Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä timpuritompuri
#103667
Itseänikin ihmetyttää ehdotusten irrallisuus nykyisestä kaupunkikuvasta. Olin jotenkin mielessäni kuvitellut, että uudet rakennukset alkaisivat hyvinkin pian Vanhan Kauppahallin jälkeen (esim. Uusi Kauppahalli viereen, nykyinen kun on sangen pieni) ja ulottuisivat lähemmäksi rantaa ravintoloiden ja kahviloiden terassien kera, jättäen kuitenkin tilaa kävelyreitille. Ja sitten arkkitehtuuri- ja designmuseo veistoksellisempana rakennuksena johonkin väliin, kenties lähemmäksi Olympiaterminaalia. Yleisenä tavoitteena tulisi olla ihmisvirtojen luonnollinen vetäminen Kauppatorilta etelän suuntaan, suurempi suunnitelmahan on nimenomaan avata rannat ihmisten käyttöön.

Monissa näistä suunnitelmista on kuitenkin jätetty aakeat laakeat kivikentät uusien rakennusten ympärille tai korkeintaan lisätty joitain epämääräisiä irrallisia puistosaarekkeita. Helsingissä monesti korostetaan, että uusien rakennusten tulisi jollain tapaa kunnioittaa alueen historiaa, mutta ei kai tämä tarkoita että rannan vanhoista parkkipaikoista ja autolauttojen lastausreiteistäkin pitäisi jättää muisto.
Avatar
tekijänä veka
#103669
hylje kirjoitti: 22.12.21 14:48 Etelärannan talojen korkeimpia räystäskorkeuksia mukaileva talo- ja korttelirivi joka täyttää koko suunnittelualueen pituuden ja syvyyden. Ihan uskomatonta kunnianhimoa vaativa teos, joka ei pelkää olevansa ihan tavallista kaupunkia niinkuin vanhoissa kortteleissa sen vieressä.
Haluaisitko siis paikalle talorivin, joka olisi yhtä korkea kuin Etelärannan nykyiset talot? Jos näin on, ymmärrän pettymyksesi. Sellainen ei kai kuitenkaan ole kilpailuohjelman mukaan mahdollista. Ehdokkaista korkeimmalle taitaa yltää Helsinki Design Promenade (+25.70), mikä saattaa jo olla kilpailuohjelman vastaista. Sekin kertoo kuitenkin säilyttäneensä vaaditut näkymät Tähtitorninmäeltä torille ym. Pari sitaattia kilpailuohjelmasta:

Toiminnallisuus on koko rannan ydin. Rannan tulee palvella ja houkutella ihmisiä – konseptin tulee tuottaa elämää ja toiminnallinen yhteys mereen. Monenlaisille ihmisryhmille, kuten eri ikäisille kaupunkilaisille, suunnattuja toimintoja tulee sijoittaa lomittain tavoitteen saavuttami¬seksi. Alueelle tavoitellaan kaupallisten palveluiden lisäksi mahdollisuuksia myös epäkaupalliseen oleskeluun. Yleisen jalankulun väyliä ja aukioita voidaan sijoittaa uudisrakentamisen lomaan joko portaina tai luiskina esteettömyys huomioiden.

Tähtitorninvuorelta avautuvat näkymät merelle ja kaupunkiin säilyvät. Suunnitelmassa uudet rakennuspaikat ja rakennusvolyymit tulee sovittaa ympäristöönsä siten, että nykyiset tärkeimmät näkymät säilyvät. Rakennukset eivät saa peittää näkymiä Tuomiokirkolle ja Uspenskin katedraalille. Pohjoisesplanadin empirejulkisivun täytyy säilyä näkyvissä rakennusmassojen kattolinjan yläpuolella. Rakennukset tulee massoitella niin, että näkymä Kauppatorin ja Katajanokan edustan vesipintaan säilyy.

Tähtitorninvuoren siluetti nousee jatkossakin rakennusmassojen kattolinjan yläpuolelle. Tähtitorninvuoren puistoalueen tulee säilyttää ase¬mansa suurmaisemassa ja kauppatorin suunnasta alueelle avautuvassa näkymässä. Se muodostaa myös taustan suunnittelualueelle mereltä katsottaessa.

Uudisrakentamisessa otetaan huomioon Laivasillankadun katunäkymät. Rakennukset tulee massoitella niin, että Tähtitorninvuori näkyy rakennusten väleistä ja vastaavasti Laivasillan kadulta avautuu näkymiä merelle.

