Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä OlliMolli
#2509
Meinaako ne tilata uusia juniakin tuota projektia varten? Viimeksi kun tarkistin, meillä Suomessa ei ollut mitään TGV:itä käytössä. :lol: Tuosta ei oikein saanut selvää, että miten iso rakennuskokonaisuus on kyseessä, mutta ihmetyttää, että miksi siinä pitää taas vaihteeksi kulua niin kauan? Ei tuo nyt kovin isolta projektilta kumminkaan näytä. On kyllä ihan hyvä joka tapauksessa, että rakentavat matkakeskuksen myös Tikkurilaan, koska nykyisellään asema on kyllä hieman ikävähkö, vaikka ne uudet rakennukset kuten Majakka auttoivatkin asiaa.

Ihan kivan näköinen rakennus kyllä kaiken kaikkiaan; jotenkin minulle tuli tuosta ensimmäisestä kuvasta Field's Copenhagen -kauppakeskus mieleen. :D
Avatar
tekijänä H.C.
#2511
Moolio kirjoitti:Tuosta ei oikein saanut selvää, että miten iso rakennuskokonaisuus on kyseessä, mutta ihmetyttää, että miksi siinä pitää taas vaihteeksi kulua niin kauan?
Toi asemarakennus liiketiloineen on näin hätäisesti raporttia selattuani ilmeisesti joku 5000 k-m2, eli ihan mukavan kokoinen asemaksi.

Tää hanke ei sinänsä mikään kovin uusi ole, sitä on jo jonkun aikaa visioitu, mutta todella laajasta hankkeesta on kuitenkin kyse sillä se kytkeytyy niin moneen muuhun käynnissä olevaan hankkeeseen. Tän raportin jälkeen tehdään vielä alueen kaupallinen selvitys ja lisäksi homma kytkeytyy tiiviisti myös tohon Tikkurilan keskustasuunnitelmaan, Jokiniemen Grönbergin maiden rakentumiseen radan itäpuolella ja Heurekan laajennukseen/kulttuurikeskukseen. Lisäksi ennen kuin voidaan lopullisesti mitään päättää pitäisi kehäradan suunnitelman ja toteutuksen olla varmistunut. Ratikan tulemisesta Vantaallekkin pitäisi varmaan päättää. Myös selvitysten siitä miten matkustajamäärä kehittyy (on arvioitu jopa kaksinkertaistuvan?) ja miten terminaalia joudutaan vielä laajentamaan pitää olla valmiita. Lisäksi mukana hankkeessa häärii Vantaan kaupungin lisäksi Ilmailulaitos, VR, Rathallintokeskus ym. Huh, huh! Joten ikävä kyllä tässä menee näköjään vielä kauan. :?

Mutta sitten kun se ja kaikki muu sen ympärillä on valmista on varmasti Vantaallakin lopulta joku kunnon oikea keskus. :roll:
tekijänä Jape
#2513
Tuo matkakeskus olisi melkoinen! :shock: Katoksen tosin toivoisi olevan lasinen, kuten Helsingissä, paras olisi sellainen suuri puolilieriön muotoinen, vähän kuin Itäkeskuksessa. :)
Avatar
tekijänä H.C.
#2724
Jonkun aikaa on jo tullut jännitettyä että tuleeko tästä hankkeesta vielä koskaan mitään, mutta nyt näyttää valoisammalta taas. Eli Kyseessä on Tikkurilaan tuleva kulttuurikeskittymä, josta varmaan on useimmat jo kuulleet. Kaavoitus alkaa nyt vihdoin ja hankkeesta voi lukea Vantaan sivuilta: http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti. ... 2347;31485

vähän näitä tärkeimpiä faktoja tuolta:
...Keskukseen on varmuudella tulossa Heureka, Musiikki- ja tanssitalo sekä hotelli.

Tulostaan myöhemmin päättävät mm. viestintämuseo Epos ja Ilmailumuseo. Hankkeeseen osallistuu todennäköisesti myös muita pienempiä laitoksia ja yrityksiä.

