- 21.05.05 13:31
#1619
Laitetaan tälle nyt sitten oma topikki.
Löysin otteen Helsingin Sanomien julkaisemasta surkuhupaisasta jutusta siltaa koskien 1.3, siinä tulee KSV:n kanta erittäin selväksi
Löysin otteen Helsingin Sanomien julkaisemasta surkuhupaisasta jutusta siltaa koskien 1.3, siinä tulee KSV:n kanta erittäin selväksi
http://www.saunalahti.fi/rautatie/news/Fiv2004b.htmLehdessä oli silloin melko kökkö kuva tosta sillasta, mutta idea on kyllä hyvä. Täälla vaan tahtoo vallalla ajattelumalli että vaikka asuttaisiin kaupungissa, niin kuitenkin halutaan väkisin pitää kiinni mielikuvasta että oltaisiin keskellä luontoa.
Silta Katajanokalta Laajasaloon sai tuomion
Helsingin toisen metrolinjan suunnittelu on suututtanut kaupunkisuunnitteluviraston. Viraston liikennesuunnitteluosaston ja liikennelaitoksen yhteinen metroselvitys on viraston johdon mielestä niin vallaton, että suunnitelmaan sisältyviä havainnekuvia ei edes haluttu antaa Helsingin Sanomien julkaistaviksi (lehdessä kuva silti on, toim. huom.).
Kysymys on Katajanokan ja Laajasalon välisestä osuudesta. Yhteistyökumppanien raportissa puolletaan sillan rakentamista Katajanokalta Laajasaloon heti, kun Kruunuvuorenrannan asuntoalue Laajasalossa lähtee liikkeelle. Ennen kuin metro olisi valmis, bussit tai ratikat huristaisivat siltaa pitkin keskustaan. Sillan puolesta hehkutetaan täysillä. "Sillat eivät ole vain insinööritaidon supertähtiä, vaan ne ovat myös vaikuttaneet kulttuurien kehittymiseen, ympäristöönsä ja elämään enemmän kuin voimme kuvitellakaan", raportti ylistää. Havainnekuvissa silta kaartaa auringonlaskussa kauniisti yli Kruunuvuorenselän, ja tukena on kuva San Franciscon Golden Gatesta.
Siltapuheet määrättiin kaupunkisuunnitteluvirastossa haudattaviksi. "Siltajuttu oli idea, jolla ei ole kantavuutta", liikennesuunnittelupäällikkö Olli-Pekka Poutanen sanoo. Hänen mukaansa silta ei sovi maisemaan, ja jatkosuunnittelu koskee enää maanalaista metroa. "Tämä on viraston kanta". Viimeinen pisara oli, kun uuden metrolinjan esitteeseen lipsahti teksti "toinen metrolinja viedään Katajanokalta tunnelissa, tai ehkäpä Euroopan kauneinta siltaa Laajasaloon". "Työtapaturma", tunnustaa liikennelaitoksen suunnittelujohtaja Seppo Vepsäläinen.
Helsingin toinen metrolinja tulee kulkemaan aikanaan Pasilasta Laajasaloon, mahdollisesti Santahaminaan asti. Uuden metrolinjan suunnittelu etenee sopuisasti Töölön päässä, joka toteutetaankin ensin.
Viimeksi muokannut H.C., 13.01.13 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.