veka kirjoitti: ↑09.11.20 20:01
Itselleni ei ole valjennut, miksi rullaportaiden täytyy jossain Finnoossa olla noin järkyttävän pitkät. Ts. syyhän on tietysti se, että metrotunneli on syvällä, mutta miksi? Länsimetron maanalaisilta asemilta on ylipäätään turhan pitkä matka maan pinnalle. Ja Tapiolassa varsinkin rullaportaikko on kummallisen moniosainen - ja aikaavievä.
Veikkaisin, että peruskallio on tuolla syvällä - näin voisi luulla pinnalla olevasta Suomenojasta ja altaista. Metrotunnelissa on luokkaa 7-10 metriä kalliota kattona, ja jos kallion yläreuna on kymmenen metrin syvyydessä, niin syvälle mennään. Tietysti tunnelin voi tehdä mihin tahansa höttöön lähemmäs pintaa jos rahaa ei lasketa, mutta Länsimetro on suunniteltu niin, että se voitiin louhia jatkuvana tunnelina peruskallioon, mikä on vertailussa halpaa.
Länsimetron ensimmäisissä suunnitelmissa oli vissiin esitetty ideana, että asemilla olisi valokuiluja laituritasolle asti, ja että asemat saataisiin sillä keinolla avaran ja valoisan oloisiksi. Kööpenhaminan samoihin aikoihin suunnitellussa metrossa tämmöistä on toteutettukin, Länsimetrossa se rationoitiin matkan varrella pois.
"Turhan pitkä matka pinnalle" oli yksi hankkeen kriitikoiden argumenteista silloin kun päätöstä tehtiin. Ongelma oli kyllä joukkoliikennealalla suunnittelijoiden tiedossa aivan hyvin. Se ei ilmeisesti painanut päätöksenteossa paljoakaan.