Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä TurkuCubed
#98428
Saaristomaisema pitää pintansa – Ratapihan suunnitelmien tiellä on silti vielä kysymysmerkkejä

Kuva

--

Suunnitelmaa on hiottu vuoden päivät, ja syksyn aikana alueesta on tarkoitus tehdä asemakaavaesitys. TRK:n projektijohtaja Ilkka Kilpimaa ja Luoto-esityksen pääsuunnittelija Tuomas Silvennoinen vakuuttavat, että idea saaristomaisemasta on edelleen hengissä.

– Ei ole löytynyt syitä, miksi sitä ei tehtäisi, Kilpimaa sanoo.

– Areenan ja sitä ympäröivän hotellin kokonaisuus on rakenteeltaan hiukan yksinkertaistunut, mutta saaristomaisema on edelleen mukana, Silvennoinen kertoo.

Luoto-esityksen muutkin elementit pitävät yhä kutinsa.

– Jos joku vertaa nykysuunnitelmia tuohon esitykseen, ensi vilkaisulla ei huomaa eroa, Kilpimaa väittää.

--

Luoto-esitys sisälsi 70 000 kerrosalaneliötä asuinrakentamista. Nyt pohditaan, voiko määrän laskea 50 000 neliöön.

– Edelleen puhutaan kymmenestä talosta. Ne saattavat kuitenkin hoikentua, Turun kaavoitusarkkitehti Nella Karhulahti sanoo.

Silvennoinen kertoo, että suunnittelijoilla on kova paine siirtää suunnitellut autopaikat maan alta päälle, jotta autoja ei tarvitsisi ajaa pohjaveden alle.

--

Jos kaikki sujuu jouhevasti, Turun valtuusto hyväksyy Ratapihan asemakaavan keväällä 2020. Siten rakentamaan voitaisiin päästä jo ensi vuoden aikana. Tosin kaavavalitukset aiheuttaisivat lykkäyksen. Kilpimaan mukaan hankkeen taakse kerättävät sijoittajat odottavat kaavoituksen olevan täysin selvää ennen aloitusta.

Vielä vuosi sitten toivottiin, että vuoden 2022 MM-jääkiekkoa voitaisiin pelata Aura Gardenissa. Nyt toive alkaa hiipua.

– Kevät 2022 ei ole realistinen valmistumisaikataulu. Puhutaan kuitenkin vuodesta 2022 tai 2023. Riippuu, miten Ratapihan nykyisiä toimintoja saadaan sivuun, Kilpimaa pohtii.

--

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... ysmerkkeja
Tlahti, hmikko, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Urbaani
#98429
Toivottavasti "autopaikat maan päällä" tarkoittaa parkkitaloa, eikä kenttiä. Kerrosneliöistä karsiminen on luonnollisesti massiivisen urbanismin fanina pettymys, mutta mikäli tämä on ratkaiseva tekijä hankkeen toteutumisen kannalta, niin siitä vaan. Mitään Leinelää ei tässäkään tapauksessa ole tulossa.
TurkuCubed tykkää tästä
tekijänä hmikko
#98432
^ Sattumoisin Leinelässä juurikin muutettiin parkkipaikat luolasta parkkitaloon suunnittelun edetessä. Mutta juu, Turun ratapiha on keskustan ruutukaava-alueen kyljessä. Sijainnin puolesta siitä ei Leinelää saa mitenkään.

Olettaisin, että kyse on parkkitalosta. Ainakaan suunnitelmista tähän mennessä esitetyissä kuvissa ei ole tilaa maan pinnalla parkkeeraamiseen.

Omaan silmääni osui lause "areenan ja sitä ympäröivän hotellin kokonaisuus on rakenteeltaan hiukan yksinkertaistunut". Halpuutus ja parkkitalo eivät varsinaisesti kuulosta lupaavalta.
tekijänä tblade
#98434
hmikko kirjoitti:Omaan silmääni osui lause "areenan ja sitä ympäröivän hotellin kokonaisuus on rakenteeltaan hiukan yksinkertaistunut". Halpuutus ja parkkitalo eivät varsinaisesti kuulosta lupaavalta.
Kieltämättä tuo hieman särähti itsellekin. Toisaalta kyseessä voi myös olla se, että matkalla havainnekuvista todellisuuteen on jouduttu olemaan realistisempia sen suhteen, mitä kyetään rakentamaan ja mikä on utopiaa. Tulee mieleen tuo Logomon silta tästä esimerkkinä.
Avatar
tekijänä Kantti
#98450
Tämä maininta kokonaisuuden yksinkertaistamisesta toi pientä epävarmuuden vibaa myös oman puseron sisälle. Kovin montaa kertaa ei "kokoinaisuutta" voida yksinkertaistaa ilman, ettei "kokonaisuus" ala muistuttamaan jotakin muuta kuin mitä suunnitelmissa ja havainnekuvissa oli. Ehkei vielä ole aihetta huolestua?

