Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Kantti
#79615
Ratapihan ylittävä Logomoon johtava silta on jo muutamia vuosia ollut agendalla. Turussa viime vuosina rakennettujen siltojen joukosta tämä eroaa siinä, ettei ylitetä Aurajokea. Logomonsillasta toivoisi yhtä onnistunutta kuin viimeiset, Kirjastosilta ja Myllysilta, jotka ovat ainakin omasta mielestäni äärimmäisen tyylikkäitä uuden linjan siltoja, joissa valaistusratkaisut ovat iso osa siltojen luonnetta. Eivätkä sillat muiltakaan osin ole mitään massasiltoja. Näistä johtuen odotukset Logomonsillalle ovat korkealla.

Tänään kerrotun uutisen mukaan Logomonsillalle on valittu 6 työryhmää 12 ehdolla olleen joukosta. Kaupungin sivuilla kerrotaan seuraavaa.
Logomon sillan suunnittelukilpailu

Kuva
Turun kaupunki järjestää suunnittelukilpailun Turun päärautatieaseman ratapiha-alueen ja Ratapihankadun yli johtavan kävelysillan yleissuunnittelusta. Silta sijoittuu asemakaavan mukaisesti Ajurinkadun ja Logomon (kulttuurin, taiteen ja luovan talouden keskus) väliin. Kilpailulla etsitään esteettisesti tyylikästä ja tasapainoista, maisemaan ja kaupunkikuvaan hyvin sovitettua, laadukasta ja toteuttamiskelpoista ratkaisua.

Suunnittelukilpailu
Kilpailu järjestetään kutsukilpailuna kilpailuun ilmoittautuneista valituille.
Kilpailu käydään suomen kielellä.
Kilpailussa noudatetaan kilpailuohjelma ja Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry:n kilpailusääntöjä 14.12.2012, jotka kilpailija osoittaa hyväksyneensä osallistuessaan kilpailuun.
Kilpailuaika on 12.11.2015 – 18.5.2016
Kukin työryhmä voi tehdä yhden tai useamman kilpailuehdotuksen, jonka nimeää mieleisellään tavalla. Kaupunki voi käyttää nimiehdotusta vapaasti sillan nimenä.
Palkintolautakunnan päätöksen mukaisesti kilpailuun valitaan neljästä kuuteen (4-6) työryhmää, joille kaikille palkkiona 20 000 euroa (ALV 0 %). Palkkio on sama riippumatta siitä, jättääkö ryhmä yhden tai useamman ehdotuksen.

.
Kilpailuohjelma (pdf)

Perehdyttyään ilmoittautumistarjouksiin arviointiryhmä on valinnut seuraavat kuusi arkkitehtitoimistoa/työryhmää kilpailuun:

Insinööritoimisto Pontek Oy, pääsuunnittelija Juhani Hyvönen
VR Track Oy, pääsuunnittelija Jukka Horttanainen
WSP Finland Oy, pääsuunnittelija Pekka Pulkkinen
A-Insinöörit Suunnittelu Oy, pääsuunnittelija Anssi Laaksonen
Ramboll Finland Oy, pääsuunnittelija Ilkka Vilonen
Pöyry Finland Oy, pääsuunnittelija Risto Ollila
Kilpailuohjelmaa koskevat kysymykset
Kilpailijoilla on mahdollisuus tehdä kilpailuohjelmaan liittyviä kysymyksiä nimimerkillä varustettuna 19.1.2016 klo 15:00 mennessä. Kysymykset voi esittää sähköpostilla jukka.maenpaa@turku.fi tai postitse:

Turun Kiinteistöliikelaitos, Kirjaamo
PL 11, 20101 Turku
(käyntiosoite Puolalankatu 5, Turku-piste).

