Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä TurkuCubed
#104026
Turun Sataman arkkitehtikilpailu etenee jatkovalintoihin

Kuva

Turun Sataman uuden terminaalirakennuksen arkkitehtikilpailun ensimmäinen vaihe on päättymässä. Kilpailuun valitut arkkitehtitoimistot jättivät ehdotuksensa 11. helmikuuta ja tuomaristo kokoontui tekemään niistä ensiarvionsa helmikuun 14. päivänä.

”Vielä tässä vaiheessa nimettöminä saadut ehdotukset ovat odotustemme mukaisesti korkeatasoisia ja tarjoavat mielenkiintoisia vaihtoehtoja uuden Ferry Terminal Turun matkustajaterminaalin jatkosuunnitteluun. Ensivaikutelman mukaan kaikki ehdotukset ovat toteuttamiskelpoisia, mutta ennen jatkopäätöksiä teetämme asiantuntijoilla arviot vielä niiden toiminnallisuudesta sekä rakentamiskustannuksista. Keskeistä on ehdotettujen rakennusten kyky kasvavien matkustajavirtojen sujuvaan läpimenoon sekä kustannusvastaavuus investointibudjettiin verrattuna”, kertoo kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Turun Satama Oy:n toimitusjohtaja Erik Söderholm.

Julkisena hankintana järjestettyyn suunnittelukilpailuun ilmoittautui mukaan lähes kaksikymmentä nimekästä arkkitehtitoimistoa, joista referenssien pisteytyksen perusteella kilpailun ensivaiheeseen valittiin viisi: PES-Arkkitehdit, työryhmä Helin & Co Arkkitehdit ja LPR-arkkitehdit, Arkkitehtitoimisto ALA, Zaha Hadid Architects sekä JKMM Arkkitehdit.

”Kaikki valitut toimistot edustavat alansa huippuosaamista ja heidän osaamistaan on nähtävissä lukuisissa merkittävissä rakennuksissa. Neljän kotimaisen toimiston ryhmää täydentää kansainvälisesti palkittu Zaha Hadid Architects, jonka mukanaolo kertoo Ferry Terminal Turun kiinnostavuudesta ulkomaita myöten”, kertoo hankintakonsultti Sanna Kronström Turun Satamaa suunnittelukilpailun konsulttina avustavasta Hankintakumppanit Oy:stä.

Valintaprosessi jatkuu kustannus- ja toiminnallisuustarkastelun jälkeen maaliskuun alkupuolella, jolloin tuomaristo valitsee kaksi tai kolme arkkitehtitoimistoa mukaan kilpailun toiseen vaiheeseen. Valituille annettujen kehitystoiveiden mukaan muokattuja ehdotuksia odotetaan huhti-toukokuun vaihteessa. Kilpailun voittaja, eli matkustajaterminaalin suunnittelijaksi valittu arkkitehtitoimisto julkistetaan kesään mennessä.

Kilpailun tuomariston muodostavat Turun Sataman edustajina toimitusjohtaja Erik Söderholm, operatiivinen johtaja Antti Pekanheimo ja rakennuttajapäällikkö Jouni Hildén sekä varustamojen edustajina Tallink Siljan Turun aluejohtaja Nina Honkaranta ja Viking Linen operatiivinen päällikkö Peter Forsberg. Asiantuntijanäkemystä tuomaristoon tuovat Turun kaupungin kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen, Schauman Arkkitehdit Oy:n toimitusjohtaja Janne Helin (arkkitehti SAFA) ja Aalto-yliopiston professori Pirjo Sanaksenaho (arkkitehti SAFA).

