Kookkeli kirjoitti:Pari epärealistisuutta tästä löydän, edellä mainitun korkeuserojen puuttumisen lisäksi:
1. Cederfeltin puistokatu ei oikein vastaa 1800-luvun suunnitteluperiaatteita. Käsittääkseni tuolloin puistokadut rakennettiin lähinnä palomuureiksi ja siksi niillä pyrittiin lävistämään koko kaupunki.
2. Keskustan ruutukaava on epärealistisen täydellinen.
Upeaa työtä silti. Jos oma kaupunkiprojektini pääsee samaan pisteeseen, olisi aikamoinen voittajafiilis
Ps. Saanko käyttää Halvoon 2015-kartan värejä ja merkkejä omassa projektissani? Muuten en tunnu aikaansaavan karttaan yhtä aktuaalista tuntua.
Joo, epärealistisuuksia varmasti löytyy. En ole hirveästi perehtynyt suomalaisen kaupunkisuunnittelun historiaan, lähinnä tutkinut vanhoja karttoja. Tuo korkeuserojen puuttuminen keskustan alueelta on ihan tietoinen valinta. Tämä Halvoonniemen alue on varsin tasaista, vaikka toki oikeassa elämässä pieniä korkeuseroja sieltäkin löytyisi. Olen kuitenkin jättänyt nämä mallintamatta, koska eivät ne juurikaan kuvista näkyisi siltä etäisyydeltä, miltä kaupunkia esittelen. Niiden mallintaminen on siis niistä saatuun hyötyyn nähden varsin kallista työmäärällisesti. Kun pääsen keskustan ulkopuolelle, tulee myös korkeuseroja näkymään enemmän.
Ruutukaavaa käytettiin Halvoossa uusien alueiden kaavoittamiseen aina 1910-luvulle asti.
Kartoissa käytetyt värit eivät itse asiassa ole minun keksimiäni, vaan perustuvat suomalaisissa kartoissa käytettyihin väreihin. Esim. tuon vuoden 2015 kartan värit ja merkistö mukailevat Genimap Oy:n (nykyään ilmeisesti nimeltään Karttakeskus) vuoden 2004 kaupunkikarttojen värejä ja merkistöä. Kartoissa innoittaja on toiminut em. Genimap Oy:n vuonna 2004 julkaisema kirja Urbes Finlandiae -Suomen kaupunkien historiallinen kartasto. Tuosta kaupunkiprojektistasi olisi mukava kuulla lisää.
Lisää kortteleita:
Section003_pic09 by
Vellu04, on Flickr
Kun Halvoon satama korvasi Eteläsataman 1990-luvulla, myös satamaliikenteen käyttämät ratapihat siirrettiin pois Halvoonniemeltä. Myös jotkin raiteet Halvoon rautatieasemalla jäivät tämän seurauksena käyttämättömiksi, joten osa rautatietaseman ratapiha-alueesta avattiin uudisrakennukselle 2000-luvulla. Yksi raiteiden ylle rakennetuista rakennuksista on kansainvälisen Hutton Inn ketjun ainoa hotelli Halvoossa. Se avasi ovensa vuonna 2008. Torniosan korkeus on 87 metriä katon huipulle.
Rautatieasemasta länteen jäävälle avoimelle alueelle on suunniteltua kohotettua puistoa sekä liike- ja asuintilaa sisältävää keskusta, johon kuuluisi myös yksi tai useampi tornitalo.
Section003_pic10 by
Vellu04, on Flickr
Näkymä koillisesta:
Section003_pic11 by
Vellu04, on Flickr