Kirjekuoressa tai sähköpostin aihekentässä tulee olla merkintä: ”Logomon siltakilpailu, kysymykset”.
Palkintolautakunnan vastaukset kysymyksiin julkaistaan internetissä 28.1.2016 mennessä.
http://www.turku.fi/asuminen-ja-ymparis ... lukilpailu

Kaavaselostus: https://www.turku.fi/sites/default/file ... nsilta.pdf
Osayleiskaavakartta: https://www.turku.fi/sites/default/file ... kartta.pdf
Matkakeskusviite: http://www.turku.fi/sites/default/files ... isesta.pdf
Luonnostutkielma sillasta: https://www.turku.fi/sites/default/file ... llasta.pdf

Sillansuunnittelukilpailun tulos on ajateltu ehtivän julkaistavaksi 10.6.2016 mennessä. Ehkä julkaisun jälkeen voidaan arvioida toteuttamisaikataulua?
tekijänä Nalle
#79632
Ei varmaankaan aikaisemmin kuin 2017 lopulla. Voisin kuvitella Fölikulaarin ja Logomonsillan valmistuvan samoihin aikoihin.
Avatar
tekijänä Kantti
#83101
Logomon kävelysillan suunnittelukilpailu on ratkennut.
Logomon kävelysillasta tulee Jousi

Kuva
Ajurinkadun ja Logomon väliin rakennettavan kävelysillan suunnittelukilpailun on voittanut kilpailutyö nimimerkillä Jousi. Kilpailuehdotuksen on laatinut työryhmä jonka jäsenet ovat VR Track Oy, C&J Arkkitehdit Oy ja Lighting Design Collective Oy.

Turun kaupungin järjestämä Turun päärautatieaseman ratapiha-alueen ja Ratapihankadun yli johtavan kävelysillan yleissuunnittelukilpailu on ratkennut. Kilpailun tavoitteena oli löytää arkkitehtonisesti hallittu sekä liikenteellisesti toimiva ja turvallinen yhteys Ajurinkadun ja Logomon välille.

Suunnittelukilpailun lähtökohtana oli tavoite esteettisesti tyylikkäästä ja tasapainoisesta, maisemaan ja kaupunkikuvaan hyvin sovitetusta, laadukkaasta ja toteuttamiskelpoisesta ratkaisusta.

– Kilpailu oli tiukka, eikä voittajan valitseminen ollut helppoa. Jousi läpäisi lopulta tarkan syynin parhaana siltakandidaattina, kertoo palkintolautakunnan puheenjohtaja Jouko Turto.

Suunnittelukilpailuun ilmoittautui 12 työryhmää, joista kilpailun arviointiryhmä valitsi loppukilpailuun kuusi referenssikriteerit parhaiten täyttänyttä työryhmää. Valituilta työryhmiltä saatiin kuusi kilpailuehdotusta nimimerkeillä Shakuhachi, La Bamba, Kaleidoscope, Punoja, Crossover ja Jousi. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta vahvisti tuomariston päätöksen kilpailun voittajasta.

Jousi on kokonaan ripustettu siltarakenne, joka jännittyy kaarevana muotona ratapiha-alueen yli. Tukea sillalle antavat hissi- ja porrastornit, jotka sijoittuvat sillan päihin ja junalaiturien kohdalle. Silta on pääosin terästä ja lasia. Sillan kävelytaso on leveä ja sen yläpuolella oleva kolmiomainen kannatinpalkki antaa ulkoarkkitehtuurille ja taiteelle hyvät edellytykset mielenkiintoisen lopputuloksen syntymiselle.

Kävelysillalla tulee olemaan näkyvä vaikutus sekä alueen nykyiseen että tulevaan maisemaan. Sillan sijainti on vaativa, koska se sijoittuu Logomon tunnusmerkiksi muodostuneen pääjulkisivun eteen.

– Jousi on teräksen ja lasin määrittelemänä kevyt ja läpinäkyvä joten se ei ota pääroolia vaan antaa sen Logomolle, asemarakennukselle ja ratapihan teknisille rakenteille. Tulevaisuuden vielä tuntemattomien kaupunkikuvallisten muutosten näkökulmasta Jousi on neutraali ja tavallaan avoin kehys muuntuville sisällöille, toteaa arkkitehti Pentti Kareoja.

