Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#101176
Komean näköisiä taloja, siis jos ei ole allerginen samaan tapaan loputtomina mattoina toistuville ikkunariveille, kuten itse olen. Pikkuinen vinkki suunnittelijoille: Pihakäytävien laatat voisi kernaasti lomittaa, jolloin pinnasta tulisi elävämmän näköinen. Nyt niissäkin toistuu askeettinen suoraviivainen ruutukuvio kaukaisuuksiin saakka. Ei maksaisi mitään.
tuomas tykkää tästä
Avatar
tekijänä Eeros
#101177
Ja laatikkokaupunki kasvaa...

Eikö nyt, per*ele, muutamaa, vaikkapa suippoa tai kaarevaa muotoa tuohon kulmahegemoniaan voisi...

Maailman mielikuvituksettomimpien/epäuskaliaimpien arkkitehtien maa?
Laatikkolandia.
tuomas tykkää tästä
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#101179
Lehto on kyllä kumppanina sellainen, että ihan kaikki tehokkaimmasta teollisuusmoduulilähtöisestä poikkeava karsitaan suunnitelmista pois. Paria julkisen puolen hanketta olen heidän kanssa ollut suunnittelemassa, ja kenkälaatikko oli ainoa jonka he hyväksyivät. Onneksi eivät voittaneet.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#101180
veka kirjoitti: 09.11.20 20:16 Komean näköisiä taloja, siis jos ei ole allerginen samaan tapaan loputtomina mattoina toistuville ikkunariveille, kuten itse olen. Pikkuinen vinkki suunnittelijoille: Pihakäytävien laatat voisi kernaasti lomittaa, jolloin pinnasta tulisi elävämmän näköinen. Nyt niissäkin toistuu askeettinen suoraviivainen ruutukuvio kaukaisuuksiin saakka. Ei maksaisi mitään.
Ei kannata pelätä laatoitusta, kyllä Lehto sen karsii asfaltiksi ennen toteutusta.
Arska tykkää tästä
tekijänä JTunkki
#101181
arkkinikkari kirjoitti: 10.11.20 09:36
veka kirjoitti: 09.11.20 20:16 Komean näköisiä taloja, siis jos ei ole allerginen samaan tapaan loputtomina mattoina toistuville ikkunariveille, kuten itse olen. Pikkuinen vinkki suunnittelijoille: Pihakäytävien laatat voisi kernaasti lomittaa, jolloin pinnasta tulisi elävämmän näköinen. Nyt niissäkin toistuu askeettinen suoraviivainen ruutukuvio kaukaisuuksiin saakka. Ei maksaisi mitään.
Ei kannata pelätä laatoitusta, kyllä Lehto sen karsii asfaltiksi ennen toteutusta.
Yksi noista kuvista on kuitenkin Tukkutorinkujan puolelta ja se kai toistaiseksi on ihan kaupungin työn alla ja sen puoliksi valmistunut osa näyttää varsin mainiolta (ja ihan erilaiselta kuin tuossa)
tekijänä Tipi
#101363
Ihan tyylikästä tiiliarkkitehtuuria. Mieluummin New yorkin tiiltä kuin Moskovan elementtiä :).
Tuossa on muurattu kerrosväleihin hiukan ulokkeita ja ikkunoiden ympärille selvemmätkin kehykset. Korkea ikkuna on aina tyylikäs ja rakennukset monimuotoisia. Se että ylin kerros on korkeampi, muodostaa rakennukselle ikäänkuin arvokkaamman lyhdyn tai "hatun päähän" ja erottaa nämä lähiörakennuksista.
Rakentaminen on tuolla alueella varsin tehokasta ja mielestäni katutilaan tulisi laittaa paukkuja. Ei tuonne Iso-roban viihtyisyyttä saa kun kaikki liikkeet on niputettu REDI:in sisälle piiloon :( .
Mutta silti esim katutilan laadukkaammalla laatoituksella voi viihtyisyyttä parantaa. Kuvissa näkyy myös puistomaista, autotontakin katutilaa mikä positiivista. Suunnitelmissa pitäisi mielestäni aina pohtia katutasoa tarkkaan koska siellä se pieni ihminen liikkuu ja toivottavasti viihtyy eikä vain asvalttia ja pakoputkia katsele...
Pyöröovi tykkää tästä
tekijänä Höijer
#101367
Ihan kiva tosiaan. Detalji, josta erityisesti tykkään on se, että tuossa jatketaan Kaupunkiympäristötalon ja Keskon pääkonttorin tyyliä rakentaan talon reunaan jalankulkuholvit. Niiden rakenteiden alla pääsee kävelijä kulkemaan kastumatta ja eikä tuulensuojakaan ole pahitteeksi Kalasatamassa, jossa tuulee noin 342 päivää vuodessa.