Uusien rakennusten, rakennusosien ja laitteiden ylin sallittu korkeusasema on +20.0 koko suunnittelualueen pituudelta. Lähinnä rantaa olevien rakennusten, rakennusosien ja laitteiden ylin sallittu korkeusasema on +18.0. Näistä voidaan perustellusti poiketa vain, mikäli ratkaisu ottaa huomioon tärkeimmät säilytettävät näkymät ja tuottaa muutoin lisäarvoa alueen julkisille tiloille, yhteyksille alueen läpi sekä rakentamisen laadulle.

https://aineistopankki.hel.fi/l/ZjcmCsxnZjL7
hmikko, Maeeeq tykkää tästä
tekijänä timpuritompuri
#103670
Ja täsmennetään vielä varalta, että en Uusi Kauppahalli -heitollani tietenkään tarkoittanut millään muotoa Vanhan Kauppahallin korvaamista, sehän on hienointa mitä Etelärannasta löytyy. Vaan rakennettaisiin siis lisää samankaltaista liiketilaa, toimisi mielestäni hyvänä linkkinä torialueen ja uudisrakennusten välillä. Se, että löytyisikö siihen haluavia liikkeitä olisi tietysti ratkaisevaa, mutta tuolla paikalla ainakin Hietalahden hallin kaltaiselle ravintolatoiminnalle luulisi olevan kysyntää.

Arkkitehdeillekin voisi olla mielenkiintoista yrittää suunnitella aitoa modernia vastinetta vanhoille kauppahalleille (eikä siis todellakaan mitään tavallista nykyaikaista kauppakeskusta).
Avatar
tekijänä veka
#103672
timpuritompuri kirjoitti: 22.12.21 16:24 Itseänikin ihmetyttää ehdotusten irrallisuus nykyisestä kaupunkikuvasta. Olin jotenkin mielessäni kuvitellut, että uudet rakennukset alkaisivat hyvinkin pian Vanhan Kauppahallin jälkeen (esim. Uusi Kauppahalli viereen, nykyinen kun on sangen pieni) ja ulottuisivat lähemmäksi rantaa ravintoloiden ja kahviloiden terassien kera, jättäen kuitenkin tilaa kävelyreitille. Ja sitten arkkitehtuuri- ja designmuseo veistoksellisempana rakennuksena johonkin väliin, kenties lähemmäksi Olympiaterminaalia. Yleisenä tavoitteena tulisi olla ihmisvirtojen luonnollinen vetäminen Kauppatorilta etelän suuntaan, suurempi suunnitelmahan on nimenomaan avata rannat ihmisten käyttöön.
Arvelen, että toiveesi toteutuu. Kuten kilpailuohjelmasta selviää, ykköstavoitteena on saada alueelle meininkiä joka sorttia, jotta turistien lisäksi myös kaupunkilaiset ottaisivat sen omakseen. Senkin takia paikalle tulee erillistaloja. Joka ehdotuksessa talojen pohjakerroksissa on kahviloita, ravintoloita ja ties mitä. Talojen väleihin on viritelty jos jonkinlaista vihersteppiä. Parhaiten ovat laukalla Olympiaterminaali ja Satamatalo alue ynnä niiden takana oleva alue. Sinne on tarjolla kaikkea kivaa taiteilijoiden residensseistä rokkiklubeihin, graffitiseiniin ja muksujen puuhamaihin.

Kauppahallin ja tässä kisassa suunniteltavien uudisrakennusten välinen alue näyttää kaikisssa ehdotuksissa vaisulta ja monissa väljältä. Siihen tulee uusi Arkkitehtuuri- ja designmuseo, joka on ehdotuksissa kuitattu ohimennen ja lähinnä tilavarauksena. Ahti taitaa olla ainoa ehdotus, jossa museo näyttää edes joltain. Hassua kuitenkin, että siinäkin ihan kivan näköisen museon oikea laita on Palacen edustalla, mikä ei ole kilpailuohjelman mukaista. En kuitenkaan olisi huolestunut. Tuskin tuonne mitään tyhjää Neljän tuulen aukiota jätetään.

Kuva
timpuritompuri tykkää tästä
tekijänä timpuritompuri
#103673
Ahaa, en ollut hoksannutkaan että museon todella olisi tarkoitus tulla heti tuohon pohjoispäähän, se oli todellakin jätetty yllättävän vähälle huomiolle näissä ehdotuksissa.