– Sillalla on tärkeä rooli kävelyliikenteen sujuvuuden parantamisessa alueella. Leveä kävelysilta palvelee Logomon kulttuuritapahtumiin osallistuvia, Ratapihankadun pysäköintilaitoksen asiakkaita, junamatkustajia, Konepajan alueen tulevia asukkaita sekä kaupunkilaisia yleensä. Lisäksi sillan rakennusmateriaalit ovat helposti huollettavia, summaa kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen.

Uusi silta tulee palvelemaan kaupungin kehittämisen tavoitteita paitsi toiminnallisesti myös esteettisesti.

Kaikki kuusi kilpailuehdotusta esittelevä näyttely on avoinna Logomossa ilmaiseksi 27.6.–1.7.
http://www.aamuset.fi/naista-puhutaan/u ... ulee-jousi

Siisti ja hyvän näköinen. Kuten Turun silloilla nyttemmin on ollut tapana.

Pari kuvaa vielä Turkulaisen sivuilta.

Kuva
Kuva
http://www.turkulainen.fi/artikkeli/407 ... se-nayttaa
Ukilainen, hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä OssiS
#83112
Ihan mielekäs ratkaisu tosiaan! Kiinnostaisi tietää mitä noille parkkipaikoille tulee tapahtumaan ratapihan ja ratapihankadun välissä.
Avatar
tekijänä Kantti
#83117
[quote="OssiS"]Ihan mielekäs ratkaisu tosiaan! Kiinnostaisi tietää mitä noille parkkipaikoille tulee tapahtumaan ratapihan ja ratapihankadun välissä.[/quote]
Ratapihalle, Logomon sillan yhteyteen, on tarkoitus rakentaa pysäköintilaitos. TS:ssä oli artikkeli ja havainnekuvakin sekä sillasta, (joka tietenkin oli vain havainnekuva ajatellusta kokonaisuudesta) että parkkitalosta.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/435782 ... arkkihalli

Kuvia muista ehdolla olleista silloista.

https://www.turku.fi/sites/default/file ... _bamba.pdf

https://www.turku.fi/sites/default/file ... uhachi.pdf

https://www.turku.fi/sites/default/file ... punoja.pdf

https://www.turku.fi/sites/default/file ... ssover.pdf

Kiinnostavia vaihtoehtoja kaikki. La Bamba ja Punos ovat yllättävän samanlaisia päällisin puolin! Pidän valituksi tullutta oikeana valintana kuitenkin.

Yks jäi puuttumaan, Kaledoskope! Se vielä.
https://www.turku.fi/sites/default/file ... oscope.pdf

Picasasta, tai nykyisestä Googlesta kuvan laittaminen ei onnistunutkaan. Pah..
tekijänä Nalle
#83128
OssiS kirjoitti:Ihan mielekäs ratkaisu tosiaan! Kiinnostaisi tietää mitä noille parkkipaikoille tulee tapahtumaan ratapihan ja ratapihankadun välissä.
Siihen tulee kolmikerroksinen parkkitalo palvelemaan Logomon asiakkaita ja työntekijöitä. Brahenkadulta sisäänajo ja Ajurinkadulta ulostulo, muistaakseni näin.
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#89202
No nyt on raknnuslupa saatu! Pystyyn vaan.
Logomonsillalle rakennuslupa
Kuva
Rakennuslautakunta myönsi keskiviikkoiltana Logomonsillalle eli ratapihan ylittävälle kävelysillalle rakennusluvan. Silta tulee Ajurinkadun ja Logomon väliin.

Sillan malliksi valittiin viime kesänä suunnittelukilpailun tuloksena VR Track Oy:n, C&J Arkkitehdit Oy: ja Lighting Design Collective Oy: suunnittelema Jousi-nimen saanut silta.

Kävelysillan rakenne on kokonaan ripustettu, ja sen muoto mukailee jousen muotoa sillan kaareutuessa ratapiha-alueen yli. Silta on pääosin terästä ja lasia.

Sillalta on myös pääsy rautatieaseman laitureille portaita pitkin kolmesta eri kohdasta.

Sillan molempiin päihin tulee porras-hissiyhdistelmä, joilla taataan sillalle pääsyn esteettömyys.