Musiikki- ja tanssitalon on määrä valmistua 2006, hotellin 2007, Heurekan laajennuksen ja Epoksen 2008. Muut tilat valmistunevat vuoteen 2014 mennessä. Vaiheittainen rakentaminen aiheuttaa toiminnallisia ja kaupunkikuvallisia haasteita, joihin kaavatyössä haetaan ratkaisua.
Tämän hetkisten suunnitelmien perusteella keskukseen tulisivat seuraavat tilat:
Heurekan laajennus (noin 4300 m2 ): kolmiulotteisia filmejä näyttävä elokuvateatteri, ravintola ja tiedelaboratorioita. Tilat on tarkoitus yhdistää radan ylittävällä, lämpimällä sillalla Heurekaan.

Musiikki- ja tanssitalo (3300 m2 ): Niskankoski Oyn hanke, johon sisältyy tanssisali ja kahvila

Hotelli (1300m2 ): 90 hotellihuonetta

Epos viestintämuseo (noin 9000 m2): Ylen, SanomaWSOYn, Nokian ja Tietotekniikan Liiton yhteishanke

Tv-Arkki (1500 m2 ): Ylen hanke, jossa mm. kaksi teatteria, näyttelytiloja ja tv-ohjelma-arkisto

Elävän kuvan museo (2500 m2 ): opetusministeriön ja Suomen elokuva-arkiston hanke, näyttely- ja hallintotiloja, sekä työpajoja ja aputiloja.

lmailumuseon näyttelytilat (10 500 m2 ): kaksi suurta hallia, hallintotilat, aputilat

Tietotekniikan museo (2300 m2 ): Tietotekniikka ry:n hanke, jossa näyttely- ja hallintotiloja

toimitiloja (13 800 m2 ). Vantaan kaupungin varaus

muut tilat, kuten kiinteistön huolto ja tekniikka, 4200 m2 .

lisäksi rakennetaan noin 2000 autopaikkaa, jotka sijoitetaan pääosin keskuksen kellaritasolle

Kun vasta osa tilojen käyttäjistä on varmistanut osallistumisensa, voi luettelo muuttua suunnittelun edetessä.
Kaavamääräyksillä turvataan kuitenkin, että toiminta on halutuntyyppistä. Asemakaavalla alue tultaneen osoittamaan kulttuuritoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi (YY), jonka lisäksi sallitaan hotellin, toimistojen ja pienimuotoisten liikkeiden sijoittuminen keskukseen. Kohteeseen voidaan osoittaa myös pieni määrä julkisia palveluja tai esim. urheilutiloja.

Kokonaiskerrosala on arviolta 50 000–60 000 kerrosneliömetriä. Keskittymä tulee tavallaan koostumaan useasta eri rakennuksesta, jotka on yhdistetty toisiinsa keskellä kulkevalla, katetulla raitilla.

Keskittymästä iso osa on yksikerroksista korkeaa aula- ja näyttelytilaa, osa IV-VI -kerroksista hotelli- ja toimistotilaa. Vesikaton korkein kohta tulee olemaan noin 34 metriä Kuninkaalantien keskimääräistä tasoa ylempänä.
Viime vuonna järjestettiin hankkeesta suunnittelukilpailu jonka voitti ehdotus nimeltä Moby Dick, jonka on suunnitellut arkkitehdit Asmo Jaaksi, Teemu Kurkela, Samuli Miettinen ja Juha Mäki-Jyllilä. Rakennus muistuttaa ulkomuodoltaan valaan selkärankaa: http://www.vantaa.fi/binary.asp?path=1; ... &version=1

Vantaalla tosiaan pidetään "megahankkeista" :D. Hesarin artikkelissa, kun keskittymää oltiin alettu hahmottelemaan, kaupunginjohtaja luonnehti suurinpiirtein tätä kulttuurikeskittymää hankkeena joka lopulta tekee Vantaasta selkeästi itsenäisen kaupungin Helsingin reunakaupunkina olemisen sijaan. Ikuisena optimistina odottelen innolla mitä tuleman pitää.
Avatar
tekijänä H.C.
#2734
Myyrmäen liikunta- ja monitoimihallista tehtiin tänään päätös ja hyvinhän siinä lopulta kävi. Rakentaminen hyväksyttiin äänin 12-3.

