Asia 5 (Länsiväylän ympäristön osayleiskaavan suunnitteluperiaatteet) jäi aika odotetusti pöydälle (kolmeksi viikoksi) eilen kymp-lautakunnassa. Olen kahlaillut suunnitelmia pysyäkseni edes jotenkin kärryillä tässä valtavassa vyyhdissä. Valmistelutyö on minusta tehty todella huolellisesti ja tarjoaa vaihtoehtoja laidasta laitaan. Mutta nyt siis päätetään, mikä viime vuonna esitellyistä neljästä skenaariosta tulee toimimaan jatkosuunnittelun pohjana. Suunnittelijoiden ehdotus on skenaario 3 (keskustan urbaani jatke).
Tarjolla yhä olevista olevista skenaarioista 0+ (täydentyvä nykytilanne) on vaikutuksiltaan vähäisin. Siinä mm. Salmisaaren tunneliliittymä ja Koivusaaren liittymä ratkaistaisiin erikseen ja Katajaharjun kohdalla Länsiväylän päälle rakennettaisiin ehkä kansi ja asuntoja. Toisessa ääripäässä on tavoitteiden kannalta parhaaksi arvioitu skenaario 3 (keskustan urbaani jatke), jossa alueelle rakennettaisiin runsaasti uutta nykyaikaista kaupunkitilaa tehokkain mitoituksin. Tämän toteuttamiseksi tarvittaisiin runsaasti meritäyttöjä, Länsiväylä siirrettäisiin Lauttasaaren kohdalla pitkään kalliotunneliin jne. Valtava projekti siis. Näiden välissä on mm. skenaario 2, joka muistuttaa taannoin hahmoteltua ja tyrmättyä bulevardikaupunkia.
Suoraan sanottuna omakaan mielipiteeni ei ole selvinnyt. Entiselle lauttasaarelaiselle skenaario 0+ olisi toki ok: mikään tutuksi käynyt ei suuremmin muutu (paitsi Koivusaaressa) ja ikuisesta ongelmasta eli Katajaharjun katkeamisesta vihdoin päästäisiin, kun motarin päälle tulisi kansi. Skenaario 3 tuntuu tavallaan myös hohdokkaalta, mutta en pysty hahmottamaan sen etuja ja haittoja tarpeeksi hyvin ainakaan vielä. Jos voisin valita vapaasti, ottaisin skenaario 3:sta pitkän kalliotunnelin motarille, mutta ilman massiivista tehokaupunkia ym. Ei siis meritäyttöjä, vaan Lauttasaaren rantamaisema säilyisi ennallaan ja uutta rakentamista motarin paikalle tulisi vain sen verran, että saaren ilme säilyisi nykyisen kaltaisena.
Suunnittelijat siis esittävät, että lautakunnan valinta on skenaario 3, joka muuttaisi Lauttasaaren pohjoislaidan totaalisesti. Joka tapauksessa vaikutuksiltaan valtava päätös. Ei ihme, että tutustumiseen ja neuvotteluihin haluttiiin lisäaikaa kolme viikkoa.