Aallonharja
Kuva

Arcturus
Kuva

Fokka
Kuva

Linnaterminaali
Kuva

Origami
Kuva

https://www.portofturku.fi/2022/02/17/t ... lintoihin/
Tlahti, hmikko, Hipardus ja 3 muuta tykkää tästä
tekijänä Risumies
#104030
Aallonharja
Kuva

Aallonharja on kyllä ehdottomasti laadukkain ehdotus nopealla vilkaisulla. Niin sanottua WOW arkkitehtuuria.
Taitaa olla JKMM:än ehdotus.
Tässä olisi kyllä erittäin edustava matkustajaterminaali, joka olisi mukava käydä vilkaisemassa ihan arkkitehtonisena kohteena.
Hipardus tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#104032
Pitäisi enemmän kuvia saada nähdä ennen kuin mitään enempää sanoo, mutta kyllähän itsellekkin 'Aallonharja' nousee esiin noista viidestä ja varmasti tuomaristo valitseekin sen yhdeksi ehdokkaaksi jatkosuunnitteluun. Toinen minkä nostaisin mukaan jatkoon on 'Arcturus', jonka aaltoileva katto/katos ja vaalea (rappaus?) näyttäisi muodostavan tyylikkään kokonaisuuden.

Erityisen tärkeää olisi myös että kaupunki tulisi järkiinsä ja siirtäisi satamaan tulevan junaliikenteen kulkemaan pohjoisesta Pahaniemen kautta uudelle terminaalille ja tämä uusi radan pääteasema integroitaisiin myös uuteen terminaaliin luontevasti; ts. kuivin jaloin junasta laivaan ja takaisin. Suotavaa olisi myös saada tuleva raitiotien pysäkki tuotua lähelle terminaalia.
tekijänä hmikko
#104034
Nuo kuvat eivät ole kyllä yhteismitallisia millään lailla, eikä yhden kuvan perusteella muutenkaan voi sanoa juuri mitään. Toivottavasti julkaisevat enemmän materiaalia kaikista, eivätkä vaan valittua ehdotusta lopuksi.
TurkuCubed, Kantti tykkää tästä
tekijänä James
#104035
hmikko kirjoitti: 18.02.22 15:23 Nuo kuvat eivät ole kyllä yhteismitallisia millään lailla, eikä yhden kuvan perusteella muutenkaan voi sanoa juuri mitään. Toivottavasti julkaisevat enemmän materiaalia kaikista, eivätkä vaan valittua ehdotusta lopuksi.
Niin näistähän valitaan seuraavaan vaiheeseen 2-3 ehdotusta, voi olla ettei ennen sitä julkaista enempää materiaalia mutta toivottavasti viimeistään siinä vaiheessa.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#104037
Ihmettelen kyllä joidenkin suunnittelukilpailujen käytäntöä piilotella suunnitelmien yksityiskohtia yleisöltä. Mitä pidemmälle kilpailu etenee, sitä heikommat mahdollisuudet kansalla on vaikuttaa lopputulokseen, vaikka toisessa osiossa näyttäisivätkin enemmän tietoja. "Aallonharja" on kiinnostava, mutta vaikea näistä on sanoa mitään sen tarkemmin.
tekijänä hmikko
#104038
Pyöröovi kirjoitti: 19.02.22 12:19 Ihmettelen kyllä joidenkin suunnittelukilpailujen käytäntöä piilotella suunnitelmien yksityiskohtia yleisöltä. Mitä pidemmälle kilpailu etenee, sitä heikommat mahdollisuudet kansalla on vaikuttaa lopputulokseen, vaikka toisessa osiossa näyttäisivätkin enemmän tietoja. "Aallonharja" on kiinnostava, mutta vaikea näistä on sanoa mitään sen tarkemmin.
Ei kai mihinkään ole kirjattukaan mitään ajatusta siitä, että kansalla pitäisi olla mahdollisuus vaikuttaa arkkitehtikilpailuun. Sanoisin, että kilpailu on asiantuntijatyötä, ja on hyvä, että se ei ole mikään nettiäänestys. Kaavamuutos menee aikanaan valtuustoon, ja sen voivat valtuutetut hylätä. Tietysti siinä kohtaa olisi hyvä olla vaihtoehtoja julkisessa keskustelussa, eli jotain muutakin julkaistuna kuin yksi valittu ehdotus. Turussa on nyt tietysti saatu varoittava esimerkki konserttitalohankkeesta, mutta siitä ei taidettu julkaista edes tämän vertaa vaihtoehtoja.

