- 21.11.15 19:27
#78522
Pistetäämpä tänne juttua vanhasta kotikaupungistani.
Kokkolan rautatientori menee kokonaan uusiksi, jos suunnitelmat toteutuvat.
Tässä luonnoksia vuodelta 2012:



Nykyään näyttää tältä: StreetView
Rautatientorin kanssa myös suunnitellaan matkakeskusta, suunnitelma vuodelta 2014.
Hankkeesta on järjestetty suunnittelu- ja toteuttamiskilpailu, hakemus aika meni umpeen 17.11.2015. Täytyypä tarkkailla paikallista mediaa, jos vaikka uutisia näkyisi.
Täytyy myöntää että olen hieman ylpeä kotikaupungistani, kaupunkisuunnittelu on onnistunutta ja viime vuosina kaupunkiin on saatu uusi kauppakeskus ja kaupunkia on täydennetty varsin kiitettävästi. Vaikka Kokkola on virallisesti paljon pienempi kuin Oulu (47k vs 197k) niin kaupunki tuntuu yhtä, ja ehkä jopa enemmän, urbaanilta.
Kumpikohan saa matkakeskuksen ensin pystyyn, Kokkola vai Oulu?
Kokkolan rautatientori menee kokonaan uusiksi, jos suunnitelmat toteutuvat.
KP24 (2014) kirjoitti:
Kokkola-lehti: Valmis matkakeskus
Kaupunginhallitus hyväksyi viime viikolla uuden matkakeskuksen hankesuunnitelman. Se sisältyy osaksi rautatientorin rakentamista, mutta viimeksi mainitun toteutuminen siirtyy hamaan tulevaisuuteen. Sitä vastoin matkakeskus voisi toteutua aikaisintaan jo vuonna 2020.
Matkakeskuksen rakentaminen kytkeytyy myös rautatieaseman ratapihan uudistukseen. Liikennevirastolla on valmiina suunnitelma ratapihan uudistamisesta, mutta sen rahoitus on vielä avoinna. Valtion taloustilanteen tuntien yli 20 miljoonaan saaminen Kokkolan ratapiha-alueelle vaatii lobbausta niin kaupungin virkamiehiltä kuin eri tason poliitikoiltakin.
Uuden matkakeskuksen rakentamisen on arvioitu maksavan noin 1,5 miljoonaa. Alue, johon matkakeskus on kaavailtu on hyvin ahdas. Lisäksi samalle alueelle pitäisi sopia vielä bussilaiturit sekä parkkitilaa ”lepovuorossa” oleville busseille. Matkakeskus sijoittuu alueelle, jota toiselta laidalta puristaa rautatiekiskot ja toiselta laidalta kaupungin pääväyliin lukeutuva vilkasliikenteinen Rautatienkatu. Viimeksi mainittu on myös ylileveiden ja -korkeiden kuljetusten läpikulkuväylä.
Rakennettava matkakeskus palvelisi kaiken todennäköisyyden mukaan myös rautatieliikenteen asiakkaita. Kylmä totuus kuitenkin, että yhä harvempi, ja varsinkin tulevaisuudessa, ostaa junalippunsa asemalta. Rautateiden asemarakennukset palvelevat yhä enemmän vain matkustajien odotustiloina.
Voidaan kysyä, onko matkakeskussuunnitelmaa pohdittu myös toisesta näkökulmasta? Alueella on jo entuudestaan kaunis, vanha, mutta silti yhä ajanmukainen asemarakennus. Miksi matkakeskuksen toimintoja ei voitaisi sijoittaa siihen?
Kaiken todennäköisyyden asemarakennus jää tyhjän pantiksi uuden matkakeskuksen joskus valmistuessa. Asemarakennus on kulttuurihistoriallisestikin arvokas rakennus, joka kuuluu oleellisesti Kokkolan katukuvaan ja on ehdottomasti suojeltava.
Kannattaisiko siis tutkia vakavasti vielä sekin vaihtoehto, että uuden matkakeskuksen alue varattaisiin bussiliikenteen tarpeisiin, mutta asiakkaiden palvelut keskitettäisiin vieressä jo valmiina olevaan asemarakennukseen? Miksi rakentaa samalle tontille kivenheiton päähän uutta, kun vanhaakin voisi aivan hyvin hyödyntää?
