Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä JamoL
#106522
Vinkki: tuollakin postinumeroalueella uudiskohteiden hinta määräytyy tontin hinnan, rakennuskustannusten ja kysynnän pohjalta.

Jos yhtälö ei rakennuttajien mielestä toimi, kaava jää toteutumatta.

Itse en usko Hernesaaressa käyvän niin, ainakaan asuntojen osalta.
James tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#106523
apollonkatu kirjoitti: 30.11.23 22:56 Haluaisin kyllä tietää keitä nämä rikkaat autottomat kaupunkilaiset ovat joita Helsinki uskoo tuonne asukeiksi löytävänsä. Siis enemmän kuin hyvin toimeentuleva, joka pystyy tuosta postinumerosta asunnon ostamaan, jolla on kenties vene mutta ei lainkaan autoa. Vinkki: sellaista ei Suomessa ole.
Hernesaareen on suunniteltu enemmän pysäköintiä kuin viereisille vanhoille arvoalueille.
JamoL tykkää tästä
tekijänä tunppi
#107153
Kävelin tänään Hernesaarenkierroksen ja siellä näyttää kyllä aika pysähtyneen. Vuodessa parissa on muutama maakasa liikkunut ja jalkapallokupla poistunut, mutta mitään isoa urakkaa ei näy vielä olevan käynnissä. Saa nähdä millainen riita paikoituksesta saadaan. Nyt kun sekä hitakset että aso ovat jäähyllä niin tuleeko Hernesaareen vain kaupungin vuokra-asuntoja ja kovan rahan omistus/vuokra? Onko kaava tarkoistus hyväksyä vuonna 2024 vai -25?

https://ahjojulkaisu.hel.fi/06F48CB8-A8 ... 900000.pdf
tekijänä Tipi
#107171
Olisi mukavaa jos Hernesaaressa arkkitehtuurin tasoa nostettaisiin pari pykälää paremmaksi kuin jätkäsaaressa ja Kalasatamassa. Jotain Tallinnan Kalarannan tai Oslon tjuvholmenin tapaista tasoa voisi toivoa. Ainakin siis tuon kärjen ja rantapuiston eturivin osalta. Kärjen marina sopii myös tasokkaamman alueen imagoon.

Helsingissä uudistuotannon taso ja sitä myötä kaupungin vetovoima on Tallinnaan nähden selkeästi heikkoa.
Kaavoituksen virkamiesten, avainpoliitikkojen ja rakennuttajan epäpyhässä kolmiyhteydessä pääsee rakennuttajan ainainen toive: "vähän vielä pitää saada kustannuksia alemmas että lähtee liikkeelle", poikkeuksetta niskanpäälle. Hernesaari voisi olla poikkeus, espan eteläpuolinen alue pitäisi kyllä mahdollistaa myös tasokkaampaa arkkitehtuuria, vai kuinka?

Muokkaan vielä että tason nosto voisi olla esim. rikkaamman, modernin deltaljiikan ja monipuolisemman materiaalivalikoiman käyttöä. Esim linkissä oleva, omaan makuun ylitehokas Tjuvholmen näistä syistä viehättää:
https://www.nielstorp.no/project/tjuvholmen-f3/
veka, tiiliskivi, VeniVidiVici ja 1 muuta tykkää tästä
tekijänä VeniVidiVici
#107187
Juurikin näin. Helsingissä ei oikein osata arvostaa arvokkaita tontteja ja luoda niihin sen mukaista arkkitehtuuria. Suomessa on siinä mielessä jopa poikkeuksellisen hyvä tilanne, että meillä on vapaita tontteja näinkin hyvillä alueilla. Ikävä kyllä mielestäni nämä tontit ovat menossa näillä arkkitehtuureilla hukkaan.