Kilpailun tuomaristo on listattu tuossa linkatussa uutisjutussa. SAFA näköjään on mukana, eli sikäli ilmeisesti on menty perinteisellä mallilla.
Kilpailun tuomariston muodostavat Turun Sataman edustajina toimitusjohtaja Erik Söderholm, operatiivinen johtaja Antti Pekanheimo ja rakennuttajapäällikkö Jouni Hildén sekä varustamojen edustajina Tallink Siljan Turun aluejohtaja Nina Honkaranta ja Viking Linen operatiivinen päällikkö Peter Forsberg. Asiantuntijanäkemystä tuomaristoon tuovat Turun kaupungin kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen (arkkitehti SAFA), Schauman Arkkitehdit Oy:n toimitusjohtaja Janne Helin (arkkitehti SAFA) ja Aalto-yliopiston professori Pirjo Sanaksenaho (arkkitehti SAFA).
MindW tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#104050
hmikko kirjoitti: 19.02.22 13:10
Pyöröovi kirjoitti: 19.02.22 12:19 Ihmettelen kyllä joidenkin suunnittelukilpailujen käytäntöä piilotella suunnitelmien yksityiskohtia yleisöltä. Mitä pidemmälle kilpailu etenee, sitä heikommat mahdollisuudet kansalla on vaikuttaa lopputulokseen, vaikka toisessa osiossa näyttäisivätkin enemmän tietoja. "Aallonharja" on kiinnostava, mutta vaikea näistä on sanoa mitään sen tarkemmin.
Ei kai mihinkään ole kirjattukaan mitään ajatusta siitä, että kansalla pitäisi olla mahdollisuus vaikuttaa arkkitehtikilpailuun. Sanoisin, että kilpailu on asiantuntijatyötä, ja on hyvä, että se ei ole mikään nettiäänestys.
Aika kaukana homma olisi nettiäänestyksestä, jos tiedot näkyisivät avoimesti ja niitä voisi kunnolla kommentoida. Pimittämällä tietoa annetaan aivan suhteeton valta raadille, jolloin myös valtuuston kynnys kieltäytyä valitusta ehdotuksesta on hyvin korkea. Mielestäni demokratia toteutuu nykyisellään surkeasti kaupunkien suunnittelukilpailuissa ja parantamisen varaa olisi huikeasti. Turun sataman kilpailu ei tietenkään ole pahimmasta päästä, sillä terminaali on erillään muusta kaupungista, joten asiantuntijoiden painoarvoa voi perustellusti pitää korkealla.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#104056
^Samoilla linjoilla. Päätöksen tekevät tietysti valittu raati ja myöhemmin valtuusto, mutta tähän aikaan ei sovi minkäänmoinen salailu. Julkinen keskustelu ja sitä edeltävä avoin infokäytäntö luovat tunteen yhteisestä hankkeesta, johon on lopulta helpompi sitoutua. Helsinki on tässä vähän paremmilla linjoilla, vaikka sielläkin loppupeleissä tyydytään juhlimaan vain voittajaa. Mitä tärkeintä olisi kertoa ainakin ehdotuksien suunnittelijat. Ite olisin mm. halunnut tietää, mikä Elielinaukion suunnitelmista oli MVRDV:n kynästä. Turun terminaalisuunnitelmissa on sama tilanne: mikä noista mahtaa olla Zaha H:n konttorin ehdotus? Jos julkaistaisiin myös sisäkuvia. sen voisi ehkä päätellä. Veikkaan Arcturusta.
tekijänä hmikko
#104061
veka kirjoitti: 22.02.22 11:18 Helsinki on tässä vähän paremmilla linjoilla
En menisi sanomaan. Tripla ja Redi torneineen tulivat täysin ilman vaihtoehtoja.
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#104103
Kolme finaaliin menevää kilpailuehdotusta on valittu. Hieman olen yllättynyt että toinen suosikeistani, Arcturus, ei ole mukana ja sen sijaan harvemman suosikki Origami on päässyt jatkoon. Ongelma onkin nyt siinä kun niitä koko kilpailutöitä ei ole julkaistu. Tuomariston ulkopuolella ei olla päästy näkemään minkälaisia ratkaisuja kussakin kilpailutyössä on ja millaisia kokonaisuuksia ne ovat, jolloin mitään järkevää mielipidettä on käytännössä mahdotonta muodostaa. Origamistakin on nyt kaivettu esiin edustavampi havainnekuva, kun muut vetävät samoilla mitkä ennen julkaistiin. Jatkossa ovat siis odotetusti Aallonharja, Fokka ja vähemmän odotetusti Origami.
Turun Sataman arkkitehtikilpailussa kolmen finaali