Aloitettakoon uuden suunnittelu vasta sen jälkeen, jos vanha rakennus ei todellakaan kelpaa. Olisi hyvä kuulla myös perusteluja, miksi vanha asemarakennus ei sovellu nykyajan vaatimuksiin.
http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1483/ ... atkakeskus
KP24 kirjoitti:Kaavoitushakemuksen mukaan: "Tavoitteena on, että asemakaavamuutosehdotus valmistuu vuonna 2016."
Kokkola-lehti: Rautatientori työn alle (2015)
Rautatientorin alueen rakentaminen muokkaa kaupungin keskustaa perusteellisesti. Jos alueen rakentaminen toteutuu niin suurena kuin alustavat kaavailut osoittavat keskustaan muodostuu uusi iso toiminnallinen alue, joka ei voi olla vaikuttamatta muun keskustan näivettymiseen. Varsinkin toria ympäristöineen uhkaa syrjäytyminen.
Kaupungin tavoitteena on saada Rautatientorin alueelle rakennuttaja suunnittelukilpailun avulla jo loppuvuodesta. Itse rakentaminen maksaisi karkean arvion mukaan sata miljoonaa ja kestäisi kymmenkunta vuotta. Tottakai kohdetta voidaan rakentaa myös osina ja vähittäin. Alkuvaiheessa pitää kuitenkin ratkaista se, mitä alueelle halutaan ja mitä sinne on tulossa.
Joissakin kaavailuissa on esitetty muun muassa konserttitaloa liikehuoneistojen ja asuntojen ohella. Päivänselvää lienee myös se, että maanpinnan alapuolelle rakennetaan isoa pysäköintitalo. Se palvelisi myös viereisen rautatieaseman tai uuden matkakeskuksen asiakkaita.
Rautatientorin rakentamisessa pitäisi ensin kuitenkin päättää mistä aloitetaan. Kaupungin virka- ja luottamusmiesten näkemysten mukaan ensiksi pitäisi rakentaa uusi matkakeskus Rautatienkadun ja rautatien väliselle alueelle.
Oman ongelmansa muodostaa se, että niin Rautatienkadun linjausta kuin rautatiekiskoja on vaikea muuttaa. Rautatienkatua pitkin kulkee muun muassa ne kaupungin ohittavat ylileveät ja -korkeat kuljetukset, joille tilaa ei ole riittävästi Eteläväylää pitkin.
Alkuperäisissä kaupungin suunnitelmissa oli, että rautatientori voisi rakentua vuoteen 2020 mennessä eli kaupungin 400-vuotisjuhliin. Aikataulu on aivan liian optimistinen, vaikka rakentaminen alkaisi esimerkiksi jo parin vuoden kuluttua.
Pidempään jatkunut taantuma on näkynyt kaupungin keskustassa myös tyhjenneinä liiketiloina. Voidaan perustellusti kysyä, kuinka suuri määrä uutta liiketilaa lopulta tarvitaan? Ja kuka sitä tarvitsee?
http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1483/ ... 3%B6n-alle
Tässä luonnoksia vuodelta 2012:



Nykyään näyttää tältä: StreetView
Rautatientorin kanssa myös suunnitellaan matkakeskusta, suunnitelma vuodelta 2014.
Hankkeesta on järjestetty suunnittelu- ja toteuttamiskilpailu, hakemus aika meni umpeen 17.11.2015. Täytyypä tarkkailla paikallista mediaa, jos vaikka uutisia näkyisi.
Täytyy myöntää että olen hieman ylpeä kotikaupungistani, kaupunkisuunnittelu on onnistunutta ja viime vuosina kaupunkiin on saatu uusi kauppakeskus ja kaupunkia on täydennetty varsin kiitettävästi. Vaikka Kokkola on virallisesti paljon pienempi kuin Oulu (47k vs 197k) niin kaupunki tuntuu yhtä, ja ehkä jopa enemmän, urbaanilta.
Kumpikohan saa matkakeskuksen ensin pystyyn, Kokkola vai Oulu?
Viimeksi muokannut Tuliniemi, 27.11.15 01:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.