Keilaniemi kasvaa maan päällä mahtaviin mittoihin (toistaiseksi vasta paperilla ja haaveissa). Aivan valtava projekti on suunniteltu myös maan alle, Keilaniemen kalliopysäköintilaitos. Kaupunginvaltuusto hyväksyi laitoksen kaavan runsas vuosi sitten joulukuussa 2020. Parkkihalliin tulee peräti 3000 autopaikkaa. Vertailun vuoksi: Tapiola Park (Ainoa) = 2000 paikkaa, Jätkäsaaren Rokkiparkki = 500 paikkaa, Helsingin Stockmannin parkkihalli = 600 paikkaa.
Louhetta irtoaa luolasta 780 000 m3. Jos louhintavauhti on 1000 m3 päivässä, louhintaan menee kolmisen vuotta. Tuhat kuutiota päivässä tarkoittaa noin 140 autokuormaa. Logistiikka kuitenkin ratkaisee: mihin kaikki nämä massat voidaan sijoittaa ja kuinka pitkiä ovat ajomatkat? Ei ihme, että Keilaniemen rannoille on suunniteltu monenlaisia meritäyttöjä. Ymmärtääkseni ne eivät kuitenkaan riitä läheskään. Myös Koivusaareen rannoille on tulossa isoja täyttöjä, mutta saari on Helsingin puolella, eikä sekään taida riittää vaikka saataisiin avuksi.
Aikataulusta mainitaan kaavan suunnitelmassa, että rakentaminen alkaa vuonna 2021 ja mahdollinen ensimmäinen vaihe (noin 1500 autopaikkaa) on valmis vuonna 2024. Onko joku jo nähnyt louhekuormureita Keilaniemessä?
Mitäpä tästä voi sanoa kaiken jo nähdyn jahkaamisen jälkeen? Mitä isommaksi taikina paisuu, sitä hankalampaa on leipomisen aloittaminen.