Potentiaalia on, mutta rohkeus puuttuu.
Tipi tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#107189
Helsingin keskustaan tarvitaan edullisia kaupunginosia, ei mitään wow-turistipuistoja. Hernesaari pitää rakentaa täyteen ja halvalla.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#107190
Tipi kirjoitti: 07.07.24 20:17 Esim linkissä oleva, omaan makuun ylitehokas Tjuvholmen näistä syistä viehättää:
https://www.nielstorp.no/project/tjuvholmen-f3/
Hernesaaressa on varmasti mahdollisuuksia tasonnostoon, mutta suhtautuisin Tjuvholmeniin kriittisemmin. Kyseessä on pohjoismaalaisittain harvinainen yksityisen sektorin omistama ja hallinnoima kantakaupungin alue, jossa oleskelua rajoitetaan tiukasti valvonnan ja turvamiesten avulla. Paikan päällä voi olla mukava piipahtaa turistina, mutta alue ei salli kaupunkilaisilta kummempaa luovuutta tai osallisuutta. Toivottavasti Hernesaaren rakentamisessa kuunnellaan helsinkiläisiä, ja rakennuksille annetaan tilaa muuttua ajan saatossa uusien asukkaiden tarpeiden mukaisesti.

Hyvä artikkeli Tjuvholmenin ongelmista: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10. ... Gd49Rq6jIg
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107192
Otin Hernesaaren kaavaselostuksen (284 sivua) toiveikkaasti lomaluettavaksi. Hankalaa. Leipätekstin pystyy kyllä kahlaamaan, mutta pumaska on toteutettu moderniin tyyliin komean näköiseksi: piirroksia, kaavioita, karttoja ja valtava määrä isoja ja pieniä valokuvia on sommiteltu näyttäväksi lukemistoksi, jota ei pysty hahmottamaan kovin hyvin läppärin 13 tuuman näytöllä.

Joitakin vaikutelmia parista selailusta on jo jäänyt mieleen:

Pidän kovasti Hernesaaren ilmeestä: kohokohtia ja vahvuuksia ovat iso risteilysatama, koko itärannan eli lähes kilometrin mittainen monipuolinen puistovyöhyke ja eteläkärjen ympärille muodostuva veneily- ja vesiurheilukeskus. Hernesaarelle tulee oma ilme, josta sen tunnistaa ja erottaa muusta kantakaupungista.

Veneiden talvisäilytyksen sijoittaminen risteilysataman alueelle tuntuu todella hienolta suunnitelmalta. Arvostan asukkaiden perinteisen veneilykulttuurin säilymistä kaupungin rannoilla näiltäkin osin. Tähän saakkahan on kuultu enemmän hyvin masentavia kommentteja: siirtäkää paattinne talveksi Ämmässuon kaatopaikan alueelle tms.

Kansainvälisen tason kilpapurjehduskeskuksen luominen Hernesaaren on ollut toiveissa pitkään. Kaavaehdotus tunnistaa tarpeen ja mahdollisuudet: onko toista pääkaupunkia, jonka keskustassa voi järjestää ja seurata purjehduskilpailuja? Saaren eteläkärkeen tulevan paviljonkimaisen rakennuksen edessä on laaja kevytveneluiska ja katolla kuppila tms.

Kaupunki ei järjestä skaboja, joten seuroja tarvitaan avuksi. Itäpuolen saarilla majailevat HSS ja SPS ovat köliveneiden seuroja. Suomen merkittävin kevytveneilyn suurseura on monen olympiamitalin HSK Lauttasaaren itärannalla. Se pitäisi saada mukaan. Perinteinen suurseura NJK majailee Koivusaaressa. Onko sillä muutto edessä samaan aikaan kun Hernesaarta rakennetaan? Vai onko Hernesaaren paikkoja tarkoitus vain lainata tarvitseville?

Tavoitteena on 7600 uutta asukasta ja 3000 työpaikkaa. Jälkimmäinen luku tuntuu isolta. Vaikka tavoitteena ei olekaan joidenkin haikailema ’autoton’ vaan ’autoriippumaton’ ja ’vähäutoinen’ kaupunginosa, monet yritykset eivät halua muuttaa paikkaan, joka on autoilla kehnosti tavoitettavissa ja jossa ei ole tarpeeksi pysäköintipaikkoja. Ajan trendi tuntuu paremminkin olevan siirtyä Helsingistä Espooseen, missä autoiluun suhtaudutaan ymmärtävämmin.

Asuntojen puolella tilanne on ehkä parempi. Rakennusliikkeet ja asukkaat tietävät, että autopaikkoja ei riitä kaikille. Mutta jos tavoitteena on houkutella alueelle vauraampaa väkeä, heille on oltava riittävästi autopaikkoja. Lyhytaikaisemman pysäköinnin tarpeet voivat olla toinen ongelma. Esim. Hernesaaren kärkeen tuleva iso venesatama ja vesiurheilukeskus tarvitsevat toimiakseen lähelleen autopaikkoja.

