Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä MindW
#102954
veka kirjoitti: 27.09.21 18:08 Ei kai päätöstä ole tehty vain tämän kuvan perusteella?
Ei tietenkään, mutta Vantaa ei ilmeisesti julkaise rakennuslupien piirustuskoosteita Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan lupajaoston tapaan. Tässä kuitenkin Vantaan karttapalvelusta kaivettu rakennuslupateksti:
Luvan LP-092-2019-07787 tiedot

Lentokenttäalueelle sijoittuva kongressihotelli (Airport center hotel = APC).
• Kerrosluku: 12 + kellar
• Louhinnan tarve: n. 8300m3
• Rakennuksen kantavana runkona ovat kantavat TB-seinät, TB-pilarit, liittopilarit, palkit ja ontelolaattatasot.
• Kantavat rakenteet ovat paloluokkaa R90 ja osastoivat rakenteet EI60
• Rakennus varustetaan automaattisella sammutuslaitteistoilla, automaattisella paloilmoittimella, savunpoistolla (kellari-2.krs + 3.krs IV-konehuoneet koneellinen / 3.-12.krs painovoimainen) ja palokunnan kuivanousuilla.

Kaavatiedot
• Lentokentällä sijaitseva ohjeellinen terminaalitoimintojen alue.
• kohdalla sijaitsee maanalaiselle rautatieasemalle varattu alueen osa.

Rakennusoikeuden käyttö
• kokonaiskerrosala on 37 822 kem²
• rakennusoikeudellinen kerrosala on 31 571 kem²Pohjaratkaisu• kerroksissa 3.-11. on majoitushuoneita (Yht. 719kpl).
• 0. kerroksessa (kellari) on kokoustiloja, teknisiä tiloja, väestönsuojat ja kokoustiloja palveleva keittiö.
• 1. kerroksessa on kokoustiloja, hotellin aula, ravintola ja sitä palveleva keittiö aputiloineen sekä lastauspiha, jätehuolto, varasto ja teknisiä tiloja
• 1. kerroksessa on yhdyskäytävä, joka kulkee rakennuksen läpi Taivastien sisäänkäynnistä kehäradan asemarakennukseen
• 2. kerroksessa on kokoustiloja, hotellin aula, ravintola ja sitä palveleva keittiö, baari ja toimistotiloja.
• 4. kerroksessa on kuntosali, spa ja sisäpiha
• 12. kerroksessa on ravintola ja sitä palveleva keittiö, baari ja kattoterassi.
• IV-konehuoneet sijaitsevat 0.kerroksessa (kellari), 3.kerroksessa ja 11. kerroksessa

Julkisivut
• Rakennuksen kahden alimman kerroksen julkisivut koostuvat lasijulkisivuista ja valkobetonielementeistä.
• Hotellihuonekerrosten 3. - 10./11. julkisivut toteutetaan sandwich-betonielementeistä. Julkisivu verhoillaan pystysuuntaisilla lasievillä. Hotellihuoneiden ikkunat toteutetaan MSE-ikkunoin.
• Rakennuksen ylimpien kerrosten ravintolatilojen julkisivut ja 11.krs IV-konehuoneen sisäpihan puoli toteutetaan sisäänkäyntikerrosten tavoin keveinä, osittain silkkipainettuina / taustamaalattuina järjestelmälasiseininä johtuen lentoesterajapinnan rajoittamista nostokorkeuksista. 11.krs IV-konehuoneen kadun puoleiset julkisivut verhoillaan majoituskerrosten tavoin pystysuuntaisilla lasievillä.
• Sisäpihan julkisivut toteutetaan valkoisista sandwich-betonielementeistä.
• Lentokenttäalueen melu on huomioitu kohteen julkisivujen ja ikkunoiden dB-arvoissa.

Pysäköintiratkaisu
• Asemakaava ei sisällä autopaikkavaatimusta
• Henkilökunnan autopaikat sijoittuvat lentokenttäalueen julkisiin pysäköintilaitoksiin.
• Asemakaava ei edellytä polkupyöräpaikkoja.
• Henkilökunnan polkupyöräpaikat sijoittuvat lentokenttäalueella sijaitseville polkupyörille varatuille pysäköintialueille

Väestönsuojaratkaisu
• Rakennuksen väestönsuojatilat 740 henkilölle sijaitsevat rakennuksen kellarissa viidessä S1-luokan väestönsuojassa.
• Rauhan aikana suojissa sijaitsevat sosiaalitilat sekä varastotilaa.

Piha-alueet ja ulkotilat
• Rakennus täyttää annetun rakennuspaikan kokonaan, eikä pihaa ole.
• Rakennuksen 4.kerroksen tasolla sijaitsee sisäpiha.
• Hulevesien viivytys on hoidettu lentokenttäalueella keskitetysti.

