Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Eeros
#103764
Domo kirjoitti: 05.01.22 15:20 Makuasioitahan nämä. Itse ihastuin ensinäkemältä juuri tuohon Maginot linjan bunkkeriin Alvarin nauhaikkunoilla. Rakennus saattaisi saada jopa keskusteluyhteyden Palace hotelliin. Siinä sitten rupattelisivat mukavia. Jotenkin niin lämminhenkinen, että vie ajatukset jonnekin kauas... Ties minne Down under?
Joku vielä ihmettelee miksi kaikki pääkaupungin vanhat metsät, rannat ja jopa yksi hieno lentokenttäkin ovat kohta täynnänsä toinen toistaan sekavampia hökkelimajoja, tylsämielistä laatikkoa ja arkailevaa sekä aneemista tusinakonstruktiota?

Roska-arkkitehtuuria valitaan rakennettavaksi koska sen on monien mielestä pakko olla "jotenkin" hyvää, ovathan ne oikeinpa sellaisten "eturivin tekijöiden" tuotoksia.


Kiva perintö jälkipolville, lampaiden ajasta. Voi huonoinen aika...
Avatar
tekijänä veka
#103767
Vertailun vuoksi kaivoin esiin 2011 käydyn Kirjava satama -suunnittelukilpailun voittotyöt. Siinä kisassa suunnittelualue oli laajempi - koko Eteläsataman alue eli Makasiinirannan lisäksi myös Kauppatori ja Katajanokan puoleinen ranta. Palkintopotti oli 225 000 euroa eli samaa luokkaa kuin nyt käytävässä kisassa. Ehdotuksia tuli 201. Kärjen rahapalkinnoille yltäneistä seitsemästä työstä neljä oli ulkomailta ja kolme Suomesta. Ensimmäistä palkintoa ei jaettu lainkaan. Jaetulla sijalla 2 oli neljä suunnitelmaa.

Aika nopeasti selvisi, ettei mikään palkituista sopinut alueen jatkosuunnittelun pohjaksi. Syynä on pidetty mm. liian laajaa ja epämääräisesti määriteltyä suunnittelualuetta. Hanke ei edennyt, mutta ehkä siitä saatiin eväitä jatkoa varten. Joka tapauksessa nyt aloitettiin taas alusta. Väliin mahtui vielä epäonnistunut G-museohanke.

Kun vertaa nyt tarjolla olevia yhdeksää ehdotusta ja kymmenen vuoden takaisia, laatuerot ovat valtavat. Kirjavan sataman aikoina Silja/Tallinkin laivat ja niiden tuottama autoliikenne saivat jäädä paikalleen. Olympiaterminaaliin ja Satamataloon ei kajottu. Hauduttelun aikana tajuttiin lopulta siirtää nämä laivat Katajanokan puolelle ja Tallinnan liikenne sieltä Länsisatamaan sekä rakentaa tunneli huolehtimaan laivojen autoliikenteestä Jätkäsaaressa. Tämän umpisolmun avaamisen ansiosta Makasiinirantaa päästään nyt suunnittelemaan ratkaisevasti paremmalta pohjalta. Eron näkee oikein selvästi.

Kirjava satama-kilpailun (2011) jaettu 2. palkinto neljälle ehdotukselleKuva

Kuva

Kuva

Kuva
TurkuCubed tykkää tästä
Avatar
tekijänä Eeros
#103768
Toivossa on hyvä elää eli jos järjestetään vielä muutama kymmentä kilpailua voi jotain hyvääkin tulla?
Tai sitten ei järjestetä ja odotetaan aikaa jolloin osataan suunnitella jotain esteettisesti kestävää ja hienoa.

Taannoin yritin selittää eräälle mikä ero on siinä että uudemmalla tietokonegrafiikalla saadaan näyttämään hahmotelmat "paremmilta" kuin että itse suunnitelmat olisivat todellakin parempia. Ja muutama kuvaan istutettu, kahvia terassilla lipittävä hipsteri tai vaikka söpö uusioperhe pulkkamäessä ovat lähempänä mainonnan propagandaa kuin ansiokasta rakennusten suunnittelua. Historiasta on aika paljon esimerkkejä onnistuneista rakennuksista jo tuhansiakin vuosia ilman tietokoneita.