Tavoitteena on myös saada alueelle runsaasti veneilyyn liittyvää yritystoimintaa. Sekin tarvitsee asiakkailleen pysäköintipaikkoja. Tällä haavaa en kuitenkaan usko veneily-yritysten intoon siirtyä Hernesaareen. Lauttasaareen on paljon vaivattomampaa saapua autolla Länsiväylältä ja Kehä ykköseltä.

Asuinrakennusten laadun osalta jaan edellä esitetyn huolen. Suomessa ei enää ole premium-tasoisen rakentamisen halua. Kykyä varmaan olisi, mutta nykyinen suunnittelu- ja toteutuskäytäntö ei kaavaselostuksen kuvien perusteella tule antamaan sille mahdollisuuksia Hernesaaressakaan.

Rakennusten ulkoasusta päätetään vasta myöhemmin, mutta näköjään Herneessä meinataan tyytyä samaan helposti kelpaavaan konseptiin kuin mm. Jätkässä ja Kalasatamassa: ruskeaa ja kontrastiksi jonkin verran valkoista. Kaavaselostuksessa esitellään malliksi Vanhan Eiran värimaailmaa, jota hallitsee keltainen sävy. Hernesaaren sävytyspurkista ei kuitenkaan löydy keltaista vaan harmaata, jolla ruskea muuttuu vähän vaaleammaksi harmaanruskeaksi.

Pohjolan valkeasta kaupungista halutaan yhä vain tehdä Pohjolan ruskea kaupunki. Kenen luvalla?

Kuva

Kuva

Kuva
tiiliskivi, apollonkatu, Tipi tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#107193
Miksi ihmeessä Helsingin keskustassa pitäisi yrittää kilpailla Espoon kanssa espoolaisuudessa? Kenen luvalla sitä tehdään? Ei ainakaan mun.

Espoo tulee voittamaan kilpailun espoolaisuudestaan vaikka Hernesaari kuinka pilattaisiin autoilupakotuksella. Ei kannata edes yrittää. Kunnianhimoinen kävelykaupunki olisi puolestaan tervetullut.
tiiliskivi, Hipardus, genova tykkää tästä
tekijänä hmikko
#107194
veka kirjoitti: 19.07.24 11:10 Pohjolan valkeasta kaupungista halutaan yhä vain tehdä Pohjolan ruskea kaupunki. Kenen luvalla?
Koska se on ollut valkoinen? Kun Pihlajamäki valmistui?

Edelleen hieman ärsyttää "ainoa maailmassa" -refleksi, joka ei perustu mihinkään. En tiedä purjehduksesta mitään, mutta pikaisenkin googlaamisen perusteella purjehduskilpailuja pidetään esim. Köpiksessä ja Lissabonissa. Helsingin keskusta on tietty tunnetusti hankalalla paikalla niemellä. Useimmat pääkapungit ovat kehittyneet luontaisempaan paikkaan, jolloin purjehdusvedet ovat vähän kauempana.
Avatar
tekijänä veka
#107195
hmikko kirjoitti: 19.07.24 12:21 Koska se on ollut valkoinen? Kun Pihlajamäki valmistui?
Jotain sinnepäin. Tulin joskus talven mittaan katsoneeksi Ylen Areenasta Helsingin kaupungin tuottaman matkailumainosfilmin ”Helsinki, Pohjolan valkea kaupunki” vuodelta 1959, Pihlajamäki valmistui 60-luvun alussa. Filmissä käydään läpi kaikki sen ajan matkailukliseet: jäänmurtajat puskevat läpi valkoisen jään, jäiden lähtö Vanhankaupunginkoskella, laiva saapuu Eteläsatamaan, jossa näkymää hallitsee Suurkirkko jne.

Myytti Pohjolan valkeasta kaupungista on tietty hyvin paljon vanhempi. Tyylihistoriallista ja Helsingin kaupunkikuvaa esittelevää yleistajuista tietoa tuottavassa Rakennukset kertovat -projektissa (2004-) ensimmäisenä lukuna on ”Empire - Pohjolan valkea kaupunki syntyy: … Engelin suunnitelmien myötä vaalean ilmeensä saanutta Helsinkiä on kutsuttu Itämeren helmeksi tai Pohjolan valkoiseksi kaupungiksi.”