Turun Sataman uuden matkustajaterminaalin suunnittelusta järjestetty arkkitehtikilpailu on edennyt finaalivaiheeseen. Kilpailun tuomaristo on valinnut saaduista viidestä ehdotuksesta jatkoon kolme, jotka ovat Aallonharja, Fokka ja Origami. Valittujen töiden takana olevat arkkitehtitoimistot jatkavat suunnitelmiensa hiomista vappuun asti, jonka jälkeen julkistetaan kilpailun voittaja ja yhteisterminaalin suunnittelija.

Kilpailun tuomaristo oli erittäin tyytyväinen saatujen suunnitelmien tasoon ja kilpailusta muodostui tasainen.

- Kaikki ehdotukset olivat arkkitehtonisesti korkeatasoisia ja osoittivat suunnittelijoiden paneutuneen syvällisesti kilpailuohjelman tavoitteisiin ja tilaajan tarpeisiin. Nyt tehdyt valinnat perustuvat pitkään ja perusteelliseen harkintaan, jossa tuomariston työtä tukivat eri asiantuntijoiden analyysit muun muassa matkustajavirtasimuloinnin ja kustannuslaskennan osalta, kertoo kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimiva Turun Satama Oy:n toimitusjohtaja Erik Söderholm.

Suunnitelmien tasoa kiittelee myös tuomaristoon kuuluva kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen.

- Saimme jo alun perin hyvin korkeatasoisen viiden ehdotuksen valikoiman uudeksi terminaaliksi. Kolme laadukkainta ja myös kiinnostavasti erilaista ehdotusta jatkavat työtä annettujen jatkosuunnitteluohjeiden mukaisesti, Hintsanen kertoo.

Kuva

Uuden yhteisterminaalin käyttäjiksi tulossa olevat varustamot korostavat toimivuuden ja asiakaskokemuksen merkitystä terminaalin suunnittelussa. Vaikka molemmat toivovat terminaalista hienoa nähtävyyttä osaksi tulevaa Linnanniemen aluetta, on laivaliikenteen toiminnan tehokkuus varustamoille tärkeintä.

- Uuden yhteisterminaalin matkustajavirrat tekevät siitä poikkeuksellisen vaativan kohteen. Kun noin tunnin sisällä terminaaliin ja sieltä pois kulkee jopa 10 000 ihmistä, täytyy liikkumisen olla erittäin sujuvaa. Vetävien kulkureittien lisäksi tarvitaan myös esimerkiksi selkeää opastusta oikean aluksen löytämiseksi, kun jatkossa samaa terminaalia käyttää useampi alus, muistuttaa Tallink Siljan Turun aluejohtaja Nina Honkaranta.

Viking Linen terminaalipäällikkö Peter Forsberg myötäilee kollegansa arviota.

- Toimiva terminaalisuunnitelma helpottaa ja nopeuttaa aluksen tyhjentämistä ja lastausta. Tällä on suuri merkitys Turussa, jossa aikataulut sallivat vain lyhyen satamassaoloajan. Matkakokemus alkaa jo terminaalissa, joten yleisen viihtyvyyden rinnalla myös matkaanlähdön helppous on tärkeää.

