Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä arkkinikkari
#106832
Yksi vaihtoehto voisi olla rakennuksen kääntäminen torilla 90 astetta, eli Pohjoisen Makasiinikadun suuntaiseksi. Kasarmin julkisivu aukenisi kokonaan, rakennuksesta voitaisiin tehdä täysikorkea osa korttelikaupunkia, torista tulisi intiimimmän kokoinen ja uuden rakennusmassan eteläpuoli jäisi liikenteeltä rauhoitetuksi, aurinkoiseksi terassialueeksi torin laidalle. Bonuksena juuri torin pohjoisreunan rakennukset ovat ne vähiten historiallisesti arvokkaat osat toria.

Toki siinä joutuisi muuttamaan torin alla olevan pysäköintilaitoksen rakenteita, mutta elämä on.
veka, Pyöröovi, Jary ja 2 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#106834
Pyöröovi kirjoitti: 13.03.24 09:00 SAFA voisi samaan hengenvetoon todeta, mistä löytyy yhtä hyvällä sijainnilla oleva kohde toimistoille, joita kyseinen laitos kannattaisi. Korotetaanko Elielinaukion suunnitelmia hiukan lisää? Vaiko sitten Etelärannan suunnitelmia?
Tuskinpa toteavat. SAFA on osa tätä helsinkiläisten paremman väen rinkiä joille ei ole minkäänlainen ongelma ettei keskusta kehity mihinkään suuntaan, sehän on täydellinen museo juuri sellaisena kuin se on. Heillähän on jo ne asunnot ja toimistot siellä, miksi kenenkään muun pitäisi sinne päästä?

Toki varmaan joskus nimellisesti osallistuvat keskusteluun keskustan näivettymisestä, mutta siihenhän on jo toimivat ratkaisut valittu vuosikymmeniä sitten: lähiöistä pitää tulla lähitöihin ja ostoksille keskustaan. Se on velvollisuus. Ainoa hyväksyttävä tapa helpottaa keskustaan tulemista on tietysti keskustatunneli, eihän keskustaan ole mahdollista tehdä viehättävää kävelykeskustaa tai muutakaan houkuttelevaa tai viihtyisää, Helsinkihän on jo täydellinen museo juuri sellaisena kuin se on. Ja mitenhän ne arkkitehdit SAFA pääsisivät Kaartinkaupungin huoneistoiltaan autolla töihin? Onko kukaan sitä miettinyt?

Kasarmitorin keskustelu on aivan johdonmukaista neliraajajarrutusta kaikkea kaupungin kehitystä kohtaan. Ja siksi Helsinki on tuhoon tuomittu. Ehkä raunioihin voi rakentaa paremman kaupungin.
Avatar
tekijänä veka
#106835
arkkinikkari kirjoitti: 13.03.24 09:29 Yksi vaihtoehto voisi olla rakennuksen kääntäminen torilla 90 astetta, eli Pohjoisen Makasiinikadun suuntaiseksi.
Arvostan tällaisia ennakkoluulottomia ajatuksia.

Alkuperäisen kauppahallin ja nykyisen matalan liikerakennuksen sijoittamiselle paikalleen lienee ollut sekin syy, että Kasarmikatu on jopa kolmisen metriä korkeammalla kuin torialue. Tässä saumassa toiselta laidalta yksi- ja toiselta laidalta kaksikerroksinen rakennus kätkee pahimman korkeuseron ja kaltevuudet uumeniinsa.

Tuskin tuohon pelkkää mäkeä voisi laittaa. Eikä portaita. Jonkinlainen aita ainakin pitäisi olla, ja ehkä terassi tms. Alkuperäinen kauppahalli oli vielä matalampi kuin nykyinen liikerakennus. 1906 tehtiin fiksu ja toria kunnioittava ratkaisu: yksikerroksinen hallirakennus, joka avautuu vain torin puolelle. Katollaan se terassi.
tekijänä Lurkkeri
#106864
Mielestäni tuossa voisi olla pitkänomaisen useampikerroksisen rakennuksen sijaan kiviportaikko Kasarmikadulta Kasarmitorille. Portaikon molemmin puolin olisi yksikerroksiset kahvila- tai ravintolarakennukset ja niiden ympärillä puita. Tuo ratkaisu rajaisi toria sopivasti, mutta myös avaisi Kasarmikadun suunnalta näkymän Kasarmitorille. Ravintoloissa voisi olla kesäterassit.
veka tykkää tästä
tekijänä jusa-masa
#106891
Jos tää on Mannerheimintie 14:sta kohde niin ei se uusi rakennus ihan järin paljon kauniimpi ole. Hieman enemmän vain lasia ja nykyaikaisemmat tilat. Tuolle paikalle olisi voinut tehdä jotain tyylikästäkin.
tekijänä Risumies
#106905
Iloisin ja surullisin samaan aikaan.

Iloinen sen takia koska kyseinen rakennus puretaan.
Surullinen sen takia koska tiedän/tiedämme että millainen uudisrakennus siihen tulee.
tekijänä bonk
#106911
Tuli vähän käveltyä ytimen lähellä. Huomasin muutamien hankkeiden edistymisen:

- Supon talo kaartinkaupungissa oli osin saanut hupun pois. Tykkään vaalean tiilijulkisivun aukotuksesta. Toimii hyvin puolustusministeriön ikkunoiden kanssa vaikka supolla on lattiaan asti ulottuvat ikkunat.

