Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Kantti
#100281
TurkuCubed kirjoitti: 05.06.20 15:51
Turun Logomon silta kallistuu ja viivästyy

Turun Logomon kevyen liikenteen sillan rakentamisesta on saatu aikaan sovintoehdotus. Kaupunki ja urakoitsija YIT ovat neuvotelleet asiasta.

YIT keskeytti rakentamisen toukokuussa. Erimielisyyttä on ollut aikataulusta ja kustannuksista.

Sillan valmistuminen siirtyy syksystä ensi kevääseen. Kaupunki varautuu myös kustannusten nousuun noin kolmella miljoonalla eurolla. Silta maksaisi siis noin 19 miljoonaa euroa.

Kaupunginhallitus käsittelee sovintoehdotusta maanantaina. Lopullisesti asian ratkaisee kaupunginvaltuusto.

https://yle.fi/uutiset/3-11387880
Odotettavissa ollut ratkaisu. Pakko tämä kovan onnen silta valmiiksi on tehdä. Ikävä että moni asia meni siltahankkeessa pieleen. Logomonsiltaa käytetään somessa jatkuvasti Funikulaarin ohella esimerkkinä Turun osaamattomuudesta nimenomaan raitsikkaa vastaan, jossa hinta tuplaantuu ja aikataulut paukkuvat. Uusi hinnankorotus antaa lisää vettä tähän mollausryhmän laulukuoroon, jossa perustellaan raitsikan kustannusten leviämistä ja veronmaksajan tulevaa taakkaa vastustajien mielestä turhassa hankkeessa. Raitsikkaa suunnitellaan edelleen persujen vastustuksesta huolimatta, tuleva valtuusto äänestää toteutuksesta, joten tästä on tulossa kunnallisvaalien merkittävin pelimerkki pormestarin ohella. Turku muttuu pormestarivetoiseksi jatkossa.
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#100299
Uusi budjetti sai kaupunginhallituksen siunauksen ja työt pääsevät jatkumaan. Oletettavasti myös nuijitaan kaupunginvaltuustosta läpi ensi viikolla.
Logomon kävelysillan työt jatkuvat välittömästi

Kuva

Kuukauden pysähdyksissä olleen Logomon kävelysillan työt jatkuvat välittömästi.

Turun kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina YIT:n ja kaupungin perjantaina tekemän sovintoesityksen.

YIT keskeytti rakentamistyöt toukokuussa kaupungin kanssa aikataulusta ja kustannuksista syntyneiden erimielisyyksien vuoksi.

Siltatyömaalla työt alkavat pääkannattimen asemoinnilla, samalla jatkuvat teräsosien valmistustyöt.

– Kesän aikana pääkannattimeen ripustetaan alle tuleva kävelykansi, sanoo Turun kaupungin kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää.

Julkisivutöihin sekä portaiden että hissien asennukseen päästään syksyn aikana. Talvella tehdään kävelykannen ilmastointi- ja valaistyöt.

Turun kaupunginhallitus vie Logomon kevyen liikenteen sillan kustannusnousun valtuuston käsittelyyn.

Toukokuussa 2021 valmistuvan sillan hinta nousi edellisestä arviosta kolmella ja puolella miljoonalla eurolla.

Sillan hinta on tällä hetkellä 19,5 miljoonaa euroa.

Turun kaupunginvaltuusto kokoontuu ensi maanantaina.

https://yle.fi/uutiset/3-11391984
Avatar
tekijänä Kantti
#100304
Yle uutisoi kaupunginhallituksen hyväksyneen maanantaina tehdyn sovintoesityksen ja työt alkavat välittömästi, eli tänään olisi jo pitänyt olla äijät duunissa! Ehkä ne olivat? Kaikki turha viivyttely sillan rakentamisessa on pahasta, joten hyvä että sovintoon päästiin!

https://yle.fi/uutiset/3-11391984
Avatar
tekijänä Kantti
#100496
Logomon sillan kävelykannen ripustuksia on alettu asentamaan. Ylen uutisen mukaan kävelykannen on arvioitu valmistuvan vuoden loppuun mennessä, jonka jälkeen alkaa sinne johtavien portaiden valmistaminen ja hissivarausten valmistelu. Sillan ulkonäkö muuttuu radikaalisti kävelykannen valmistuttua.