Kuva

Hankintakonsultti Sanna Kronström Turun Satamaa suunnittelukilpailun konsulttina avustavasta Hankintakumppanit Oy:stä muistuttaa jatkokehittelyn tarpeesta.

- Vaikka loppuvaiheeseen valitut työt ovat korkeatasoisia, on kaikissa suunnitelmissa vielä hiottavaa. Luotamme kuitenkin jatkoon valittujen toimistojen kykyyn ratkaista esiin nousseet kysymykset ja odotamme mielenkiinnolla ehdotusten jalostuvan lopulliseen muotoonsa.

Kuva

Julkisena hankintana järjestettyyn suunnittelukilpailuun ilmoittautui mukaan lähes kaksikymmentä nimekästä arkkitehtitoimistoa, joista referenssien pisteytyksen perusteella kilpailun ensi vaiheeseen valittiin viisi: PES-Arkkitehdit, työryhmä Helin & Co Arkkitehdit ja LPR-arkkitehdit, Arkkitehtitoimisto ALA, Zaha Hadid Architects sekä JKMM Arkkitehdit.

Kilpailun tuomariston muodostavat Turun Sataman edustajina toimitusjohtaja Erik Söderholm, operatiivinen johtaja Antti Pekanheimo ja rakennuttajapäällikkö Jouni Hildén sekä varustamojen edustajina Tallink Siljan Turun aluejohtaja Nina Honkaranta ja Viking Linen operatiivinen päällikkö Peter Forsberg. Asiantuntijanäkemystä tuomaristoon tuovat Turun kaupungin kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen (arkkitehti SAFA), Schauman Arkkitehdit Oy:n toimitusjohtaja Janne Helin (arkkitehti SAFA) ja Aalto-yliopiston professori Pirjo Sanaksenaho (arkkitehti SAFA).


https://www.turku.fi/uutinen/2022-03-04 ... en-finaali
jfo, hmikko, veka ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#104409
Pakko on sanoa että tätä en osannut odottaa. Turun Sataman terminaalihankkeen arkkitehtuurikilpailun on voittanut PES-Arkkitehtien työ 'Origami'; yhden havainnekuvan perusteella on hyvin vaikea tehdä mitään syväanalyysia ehdotuksen toiminnallisuudesta, mutta pidin ''Aallonharja'' ehdotusta kohtalaisen varmana voittajana. Kilpailusta jää ristiriitaiset fiilikset kun alkuperäisten kuvien perusteella mukana on monia päteviä ehdokkaita, ja voittajaksi valikoituu ehkä se polarisoivin niistä kaikista, eikä täysiä kilpailutöitä ole vieläkään julkaistu. PES-Arkkitehdeilla on muuten kova tahti Turussa, sillä toimisto on voittanut terminaalihankkeen lisäksi ratapihan kehityshankkeen ja jokirannan uuden musiikkitalon kilpailut. Kaikki kolme suuria ja näkyviä hankkeita Turussa ja kunhan ne vielä toteutuvat, on PES ankkuroinut itsensä aika vahvasti Turun kaupunkikuvaan.
Turun Sataman terminaalihankkeen arkkitehtuurikilpailu on ratkennut

Turun Sataman uuden matkustajaterminaalin pää- ja arkkitehtisuunnittelijan valitsemiseksi järjestetyn arkkitehtuurikilpailun voittajaksi on valittu ehdotus nimimerkillä ORIGAMI.

Kuva

Turun Sataman järjestämä Ferry Terminal Turku -hankkeen matkustajaterminaalin arkkitehtuurikilpailun voittaja valittiin kolmen aiemmin jatkoon päässeen ehdotuksen joukosta tuomariston yksimielisellä päätöksellä. Kaikki ehdotukset käsiteltiin kilpailun aikana anonyymeinä ja voittaneen kilpailuehdotuksen tekijäksi paljastui PES-Arkkitehdit Oy.