Turun rakennusvalvontajohtajan Reima Ojalan mukaan Liikenteenturvallisuusvirasto Trafi ei aluksi ollut suostuvainen edes porraspääsyyn ratapihan laitureille. Myöhemmin Trafi myöntyi porrassuunnitelmaan.

Ojalan mukaan on mahdollista, että portaiden lisäksi sillalle tulevat myös hissit myös laiturien esteettömyyden takaamiseksi.

– Se kuuluu kuitenkin sitten ratapihan suunnitelmiin. Nyt päätetty lupa koskee ainoastaan Logomoon vievää siltaa, Ojala huomauttaa.

– Ennen ratapihan muutostöitä ja matkakeskuksen rakentamista laiturit ovat esteettömästi tavoitettavissa kuten ennenkin eli asemarakennuksen vierestä.

Ojala arvioi, että kävelysillan rakennustöihin saatetaan päästä loppukesästä.

Sillan arvioitiin alun perin valmistuvan aikaisintaan loppuvuodesta. Näillä näkymin silta valmistunee kuitenkin vasta vuonna 2018.
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/35 ... kennuslupa

EDIT: alla uutisen loppuun myöhemmin lisätyt kommentit
Turun kiinteistöliikelaitoksen infrapalveluiden johtajan Tapio Siirron mukaan kävelysillan rakennustöihin päästään näillä näkymin kesälomien jälkeen.

–  Urakkakilpailutus on jo tehty, seuraavaksi otamme selkoa saaduista tarjouksia. Sen jälkeen esitämme kiinteistöliikelaitoksen johtokunnalle urakoitsijaa, Siirto kertoo projektin seuraavasta vaiheesta.

Kun urakoitsija on valittu, rakennustöihin päästäneen Siirron mukaan elokuussa.

Urakkasuunnitelman mukaan uusi kävelysilta on valmis loppuvuodesta 2018.
hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#89206
Hienoa että tämänkin projektin lähtee liikkeelle! Turkuun viime vuosina rakennetut sillat ovat olleet onnistuneempia kuin olisi etukäteen uskaltanut toivoa. Aikaisemmat sillat ovat ylittäneet Aurajoen. Ratapihaa voi vaivattomasti verrata Aurajokeen, samalla tavalla se erottaa kaupungin osia toisistaan. Kaupunkikuvalliselta merkitykseltään aikaisempia, joen ylitttäviä siltoja, on vaikea, ellei mahdoton ylittää, vaikeaa päästä edes samoihin lukemiin. Logomonsilta on kuitenkin jo lähtökohdiltaan erilainen, se linkittää junaliikenteen asiakasvirran kulun kaupunkiin ja kaupungista pois. Hienon visuaalisen ilmeen suunnitelma kuitenkin mahdollistaa. Lisäksi sillalla on iso merkitys rakenteilla olevan Fabriikin alueen jalankulkuliikenteeseen keskustaan päin.

Hyvää meininkiä!
tekijänä paavali
#89208
Logomonsilta on kyllä onnistuneen näköinen havainnekuvissa, hyvällä tavalla moderni ulkonäkö! Tyylikäs valaistus joka tulee valaisemaan tyhjää ratapihaa hienosti esimerkiksi Aninkaistensillalta katsottuna.
tekijänä Nalle
#89209
Miksiköhän Trafi on vastustanut porraspääsyä laitureille? Kyllähän Kupittallaakin laskeutuu portaat laiturille ja niin tekee monilla muillakin asemilla ympäri Suomen. Miksi tämä olisi nyt jotenkin poikkeava tila?
tekijänä hmikko
#89210
Liekö jotain tekemistä sen kanssa, että noita renderissä näkyviä laitureita Logomon kohdalta itään ei ole nykyisellään olemassa. Nykyiset laiturit lopahtavat kuvassa suunnilleen suoraan Logomonsillan alla, ja nuo esitetyt portaat menisivät korottamattomalle ja kapenevalle kaistalle niiden ulkopuolella. Matkakeskuksen rakentamisesta ei ole päätöksiä ja laitureiden tekeminen sen kohdalle vaatii ratatöitä.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7