Parkkijuttu kaipaisi selventämistä.
tekijänä hmikko
#98452
Kantti kirjoitti: 08.09.19 21:54 Parkkijuttu kaipaisi selventämistä.
Jos nyt veikkalemaan rupean, niin yhdistelmä parkkiluolasta luopuminen ja asuntokerrosneliöiden vähentäminen kuulostaa siltä, että parkkinormi rajoittaa rakentamisen määrää. Ts. luolaan voi sijoittaa parkkipaikkoja ilman, että ne pilaavat suunnitelman. Jos ei ole varaa luolaan, niin pitää sijoittaa pinnalle, jolloin parkkipaikkoja mahtuu vähemmän, ellei haluta pilata kokonaisuutta. Ja vähemmän parkkipaikkoja tarkoittaa vähemmän asuinkerrosneliöitä, normin mukaan. Oletan siis, että kysyntä ei tuolla paikalla rajoita asuntojen rakentamista, kun mainituista määristä puhutaan.
Avatar
tekijänä Urbaani
#98457
Turussa ei ole taidettu vielä ehdottaakkaan parkkinormin keventämistä, saati markkinaehtoiseen pysäköintiin siirtymistä? Yhtään en ole asiaan perehtynyt, mutten ihmettelisi jos tässä oltaisiin Helsinkiä ~vuosikymmen perässä.
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#99233
Hanke etenee taustalla, eilen on julkaistu ilmoitus vuokrattavista toimistotiloista. Arvioivat että valmista olisi 2024.
Toimistotila, Vuokrattavana, Turku Ratapihankatu, Kohde 1212

Kuva
Paraatipaikka rautatieaseman ja Logomon ääreltä!

Turun Ratapihalle suunnitellaan monipuolista elämysten, kulttuurin ja tapahtumien keskittymää, joka toimii myös arjen palvelujen, työn ja asumisen kaupunkikeskittymänä. Ratapihan toimistot ovat loistava valinta yrityksille, jotka haluavat modernin ja näyttävän toimiston. Keskeinen sijainti hyvässä osoitteessa, uuden areenan yhteydessä ja rautatieaseman vieressä tukee myös yrityksen näkyvyyttä ja imagoa.

Hanke on vuokralaisneuvotteluvaiheessa ja tutustuttaa turkulaiset yritykset kaupungin vetovoimaisimpaan toimitilaan.

Turun Ratapihan sijainti on nykyisen päärautatieaseman vieressä. Tiloissa yhdistyvät upeat näköalat ja loistavat kulkuyhteydet: Turun torille n. 800m, Turun satamaan ja Kupittaalle suora raideyhteys 2-4 minuutin junamatkalla. Tulevaisuudessa mahdollinen Tunnin juna Helsinkiin Ratapihalta.

Toteuta juuri sellainen tila minkä haluat! Hankkeessamme voidaan toteuttaa kaikki yksilölliset tarpeet uusimpien toimitilatrendien mukaisesti jo suunnittelun alkuvaiheessa. Tämä on mahdollisuus päästä upouuteen, tekniikaltaan moderniin ja trendikkääseen rakennukseen elämysten, kulttuurin ja tapahtumien keskittymässä.

Toimitilat sijaitsevat maan päällä, suorassa ja lämpimässä yhteydessä kaikkiin Turun Ratapiha –hankkeen muihin tiloihin.

Yhteen kerrokseen on mahdollista saada yhdelle tai useammalle yritykselle omat tilat, sillä kerrostilaa on Areenassa 1250-1550 m2. Suuret yritykset voivat laajentaa useampaan kerrokseen – yhteensä toimitilaa on Areenassa 7210 m2 ja Veturitallissa noin 3100 m2.

Tilat ovat muuttovalmiit arviolta 2024.

https://turkubusinessregion.toimitilapa ... kohde/1212
Alueen pysäköintiä on ilmeisesti tarkoitus toteuttaa kannen alla.
Kuva
Eli tuossa alapuolella?
Kuva
Kantti, Tlahti tykkää tästä
tekijänä lucic
#99728
Mitäs tälle hankkeelle mahtaa kuulua? Koitin etsiä netistä tietoa asemakaavamuutoksen tilanteesta, mutta en löytänyt. Osaako joku sanoa missä mennään?
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#99769
Tarvetta olisi käydä kaupungin kirstussa areenan osalta. Varmasti aiheuttaa kovaa parran pärinää tietyissä ryhmissä.
Turun ratapiha-alueen elämyskeskukseen kaivataan myös kaupungin rahaa

Kuva

Turun Elämyskeskushanketta edistävä Turun Ratapihan Kehitys Oy esitteli elämyskeskuksen etenemistä Turun kaupunginhallitukselle sen viime kokouksessa. Turun Sanomien saamien tietojen mukaan hankeyhtiö esitti kaupungin osallistumista perustettavaan areenayhtiöön 30 miljoonalla eurolla. Monitoimiareena on yksi osa elämyskeskusta.

– Tällaista summaa on esitetty, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Kattelus (kok) vahvistaa.