- Kaikki kilpailun toisessa vaiheessa mukana olleet ehdotukset olivat laadukkaita. Niistä tuomaristo päätyi ehdotukseen, jossa toiminnallisuudelle asetetut tavoitteet täyttyivät parhaiten, ja joka samalla sopii erinomaisesti tulevan Linnanniemien alueen ympäristöön ja maisemaan. Valittu ehdotus antaa hyvät lähtökohdat matkustajaterminaalin jatkokehittämiseen. Tulevassa kehitysvaiheessa tilaajan projektinjohto keskittyy kustannustehokkuuden lisäksi erityisesti toimivuuden ja tilankäytön parantamiseen yhteistyössä tulevien käyttäjien, suunnittelijoiden sekä projektinjohtourakoitsijoiden kesken, sanoo Turun Sataman toimitusjohtaja, arkkitehtuurikilpailun tuomariston puheenjohtajana toiminut Erik Söderholm.

Kuva

Tuomaristo katsoi, että ORIGAMI vastasi parhaiten terminaalille asetettuja tavoitteita. Tuomaristoa miellytti sen arkkitehtuurin poikkeuksellisuus ja ilmaisuvoima.

Risteilymatkalle lähdetään usein irrottautumaan arjesta, ja terminaalirakennus virittää jo ulkoasullaan matkustajat sopivaan matkan tunnelmaan. Ehdotuksessa on lennokkuutta ja liikettä. Sen arkkitehtuuri perustuu vinoihin kolmiomaisiin pintoihin, teräksen, lasin ja alumiinin leikkiin. Muodossa on merellistä symboliikkaa lohen kylkeen, teräslaivaan, tosin ORIGAMI nimenä viittaa eri maailmaan, mutta vertauskuva japanilaiseen paperiveistokseen on viehättävä.

Kuva

Ehdotuksen rakennustekniset ratkaisut ovat kunnossapidon kannalta mietittyjä ja alumiininen "sadetakki" elinkaariominaisuuksiltaan pitkäikäinen. Saapuminen alueelle on onnistunut ja pysäköintilaitos tukee arkkitehtuuria. Lyhytaikaisen pysäköinnin ja jätön eriyttäminen toimii erityisen hyvin, ja aukio on hyvin luonteva. Rakennus on muuntojoustava ja sisätiloissa on ilmavuutta. Sisääntuloaulan puuseinä tuo lämpöä lasin, teräksen ja alumiinin maailmaan. Tunnelma rakennuksessa rauhoittuu ylöspäin kuljettaessa ja merikin näkyy mukavasti. Terassit odotusaulan yhteydessä tarjoavat hienot näköalapaikat Linnanniemen suuntaan.

- Kutsu hienoon kilpailuun oli meille suuri kunnia. On ilo aloittaa uuden terminaalin suunnittelu yhteistyössä Turun Sataman kanssa. Terminaaliarkkitehtuuri palvelee ihmisiä niin arjessa kuin juhlassa ja on meille läheinen suunnitteluala. On arvokasta, että liikenteen rakennusten arkkitehtuuriin halutaan panostaa”, kilpailuehdotuksen pääsuunnittelija, arkkitehti SAFA Tuomas Silvennoinen PES-Arkkitehdeista.

Nyt valitun arkkitehtitoimiston kanssa tehdään sopimus pää- ja arkkitehtisuunnittelusta. Työ jatkuu kehitysvaiheella yhteistyössä muiden osapuolten kanssa. Kehitysvaihe alkaa kesän 2022 loppupuolella ja jatkuu keväälle 2023 asti, jolloin siirrytään toteutusvaiheeseen. Tavoitteena on, että toiminta uudessa matkustajaterminaalissa käynnistyy alkuvuodesta 2026.

Kuva
Kuva

https://www.turku.fi/uutinen/2022-05-24 ... -ratkennut
Edit. Lisää kuvia

Kuva
Kuva
Kuva
veka, Raimo Miettinen, hmikko ja 1 muuta tykkää tästä