Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä bonk
#102472
Mielestäni VR voisi osallistua alueen estetiikan parannukseen. Ajojohtimet voisivat muuttua mukavaksi lisäksi, jos ne ottaisivat inspiraatiota logomonsillan kaarevasta muodosta.

Helsingin energia Helen tilasi Antti Nurmesniemeltä uudet johtopylväät töölön edustan lahdelle. Entiset rumat pylväät muuttuivat kauniiksi katseenvangitsijoiksi.
https://www.helen.fi/helen-oy/energia/e ... n-askeleet
Drone kuvaa pylväiden yläpuolelta
tekijänä hmikko
#102473
Esimerkki löytyy itse asiassa lähempääkin. Nurmesniemi suunnitteli Suomen ensimmäiset maisemapylväät Turku Energialle. Ne pystytettiin Hirvensaloon 1995. Nuo Seurasaarenselkää sivuavat pylväät Helsingissä ovat vuodelta 2003, ja jäivät Nurmesniemen viimeiseksi työksi kun hän kuoli samana vuonna.

Kuva
TurkuCubed tykkää tästä
tekijänä bonk
#102474
Vanha kunnon suunnittelijan sääntö; "sitä mitä et voi piilottaa, korosta sitä".

Hienoa kun arkipäiväisiä asioita yritetään muuttaa mielyttävämmän näköisiksi. Vaikkei muoto olisikaan kaikkien mieleen, hienoa ettei aina mennä sieltä missä aita on matalin
Avatar
tekijänä Kantti
#102952
Parisen päivää sitten. Logomon silta piti ottaa käyttöön syyskuun puolivälin paikkeilla. Siltaa käytiin tilaajan taholta joku viikko sitten tarkastamassa ja todettiin, että vielä tehdään viimeisiä hiomisia sillan turvallisuuden ja toiminnan varmistamiseksi. Mitään tarkkaa päivämäärää käyttöön otosta ei (pitkän kokemuksen viisastamana) annettu. Uskon sen kuitenkin avautuvan lokakuussa? Saas nähdä... jännittää...

Kuva

Kuva
hmikko, TurkuCubed, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#103182
Logomon sillan saaga tulee väliaikaiseen päätökseen, kun silta aukeaa käyttäjille 3.11.2021 – ruksi seinään siitä. Sitten odotellaankin ratapihan remontin valmistumista ja sitä miten Väylävirasto ja kaupunki hoitavat porras- ja hissiyhteydet uusille junalaitureille. Edelleen ihmettelen miten hissiyhteys tullaan ratkaisemaan? Keskimmäiset kannatintolpat ovat paljon kapeammat kuin sillan päädyssä olevat, joissa hissit ovat tolppien sisällä. Nähtäväksi jää myös jatkuuko silta joskus Ratapihankadun yli.
Vuosien työ tulee päätökseen – Turun Logomon silta sai viimein avajaispäivän

Turun Logomon silta otetaan käyttöön keskiviikkona 3. marraskuuta. Sillan päissä olevat portaat ja hissit Ratapihankadulla ja Logomon edustalla avataan tuolloin yleisölle.

Siltaa ei siis avata lokakuussa, kuten kaupunki aikaisemmin kertoi, mutta tavoitteesta ei jääty kauas.

Turun kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää ei piilota helpotustaan.

– Kyllä tämä tietysti on ollut pitkä matka ja mukavaa, että se vihdoin ja viimein saadaan kaupunkilaisten ja muiden kansalaisten käyttöön.

Turku ei pidä sillalle varsinaisia avajaisjuhlia.

– Päätimme, että silta avataan keskellä viikkoa, koska urakoitsija seuraa vielä sillan käyttöönottoa. Olisihan sen voinut avata jo tämän viikon perjantaina, kun ei siellä ole kesken enää muuta kuin siivouksia, mutta päätimme nyt kuitenkin siirtää avauksen ensi viikolle. Ei tämä enää päivän päälle ole.

https://yle.fi/uutiset/3-12161348
Avatar
tekijänä Kantti
#103250
Logomonsilta sitten avautui. Tosin se ei vielä ole valmis, johtuen siitä, että ratapihan raiteita uusitaan Turun ja Salon välille suunnitellun kaksoisraidetuksen johdosta. Parille laiturikorokkeelle tarkoitetut jo kertaalleen asennetut portaat jouduttiin purkamaan. Portaat asennetaan ratapihan valmistumisen jälkeen. Koska, vaikea sanoa?
Kiinnostuneita oli kohtalaisesti, olisin odottanut vähän suurempaakin ihmisjoukkoa. Luulen sillan kiinnostavan jonkin aikaa runsaan puoleisesti ja Fabriikin alueen asukkaille se tulee olemaan vakituinen kävely- ja miksei pyöräily/skuutti reitti. Siellä saa ajella molemmilla kunhan tekee sen varovasti. Mitä "varovasti" sitten kenellekin tarkoittaa?

