä todettiin: "Suurin osa pyöräilijöistä valitsee joka tapauksessa miellyttävimmän reitin, eikä se ainakaan kulje autoradan vieressä. Toivottavasti kaupunki tajuaakin jo nyt laittaa omat kaistat rantaan, jotta jalankulkijoille jää edes jonkun verran omaa tilaa."
Siinäpä se. En itse enää aja fillarilla kaupungissa. Haluamatta yleistää sanon kuitenkin, että tällaisilla kaistattomilla rantareiteillä kävelijöiden seassa puikkelehtivista fillareista on kovasti harmia ja haittaa. Jos vieressä kadun laidalla on oma kaista, pyöräilijöiden tulisi käyttää sitä, kuten muidenkin ajoneuvojen. Ratkaisu ei voi olla toiset kaistat fillareille rantaan.
Kaupunki on rakentamassa samantapaista sekamelskaa myös mm. Eteläsataman Makasiinirantaan. Suunnitelmassa kadun laidalla on fillarikaistat, mutta rantaa pitkin polkemalla pääsee suoremmin ja ylämäen ja risteykset välttäen. Vanhastaan tällaisia huonosti suunniteltuja paikkoja keskustassa ovat mm. aukio Musiikkitalon ja Sanomatalon välissä sekä Vanhan kauppahallin ympäristö Eteläsatamassa.