Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
Tekijänä arkkinikkari
#98111
Kantti kirjoitti: 13.07.19 11:50 En muista kaavoituksessa nähneeni mitään erillistä vaatimusta ratapihanpuoleisen päädyn ulokkeelle, eiköhän se liene suunnnittelijan arkkitehtooninen elementti talossa?
Kyllä se näyttäisi olevan kaavassa.
Kantti peukuttivat tätä
Tekijänä Tono
#98124
Kuten tuossa jo mainittiin, on tuo Fabriikin musta muuri tuossa aika tyly kaupunkiin sisääntulo, mutta on se myös jotenkin ymmärrettävissä ratapihaympäristön huomioiden - ehkä.

SEN sijaan sitä on vaikeampi ymmärtää, että lähes vastaa tehdään telakkarannan alueelle jokirantamiljööseen. Eikä sielläkään viherkasveja jotain puskia enempää tule kasvamaan.

Musta harmaa muuri ei ole kovin paljon kaakelia parempi, vaikka olisi luonnonkiviä tai muuten luxus highgloss.

Onko siis "vanha teollinen ympäristö" Turussa oikeutus rakentaa tylyä/rumaa kaupunkiympäristöä? :smt017
Tekijänä Luukie
#98125
Olenko nyt ainut kenen mielestä toi ei mitenkään rumalta näytä. Varmasti tehty sen takia ettei junien yms melut tulisi sisäpihoille. Junasta tuossa kohtaan jo keskitytään poistumaan ulos. Sitten päästäänkin suht kauniille puistoalueelle. Tuohon nyt suunnitteilla niin urbaania rakennusta et en tiedä miks yksi muuri nyt häiritsee
Avatar
Tekijänä Tande
#98126
Joo ei todellakaan ruminta Turkua. Vähän "arkista", mutta jykevää semi-urbaania perussettiä. Kerroksia olisi rohkeasti voinut olla pari lisääkin.

Jos musta muuri alkaa häiritä, edullisestihan tuohon toteuttaa jonkin hillityn muraalin, vaikka harmaasävyisenä. En tosin muista, kuinka kauan arkkitehd(e)illa on tekijänoikeudet estää halutessaan moinen manööveri.
Avatar
Tekijänä Kantti
#98128
Fabriikiksi nimetyllä uudella asuinalueella on menneisyytensä. Nimi sinänsä jo haisee tehtaalta, vasaranpaukkeelta, hiilipölyltä ja hitsauspillien kohinalta. Fabriikin alue rakentuu suurimmalta osin ratapiha-alueelle, jonka monet vanhat VR:n konepaja- ja veturitallirakennukset ovat pystyssä edelleen muodostaen uudistettuina tai uudistettavina jatkossakin osan alueen rakennuskantaa. Alueella on vahva leima ja kytky juniin, rautatiehen ja työpaikkoihin, joka muodostaa sinällään ilmiselvän tarinan. Tätä näyttäisi halutun käyttää ensinnäkin alueen nimeämiseen ja toiseksi halutaan huomioida tämä suunnittelussa ja arkkitehtuurissa ja luoda paikalle selkeä oma erottuva luonne. Näin arvelen. Omasta mielestä tässä on onnistuttu nyt siltä osin kuin toteutus on näkyvissä. Kaikki voitaisi tietenkin tehdä toisin, vaikka niin, että hmikon esimerkkinä mainitsemalla Kalevantien vuokratalojen vaaleansävyinen ilmiasu toteutettaisiin myös Fabriikin rakentamisessa. Tai sitten jonkin muun kaltainen teema.

Tässä Vaunukadun huomiota herättäneen "muurin"rakenne näkyvissä. Alimpana on parkkihallit ja sen yläpuolella pihakansi joka ratapihan puolelta rajautuu kerroksen korkuiseen seinämään. Seinämän tarkoituksena on olla melueste jne. ratapihalta ja Ratapihankadulta tulevalta liikennöintimelulta, veikkaan?
Kuva

Ihmisten vangitsemista muurien taakse en osaa nähdä ainakaan Fabriikin Vaunukadun kohdalla. Koko laaja ratapiha-alue avautuu rakennusten edustalle etelän suunnalla. Makuasia tietenkin on, mitä mieltä on ratapihan näköalasta ja junaliikenteestä. Nähtävästi suunnittelijat ovat varjelleet asukkaita tältä näkymältä tekemällä rakennusten päätyjen ikkunat mahdollisimman pieniksi ratapihan suunnalle?
Kuva

Näköala Ratapihankadulta ratapihan ylitse Fabriikin taloille. Itse pidän taloja onnnistuneina ja alueen historiaan istuvina.
Kuva

Muutamia alueen historiaan liittyviä kiinnekohtia kertomassa omaa tarinaansa.
Kuva

VR:n entinen konepaja, valmistunut 1920.
Kuva

Vanha (1899) tiilirakennus joka on jonkin bändin treenipaikka nykyisin.
Kuva
TurkuCubed, Tlahti peukuttivat tätä
Tekijänä hmikko
#98133
Kantti kirjoitti: 16.07.19 21:56 Kaikki voitaisi tietenkin tehdä toisin, vaikka niin, että hmikon esimerkkinä mainitsemalla Kalevantien vuokratalojen vaaleansävyinen ilmiasu toteutettaisiin myös Fabriikin rakentamisessa.
Kalevankadun tapauksessa muuri on vain yhden kerroksen korkuinen, eli sikäli ei vertailukelpoinen Fabriikin kanssa. Ratapihan puolelta katsottuna Fabriikin musta muuri on kahden kerroksen korkuinen, siis käsittääkseni parkkitaso alla ja sen päällä pihakansi on myös erotettu muurilla.

Kalevankadun muuri on pääasiassa punaruskeaa tiiltä, eli ei nyt varsinaisesti vaalea sekään, mutta tosiaan vain yhden kerroksen korkuinen. Muurissa on myös maahan asti ulottuvia lasisia ikkunoita ja syvennyksiä, joihin on istutettu pieniä havupuita. Voin yrittää kuvata tässä joskus ohi kulkiessani.