Pyöröovi kirjoitti: ↑11.12.24 17:05
^Onneksi olemme päässeet eteenpäin menneistä vuosista, kun insinöörit kokivat elämäntehtäväkseen kitkeä slummit kaupungista kuin haittakasvit puutarhasta. Olen kuullut slummi-, ghetto- ja kasarmiargumentteja ihan tarpeeksi, jotta mikään syövästä puhuminenkaan ei enää valitettavasti hätkäytä. Sama ajattelu ajoi Espoon kehitystä aikanaan, kun Heikki von Hertzen arvosteli aikansa Töölöä (ja muutoin umpikortteleita). Kaupunki ei kuitenkaan ole mikään puutarha, josta on nypittävä oksia fiilispohjalta pois, vaan meidän asukkaiden yhteinen asuinpaikka. Mitä enemmän kaupungista löytyy tilaa yhteiselle elämälle ja puuhastelulle, sitä useammin näemme ihmisiä eri taustoista ja kohtaamme ennakkoluulojamme. Suosittelen matkaamaan slummina pitämääsi alueeseen ja katsomaan, onko siellä todella niin hirveä fiilis.
En aio kilpailla, kuka on etuoikeutettu ja kuka ei ole. Toivon vain, että kaikille tarjoutuisi tilaisuus asua ranta-alueilla niin halutessaan, sillä ne ovat kaupungin halutuimpia tontteja. Katto ensin ja sitten voi miettiä veneensäilytystä lisänä.
"Matkannut" näillä seuduin ikäni. Tai pikemminkin ELÄNYT. Yli puoli vuosisataa.
Tehnyt töitä. Asunut.
Istuttanut puita, kunnostanut vanhoja veneitä, valokuvannut ja maalannut maisemia öljyvärein, akvarellein jne...
Olen ammatiltani kuvataiteilija. Tehnyt myös töitä, jotka harvoille kelpaavat, likaisuuden, raskauden yms. vuoksi. Elääkseni.
- Kaikkea muuta kuin "etuoikeutettu".
Paikoitellen rapistuvaa miljöötä, joka jotenkin "unohdettu", olisi syytä kohentaa.
Voihan sellaisesta toki jotkut pitääkin ja käy kai tunteisiin kun toiset haluaisivat viihtyisää, kaunista ja elävää ympäristöä.
Melko turhaa kiistellä noin jyrkistä makuasioiden eroavaisuuksista?
Olen käynyt myös oikeissa slummeissa ja nähnyt myös oikeata syöpää.
Totuus on etteivät "KAIKKI jotka haluavat asua rannoilla" voi niin tehdä.
Tosielämässä ei aina mene kaikki toiveiden mukaan. Lähes kaikki aikuiset ymmärtävät sen?
Ja ne rannat olisivat muuta kuin toivotaan - täyteen rumaa rakennettuina.
Ehkä, tosiaan, turhaa jatkaa.
Varsin hedelmätöntä jaarittelua.
Edes väärin kuvitelluista "ennakkoluuloista" en viitsi jatkaa. Niitä ei, juurikaan, ole.
Lähelläni on aina ollut erilaisia taustoja omaavia, ulkonäöllisesti sekä kulttuurillisesti.
Myös oma sukutaustani ympäri Tellusta.
Hyvät talvet.
edit.
kuva poistettu