Esteettömyys
• Kaikkiin tiloihin on hissiyhteys ja esteetön pääsy
• Jokaisessa majoituskerroksessa on esteettömiä huoneita, yhteensä 39 kpl (5,4% huoneiden kokonaismäärästä)

Liittymät ympäristöön
• Rakennuksesta on 1.kerroksen tasolla sisäyhteys kehäradan asemarakennukseen ja sitä kautta T2-terminaalin laajennukseen.
• 2.kerroksen tasolla hotelli liittyy T2-terminaalin laajennukseen ulkoyhteyden kautta.
• Rakennuksesta on poistumis- ja huolto-ovia Parkkikujalle ja poistumistieovia rakennuksen koillispuolelle suunnitellulle aukiolle.
• Palokunnan sammutusreitti ja poistumistiereittejä on Parkkikujan ja rakennuksen koillispuolelle suunnitellun aukion kautta.
• Rakennuksen huoltopiha avautuu Parkkikujan päähän.

Laajempi hankekuvaus lupaliitteenä.
Summattuna: julkisivut on betonisandwichelementtejä, joiden edessä pystysuuntaisia lasisäleitä. Rakennuksen sisäpihalla lasisäleitä ei ole.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#102959
MindW kirjoitti: 28.09.21 10:10 Summattuna: julkisivut on betonisandwichelementtejä, joiden edessä pystysuuntaisia lasisäleitä. Rakennuksen sisäpihalla lasisäleitä ei ole.
Kiitos tiedoista, pystysuuntaisia lasisäleitä. Ehkä asiantuntijat osaavat tästä päätellä, miltä hotelli tulee näyttämään. Mutta ei kai ole liikaa pyydetty, että edes yksi kuva kertoisi, miltä se siis näyttää päivänvalossa.
tekijänä töntsö
#102963
SkyscraperCityssä oli postaus tästä samaisesta hotellista, sekä linkki artikkeliin https://news.cision.com/skanska/r/skans ... m,c3421691

Linkin takaa saa avattua 4000x4000 kuvan päivänvalossa. Tuo kuvioitu lasisysteemi voinee näyttää ihan mielenkiintoiselta https://news.cision.com/skanska/i/image ... s,c2959475


Sikäli hassua tämä Talon ja SSC:n jakautuminen, kun molempiin tuntuu tulevan hieman eri juttuja, tai sitten samoja juttuja mutta eri lähtein. Asia tietty ratkeaa käymällä lueskelemassa molempia foorumeja :D
Avatar
tekijänä MindW
#102969
Jones kirjoitti: 28.09.21 23:44 Havainnekuvat löytyvät Vantaan rakennuslupajaoston 15.9.2020 pidetyn kokouksen pöytäkirjan liitteistä.
Kiitos tästä. Pitääpä tutustua Vantaan päätöksentekoon ja sivuihin tarkemmin.
Avatar
tekijänä arbs
#103174
Kuvapäivitystä 26.10.2021

Terminaali 2:n laajennus avautuu jo 35 päivän kuluttua eli 1. joulukuuta. Sisätilat näyttää ulkoa tähystellessä aika lailla valmiilta, ulkopuolella on jäljellä enää matkakeskuksen ja tiealueiden viimeistelyä. Uuden laajennusosan kuvaaminen osoittautui yllättävän haastavaksi , varsinkin pääsisäänkäynti jää monista paikoista katsoessa vielä työmaa-aitojen taakse. :smt017

1. joulukuuta 2021 avataan sisäänkäynti, tuloaula ja multimodaali matkakeskus sekä uudet liikennejärjestelyt parkkitaloineen.

Maalis-kesäkuussa 2022 avataan uudet lähtöselvityspisteet ja uusi turvatarkastus. Samalla valmistuu osa Schengen-porttialueesta.

Kesällä 2023 valmistuvat uudet matkatavaranluovutustilat sekä Schengen-porttialueen palveluiden uudistus.
https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/20 ... autumiseen

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Maeeeq, apollonkatu, hmikko ja 5 muuta tykkää tästä
tekijänä Maeeeq
#103176
Kiitos näistä kuvista!

