Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#101481
^ Tätä on jauhettu raideliikenneketjuissa, mutta edelleen: "tehkää sinne metro" ei ole mikään ehdotus. Ehdotukseen pitäis sisältyä joku järjellinen malli metrolinjojen liikennöimisestä. Nykyisten linjojen haaroittamisessa jollekin Jätkäsaaren pistoraiteelle ei ole juuri tolkkua.
Viimeksi muokannut hmikko, 14.01.21 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maeeeq, Clepe tykkää tästä
Avatar
tekijänä Raksa
#101489
TheCultureHigh kirjoitti: 13.01.21 11:49 Silloin kun Jätkäsaarta alettiin rakentamaan eli reilu 10 vuotta sitten. Ehdotin silloin jo Jätkäsaaren rakentamisesta päättäville että rakentakaa sinne ehdottomasti metro, tai ainakin varaus koska sieltä ja sinne pääsee vain yhdestä pullonkaulasta. Tiet tulee olemaan täysin tukossa ja mikäli sinne ratikka vielä laitetaan kulkemaan niin kadut ovat vaan entistä enemmän tukossa. No mitään ei tehty, tai tehtiin. Äkkiä rakennukset pystyyn ja sitten ihmetellään ku kakka on housussa.
Eihän alueella ole mitään ongelmaa mitä metro ratkaisisi. Sumppua ei aiheuta alueen asukkaat, vaan laivoista tuleva rekkaliikenne. Meinasitko kuljettaa rahtia metrolla, vai mikä oli tämän idean takana?

Kuten yllä mainittiin, alueella on jo ratikka.
Clepe tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#101584
Satamatoimintojen megapaketti, johon sisältyy tunneli Länsisatamasta Länsiväylälle, hyväksyttiin eilen kaupunginhallituksessa. Äänestyksen jälkeen, tulos 9-6 tämän vaihtoehdon puolesta. Vastaan äänestivät vihr. ja vas. Seuraavaksi asia menee valtuustoon, missä on odotettavissa kuohuva keskustelu.
Avatar
tekijänä markusvalo
#101587
Ja tässä vähän kättä pidempää:
Periaatepäätös satamatoimintojen uudelleenjärjestelyistä ja satama-alueiden maankäytön lähtökohdista Eteläsatamassa, Katajanokalla ja Länsisatamassa
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Eteläsataman maankäytön suunnittelua jatketaan nk. Keskittämisskenaarion pohjalta siten, että matkustaja-autolauttaliikenteeseen liittyvä rekkaliikenne on mahdollista lopettaa Eteläsatamassa. Edellytyksenä on, että koko matkustaja-autolauttaliikenne loppuu Eteläsataman puolella. Tukholman matkustaja-autolauttaliikenne keskitetään Katajanokalle ja Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne Länsisatamaan. Eteläsataman (ml. Katajanokan), Länsisataman, Jätkäsaaren, Ruoholahden ja Salmisaaren maankäytön kehittämistä jatketaan tähän periaatteeseen perustuen Sataman toimintaedellytysten sekä järjestelyn tuottamien kokonaishyötyjen turvaamiseksi.

Länsisatamasta Länsiväylälle suunnitellaan satamatunneli, joka mahdollistaa Länsisataman toimintojen laajentamisen ja satamaliikenteen sujuvan järjestämisen.
Avatar
tekijänä veka
#101601
Eteläsataman suunnittelussa ei nyt aikailla. Länsirannan eli "Makasiinirannan ja Olympiarannan" asemakaavan suunnitteluperiaatteet ovat nähtävillä 12.2. saakka tulevaa suunnittelukilpailua enteillen. Kannattaa tutustua aineistoon. Pari huomiota.

"Toiminnallisuus on koko rannan ydin. Rannan tulee palvella ja houkutella ihmisiä – konseptin tulee tuottaa elämää ja yhteys mereen." Tämän olisi voinut nostaa vieläkin selvemmin suunnittelun ohjenuoraksi. Monumenttimainen rakentaminen ei ole tärkeintä.

"Pyöräilyn nopea parannettu reitti kulkee jatkossakin Etelärannan, Laivasillankadun ja Eh-renströmintien varrella, jolloin laiturialue rauhoittuu hitaammalle liikkumiselle ja rannan toiminnoille. Kaupunki suunnittelee Olympiaterminaalilta alkavan Laivasillankadun kapean jal-kakäytävän leventämistä 6 metrillä, jolloin jalankululle ja pyöräilylle saadaan noin 10 metrin tila." Hyvä hyvä. Nykyinen kapea jalkakäytävä on aika kauhea. Sen voisi ongelmitta leventää heti väliaikaisestikin. Kukaan ei menettäisi.

