Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä AQ
#102204
Tuo Libeskindin alkuperäinen konsepti on aika silmiinpistävän samankaltainen kuin eräässä hänen paikallisessa tuotoksessa. Skaala Tampereella toki vähän eri luokkaa ja symboliikka täysin päinvastainen :lol:
tekijänä hmikko
#102205
^ Manhattanin ja Tampereen välissä Libeskind ehdotti noita särmikkäitä torniklustereita erinäisiin muihinkin paikkoihin, ja kerrosalojen takia niitä jäi muistaakseni useampikin toteutumatta. Singaporeen valmistui 2011 tämmöinen:

Kuva
veka, AQ tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#102207
Libeskindillä on siis ollut myös vähän nöyrempi kausi, jolloin nämä tornit saivat taipua. Noilta ajoilta taitaa olla peräisin myös hänen tunnetuin kaartuva talonsa, Milanon CityLife-alueen torni, joka on parhaillaan ja vihdoin valmistumassa. Ellei ole jo valmis. Taipuisaa tyyliä edustavat myös Studio Libeskindin suunnittelemat CityLife -alueen asuinkerrotalot. Täällä ennenkin nähdyssä kuvassa on keskellä Kuningas (Isozaki), oikealla Kuningatar (Hadid) liehuvine helmoineen, molemmilla pää ylväästi pystyssä, ja vasemmalla nöyristelevä Ministeri eli palvelija (Libeskind). Libeskindin tornin nimi on Torre PwC (PricewaterhouseCooper) ankkuriasukkaan mukaan.

kuva: Zaha Hadid ArchitectsKuva
huopa tykkää tästä
Avatar
tekijänä rakentaja
#102968
hmikko kirjoitti: 22.09.21 15:14 Lissää B1M:ää: Is Hudson Yards Good For New York?

https://www.youtube.com/watch?v=vmlKdyXP4nk
Ihan hyvää arkkitehtuuria, mutta tässäkin ratapihakansiprojetissa minulla herää ajatuksia siitä, että voiko tämä estää julkisen liikenteen kehittymistä jollakin tavalla. Ratapiha-alueet ovat suurissa kaupungeissa aina laajoja, mutta toiminnaltaan elintärkeitä. Autoilusta eroon pääseminen ja raideliikenteen lisääminen ovat varmasti tulevaisuuden seuraavia askelia. Voikohan tämänkaltaiset kansiprojetktit jollakin tavalla estää tulevaisuudessa junaliikenteen lisäämistä? Lisäraiteita kyseiselle tontille tuskin enää mahtuu, mutta mistä voimme tietää, että junat ovat tulevaisuudessa yhtä leveitä ja korkeita? (Hyperloop tai jokin muu?) Raiteiden väliin asetettavat tolpat asettavat fyysisen esteen. Koko järjestelmä on tietysti täynnä muitakin pullonkauloja, joten onko tällä ratapihalla mitään väliä.
tekijänä hmikko
#102974
rakentaja kirjoitti: 29.09.21 00:58 Ihan hyvää arkkitehtuuria,
Itse laittaisin tuon perään aika ison kysymysmerkin. Toki yksittäiset tornit ovat sliipattuja, mutta tuossa on tehty niin jättimäinen satsi kerralla ja niin tiuhaan, että kokonaisuus näyttää jotenkin kolkolta. Ei tietysti pitäisi arvostella paikalla käymättä. Ero pitkän ajan kuluessa rakentuneisiin tornialueisiin Manhattanilla on kumminkin selvä.

rakentaja kirjoitti: 29.09.21 00:58 Koko järjestelmä on tietysti täynnä muitakin pullonkauloja, joten onko tällä ratapihalla mitään väliä.
No juu. Hudson-joen alittavat rautatietunnelit on kaikki rakennettu alun perin yli sata vuotta sitten ja niiden kapasiteetti on täysin käytössä. Amtrakin kaukoliikenteen käyttämät North River Tunnels kärsivät tulvavahinkoja hurrikaani Sandyn aikana vuonna 2012 ja ovat nyt käyttöikänsä päässä. Tunnelit on tarkoitus korvata uusilla Gatewayksi nimetyssä 15 miljardin taalan hankkeessa, johon liittyy yhteyksiä myös Manhattanilta itään East Riverin ali. Nyky-Amerikan raidehankkeiden tyyliin asiassa on edetty kovin hitaasti (ja kalliisti). Gateway-hanke julkistettiin jo vuonna 2011, mutta sitovan päätöksen liittovaltion tasolla teki vasta Bidenin hallinto viime keväänä, ja osa rahoituksesta on edelleen epävarmaa.

Wikipedia sanoo ratapihasta näin: "The yard includes storage tracks, a six-track indoor shop for light maintenance, a 12-car long platform for car cleaning, and lockers and a break room for employees."

Ts. siellä on paljon tilaa varattuna huoltotoiminnoille, jotka ainakin teoriassa voidaan hoitaa muuallakin. Tietysti New Yorkissa tilaa isolle ratapihalle ei varmasti kovin helposti voi ottaa muualtakaan, ja varastoraiteiden sijainnilla on myös väliä. Jos ne ovat kovin hevonkuusessa, niin junien syöttämisestä liikenteeseen tulee hankalampaa, samoin työntekijöiden työmatkoista.