Sitten kysymys jollekin joka enemmän näistä ymmärtää: Onko tuo rakennus selkeästi suunniteltu mahdollistamaan myöhempi laajennus esimerkiksi länsiseinästään, joka näkyy näissä kuvissa hyvin?
tekijänä Juspep
#103181
Siltähän tuo viimeisen kuvan prusteella vaikuttaisi, varmasti viisaastikin. Toisaalta ALAn tyyli on pistää teatraalisuus yhteen suuntaan muiden julkisivujen jäädessä hyvin eleettömiksi ja toissijaisiksi, Oodi hyvänä esimerkkinä.
Avatar
tekijänä Raksa
#103439
Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n laajennushanke palkittiin tänään Vuoden Teräsrakenne -palkinnolla

Kuva
Raskaan katon alapinta on kuitenkin plastisesti muotoiltu ja se näyttää lentävän.

”Se uhmaa arkijärkeä kuten näky ilmaan nousevasta jumbojetistä. Taidokkaat teräsrakenteet on pääosin piilotettu valmiissa lähtöaulassa. Katon alapinta on suomalaista kuusta. Aaltoileva muoto rakentuu tasaisista, kaareviin muotoihin leikatuista puulevyistä. Levyjen reunat piirtävät korkeuskäyriä. Katto on siis kuin ylösalaisin roikkuva kolmiulotteinen kartta. Sen muodot johdattavat matkustajien katseet kohti matkan suuntaa, taivasta kiitoteiden päällä.”
Kunniamaininnan sai Ylivieskan uuden kirkon kellotapuli

https://www.rakennuslehti.fi/2021/11/ja ... asrakenne/
veka, JiiWee, jfo ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Bernheart
#103462
Maeeeq kirjoitti: 26.10.21 20:44 Kiitos näistä kuvista!

Sitten kysymys jollekin joka enemmän näistä ymmärtää: Onko tuo rakennus selkeästi suunniteltu mahdollistamaan myöhempi laajennus esimerkiksi länsiseinästään, joka näkyy näissä kuvissa hyvin?
Huonona googlaajana en löytänyt artikkelia, jossa laajennusvarasta kerrottiin, mutta kyllä, sellainen on olemassa, eli juurikin tuon bussiaseman päälle voidaan vielä 30:n metrin laajennus tehdä (eli laajennusosa olisi samalla bussiterminaalin katto).

MUOK: LINKKI UUTISEEN, JOSSA LAAJENNUSVARASTA KERROTAAN

@maeeeq:
Tulevaisuutta varten hankkeeseen liittyy myös kasvuvaraus. Terminaalin uuden sisääntulon eli T2-laajennuksen ja bussiterminaalin väliin on jätetty noin 30 metrinen alue, josta saadaan terminaaliin tarvittaessa vielä enmmän lisätilaa.
Raksa, Maeeeq tykkää tästä
tekijänä apollonkatu
#103474
Ihan kivan näköinen muuten, mutta muoviset?feikki-kasvit kyllä tappavat wau efektin. Kamoon jengi tulee Suomeen ja vastassa on jotain muovipaskaa?

Uskomatonta. Ehdottomasti aidot puut ja kasvit pitää olla, muuten ei mitään järkeä. Muutenkin sommittelun pitää olla mahdollisimman luonnollinen, se on se Suomen juttu, ei mitään over engineered feikkiluontoa, se ei puhuttele ketään. Contained nature on tehty Japanissa/Aasiassa niin usein ja paremmin jo monta kertaa. Luomu on se Suomen ainutlaatuisuus. Zen nature, roasted green tea/hojicha kuppi käteen vielä.
tekijänä hmikko
#103476
^ Oletan, että kasvit eivät ole muovia. Juuri istutettuina vaan näyttävät juuri istutetuilta käsitellyissä valokuvissa. En sitten tiedä, miten sammal toimii tuommoisissa olosuhteissa. Siihen, että kivi näyttää luonnossa sammaloituneelta kiveltä, menee pieni ikuisuus. Siis olettaen, että sammaleet tykkäävät kasvaa sisätiloissa ja -valoissa.
tekijänä tuomas
#103485
apollonkatu kirjoitti: 27.11.21 04:42 Ihan kivan näköinen muuten, mutta muoviset?feikki-kasvit kyllä tappavat wau efektin. Kamoon jengi tulee Suomeen ja vastassa on jotain muovipaskaa?

Uskomatonta. Ehdottomasti aidot puut ja kasvit pitää olla, muuten ei mitään järkeä. Muutenkin sommittelun pitää olla mahdollisimman luonnollinen, se on se Suomen juttu, ei mitään over engineered feikkiluontoa, se ei puhuttele ketään. Contained nature on tehty Japanissa/Aasiassa niin usein ja paremmin jo monta kertaa. Luomu on se Suomen ainutlaatuisuus. Zen nature, roasted green tea/hojicha kuppi käteen vielä.
Aitoja kasveja ovat. Mutta onhan tuo esteettisesti aika valtava downgrade havainnekuviin nähden, tosin olisihan se pitänyt arvata.

Kuva
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19