:smt030

Varmasti saa taas Vantaan sanomista lukea kuinka törkeää moisia on rakentaa samalla kun kaupungin palveluja supistetaan rahapulan vuoksi. Mutta, mutta.. No, hyvä homma se on että rakennetaan, kyllä siitä vielä enemmän hyötyä tulee olemaan kuin haitta että saadan kunnon halli Myyrmäkeen. Rakennuslupahakemus käsitellään en viikolla.

kaupungin tiedote asiasta:
http://www.vantaa.fi/i_uutinen.asp?path=1;129;31760
Avatar
tekijänä H.C.
#2815
Jotain pientä ja vähemmän pientä shittiä Myyrmäki-Martinlaaksosta taas:

Myyrmäen keskustan kehittämissuunnitelma on Vantaan kaupunkisuunnittelulautakunnan tämän syksyn työohjelmassa. Sen vanhan terveysaseman kohtalo on jo sinetöity, ja uus kaava paikalle valmisteilla. Sopimus NCC:n entisen pääkonttorin muuttamisesta sosiaali- ja terveysasemaksi on tehty, ja kunhan remppa on valmis siitä tulee lajissaan Suomen suurin sosiaali- ja terveysasema. Vanhan tilalle tulee siis Myyrmannin laajennus johon luultavasti tulee ainakin Prisma. Lisäks selvitellään paikoituksen siirtämistä maan alle Myyrmäen keskustassa ja uutta rakentamista niille rakentamattomille tonteille siinä ihan ydinkeskustassa. Sinne halutaan ihmisiä ja sellaisia palveluja että paikka pysyy myös iltaisin elävänä. Eli luultavasti asuin-/liike sekataloja ja ravintoloita. Loistavaa. Lisäks lähellä Myyrmäen keskustaa on asuintalojen liepeillä näitä tyypillisiä laajoja valtavia lähiöparkkipaikkoja joiden tilalle nyt halutaan rakentamista ja pysäköinnin siirtämistä piiloon, kaavoitus-/selvitystyö on käynnissä. Erittäin loistavaa. Myyrmäki on jo pitkään ollut Vantaan väkirikkain ja tiiviiten rakennettu kaupunginosa eikä kyllä tule sitä asemaa menettämään. Joku aika taaksepäin hyväksytyssä Myyrmäen kehittämisstrategiassa tavoittena oli että Myyrmäestä kehitettäisiin aluekeskusten ykkönen.

Martinlaaksosta osui syksyn suunnitteluohjelmassa silmään "Martinlaakson keskusta"-niminen kaavatyö. Tässä ihan mun vieressä aseman itäpuolella on vanha ostari/toimistorakennus jossa on yks pieni kauppa, pankki, apteekki, makuuni, kotipizza, pari kioskia, pahamaineinen räkälä Martinralli ja joku muu pikkuliike. Sen pohjoispuolella on juna-aseman liityntäpysäköintiä ja rojuisena metsikkönä säilynyttä rakentamatonta tilaa. Kysäisin sähköpostilla tästä kaavatyöstä ja tavoitteena on kuulema ainakin ostarin laajennus (ostarin omistaja tehnyt kaavamuutosta koskevan aloitteen) ja sen pohjoispuolelle selvitellään mm. asumisen sijoittamista. Hienoa tosiaan jos vihdoin aletaan kehittää Martinlaaksoa, täällä alkaa nimittäin palvelut olemaan aika vähissä kun kaikki on vähitellen keskitetty Myyrmäen keskustaan. Toivottavasti kaavoitus sujuu hyvin, täällä on ollut tapana normaalisti valittaa kovaan ääneen palvelujen vähenemisestä, mutta sitten kun niitä ollaan tänne suunnittelemassa niin yhtäkkiä pelätäänkin alueen ilmeen muuttumista ja liikenteen lisääntymistä. Lidl esimerkiksi luopui tavoitteistaan rakentaa Martinlaaksoon myymälä kun se herätti ruuhkia pelkäävässä väestössä niin valtavaa vastarintaa.