Siltikin rannan käyttö tuntuu hiukan pettymykseltä ehdotuksissa ja reunaehdot antaisivat mahdollisuuden rakentaa lähemmäskin vettä. Ehkä olen vain kateellinen jollekin Kööpenhaminan Nyhavnille, sen moderni vastine olisi kiva saada Helsinkiin. Tosin en tiedä onnistuuko se ihan samalla tavalla aavemman meren kanssa verrattuna idylliseen kanavan rantaan.
tekijänä hmikko
#103674
timpuritompuri kirjoitti: 22.12.21 21:41 Siltikin rannan käyttö tuntuu hiukan pettymykseltä ehdotuksissa ja reunaehdot antaisivat mahdollisuuden rakentaa lähemmäskin vettä. Ehkä olen vain kateellinen jollekin Kööpenhaminan Nyhavnille, sen moderni vastine olisi kiva saada Helsinkiin. Tosin en tiedä onnistuuko se ihan samalla tavalla aavemman meren kanssa verrattuna idylliseen kanavan rantaan.
Tämä tässä tuntuu olevan jotenkin väärinkäsitys laajemminkin. Kilpailualue ei ole jotain Nyhavnia vastaava sijainti kaupungissa, vaikka mitä rakennettaisiin. Nyhavnin kanava on 30 m leveä ja sen yli on silta, kun taas tuosta kilpailualueen rannasta on Katajanokalle 350 m merivettä. Siltaa ei ole, ja kävelylenkkiä Kauppatorin kautta tulee kilometri. Ts. estevaikutus eri luokkaa. Nyhavnissa on ympärillä tiivistä vanhaa korttelikaupunkia pitkät pätkät joka suuntaan, kun taas tuon kilpailualueen taustalla on Tähtitorninmäen puisto ja Kaivopuiston huvila-suurlähetystöalue. Sijainti nyt vaan ei ole kovin keskeinen, vaikka Kauppatorin lähellä ollaan, kun kilpailualue on kohti niemen kärkeä.
tekijänä timpuritompuri
#103675
No ei se rantaan rakentaminen sinällään vaadi, että vastaranta olisi muutaman kymmenen metrin päässä, eikä sitä että korttelirakenne jatkuisi rantatalojen jälken pitkät pätkät joka suuntaan.
Ja pidän Etelärantaa hyvinkin keskeisenä paikkana, se että ihmiset eivät aiemmin ole juurikaan heti Kauppahallin eteläpuolisella ranta-alueella kulkeneet johtuu yksinkertaisesti siitä, ettei mitään kiinnostavaa ole. Ja nyt sitä pitäisi rakentaa.

Helsingin kantakaupungissa ylipäätään on sangen vähän aivan rannassa kiinni olevaa rakennuskantaa ja sen mukanaan tuomia käyttömahdollisuuksia (ravintolat, terassit). Pääsyy tähän on tietenkin autoliikenteelle varattu tila ja vanhat satama-alueet. Paikat missä näitä ei ole, ovat pääasiassa puistoa. Tässä olisi nyt mahdollisuus tehdä hiukan uudenlaista Helsingin rantaa, mutta jostain syystä kaikissa ehdotuksissa rakennukset on kuitenkin vedetty parinkymmenen metrin päähän vesirajasta. Ehkä tähän on ihan hyvät syytkin, niitä en vain tiedä.

Eipä sillä, että tämä olisi itsellenikään mikään elämän ja kuoleman asia, tuli vain mieleen kuvia katsoessa.
Avatar
tekijänä hylje
#103676
veka kirjoitti: 22.12.21 18:49Haluaisitko siis paikalle talorivin, joka olisi yhtä korkea kuin Etelärannan nykyiset talot? Jos näin on, ymmärrän pettymyksesi. Sellainen ei kai kuitenkaan ole kilpailuohjelman mukaan mahdollista.
Niin, kilpailusta lähtien koko homma on jo pilalla. Helsinki häpeää kaupunkielementtejään eikä uskalla laittaa niitä esille. On todella ihmeellistä että ihan tavallinen kaupunki tavallisen kaupungin jatkoksi on niin räikeää ja mielipiteitä jakavaa että sitä ei voida edes harkita. Täällä ei osata, eikä haluta tehdä kaupunkia. Metsäläisten kaupunki metsäläisten maassa. Odotan vaan että milloin nykyistä kivikaupunkia aletaan purkamaan ja muuttamaan metsälähiöksi, koska kyllähän tän vanhankin kaupunkirakenteen pitäisi sattua suomalaiseen psyykeen.
Avatar
tekijänä Raksa
#103679
^ Nyt on kyllä taas lähteneet kommentit vähän laukalle :lol:

Ei kai siihen missään vaiheessa ole haaveiltu tiivistä asuintalokorttelia, vaan alusta lähtien luulin kaikkien ymmärtävän että siihen suunnitellaan museoiden ja muiden viihtymiseen tarkoitettujan yhteisten tilojen avara alue. Enemmän Finlandia talo / Kiasma, vähemmän Kallio / Töölö. Kaupunkiin mahtuu monenlaisia alueita.
Eeros tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#103682
Raksa kirjoitti: 23.12.21 15:10Ei kai siihen missään vaiheessa ole haaveiltu tiivistä asuintalokorttelia, vaan alusta lähtien luulin kaikkien ymmärtävän että siihen suunnitellaan museoiden ja muiden viihtymiseen tarkoitettujan yhteisten tilojen avara alue. Enemmän Finlandia talo / Kiasma, vähemmän Kallio / Töölö. Kaupunkiin mahtuu monenlaisia alueita.
No minä en ymmärrä. Sekoittuneessa, tavallisessa kaupunkiympäristössä voidaan laittaa rasti ruutuun jokaiseen toimintaan mikä tulee mieleen. Miljardööriosoitteita yläkertaan, julkisia ja kaupallisia tiloja maan tasoon ja toimitilaa välikerroksiin. Miksei yksi arkkitehtuurimuseo maasta kattoon.

Jos kerta kaupungissa on tilaa monenlaisille alueille, minne se tehokas sekoittunut korttelikaupunki rakennetaan? No sille ei ole tilaa. Tipoittain sinne tänne ettei mulla olis koskaan varaa siihen. Enkö mä saa olla tyytymätön siihen?
Avatar
tekijänä Eeros
#103688
hylje kirjoitti: 23.12.21 16:32
Raksa kirjoitti: 23.12.21 15:10Ei kai siihen missään vaiheessa ole haaveiltu tiivistä asuintalokorttelia, vaan alusta lähtien luulin kaikkien ymmärtävän että siihen suunnitellaan museoiden ja muiden viihtymiseen tarkoitettujan yhteisten tilojen avara alue. Enemmän Finlandia talo / Kiasma, vähemmän Kallio / Töölö. Kaupunkiin mahtuu monenlaisia alueita.
No minä en ymmärrä. Sekoittuneessa, tavallisessa kaupunkiympäristössä voidaan laittaa rasti ruutuun jokaiseen toimintaan mikä tulee mieleen. Miljardööriosoitteita yläkertaan, julkisia ja kaupallisia tiloja maan tasoon ja toimitilaa välikerroksiin. Miksei yksi arkkitehtuurimuseo maasta kattoon.

Jos kerta kaupungissa on tilaa monenlaisille alueille, minne se tehokas sekoittunut korttelikaupunki rakennetaan? No sille ei ole tilaa. Tipoittain sinne tänne ettei mulla olis koskaan varaa siihen. Enkö mä saa olla tyytymätön siihen?
On se hyvä ettei yhtään maailman kaupunkia vielä ole rakennettu "hylkeen" toiveiden mukaiseksi.
Ihan itsestäänselväähän sen pitäisi olla että eri alueille kuuluu erilaiset rakennukset. Tuohon melko matalat, siis.
____________________________________

Mitä noihin kilpailuehdotelmiin tulee niin yhdessä on oikeastaan hieman vitsikästä mielleyhtymää laivojen muotokieleen ja se sopii tuolle paikalle jotenkuten. Lähes Star Trek -tähtilaivasto tyyliä ;) ("Helsinki Design Promenade"). Muut ehdotukset tyystin munattomia ja vailla rohkeutta tai luovaa näkemystä.
Mikäs siinä, voihan kaupunkia rakennella vaikka huumorimielessä ja pääseehän noista eroon kun kyllästyy.

Pilallahan jo yli puolet Stadista, tätä nykyä, muutenkin...
Avatar
tekijänä hylje
#103689
Eeros kirjoitti: 23.12.21 17:13 On se hyvä ettei yhtään maailman kaupunkia vielä ole rakennettu "hylkeen" toiveiden mukaiseksi.
Ihan itsestäänselväähän sen pitäisi olla että eri alueille kuuluu erilaiset rakennukset. Tuohon melko matalat, siis.
Toivottavasti sinun arvojesi mukaista kaupunkiakaan ei rakenneta mihinkään. Se olisi itsestäänselvän hyvä. Hyvää joulua :)
Avatar
tekijänä Eeros
#103691
hylje kirjoitti: 23.12.21 17:19
Eeros kirjoitti: 23.12.21 17:13 On se hyvä ettei yhtään maailman kaupunkia vielä ole rakennettu "hylkeen" toiveiden mukaiseksi.
Ihan itsestäänselväähän sen pitäisi olla että eri alueille kuuluu erilaiset rakennukset. Tuohon melko matalat, siis.
Toivottavasti sinun arvojesi mukaista kaupunkiakaan ei rakenneta mihinkään. Se olisi itsestäänselvän hyvä. Hyvää joulua :)
En vietä "joulua".
Muistakaan "arvoistani" et tiedä.
Kaikkea hyvää - heippis. Kirjoitelmassasi on hassuhko looginen epäonnistuma. Huomaatko itse vai etkö "ymmärrä"? ;)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 18