Kuva

Kuva

https://yle.fi/uutiset/3-11461486?fbcli ... geqvcf6gMA
TurkuCubed, Raimo Miettinen, Tlahti tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#100599
Kuva

Seinässä on oviaukon kehys hissiin valmiina.
Kuva
hmikko, TurkuCubed, jfo tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#101559
Kantin elokuun kuvissa näkyvät laitureille laskeutuvat portaat ja omissa kuvissa vielä niille kuuluvat raot lasituksessa, mutta nyt leveämpiä portaita saadaan odotella 3-4 vuotta, koska Väyläviraston suunnitelmat Turun ratapihalle ja Turku-Kupittaa kaksoisraiteelle ovat edenneet huomattavasti odotettua nopeammin. Hieman ihmettelen että viraston mukaan suunnitteluvaiheessa ratapihan uudistuksen valmistumista olisi saanut odottaa jopa kolme vuosikymmentä!
Myös kun kävin nuo yllä olevat kuvat ottamassa, ihmettelin että päätyjen kannatintolpissa oli selvästi paikat hisseille, mutta keskemmällä olevat tolpat olivat huomattavasti ohuempia, eikä niissä ollut hisseille paikkaa. Mitenköhän hissikysymys aiotaan ratkaista sitten kun se on ajankohtaista?
Vanha sananlasku ''hyvin suunniteltu on puoliksi tehty'' pätee kovin hyvin tässä projektissa, valitettavasti vain nurinkurisesti; kaupunki lähti rakentamaan siltaa ilman valmiita suunnitelmia ja noh, loppu on historiaa.
Logomon sillasta poistettiin turhat portaat – palaavat aikaisintaan kolmen vuoden kuluttua

Kuva

Turkuun rakenteilla oleva Logomon kävelysilta on nyt vailla siihen lokakuussa kiinnitettyjä väliportaita. Vielä lokakuussa portaita asennettiin, loppuvuodesta ne poistettiin. Kun silta valmistuu , siltä ei ole käyntiä asemalaitureille ainakaan kolmeen vuoteen.

Portaat palaavat 3–4 vuoden kuluttua jälkiasennuksena kunhan ratapiha on uudistettu..

Turun kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää kertoo, että väliportaat suunniteltiin alun perin väliaikaisiksi nykyisiä asemalaitureita varten.

– Portaiden piti olla siihen asti kunnes ratapiha on uudistettu ja kaksoisraide tehty. Suunnitteluvaiheessa on arvioitu, että tähän kuluu jopa kymmenen vuotta. Päätöksenteko ratapihahankkeen ja kaksoisraiteen osalta kuitenkin yllätti ripeydellään ja uudistuksen vaatima suunnittelu on jo alkanut, Suonpää selvittää.

Jo viime kesäkuussa oli selvillä, että Väylävirasto tekee ratapihan ja Turku–Kupittaa -kaksoisraiteen vaatimaa ratasuunnitelmaa. Silti väliportaita asennettiin vielä lokakuussa.

– Koska väliaikaisiksi tarkoitettuihin väliportaisiin olisi pitänyt tehdä merkittäviä korjauksia, päädyttiin nyt tehtyyn ratkaisuun, Suonpää selvittää.

Väliportaiden kustannuksista vastaavassa Väylävirastossa asiasta tuumitaan toisin. Projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta myöntää, että urakoitsija oli jo ehtinyt tilata portaat. Ne myös asennettiin muutamaksi viikoksi.

– Ei niitä olisi sinne tarvinnut laittaa, tämä oli tällainen mittatappio tässä hommassa. Portaat olisivat olleet tiellä, kun ratapihaa ryhdytään uudistamaan. Mutta tämä on nyt tällaista jossittelua.

Mäkelän mukaan ratapihan uudistukseen arveltiin kuluvan 10–30 vuotta.

Hän harmittelee,, että alun perin portaisiin edes suostuttiin.

– Nehän tulivat suunnitelmiin jälkijunassa. Logomon sillan status on tässä vuosien varrella muuttunut täysin. Siitä piti tulla silta Logomosta kaupunkiin ja päinvastoin. Kun asemalaitureille aikanaan saadaan uudet portaat, sinne on pakko tehdä hissitkin eikä niitä ole huomioitu suunnitelmissa. Suuret haasteet tässä vielä on. Aikanaan hissisuunnitelmat on aloitettava ihan puhtaalta pöydältä, Mäkelä tuumii.

Ratapihan ja kaksoisraiteen on määrä olla valmiina vuonna 2024. Tuolloin päättyy valtion rahoitus.

Logomon sillan portaista Turun kontolla on sekä sillan Logomon pään että kaupungin pään portaat hisseineen. Asemalaitureille laskeutuvat kolmet väliportaat oli tehty arkkitehtisuunniteman mukaan linja-autoaseman suuntaan.

Poistettujen väliportaiden jättämät aukot täytetään Suonpään mukaan lasiseinämillä. Suonpään mukaan poistetut portaat ovat nyt konepajalla.

– Niiden materiaalia kierrätetään lopullisiin portaisiin niin paljon kuin mahdollista.

Porrasmuutoksista koituu lisäkustannuksia yli 430 000 euroa. Hinta muodostuu sekä kaupungin rakennuttamista päätyportaiden uusista välituista että väliportaiden poistosta.

