Rantaraitin suunnitelmassa on ongelmia. Suurin on satama-alueelle eli alusten toiminnoille varattu erittäin pitkä ja aika leveä reunakaistale rannan puolella. Se aidataan ja varustetaan porteilla. Ymmärrän sen tarpeen, mutta täytyykö sen olla noin valtavan kokoinen? Kun tilaa ei muutenkaan ole rannassa ylenpalttisesti, käveltävä alue terasseineen ym. on noilla kohdin jäämässä vaatimattoman levyiseksi. Ja aita on aina aita. Onko kukaan nähnyt kivan näköistä aitaa portteineen muualla kuin maaseudulla?
Toinen rakenteellinen ongelma on tasoerot. Varsinkin kun ne ovat suurelta osin turhia. Rannan laiturialueen korko uusien talojen kohdalla on +2.4. Suunnilleen tässä korossa tai alempana on myös koko ranta-alue Olympiaterminaalin ja Satamatalon kohdalla ja kaikkialla muuallakin nykyisillä rannoilla. Etelärannan katu on korossa +2.3, ranta Kauppahallin kohdalla korossa 1.7, Pohjoisesplanadi Pressanlinnan kohdalla korossa +2.0 jne.
Rantaraitti on uusien talojen kohdalla nostettu korkoon +3.4. Vuoden 2005 talvimyrskyn jälkimainingeissa rantarakentamisen suunnitteluohje nousi tähän lukemaan. Nyt nähdään taas kerran hyvin, mihin tämä mielestäni selvästi ylimitoitettu ohjeistus johtaa. Rakennetut rannat mm. Jätkäsaaressa ja Kalasatamassa on toteutettu sen mukaan. Merellisyys kärsii pahasti, ja rakentaminen käy kalliimmaksi. Käveltäviin rantoihin on jouduttu tekemään kaksitasoisia ratkaisuja, kuten tässäkin.
Maa kohoaa edelleen Helsingin kohdalla lähes 4 millimetriä vuodessa, 40 senttiä sadassa vuodessa. Maanmittauslaitoksen mukaan maa nousee edelleen nopeammin kuin merivesi kaikkialla Suomessa: "Nykyinen globaali merenpinnan nousu on runsaat 1,5 millimetriä vuodessa mutta viime vuosina nousunopeus on likimain kaksinkertaistunut." Kumpi voittaa, meren vai maan nousu? Yleisen arvion mukaan vuoteen 2100 mennessä meri olisi maan suhteen noin 30 senttiä nykyistä korkeammalla Suomen etelärannikolla.
Käytettävissä olevien tietojen valossa olen sitä mieltä, että Helsingin rantarakentamisen uusi korko +3.4 on tarpeetonta hätävarjelun liioittelua, joka käy kalliiksi ja tuottaa huonoa ympäristöä. Yhden metrin korkoero rakentamisessa tuntuu pikku jutulta, mutta pienellä alueella se on iso juttu. Nyt Makasiinirannan uusien talojen ympärille on tulossa kaksitasoisia laitureita, portaita, luiskia, kallistuksia ja ehkä aitojakin tms. Lähes kaikki turhaan.