- Hakaniemen uusi silta mitein valmis. Viimeisetkin muotit oli alta melkein pois ja sillalla oli jo liikennemerkitkin. Ei enää kauaa kun uusi silta otetaan käyttöön ja vanhan purku voi lopulta alkaa

- Hermannin rantatie on muutamia kivetyksiä vailla valmis. Kohta liikenne palaa vanhoihin uomiin. Nyt kun saataisiin sörnäisten tunnelin rakentaminen liikkeelle aikaisemmin. rauhoittaisi junatien alueen kalasatamassa
Avatar
tekijänä Jary
#106912
bonk kirjoitti: 13.04.24 15:28 Tuli vähän käveltyä ytimen lähellä. Huomasin muutamien hankkeiden edistymisen:
No olisit nyt ottanut muutaman kuvan myös mukaan....
Avatar
tekijänä veka
#106986
Hietalahdenrannan asemakaavaluonnos on saatu nähtäväksi. Kommentointiaikaa on 27.5. saakka. Verrattuna vuoden 2021 viitesuunnitelmaan suurin muutos on luopuminen autoliikenteen siirtämisestä kulkemaan rantaa pitkin suoraan Mallaskadun tunnelin edessä olevaan risteykseen. Nyt liikennejärjestely muistuttaa nykyistä: autot koukkaavat edelleen altaan ympäri ja torin kulman kautta. Avoinna on vielä mahdollinen Bulevardin eteläpään sulkeminen autoilta torin kohdalta.

Tämä mahdollistaa rannan varaamisen pelkästään jalankulkijoille ja oleiluun. Saavatko myös fillarit käyttää uutta suoraa rantareittiä, ei selvinnyt ainakaan itselleni, luultavasti saavat. Aluesuunnitelmakuvassa on fillarikaistoja vain katujen laidoilla. Toisaalta kaavaselostus kertoo, että "Hietalahdenlaiturin rantareitin jatkoksi on suunniteltu uusi jalankulun ja pyöräliikenteen siltayhteys". Se tarkoittaisi kuitenkin, että suurin osa fillareista ajaisi suoraan rantapromenadia pitkin. Tällöin tunnelma rantapromenadilla muuttuisi ihan toiseksi verrattuna siihen, että se varattaisiin vain jalankulkuun, oleiluun ja kahviloiden terasseille yms.

Uudet toimistotalot näyttävän hieman kasvaneen ja niiden väliset kujat ja aukio pienentyneet. Kaava-alueeseen kuuluu myös tori, jolta autopaikat siirtyvät maan alle viereisen Kaartin lasaretin alueen uudistuessa.

https://kartta.hel.fi/?sukkaId=2021-004215

Kuva

Kuva

vuoden 2021 aluesuunnitelma, jossa autoliikenne kulki rantaa pitkinKuva

Kuva

Kuva
wab, Pyöröovi tykkää tästä
Avatar
tekijänä MindW
#106989
Huh, onneksi sentään autoliikenne on siirretty takaisin nykyiselle paikalleen. Pyörät tuskin ongelma sillalla ja joka tapauksessa niitä siellä olisi, oli liikennejärjestely mikä tahansa. Sen verran paljon tuo oikaisee. Häiritsee, että kiinteistökehittäjät saavat itselleen ehdottamansa alueen: puiston, meren, aukion, yms. kaavoitettavaksi (kaupungin kanssa yhteistyössä) kunhan vaan rahaa löytyy. Puuttuu kokonaisnäkemys.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#106991
veka kirjoitti: 09.05.24 14:24 Tämä mahdollistaa rannan varaamisen pelkästään jalankulkijoille ja oleiluun. Saavatko myös fillarit käyttää uutta suoraa rantareittiä, ei selvinnyt ainakaan itselleni, luultavasti saavat.
Kokemusperäisesti on liki samantekevää sallitaanko pyöräilijöille lupa kulkea rannoilla vai ei, sillä suurin osa pyöräilijöistä valitsee joka tapauksessa miellyttävimmän reitin, eikä se ainakaan kulje autoradan vieressä. Toivottavasti kaupunki tajuaakin jo nyt laittaa omat kaistat rantaan, jotta jalankulkijoille jää edes jonkun verran omaa tilaa. Monet vastaavat rantareitit ovat osoittautuneet harmillisen rauhattomiksi, koska kävellessä on pakko pysytellä varuillaan vauhdikkaampien kulkumuotojen varalta.

Samalla on todettava, että olen ilahtunut autojen häätämisestä rannasta. Alkuperäinen suunnitelma oli typerä, sillä jo nykyisellään Helsingissä on liikaa rantoja autobaanoineen, kun tilanteen pitäisi olla juuri päinvastoin. Rannat ovat kaupunkien käyntikortteja, joiden elävöittäminen palvelee niin liikkeiden, asukkaiden kuin myös luonnon etuja. En ole aivan vakuuttunut Bulevardin ja Hietalahdenrannan risteyksen toteutuksesta, mutta ehkä sen voi hyväksyä eräänlaisena kompromissina autosiiven suuntaan.
Kervolainen tykkää tästä
tekijänä bonk
#106992
Itse jään kaipaamaan suoristettua autolinjausta. Nyt kun pidättäydytään vanhassa autoreitissä rannathan vasta ovatkin tukossa teitä.
Autotien suoristus olisi tehnyt tuosta hietalahden kaoottisesta risteyksestä mukavan rauhallisemman aukion.

Nyt sitten saatiin sitten allas täyteen toimistotaloa ja säilytettiin vanha huono katulinjaus. Aivan Järjetöntä!

Katsokaa yllä olevia kuvia. Kummassa vaihtoehdossa on enemmän katutilaa ja asfalttia pyhitetty peltilehmille? Kyllä nyt kevytliikenne hävisi tässä
veka tykkää tästä
  • 1
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 211