edustuskuva aseman ostarista (ulkonäöstä huolimatta se on ihan hyvä ja rauhallinen ostari):
Kuva
Avatar
tekijänä H.C.
#2834
Tikkurilan vanhaan sillkitehtaaseen suunnitellaan nyt asuntoja, tiesi Vantaan Sanomat kertoa. Homma kulkee nimellä Tikkurila Loft ja tarkoituksena on muuttaa vanhat tehdaskiinteistöt asuinkäyttöön niin että niihin tulee tämmöisiä yksilöllisiä luksusasuntoja joita jenkkileffojen kaupungeissa usein näkee. Hinnat tulee olemaan todella korkeella ja asukkaille sallitaan mahdollisuus suunnitella asuntojaan itse. Esimerkki asunnosta voi olla 170m^2 yhtenäinen tila jossa on keittiö tjsp. Huonekorkeus voi olla 6m, osasta asunnoista voi tehdä 2-tasoisia, vanhaa tavarahissiä voi käyttää auton nostamiseks asuntoihin ym. Tikkurilantien puolella tulee säilymään liiketiloja ja myös siellä nykyisin toimiva Teatteri Kehä III säilyy. Nykyinen kaava sallii lähinnä toimistotiloja sinne, joten se pitää muuttaa ja se saattaa viedä aikaa sillä edellinen kaavamuutos kävi läpi kaiken maailman hallinto-oikeudet. Silkin rakeenukset on pystytetty vuosina 1930-1960. Paikka on helvetin upea vanha tehdasmiljöö joen rannalla.

Kuvia:
Kuva

Kuva


Lisäksi YIT aloittaa Tikkurilan aseman itäpuolella Tiksintien varrella toisen Twins toimistotalon rakentamisen minä hetkenä hyvänsä. Rakennuslupa myönnettiin pari päivää sitten.

Kuva
Avatar
tekijänä H.C.
#2889
Päivän Hesarissa oli taas hienolla kuvalla höystettyä juttua Vantaan kulttuurikeskittymästa. Ei pahemmin mitään uutta tietoa, rakentaminen halutaan aloittaa ens vuonnaa, heurekan laajennus, ravintola, tanssitalo ja hotelli auki 2008 jne... mutta käykäähän katsomassa hankkeen omat sivut:

http://www.heureka.fi/exhibitions/tulev ... b-content/

löytyy mm. hanketta esittelevä videopätkä josta saa paljon paremman kuvan kuin yhdestäkään havainnekuvasta.

Kuva
Avatar
tekijänä H.C.
#2899
Vähän taas jotain juttuja eri puolilta Vantaata:

Myyrmäen areenan tieltä on nyt kaadettu metsä ja maarekennus alkaa lokakuussa. Areena on valmis reilun vuoden päästä ja julkisivuun tulee puuta terästä ja teräsbetonia.

Citycon Oyj suunnittelee kauneus- ja terveystavaratalon rakentamista Tammistoon Gigantin lähettyville. "Liiketoiminnan konsepti on kiinteistöpäällikkö Karl Slätisin mukaan aivan uusi Pohjoismaissa" kertoi ens Sunnuntain Vantaan Sanomat, mutta sen tarkemmin ei hommasta haluttu kertoa kun Citycon ei vielä ole investointipäätöstä tehnyt.

Ja sitten vielä kaukana idässäkin suunnitellaan. Pieni tiivistelmä viime keskiviikon Vantaan sanomista:
Hakkilalle sovitellaan sisäsataman tehtävää
VS / Johanna Halava