–  Alun perin päätyportaiden tukia piti olla yksi, mutta ulkoisen tarkastuksen perusteella todettiin, ettei yksi tuki riitä, joten nyt tehdään toinen tuki.

Koska porrasmuutokset koskevat myös väliportaita, Väylävirasto kuittaa kustannuksista 202 000 euroa.

Portaiden lisäksi kustannuksia on syntynyt myös tornien julkisivusta.

– Sillan julkisivujen torneihin kiinnitetään levyverhous, jota varten tarvitaan apurunkoja. Työ oli tiedossa, muttei alkuperäisessä suunnitelmassa. Päädyimme kestävämpään ratkaisuun.

Kustannuksia tornien uusista apurungoista saa syntyä korkeintaan 300 000 euroa. Suonpään mukaan hinta mahtuu valtuuston hyväksymään 19,5 miljoonan euron kustannusarvioon.

Kokonaan ripustetun Jousi-sillan rakentamisen Suonpää kertoo olevan vielä aikataulussa eli valmista pitäisi olla vappuna.

– Voihan se vähän venyä. Katsotaan nyt miten päätyportaiden lisätuenta etenee.

Kävelysiltaa ryhdyttiin rakentamaan kesällä 2017 arkkitehtikilpailun voittajaehdotuksen pohjalta. Valmista piti olla loppuvuodesta 2017. Suonpää toteaa yksiselitteisesti projektin olevan vaikea.

– Kukaan ei alun perin tätä vaikeutta ole ymmärtänyt, hän toteaa.

"Puutteet suunnittelussa kasvattivat hintaa"

Logomon kävelysillan kustannusarvioksi on hyväksytty 19,5 miljoonaa euroa. Nyt tehdyillä muutos- ja lisätöillä kustannusarvio ei ylity.

Kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää haluaa avata kustannuskehitystä.

– Yhtään kokonaishintaurakkaa ei tehdä ilman, että myös hankkeen suunnitelmista ja tilaajan hankinnoista joudutaan maksamaan ja liittämään niistä aiheutuneet kustannukset kustannusarvioon. Logomon sillassa urakkahinta on noin 8,5 miljoonaa euroa eikä siihen kuulu mitään lisä- tai muutostöitä. Kustannusarvioon urakkahinnan päälle pitäisi laskea tietenkin myös suunnittelukustannukset, jotka ovat tässä noin miljoona euroa. Lisäksi tulevat tilaajan muut kustannukset, valvonta, sisäiset ja ulkoiset tarkastukset ja työn aikainen suunnittelu. Näihin kuluu myös noin miljoona euroa. Lisäksi tulee hankevaraus, joka kasvattaa kustannusarviota yleensä noin 30 prosenttia. Näin kustannusarvio urakkahinnasta laskettuna olisi alun perin ollut noin 13,7 miljoonaa euroa, Suonpää selvittää.

Hän huomauttaa, että Logomon sillan urakkahintavaiheessa ei vahvistettu minkäänlaista kustannusarviota. Nykyisin sellaiset laaditaan kaikista hankkeista.

– Silti on todettava, että tämän hankkeen kokonaiskustannukset ovat kasvaneet liikaa. Se johtuu lähinnä suunnitelmapuutteista koko hankkeen aikana, Suonpää myöntää.

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5 ... n+kuluttua
tekijänä Urbane
#101560
Tällaista tänään. Huomenna jokin uusi ongelma miljoonakuluineen. Mielestäni liikkuminen pelkän Logomon ja länsi-keskustan välillä ei oikeuta 20 miljoonan euron perseilyjä. Nyt päitä vadille.
JamoL tykkää tästä
tekijänä jfo
#101561
Vaikuttaa kyllä ihmeelliseltä vempuloinnilta. Miten niin kulku laitureille on ollut noin epäselvässä tilassa? Sillan tarkoitus alun perin oli mitä oli, mutta kyllähän sen suunnitelmiin on valtuuston puheenjohtajan nuijan kopautuksen ja nykyhetken välisenä aikana ehditty tehdä paljon muitakin hienosäätöjä. Miksi näin pitkäkestoisessa projektissa tehdään tuollaisia äkkiliikkeitä?

Kustannusarvion puuttumisen ei tainnut olla tämän projektin suurin ongelma...
Avatar
tekijänä maitokahvi
#101573
Kukapa olisi arvannut, että yhdeltä sivulta roikotettava kaaren muotoinen kappale, jonka painopiste tahtoo osua hökötyksen ulkopuolelle, olisi kallis silta saada toimimaan. Tätä ei voinut ennustaa kukaan.
Avatar
tekijänä Kantti
#101855
Pari päivää sitten.

Kuva

Kuva

Kuva
Tlahti, Jack, veka ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#101858
Ulkopuolisen silmin tämä alkaa vaikuttaa hintavalta selviytymistaistelulta. Tuonne vissiin tarvitaan myös jonkinlainen ilmastointi auringon porottaessa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7