hmikko, Raimo Miettinen tykkää tästä
tekijänä hmikko
#103251
^ Täytyy edelleen sanoa, että hyvä, että sillan kanssa pidettiin arkkitehtonisesta tasosta kiinni. Logomonsilta näyttää livenä hyvältä, nyt kun työmaa on ainakin hetkeksi väistynyt ja valot on päällä syyspimeässä. Halpisratkaisu olisi tuossa helposti jättänyt Logomon ja Fabriikin alueen ikään kuin epämääräiseksi keskustan peränurkaksi. Toki nyt rakennetun sillan kanssa oli ja on tolkuttomasti vaikeuksia ja budjettiylitystä. Osan varmasti olisi voinut välttää pelkästään paremmalla suunnittelulla ja varautumisella, vaikka muuten olisi tehty sama silta.
Avatar
tekijänä Kantti
#103253
Logomon sillan monipolvinen, vaiherikas ja runsaasti mielipiteitä pulpunnut alkuhistoria, joka alkoi 2012 suunnittelukilpailulla. Hieno siitä tuli, mutta maksoi perkeleesti! No ei huolta, noin 15 vuoden kuluttua sen hinnasta ei puhu enää kukaan mutta silta on edelleen upea! :thumbleft:

https://yle.fi/uutiset/3-12110486

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
TurkuCubed, jfo, TheCultureHigh ja 4 muuta tykkää tästä
tekijänä TheCultureHigh
#103255
Onhan se hieno silta mutta 21,5M€ tähän mennessä. Katotaan monta miljoonaa vielä tarvitaan että saadaan portaat takas paikalleen. En kyllä ymmärrä miksei toi silta tullut alunperin jo tuon Ratapihankadun ylitse, ehkä se ois maksanu 5M€ enemmän :D
Kukas kerkeis ottaa kuvia pimeällä?
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#103258
TheCultureHigh kirjoitti: 04.11.21 12:02 Onhan se hieno silta mutta 21,5M€ tähän mennessä. Katotaan monta miljoonaa vielä tarvitaan että saadaan portaat takas paikalleen. En kyllä ymmärrä miksei toi silta tullut alunperin jo tuon Ratapihankadun ylitse, ehkä se ois maksanu 5M€ enemmän :D
Kukas kerkeis ottaa kuvia pimeällä?
Portaat junalaitureille menee Väyläviraston piikkiin, hisseistä oli sitten vielä vissiin vääntöä viraston ja kaupungin välillä. Ja ei sitä siltaa olisi kannattanut Ratapihankadun yli jatkaa kun siinä on kaavamuutos vireillä ja varmaan menossa nykyiset rakennukset purkuun. Rakentaa sitten uudisrakennukseen kiinni aikanaan.
hmikko, James, Kantti tykkää tästä
tekijänä Urbane
#103273
Komea silta kaikkine säätöineenkin.. Ikävä kyllä vain ajan kysymys kun ekat tussitägäilijät löytävät paikan. Näillä ihmisperseillä ei ole kunnioitusta julkisen yhteisen hyvän puolesta.
Avatar
tekijänä Kantti
#103276
Tussaajat ja tgäilijät ovat kaupunkien mikroilmastoa, sille ei voi mitään, oleellista on jälkien nopea siistiminen ja kiinnijäämisen riskin kasvattaminen. Toinen on sekalaisten ryhmien taipumus kokoontua paikkoihin. Logomon silta on houkuttelevat paikka. Meno voi olla ajoittain levotonta ja kulkijat tuntea olonsa epämiellyttäväksi, siksi sillan pitäminen turvallisena ja vapaana hälinästä on tärkeä. Klassisen musiikin soittaminen on tähän tarkoitukseen yllättävän tehokas toimenpide. Viime kädessä tietenkin vartija .
tekijänä 1000ft300m
#103281
Off-topicciin liittyen. "Affärscentrumiin asennettiin Suomen ensimmäiset liukuportaat vuonna 1926." Juuri oli TS juttu, että on virheellinen tieto. Ostettiin kyllä 1926, mutta Stockmannille otettiin aiemmin käyttöön taisi olla 1930 Turku vasta myöhemmin?
tekijänä jfo
#103283
TheCultureHigh kirjoitti: 04.11.21 12:02 Onhan se hieno silta mutta 21,5M€ tähän mennessä. Katotaan monta miljoonaa vielä tarvitaan että saadaan portaat takas paikalleen. En kyllä ymmärrä miksei toi silta tullut alunperin jo tuon Ratapihankadun ylitse, ehkä se ois maksanu 5M€ enemmän :D
Kukas kerkeis ottaa kuvia pimeällä?
Tässä pari kännykkäfotoa eiliseltä:

Kuva

Kuva

Ihan hieno silta, mutta tummat porrasputket ovat mielestäni vähän outo ratkaisu muuten valoisassa sillassa ja raskaat tukirakenteet vähentävät jotenkin maagisuutta ja wow-efektiä. Tietysti sillan alla kulkevia ajolankoja katsoessa jämäkkä rakenne tuo hieman turvallisuudentunnetta.
TurkuCubed, veka, TheCultureHigh ja 3 muuta tykkää tästä
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7