Tuorein Lauttasaari-lehti haastattelee NJK:n (Nyländska Jaktklubben, perustettu 1861) kommodoria, aiheena tietysti seuran uumoiltu siirtyminen Koivusaaresta Hernesaaren tulevaan veneilykeskukseen, kun Koivusaaren maansiirtotyöt alkavat. Ihme ja kumma, mitään ei ole vielä saatu sovituksi. Tarkoitus on päästä neuvottelemaan Jan Vapaavuoren (siis ei Anni Sinnemäen, jolle asia kai parhaiten kuuluisi) kanssa vielä kuluvan syksyn aikana.
Hankalan tuntuinen tilanne. Seuran jäsenistä suurin osa tulee Helsingin länsilaidalta ja Espoosta. Kilpatoiminnan rata-alueet ovat Lauttasaaren ja Westendin välisellä merialueella. Veneet säilytetään talvisin pääosin maissa Koivusaaressa, ja aktiivit kilpaveneet ovat maissa myös kesällä. Miten tämä tuleer onnistumaan Hernesaaressa? Kaiken lisäksi tarvittaisiin autopaikkoja, ja mahdollisuus päästä autoilla myös venealueelle. Osmo Soininvaaran tokaisu asiasta kertoo paljon: "Pursiseurat saavat rakentaa autopaikkoja niin paljon kuin haluavat. Ne maksavat niin paljon kuin ne maksavat. Kaupunki ei osallistu pysäköinnin operointiin. Tuolla alueella pysäköinnin järjestäminen on kallista."
Uusi tieto haastattelussa on vuorokäyttää risteilyalusten luona olevia kenttäalueita. Talvikaudella (15.9. - 15.5.), jolloin satamassa ei ole isoja aluksia, laivalaitureille voitaisiin nostaa veneitä talvehtimaan. Mainio idea, mutta NJK:n ongelmat eivät tällä ratkea. Lisäksi toukokuun puoliväli voi olla monille mahdoton aikaraja saada paatti veteen kevätkunnostusten jälkeen.
Ja mitä tapahtuu sitten kun uusi Koivusaari aikanaan valmistuu? Muuttaako NJK taas takaisin sinne?
http://www.lehtiluukku.fi/lue/lauttasaa ... 61228.html