Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Urbaani
#104202
Harmillista ettei Easton-kauppakeskukseen integroitu taannoin, ei kovinkaan kauan sitten siis yhtään asuintaloja. Suunnitelmat sinäsä vaikuttavat ihan kohtuullisilta, joskin Puotinharjun vanhaa kerrostaloaluetta näkisin mielellään myös uudistettavan.
tekijänä hmikko
#105424
hylje kirjoitti: 18.02.23 13:55 Itäkeskuksen ongelma on se, ettei Helsinki oikein tiedä mitä se haluaa. Erityisesti ristiriita on jättimäisen moottoriväyläkanjonin (Kehä I ja Itäväylä) ja viihtyisän asuin- ja palveluympäristön päinvastaiset tarpeet. Ei ihme, että asuntorakentaminen on hitaahkoa ja wow-kärkihankkeet jäävät unelmiksi.

Alueella silloin tällöin välttämättömiä kaupallisia tarpeita jalan toimittaen arvosteluni on, että 1/5 ala-arvoisen huonoa jalankulkuympäristöä. Parannusehdotus: Integroidaan jättimoottoriväylät ihan tavalliseen katuverkkoon, joka tehdään viihtyisäksi ja helposti ylitettäväksi myös jalankulkijan näkökulmasta.
Vaihdan tänne Itäkeskus-ketjuun. Kuten ketjusta näkyy, kaupunki on kyllä laatinut Itäkeskusta varten vision jos toisenkin ja pitänyt suunnittelukilpailuja. Moottoriteiden/katujen muuttamista tavallisiksi kaduiksi ei ole esitetty, se lienee kilpailussa ollut ennalta annettu reunaehto. Jalankulkuympäristön ankeuden tietysti näkee sokea Reettakin, ja ratkaisuna siihen on esitetty kansirakennelmia. Kannet vaan ovat kalliita, ja olen koko ajan epäillyt niiden toteutumista. Vastaavia suunnitelmia on kariutunut muuallakin, ja taloudellisesti helpompinakin aikoina. Esim. Herttoniemessä.

Punos siis peruuntui. Kuten olen tässä ketjussa todennut, mun silmääni viimeinen versio suunnitelmasta oli sen verran rumaksi halpuutettu, että en jää kaipaamaan. Nykyisellään bussiterminaalikaan ei tietysti ole mikään kaunistus, mutta maailmalta voi katsoa mallia, miten noista on tehty ihan miellyttäviä paikkoja, ilman betonikansia tai muuta massiivista rakentamista. Asiassa pitäisi vaan julkisten tahojen toimia, koska jos ei tule asuinkerrosneliöitä, niin grynderi ei tietysti tee myöskään kellarin joukkoliikenneterminaalia.

Nyt ongelma on, että miten tuota paikkaa kehitetään, jos kansirakennelmaan ei ole rahaa. Törmätään autoille suunniteltuun ympäristöön, johon on vaikea sovittaa asuinrakennusten tontteja tai korttelirakennetta. Raitiotiessä on se hyvä puoli, että kun se ei ole tasoerotettu, niin raiteita voidaan sovittaa bussien kanssa samaan tasoon, ja sadan metrin pätkän rakentaminen ei maksa mahdottomia. Uskoisin siis, että päätepysäkki pääsee paikalleen jonain päivänä. Ensin vaan tarvitaan joku kokonaisvaltaisempi ratkaisu, jossa ei ole betonikantta.
MindW, veka tykkää tästä
tekijänä hmikko
#105436
Itäkeskusta sivuten, kaupunki on laittamassa Puotilan venesataman säilytyspaikkoineen asuinkortteleiksi. Suunnitelmassa jopa keinotekoinen saari Vartiokylänlahteen.

HS: Helsinki suunnittelee tekosaarelle uutta asuinkorttelia

Asemakaavan selostusluonnos

Uutta kerrosalaa on 119 500 k-m², josta liike-, toimisto- ja palvelutiloja on 5 300 k-m², ja yleisten rakennusten kerrosalaa on 1 800 k-m². Asukasmäärän lisäys on noin 2 700 asukasta.
Kuva
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#105439
^Tästä on oikeastaaan tulossa uusi kaupunginosa Puotilanrantaan. Tekosaaresta on tarkoitus järkätä suunnittelukilpailu. Venepaikat vähenevät, huono juttu. Veneiden talvisäilytyspaikat ehkä jopa katoavat. Asukastilaisuus verkossa on 6.3.

Kuva

Kuva

Kuva
Kervolainen, Janne_H tykkää tästä
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9