Logistisesti erinomaisella paikalla Vuosaaren satamaan nähden sijaitsevasta Hakkilasta kaavaillaan eräänlaista satamakaupunginosaa , vaikkei se meren rannalla sijaitsekaan.
PK-urban -hankkeen projektipäällikkö Janne Rönnbackan mukaan Hakkilalla on kuitenkin hyvät mahdollisuudet kehittyä logistisia sekä muita palveluja tarjoavaksi sisäsatamaksi.
Hakkilan alueella toimii noin 300 yritystä. Yritysten näkemyksiä Vuosaaren sataman tarjoamista mahdollisuuksista kerätään huomenna torstaina Vantaan kaupungin ja Urban -hankkeen järjestämässä seminaarissa.
Samalla on tarkoitus käynnistää yritysten välistä yhteistyötä, jonka avulla aluetta voidaan profiloida.
Lehdessä oli vähän kattavampi juttu tosta ja hanketta verrattiin Aviapolikseen. Toivottiin että sinne muodostuisi vähän saman tapainen yrityskaupunki jolla on oma imagonsa ja josta löytyy tarvittavat palvelut yrityksille. Tekee hyvää Itä-Vantaalle ja Hakunilalle saada kunnon työpaikat asukkaille.
Avatar
tekijänä H.C.
#2983
Nykyisen Koivukylän ja Ilolan välillä olevaan metsään tullaan rakentamaan uusi Leinelän asuinalue. KALA hyväksyi eilen alueen kaavarungon ja asemakaavoitus voi alkaa. Alueen eteläpuolelta kulkeva Koivukylänväylä valmistuu 2007 ja talojen rakentaminen voi alkaa 2008. Samoihin aikoihin on Kehäradan rakentamisen tarkoitus alkaa ja Leinelään tulee yksi sen asemista. Alueesta on tarkoitus tulla tämän näköinen:
Kuva
Korkeimmat rakennukset tulee olemaan 7-kerroksisia, muuten yleisesti 4-5-kerroksisia. Ilahduttavaa huomata että umpikortteleitakin on alettu suunnitella uusille alueille, vaikkei niitä olekkaan kuin pari tässä.
Avatar
tekijänä H.C.
#3110
Varmaan jokainen tämän jo tietääkin, mutta Jumbon laajennus on nyt sitten vihdoin valmistunut ja avasi ovensa tänään. Jumbo on nyt Suomen toiseksi suurin ostoskeskus Itäkeskuksen jälkeen ja parkkipaikkojen määrässä se on Pohjoismaiden suurin. Laajennukseen tuli uusia liikkeitä, kahviloita ja ravintoloita yhteensä yli 60 joista suurin on Stockmann. Näillä näkymin Jumbon Stockmann jää Suomen viimeiseksi, enää täältä ei kuulema löydy alueita joista Stockmannin tavaratoille löytyisi riittävän suurta asiakasmäärää.
Avatar
tekijänä H.C.
#3121
Vantaan kaupunkisuunnittelu viettää tänä talvena 50-vuotisjuhlaa ja aiheesta järjestetään useita luentoja syksyn ja ensi kevään aikana. 3.11 julkistetaan Sari Hirvosen tutkimus "Ruraali urbaani - Vantaan kaupunkisuunnittelun historia":
Julkaisu on läpileikkaus nuorehkon maankäytön suunnitteluorganisaation valtavista haasteista, ylpeästä työstä ja värikkäistä vaiheista. Selvityksessä kuvataan kunnan osaa Helsingin suunnittelemattomana esikaupunkina, itsenäiseksi kaupungiksi selviytymissuunnittelua, pyrkimystä hallittuun ja hyvinvoivaan arkeen sekä kasvua suunnittelukumppanuuteen. Lähes kaikki maankäytön suunnittelun osa-alueet ovat olleet läsnä Vantaan suunnittelutyössä kautta sen historian. Näkökulmat ovat kokeneet taantumia ja renessansseja sekä kypsyneet. Suunnitteluhistorian vaiheet ovat pääosin tavoitteiden murroksia.

http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti. ... ABAD221B7B
lisätietoja: http://www.vantaa.fi/kaupunkisuunnittelu

tässä huvin vuoksi ja juhlan kunniaksi pari kuvaa siitä millaiseksi Tikkurilaa suunniteltiin 60-luvun alkupuolella:

Kuva
Olen tyytyväinen etteivät suunnitelmat täysin ole toteutuneet, mutte nuo pari tornia tovotan milloin vain tervetulleiksi tuonne Tikkuraitin molempiin päihin (Tuon vasemmassa reunassa olevan tornin kohdalle on oikeastaan nyt valmisteilla asemakaavamuutos josta ei muuta tietoa ole kuin että asuntoja on tulossa. Nyt olisikin hyvä aika kaivaa vanhat suunnitelmat taas esiin :smt003 ).
Mitäs sanotte tästä?
Kuva
Avatar
tekijänä OlliMolli
#3125
Näenkö 11-kerroksisen pilvenrepijän tuolla keskellä kaupunkia? Hurjaa. Tuo malli näyttää aika pitkälti siltä, mitä Tikkurila nykyään on. Sääli sinänsä, parannus on tehnyt Kehä III:sta hienon näköisen moottoritien Tikkurilan kohdalla ja Kielotornikin kaikessa rumuudessaan näyttää aikas hienolta siintämässä siellä kauempana. Itse ainakin kesällä herättelin jo toivoa hienosta alueesta kun ajelin Tapiolasta Tikkurilaan päin, kauempaa se näytti todella lupaavalta. Valitettavasti Tikkurila keskustaansa lukuun ottamatta on kyllä ainoastaan isompi versio stereotyyppisestä suomalaiskylästä. Keskusta on kyllä, pakko myöntää, ihan hieno - loppuu vaan liian nopeasti ja sen jälkeen alkaakin sitten heti 80-luvun kaakeli-helvetti.

Anyhow, täytyy nyt HooCeeta kiittää ketjun täydentämisestä. Täällä talossa ei taida olla ketään, joka yhtä säntillisesti pitää meitä ajan tasalla oman alueensa kehityksestä. Pitäisi ottaa itsekin mallia tästä. :smt038
Avatar
tekijänä H.C.
#3127
Moolio kirjoitti: Anyhow, täytyy nyt HooCeeta kiittää ketjun täydentämisestä. Täällä talossa ei taida olla ketään, joka yhtä säntillisesti pitää meitä ajan tasalla oman alueensa kehityksestä. Pitäisi ottaa itsekin mallia tästä. :smt038
Kiiteokset vaan, postailen näitä juttuja aikani kuluks vaikken uskokkaan kaikkien olevan yhtä innhostuneita kaíkista näistä Vantaan suunitelmista kuin itseni. Mielenkiintoista olisi kyllä kuulla täällä muidenkin kaupunkien pienemmistäkin projekteista, oma aika ei kuitenkaan riitä kuin Vantaan kehityksen akstiiviseen seuraamiseen.

Tikkurila on mitä on, pieni, rojuinen ja kylämäinen, silti elämää täynnä ja enemmän keskusta kuin mikään muu paikka Vantaalla. Keskustan koko mua eniten harmittaa. Mutta mikä Tikkurilasta tekee hienon on ettei se muiden aluekeskusten tapaan ole nukkumalähiö joka elää vain kauppojen aukiolon mukaan. Suurkitos tästä hotellille yökerhoineen joka ruokkii paikan muutakin ravintolatarjontaa ja sille että paikan ostoskeskus on pieni eikä ime kaikkea elinvoimaa itseensä. Siellä on myös lentokentän ympäristön jälkeen eniten työpaikkoja Vantaalla. Kauneinta Tikkurilassa on Kervajoen ranta vanhoine tehtaineen.
Avatar
tekijänä H.C.
#3139
Vantaalle on valmistumassa arkkitehtuuristrategia, joka tulee kupunkisuunnittelulautakunnan käsittelyyn 9.11. Enhdotetun strategian löytää täältä:
http://www.vantaa.fi/i_liitetiedosto.as ... 4869;34875

Mitään selkeää "tälläisiksi talot tulee rakentaa"-juttua siitä ei löydy vaan tavoitteita joilla pyritään luomaan Vantaasta korkealaatuisempi. "Reunakaupungin laatu ei enää kelpaa". Mielestäni erittäin hyvä että tällaisia strategioita tehdään, osoittaa että ainakin halua kehittää kaupunkia parempaan suuntaan löytyy. Selkeiden koko kaupunkia koskevien linjojen pohjalta sitä on parempi alkaa kehittämään, kunhan vaan sitoudutaan noudattamaan strategiaa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 83