Hankkeen projektipäällikkö Ilkka Kilpimaa ei halua puhua summista ja yksityiskohdista vielä tässä vaiheessa mitään. Hän kuitenkin myöntää, että kaupunki halutaan mukaan vähemmistöosakkaaksi. Hän arvioi, että monitoimiareena maksaisi noin 60-70 miljoonaa euroa.

Kilpimaan mukaan alusta asti on tehty selväksi, että hankkeeseen halutaan kaupungin rahoitusta. Vielä kesällä 2017 Kilpimaa kertoi kuitenkin Turun Sanomissa, että elämyskeskus on tarkoitus toteuttaa yksityisin varoin.

Kattelus muistelee, että kaupungin osallistumista rahoitukseen on pidetty mahdollisena, mutta summista ei ole puhuttu.

Kattelus ei tässä vaiheessa halua ottaa kantaa hankeyhtiön esittämään 30 miljoonaan euroon.

– Odotan rauhassa, millainen virkamiesesitys tästä tulee, Kattelus sanoo.

Turun apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen (sd) kertoo, että kaupungin oma valmistelu on vasta käynnistymässä. Virkamiesesitys pyritään saamaan valmiiksi 23.3. kaupunginhallituksen kokoukseen ja valtuustoon 20.4.

– En lähde ennakoimaan ja avaamaan, mikä kaupungin osuus voisi olla, Virtanen sanoo.

Elämyskeskuksen yhteyteen on soviteltu myös konserttitaloa, jonka hintalapuksi on hahmoteltu 57 miljoonaa euroa paikasta riippumatta. Kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsasen mukaan konserttitalo toteutettaisiin kaupungin omana hankkeena eli kustannus tulisi vielä 30 miljoonan euron areenasijoituksen päälle.

– Keskustelua käydään nyt lähinnä siitä, tuleeko konserttisali jokirantaan vai ratapihalle, Hintsanen sanoo.

Kilpimaan mukaan elämyskeskukseen ydinosia olisivat areenan ja konserttitalon lisäksi digitaalinen elämyskeskus ja Logomo.

– Kaupungin rahoitusta pyydetään vain areenaan, joskin konserttitalo on oma lukunsa, Kilpimaa sanoo.

Elämyskeskuksen ympärille tulisi lisäksi muun muassa hotelli, kauppoja ja muita palveluja.

Elämyskeskus voi keventää kaupungin kukkaroa sitäkin kautta, että Turkuhallin muuttaminen uusiokäyttöön voisi maksaa 15 miljoonaa euroa, mikä summa nousi esiin kaupunginhallituksen esittelyssä. Turkuhalli voisi jäädä vajaakäyttöön siksi, että jääkiekkopelejä siirtyisi elämyskeskuksen areenaan, joka mitoitetaan 9 000 - 10 000 katsojalle.

Kilpimaan mukaan tavoitteena on, että elämyskeskusta päästäisiin rakentamaan vuonna 2022, jolloin se voitaisiin saada käyttöön vuosina 2024-2025.

Mutkia on kuitenkin vielä matkassa. Ennen kuin elämyskeskusta päästäisiin rakentamaan, pitää ratapiha-alueella tehdä mittavat muutostyöt. Ratapihasuunnitelman hintalappu on liikkunut noin 85 miljoonassa eurossa.

– Ratapihamuutokset ja elämyskeskus liittyvät toisiinsa siten, että elämyskeskuksen asemakaava voidaan hyväksyä vasta sen jälkeen, kun ratapihan asemakaava on ratasuunnitelmien yhteydessä määritelty. Aluerajaukset tehdään tässä yhteydessä, Jarkko Virtanen kertoo.

Tarkoitus on, että ratasuunnitelma saataisiin vahvistettua vielä tämän kevään aikana. Sen jälkeen voidaan viedä eteenpäin elämyskeskuskaavaa, joka yritetään saada vahvistettua tämän vuoden loppuun mennessä.

Ratapihasuunnitelmasta ja sen edistämisestä vastaa Väylä, joka on ilmoittanut, ettei sillä ole varoja näitä investointeja varten.

– Ratapihainvestointikustannusten jakamisesta ei ole vielä alettu keskustella, Virtanen sanoo.

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... ngin+rahaa
hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#99771
Uusi tikkataulu kaiken uuden tekemisen äänekkäälle valittamiselle tikan(loan)heittokisassa. Toisaalta, pitihän tämän olla yksityinen projekti lähtökohtaisesti?
tekijänä hmikko
#99775
Kantti kirjoitti: 11.03.20 19:04 Toisaalta, pitihän tämän olla yksityinen projekti lähtökohtaisesti?
Ei kai kukaan ottanut vakavasti sitä mainoslausetta... Jos katsoo vastaavia Suomessa, mukaan lukien Tampereen areena ja Helsinki Garden, niin kaikissa on haettu veronmaksaja mukaan. Areenat eivät ole kaupallisilla ehdoilla kannattavaa bisnestä.
Avatar
tekijänä Urbaani
#99776
Totta. Jopa Pohjois-Amerikassa julkista rahaa usein kiinni isoissa areena- ja stadionhankkeissa. Luonnollisesti toivon Turun hankkeen etenevän.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10