RV kirjoitti:
"Pyöräilijät tarkoituksella ajavat autoilu vs. pyöräily vastakkainasettelua tämmöisillä tempauksilla.
Miksei voida sekä parantaa pyöräilyn, joukkoliikenteen että autoilun sujuvuutta? Kyseessä ei ole nollasummapeli, jossa yhden ryhmän etu on aina toisen haitta."
Näin! Ei siinä ole ollenkaan vikaa että tehdään yhtenäinen pyöräliikenteen väylä keskustaan väylän viereen. Mikään ei estä rakentamasta nykyisen Itäväylän viereen tai päälle, kyse on perin oudosta käsityksestä.
Virhe! On ihan yhdyskuntasuunnittelun fundamentaalisia totuuksia (vrt. maa kiertää aurinkoa, kala ei ole lintu jne.) että pyöräilyn, joukkoliikenteen ja autoilun sujuvuutta ei voi yhtä aikaa lisätä suurkaupungissa, jos kaikkien käyttäjämäärien tulisi myös kasvaa. Kaupungissa autoilijan etu on hyvin usein joukkoliikenteenkäyttäjän haitta.
Syy tuohon yksinkertaiseen totuuteen on se, että infrastruktuurin rakentaminen ja ylläpitäminen maksaa rahaa, jota julkisella sektorilla on liikennehankkeisiin rajallisesti. Jos kehitetään autoliikennettä, ne rahat ovat pois julkiselta liikenteeltä, ellei oteta käyttöön tienkäyttömaksuja. Toinen syy yksinkertaiseen totuuteen on tila, jota ei ole rajattomasti. Autoilu vie huomattavasti enemmän tilaa kuin julkinen liikenne tai pyöräily. Jos kehitetään autoilua, välimatkat edellisestä syystä kasvatat ja kaupunki hajautuu. Se johtaa siihen, että autoilu lisääntyy eikä julkista liikennettä voida järjestää kilpailukykyisesti (puhumattakaan kevyestä liikenteestä!). Taas edut ovat vastakkain.
"Mikään ei estä..." Estääpäs! Raha, jota ei ole. Mun puolesta autoilijat saisivat rakentaa vaikka keskustatunneliverkoston Helsingin alle, jos maksaisivat sen jollain muulla kuin verovaroilla. Mikään ei estä! Paitsi, että se maksaa aivan tolkuttomasti. Kyse on siitä, mihin käytämme rajalliset yhteiset varamme. Käytämmekö ne kustannustehokkaasti julkiseen liikenteeseen ja pyöräiyyn vai erittäin kustannustehottomasti yksityisautoiluun? Kaikkea ei voi saada.
Yksityisautoilijoiden "Eikö voitais vaan rakastaa kaikkia ja palvella kaikkien etua" -jaarittelu on yleensä todellisuudessa: "Rakennetaan hirveästi autoteitä. Voihan ne joukkoliikenteen käyttäjät perustaa sitten bussilinjoja, kunhan eivät bussikaistoja perusta! Pyöräilyä voi harrastaa siellä missä mahtuu. Ei liikuntaa tarvitse kaupungin kaduilla harrastaa."