"Vanhan ratakuilun mahdollistama yhteys ranta-alueelta Armi Ratian puistoon tutkitaan osana kokonaisuutta." Kuinkahan moni helsinkiläinen tietää, missä on Armi Ratian puisto? Se on aivan alueen eteläpäässä ikään kuin hyllyllä katutason yläpuolella. Siellä kulkevat lähinnä koiranulkoiluttajat, sillä sieltä ei ole kunnon kulkuyhteyttä yläpuolellaan olevaan Kaivopuistoon (Myllytielle ja Kalliolinnantielle). Taloyhtiöt ovat sulkeneet tonttinsa aidoin. AR:n puiston reunalla ja ehkä allakin on vanhan Katajanokalle asti menneen satamaradan viimeisiä jäänteitä, muutama kymmenen metriä kuilua ja entiseltä varikolta näyttävä maanalainen tila.

"Tähtitorninvuoren siluetti nousee jatkossakin rakennusmassojen kattolinjan yläpuolelle." Itsestään selvää. Tänne ei siis kannata ehdotella tornitaloja tms.

https://kartta.hel.fi/?sukkaId=2020-013893

Kuva

Armi Ratian puisto, jonka kaupungin puoleisella reunalla on vanhan satamaradan rakenteita. Kuvat viime elokuulta.Kuva

Kuva

Kuva
hmikko, Pyöröovi, jfo tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#101653
HS: Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Jätkäsaaren satamatunnelin rakentamisen, Eteläsataman satamatoiminnot lakkautetaan
HELSINGIN kaupunginvaltuusto hyväksyi keskiviikkoiltana kokouksessaan Jätkäsaaresta Länsiväylälle ulottuvan satamatunnelin rakentamisen. Tunnelin alustavaksi hinnaksi on arvioitu 180 miljoonaa euroa.

Samalla valtuusto päätti, että Eteläsataman satamatoiminnot lakkautetaan ja Tukholman matkustajaliikenne keskitetään Katajanokalle ja Tallinnan matkustajaliikenne Länsisatamaan.

Päätöksen teki valtuuston enemmistö, johon kuuluivat kokoomus, Sdp, Rkp, perussuomalaiset, keskusta, kristillisten ja sinisten valtuustoryhmä, Avoin puolue ja Liike Nyt.

Kyseessä on periaatepäätös, eli esimerkiksi satamatunnelin tarkasta sijainnista ei vielä päätetty.

- -

VIHREÄT, vasemmistoliitto ja feministinen puolue olisivat toivoneet, että satamatunnelin lisäksi olisi vielä tutkittu perusteellisesti mahdollisuuksia siirtää satamaliikennettä Vuosaareen. - - MYÖS demarit ovat aiemmin kannattaneet Vuosaari-ratkaisua, mutta sittemmin puolueessa on päädytty pitämään sitä kalliina ja vaikeana toteuttaa.

- -

”Sataman elinvoiman varmistaminen on Helsingille kohtalonkysymys”, sanoi pormestari Jan Vapaavuori (kok) valtuustossa.

Helsingin Satama rahoittaa satamatunnelihankkeen, mutta kaupunki omistaa koko yhtiön. Ajatuksena on, että tunnelia saisivat käyttää satamaan liittyvä raskas liikenne ja satamaan tai sieltä pois kulkevat henkilöautot.
hmikko tykkää tästä
tekijänä hmikko
#101656
^ Sinänsä aikamoinen tapaus, että tuommoinen periaatepäätös tehdään ilman minkäänlaista esitystä tunnelin sijainnista. Luulen, että suunnittelussa tulee vielä aika tuntuvia mutkia matkaan. Tämmöisiä periaatepäätöksiä on kaupungin historiassa jäänyt myös kuolleiksi kirjaimiksi (mm. ratikoista luopuminen aikanaan). Toivottavasti tämä nyt sitten etenee kun on yhdessä päätetty.
Avatar
tekijänä Jary
#101659
Aamun uutisia Yleltä, kuvastaa hyvin tätä nykymenoa...raha vastaan arvot :roll:

"Tähtitorninmäestä tulee näkymään enää puiden huippuja, kun kadunvarteen tulee talorivi, jonka korkeus on viisi kerrosta, ja siitä voi vielä tehdä poikkeuksia ylöspäin. Taipale uskoo, että sijoittajat repivät alueesta kaiken irti. Tässä rakennetaan jonkinlaista lähiö- ja korttelikaupunkia sen sijaan, että rakennettaisiin kansallismaisemaa. Hän ihmettelee Helsingin kaupungin innostusta ulkoistaa kaupunkisuunnittelu rakennusfirmoille. "

https://yle.fi/uutiset/3-11766131

Kuva
Raksa tykkää tästä
Avatar
tekijänä Tande
#101662
Vähän suotta nyt negaatiokierre hankkeen ympärillä. Itse ainakin näen eteläsataman lisärakentamisen ennen kaikkea merkittävänä mahdollisuutena, en uhkana. Rima on vaan pidettevä niin korkealla, kuin maamme "erityisolosuhteet" mahdollistavat. Jokin merellinen versio Töölönlahden toimistotalorivistä lienee worst case scenario, mutta olen melko varma, että suunnittelijat pistävät nyt parastaan.

"Lähiö"-termin kytkeminen suunnitteluhankkeeseen nyt on silkkaa tietämätöntä nihilismiä ja osoittaa, että perus kaupunkimaantieteen termit ovat pahasti hukassa.
tuomas, Sieni, Raksa tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#101665
Jaahas, näköjään on taas varavaltuutettu Karin Taipale vauhdissa. Hän on vanhastaan tunnettu lähes kaiken vastustajana, mutta nyt hän ylittää jopa aikaisemmat saavutuksensa. Vastustaminen alkaa tällä kertaa jo ennen kuin minkään sortin ehdotuksia on edes ehditty esittää. Vaalit ovat toki tulossa, mutta jotain tolkkua tähän pitäisi saada.
Sieni tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#101981
https://www.youtube.com/watch?v=vOWCIW7ADbg

Kaupungin tekemä video tiivistää suunnitelmat pariin minuuttiin. En itse tiennytkään, että Olympiaterminaalia aiotaan käyttää kansainvälisten risteilyalusten määränpäänä myös tulevaisuudessa. Eli ihan kokonaan ranta tuskin on vapautumassa.

Täällä vielä tekstimuodossa lisätietoa: https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/keskusta/uudistukset
Makasiininrannan laatu- ja konseptikilpailun keskeisenä tavoitteena on tuottaa kaupungin maankäytöllisiä ja kaupunkikuvallisia sekä muita tavoitteita toteuttava, laadullisesti ja toiminnallisesti erittäin korkeatasoinen toteutuskelpoinen maankäytön kokonaissuunnitelma asemakaavoituksen pohjaksi. Kilpailussa otetaan huomioon se, että vanhalta kauppahallilta Olympiaterminaalille ulottuva alue on osa merellisen Helsingin kansallismaisemaa, valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä sekä Unescon maailmanperintökohteen suojavyöhykettä. Kaksivaiheinen laatu- ja konseptikilpailu pyritään käynnistämään huhtikuussa 2021. Kilpailu suunnataan rakennus- ja kiinteistöalan toimijoille. Alueelle on mahdollista ehdottaa kulttuuri-, palvelu-, liike- ja muuta toimitilarakentamista, muttei asumista. Kilpailu käsittää myös arkkitehtuuri- ja designmuseolle suunnitellun alueen. Museon varsinainen toteutus ratkaistaan myöhemmässä vaiheessa ja siitä järjestetään erillinen arkkitehtuurikilpailu.

Alueen suunnitteluperiaatteista ja kilpailuohjelmasta päättää kaupunkiympäristölautakunta 30. maalilskuuta 2021 kokouksessaan.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#101982
Juu, en tiennyt minäkään eikä varmaan moni muukaan. Äkkiseltään ajatus tuntuu kuitenkin fiksulta. Risteilylaivat, jotka tuohon pääsevät, eivät varmaan pane hanttiin. Niiden matkustajien tulo elävöittää rantaa mainiosti, ja ne ovat komeita paatteja, joissa riittää ihmettelemistä myös kaupunkilaisille. Vaaranahan tuommoisessa paikassa saattaa olla, ettei sinne moni lopulta kuitenkaan viitsi kävellä Kauppatorilta. Autot laivaan -tyyppinen liikenne onneksi kuitenkin siirtyy toisaalle.
TurkuCubed tykkää tästä
Avatar
tekijänä Raksa
#101995
veka kirjoitti: 29.01.21 21:18 Kuva
Arkkitehdeilla on kyllä isot saappaat täytettävänä jos meinaavat tästä lyödä paremmaksi.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9