Parempi siis ( toistan tätä ) olla rakentamatta mitään tuohon niin kauan kun ei tarjolla ole kuin tympeää ja tylsää humpuukiarkkitehtuuria.
Turhaa siis kysellä "kuka osaisi paremmin?" tai vaihtoehtoja noille. Niitä ei vielä ole näkyvissä. On parempi olla tekemättä mitään kuin tehdä huonoa. Nyt.
Avatar
tekijänä Eeros
#103770
Muutamia hyviäkin asioita noista löytänyt (kilpailun ehdotuksista). Kaikki eivät ole ihan täydellisiä katastrofeja - kokonaan siis. Harmi ettei materiaalia ole enemmän saatavilla. Varsinkin yksi vaikuttaa jopa positiivisen lupaavalta...
Avatar
tekijänä veka
#103845
Suunnitelmat ovat nyt olleet kuukauden arvioitavina, mutta ainakaan itselläni ehdotusten kahlaaminen ja hautominen eivät ole auttaneet muodostamaan tyydyttävää mielipidettä. Johtunee siitä, että kaikissa suunnitelmissa suurin osa tiloista on varattu yritysten käyttöön toimistoiksi ja hotelleiksi. Katutasossa ja maan alla on sitten kahvilaa, kauppaa yms. Joka joukkueessa on jo nyt mukana rakennusfirma tai kiinteistösijoittaja huolehtimassa toteutuksen taloudellisesta kannattavuudesta. Ajatusteni selventämiseksi tein yhteenvedon rakennusten käyttötarkoituksesta eri ehdotuksissa:

Uudisrakennukset:
- Ahti: iso Atlantis Science & Culture Centre, iso hotelli ja spa, ei toimistotaloja
- Boardwalk: iso hotelli, toimistotalo ja iso spa
- For Generations: hotellirakennus ja toimistorakennus
- Helsinki Design Promenade: kolme isoa toimistotaloa, joiden pohjakerroksissa valtava 3-osainen kauppakeskus.
- Makasiinipromenadi: iso hotelli ja kolme toimistotaloa
- Merimaili: kolme toimistotaloa ja hotelli
- Punelma: kolme toimistotaloa
- Saaret: kaksi toimistotaloa ja kaksi hotellia
- South Park: neljä pientä pistetaloa (vähän toimistotilaa, näyttelytilaa = jonkinlainen merimuseo tms.) ja hotelli

Olympiaterminaali + Satamatalo
- Ahti: tapahtuma- ja näyttelytilaa + toinen hotelli (halvempi)
- Boardwalk: urheilu- ja kuntoilutiloja + viereisen hotellin kokoustiloja
- For Generations: tapahtumatilaa + harrastustilaa, toimistotilaa
- Helsinki Design Promenade: A&D-museo + hotelli (ja sille lisärakennus)
- Makasiinipromenadi: näyttely- ja monitoimitilaa + toimistotilaa
- Merimaili: elävää musiikkia ja nuorisokeskus + hostelli
- Punelma: ruokamaailma + hotelli
- Saaret: A&D-museo + näyttelytilaa ja Design Market (A&D-museolle tilaa myös alueen toisessa päässä omalla paikallaan)
- South Park: terminaalitilaa ja iso spa + hotelli, kokoustiloja

Boardwalk - SpaKuva
jfo, Hipardus tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#103857
Jatkan vielä edellä käynnistynyttä ajatteluani, toivottavasti ette pitkästy. Kyseessä lienee Helsingin merkittävin suunnittelukisa vuosikymmeniin, ja yritän ymmärtää mitä on tapahtumassa ja miksi. Helmikuussa valitaan kilpaa toiselle kierrokselle jatkavat suunnitelmat, ja kenties silloin kerrotaan tarkemmin, mihin ollaan pyrkimässä. Toistaiseksi aika vähäiseksi jäänyt julkinen keskustelu on pyörinyt rakennusten ulkoasun puolella, mutta kuinka tärkeä arvostelukriteeri se on, kun kaikki ehdotukset ovat sentään perustyylikkäitä? Paljonko painoa annetaan sille, mitä noissa rakennuksissa tapahtuu? Ja sille, mitä niiden ulkopuolella tapahtuu. En tiedä, joten palasin lähtöruutuun. Kilpailuohjelmassa määritellään kisan tavoitteet hyvin selvästi:

Kilpailutehtävän tavoitteet

Makasiinirantaa kehitetään kulttuuri- ja museorakennusten sijoittumis¬paikkana sekä museotoimintaa tukevien toimintojen alueena. Alueelle tavoitellaan monipuolisia, houkuttelevia ja elämyksellisiä toimintoja, jotka muodostavat ympärilleen aktiivista, viihtyisää ja mielenkiintoista kaupunkiympäristöä alueen merelliset mahdollisuudet hyödyntäen. Erityisesti maantasoon sekä katujen varsille ja aukioiden yhteyteen sijoittuviin tiloihin tavoitellaan luonteeltaan avoimia toimintoja. Suunnittelun tavoitteena on vahvistaa keskustan vetovoimaisuutta ja elinvoimaa sekä liittää alue paremmin osaksi ympäröivää kaupunkirakennetta, merellisiä julkisia kaupunkitiloja ja käveltävää keskustaa.
Minusta tuo tarkoittaa sitä, että Makasiinirannan tärkein rakennus tulee olemaan Arkkitehtuuri- ja design-museo. Aluetta kehitetään sen ja muiden mahdollisten kulttuurilaitosten toimintaa tukevana alueena. Jo tällä perusteella ehdotuksista Helsinki Design Promenade ja ehkä Saaret pitäisi kai hylätä, koska niissä museo on sijoitettu vanhaan Olympiaterminaaliin ja sen taakse maan alle. Eivätkö näiden suunnittelijat ole seuranneet Suomessa käytyä keskustelua?

Useimmissa ehdotuksissa on paljon uutta tilaa varattu toimistokäyttöön. Kilpailun kaikkien tavoitteiden kannalta ne tilat menevät hukkaan. Hyödyllisiä tiloja ovat mm. kahvilat, ravintolat, monenlaiset kaupat, merkkitavarakeskukset, kirpparit, tapahtumatilat yms. Ja tietysti muut museot ja galleriat, jos niitä kyetään paikalle kustantamaan. Omasta mielestäni arvokkaita ovat myös hotellit ja kylpylät, jotka lisäävät alueen elävyyttä ja tukevat määriteltyjä tavoitteita. Toimistotaloja ei pitäisi rantaan rakentaa lainkaan, jos se on taloudellisesti mahdollista.

South ParkKuva
TurkuCubed tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#104069
Päivän masentavien uutisten uuvuttamana yritin ajatella jotain positiivista ja ryhdyin selaamaan Makasiinirannan ehdotuksia. Ensimmäistä vaihettahan ei ole jäljellä kuin enintään muutama viikko. Siihen nähden ilmatila on pysynyt ihmeen rauhallisena. Kaivetaanko kritiikin isot kanuunat esiin vasta kun jatkoon valitut julkistetaan ja homma muuttuu konkreettisemmaksi?

Onko siis pääpaino rakennusten ulkoasussa, niiden toiminnallisuudessa vai alueen yleisessä toimivuudessa? Alistetaanko kaikki rakennettava kilpailuohjelman mukaisesti ensisijaisesti palvelemaan A&D-museon toimintaa? Vai ollaanko sittenkin halukkaita uhraamaan uudisrakennuksia yrityksille toimistokäyttöön, jotta saataisiin lisää varoja A&D-museon rakentamiseen ja toiminnan pyörittämisessä tarvittavan pääoman luomiseen?

Itse toivon, että rantaan saataisiin A&D-museon rinnalle jokin toinenkin isomman luokan museo tms. houkuttimeksi. Keksinkin yhden sopivan: Fotografiska-tyyppinen valokuvataiteen museo (tuttu Tukholmasta ja Tallinnasta). Itse asiassa sellainen on jo matkalla tähän rantaan. Keskustan Kämp Galleria -kauppakeskuksen pohjakerroksessa on Valokuvataiteen museon uusi näyttelytila K1, joka on tietysti hyvällä paikalla mutta vaatimattomissa tiloissa. Olen käynyt katsomassa siellä muutaman innostavan näyttelyn, ja se on juuri sellaista toimintaa, joka mielestäni sopii A&D-museon kumppaniksi hienosti.
Eeros tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#104107
Kaupunki on julkaissut upean lukemiston: "Makasiinirannan ja Olympiarannan ympäristöhistoriallinen selvitys". Pölyntuoksuisesta nimestään huolimatta kyseessä on kiehtova ja värikäs pumaska, jonka huimia mittoja (120 Mt, 346 sivua) ei kannata säikähtää. Jos lukeminen ei oikein kiinnosta, siihen kannattaa tutustua pelkästään kuvien takia. Latauslinkkki löytyy kaupungin uutisinfosta:

https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutise ... almistunut

kuva: Eugen Hoffers, Helsingin kaupunginmuseo 1868Kuva

kuva: kuvaaja tuntematon, Helsingin kaupunginmuseo 1897Kuva

kuva: K.O. Broström, Helsingin kaupunginmuseo 1920 Kuva
Eeros, hmikko, TurkuCubed ja 3 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#104141
Makasiinirannan suunnittelukilpailun ensimmäisestä vaiheesta jatkoon selvinneet on valittu. Neljä toiselle kierrokselle edennyttä ovat:

Ahti - Elävä Eteläsatama (Ålandsbanken, Arkkitehdit Tommila, Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen, A-insinöörit, VSU)
Boardwalk - AALTO Development (Arkkitehtitoimisto Lahdelma-Mahlamäki, Maisema-arkkitehtitoimisto NÄKYMÄ Oy, Sitowise)
Makasiinipromenadi - South Harbour (NREP, SRV Group, Anttinen Oiva Arkkitehdit, Nomaji maisema-arkkitehdit, Sitowise)
Saaret - Konsortium Gran (Niam, Taaleri Infra, K2S Architects, White Arkitekter, Ramboll Finland, Rakennuttajatoimisto HTJ Oy)

https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutise ... et-valittu

AhtiKuva

BoardwalkKuva

MakasiinipromenadiKuva

SaaretKuva
hmikko, TurkuCubed tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#104147
Näköjään Lahdelma-Mahlamäen viivoitinarkkitehtuuri on jotenkin korkealuokkaista. Vaikka moni kunnianhimoinen ehdotus karsiutui, onneksi Ahti, Makasiinipromenadi ja Saaret ovat edelleen kilpailun korkean tason vuoksi hyvälaatuisia. Toivottavasti Boardwalk päätyy roskakoriin, jonne se kuuluukin.
Avatar
tekijänä veka
#104191
Hesari ottaa pääkirjoituksessaan kantaa Makasiinirannan suunnitelmiin ja lähes hyrisee tyytyväisyyttään. Lehti pitää toiselle kierrokselle edenneitä ehdotuksia laadukkaina ja uskoo alueen tulevaisuuteen.
Helsingin keskustaan on suunnitteilla uusi upea rantaraitti

Makasiinirannan suunnittelukilpailun neljä finalistia ottavat varsin hyvin huomioon ikonisen ympäristön vaatimukset.
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 02072.html

Olen samaa mieltä. Jatkoon päässeet ovat toki konservatiivista arkkitehtuuria, mutta niin kai tuolla paikalla pitää ollakin. Rakennusten ja koko miljöön on tultava toimeen sekä Kauppatorin takana ja reunamilla olevan talorivistön että Katajanokan puolelle kehittyvän uuden maiseman (Varman talo ym.) kanssa. Oma suosikkini on edelleen Ahti.

Kilpailun toisessa vaiheessa raha ja kaavatalouden reunaehdot tulevat selvemmin mukaan, mutta kovin konkreettisesti kilpailuohjelma ei tätä puolta valota:

"Kilpailun toisessa vaiheessa kilpailijat laativat kilpailun järjtäjän kanssa käytyjen neuvottelujen perusteella tarkennetun kilpailuehdotuksen (projektisuunnitelma). Neuvotteluvaiheen (2 neuvottelua/osallistuja) jälkeen kilpailijat jättävät lopulliset kilpailuehdotuksensa sekä tarjouksensa kilpailuehdotuksensa mukaisten käyttötarkoitusten rakennusoikeuksien yksikköhinnoista sekä rakennuksista, jos ne kuuluvat esitettyyn konseptiin. Lopulliset kilpailuehdotukset on tarkoitus jättää arvioitaviksi kesäkuussa 2022. Kilpailuehdotukset asetetaan julkisesti nähtäville."

AhtiKuva

AhtiKuva

AhtiKuva

BoardwalkKuva

BoardwalkKuva

BoardwalkKuva

MakasiinipromenadiKuva

MakasiinipromenadiKuva

MakasiinipromenadiKuva

SaaretKuva

SaaretKuva

SaaretKuva
luenmuttenkirjoita tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#104295
Et siis tykkää. Tässä vaiheessa kisaa olisi hyvä myös kuulla, mitä tuonne pitäisi mielestäsi rakentaa, jos nämä ehdokkaat eivät kelpaa.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14