Mutta en tosiaan halua Hernesaareen mitään valkoista kaupunkia. Vielä vähemmän haluan sinne mustaa, harmaata ja ruskeaa kaupunkia. Omat väritoiveeni löytyvät juuri vanhan Eiran värimaailmasta: runsaasti eri värejä, vain lämpimiä sävyjä, hallitsevana värinä keltainen.

En pane hanttiin, jos kerrankin kysyttäisiin asukkailta, minkä väristä kaupunkia he haluavat ympärilleen.
apollonkatu, Biosphere, genova tykkää tästä
tekijänä VeniVidiVici
#107196
Suunnitelmalle voi antaa pisteet vehreydestä sekä noista jännistä pyöreistä kortteleista. Toisaalta rakennukset tylsiä enkä näe hirveästi mitään eroa suhteessa muihin uusiin asuinalueisiin. En tiedä miksi Helsingissä ja oikeastaan koko Suomessa kaikki uudet rakennukset ovat tuollaisia laatikoita ja noilla samoilla tummilla sävyillä?

Tummat sävyt keräävät lämpöä ja harmaaseen aikaan tummat sävyt eivät ainakaan mieltä kohenna. Missä on oikeasti se mielikuvituksellisuus ja leikkimeilisyys? En tiedä olenko se vain minä, mutta näen, että meidän jättämä perintö rakentamisen suhteen on sama kuin 70-luvun. Mielestäni tuohon sopisi jokin modernisoitu kunnianosoitus kantakaupungin jugendille tai vastaaville arvokkaille rakennuksille. Niitä turistitkin haluavat nähdä eivätkä mitään copy-pastea jota on maailman ja Helsinki nykyään täynnä.

(Sori tää avautuminen, mutta ottaa niin päähän nykyinen epäesteettinen rakentamiskulttuuri) :smt024
Avatar
tekijänä veka
#107200
^Joo, mutta nuokin kuvat varmaan kertovat, mihin suuntaan aluetta halutaan kehittää. Kadut, aukiot, korttelit, tontit jne. sekä rakennusten korkeudet ja muodot ovat kaavasta, ja tuskin tuota ruskeaa tunnelmaakaan on hatusta vedetty. Lisäksi kuvissa on tuttuun tapaan taas aika huomattavaa viherpesua. Maan alle laitetaan nykyään niin hurja määrä putkia ja kaapeleita, että puille ei jää tarpeeksi tilaa noin tiiviissä kaupungissa.

Mutta olisihan tässä voinut käydä kehnomminkin. Kesäkevennyksenä uutinen Hesarista 5.2.1974 lehden mainiossa ’HS 50 vuotta sitten' -sarjassa:

”Meriherneen-hanke eli asuntoalueen muodostaminen Helsingin Hernesaaren rantaan on saanut uutta tuulta siipien alle.

Kaupunkisuunnittelulautakunnan muutama vuosi sitten romuttamaa suunnitelmaa ryhdytään nyt uudelleen tutkimaan peräti luottamusmieskomitean voimin.

Hernesaarenrantaan suunnittelevat 7 000 asukkaan asuntoaluetta Keskus-Sato Oy ja Polar rakennusosakeyhtiö. Tämä ns. Meriherne olisi kokoomukselainen vaihtoehto sosiaalidemokraattiselle Merihaan asuntoalueelle.”

https://www.hs.fi/historia/art-2000010146603.html

kuva: asemakaavallinen selvitys/Sanoman arkistoKuva
VeniVidiVici tykkää tästä
tekijänä VeniVidiVici
#107201
juurikin näin, havainnekuvat taitavat olla referenssejä uusille rakennuksille. Muutenkin mitä on näitä hankkeita seurannut ei nykyisessä Helsingin työkalupakissa ole muita kuin yhdenlaisia rakennuksia. Niihin voi tutustua jokaisella Helsingin uudella asuinalueella. Vaihtelua ei oikeasti hirveästi ole.

Merihaka Hernesaaressa olisi ollut kyllä hirvitys :lol: :lol:
genova tykkää tästä
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7