Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä santerisieni
#59853
Halusin aloittaa tällaisen keskustelun ja kysellä, jos jollakin olisi tietoa hankkeesta. Aiotaanko sellainen rakentaa oikeati amerikkoihin ja olisiko mahdollista että esim: Helsinki- Oulu välille voisi sellainen tulla? :?
tekijänä Darre
#59861
Eikös tämä ole vielä pitkälti konseptivaiheessa ja ennen kunnon esittelyrataankin on vielä pitkä matka, puhumattakaan taloudellisista investoinneista kaupunkistruktuurin osaksi? Tämä on siis Elon Muskin seuraava lemmenlapsi. Hän on perustunat SpaceX:n ja Tesla Motorsin. Teorian mukaan kapselit liikkuvat putken sisällä lähes tyhjiössä keskimäärin 960kmh ja huippunopeus olisi 1220 kmh. Ja kysymykseen Oulun ja Helsingin välille tämä, niin vaikka teknologia olisi valmis niin se on niin tuhottoman kallis, että Jenkeissäkin sitä suunniteltaisiin vain miljoonakaupunkien välille, joissa asuu enemmän asukkaita kuin Suomessa. Projekti on mielenkiintoinen, mutta tällä hetkellä vielä optimistista utopiaa. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa, ken tietää.

Mallinus Hyperloot-radan putkista:
Kuva

Enkku Wikki: http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperloop
tekijänä hmikko
#59862
Mm. Pedestrian Observations -blogin Alon Levy on ampunut uutisankan alas aika tehokkaasti. Ks.

http://pedestrianobservations.wordpress ... repreneur/

Hyperloopissa on siis kyse lähinnä satunnaisesta keksijästä, joka on tykönään päättänyt, että 150 vuoden kokemus rautateistä on tykkänään jäänyt vanhanaikaiseksi ja että hän keksii ohimennen paremman. No ei keksi. Elon Musk on vaan menestynyt muissa hommissa ja ainakin näennäisesti myös yrittäjänä, mikä tekee hänestä amerikassa sankarin ja kaikkien alojen asiantuntijan. Media uutisoi juttua lähinnä kai siksi, että homma näyttää äkkiseltään siltä, että sankari on pelastamassa maailmaa mullistavalla keksinnöllä.
Viimeksi muokannut hmikko, 15.09.13 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä tissot
#59868
Tämä koko projekti oltaisiin ohitettu samantien jonkun hullun tiedemiehen ajatuksina, mutta uutisarvon tälle on antanut juurikin Elop Musk. PayPalin, SpaceX:n ja Teslan perustaja. Onhan kaverin saavutukset aika uskomattomat. Varsinkin Teslan ollessa ensimmäinen uusi autofirma jenkeissä kymmeniin vuosiin ja vielä saanut yrityksen voitolliseksi huimilla myyntimäärän lisäyksillä per kvartaali de facto automarkkinoilla on kyllä aika uskomaton suoritus.
Olen fani jos ei tuosta tullut vielä ilmi. :D


Suunnitelmat ovat vielä aika summittaisia. Musk on kylläkin luvannut rakentaa prototyypin ja rahoittaa kehitystä, mutta siihen end resultiin, eli San Franciscon ja Los Angelesin yhdistämiseen hän ei osallistu rahoittajana alustavasti. Keskittyy teknologian kehittämiseen. Protoakin saadaan kyllä vielä odottaa pitkään. Suurimmat ongelmat hinnan lisäksi on näyttänyt olevan noiden sisätilojen koot, jotka varmasti saisivat aika monen hyppimään seinillä. Tilojen kasvattaminen pistäisi suunnitelman hinnan vielä hullummaksi.

Kuva

Tälläisiä "hulluja" visionäärejä jotka ratsastavat juuri nyt sillä aallonharjalla ei voi koskaan olla tarpeeksi. Kun ei ole sotiakaan puskemassa teknologista kehitystä oikein tosissaan, niin kai nämä miljonääri, miljardööri visionäärit ovat ainoita jotka siihen pystyvät.
tekijänä hmikko
#59871
tissot kirjoitti:Kun ei ole sotiakaan puskemassa teknologista kehitystä oikein tosissaan, niin kai nämä miljonääri, miljardööri visionäärit ovat ainoita jotka siihen pystyvät.
Miten tuon nyt ottaa. Amerikkalaisten sotatekniikan kehittelyyn käyttämä raha ei ole toisen maailmansodan jälkeen juuri vähentynyt, eikä välttämättä edes kylmän sodan jälkeen (tosin raha on osin suuntautunut ydinpommien tekemisestä radioaktiivisten sotkujen siivoamiseen). Eikä pidä epäillä, etteikö tämän hetken konflikteja käytetä tekniikan testaamiseen. Myös Israel on tässä suhteessa ottanut hyödyn irti tilanteestaan ja myy sitten paikallisella väestöllä testaamiaan keksintöjä muulle maailmalle.
tekijänä tissot
#59872
hmikko kirjoitti:
tissot kirjoitti:Kun ei ole sotiakaan puskemassa teknologista kehitystä oikein tosissaan, niin kai nämä miljonääri, miljardööri visionäärit ovat ainoita jotka siihen pystyvät.
Miten tuon nyt ottaa. Amerikkalaisten sotatekniikan kehittelyyn käyttämä raha ei ole toisen maailmansodan jälkeen juuri vähentynyt, eikä välttämättä edes kylmän sodan jälkeen (tosin raha on osin suuntautunut ydinpommien tekemisestä radioaktiivisten sotkujen siivoamiseen). Eikä pidä epäillä, etteikö tämän hetken konflikteja käytetä tekniikan testaamiseen. Myös Israel on tässä suhteessa ottanut hyödyn irti tilanteestaan ja myy sitten paikallisella väestöllä testaamiaan keksintöjä muulle maailmalle.
En väitä että rahaa menisi yhtään sen vähempää nykyään, mutta voi kysyä meneekö sitä enemenissä määrin kasvavan koneiston ylläpitämiseen, kuin uusiin ja innovatiivisiin projekteihin. Sota tai maiden välinen jännite ei pelkästään takaa kansan tuen (lisää rahaa), mutta antaa myös oikeata kilpailua. Olisimmeko esim. nähneet kylmänsodan aikaan F-35 tyyppisen projektin joka on maksanut jenkeillä 600 miljardia dollaria ja junnaa edelleen. Pahimmillaan koneen tullessa markkinoille on tekniikka jo vanhentunut.
Se sodan tai kylmänsodan henki itsessään on täydellinen alusta uusille ideoille ja mikä tärkempää, myös niiden toteuttamiseen.
Avatar
tekijänä TommiM
#59923
Jenkkeihin olisi hyvä saada ensin ne "vanhentuneet" suurnopeusjunat ja sitten voitaisiin harkita tälläisiä beettamonorail 1.5-versioita.
Avatar
tekijänä TommiM
#60221
Verkkokaupan Samulikin kuuli ideasta:
- Maailmalla Hyperloop-radan kustannuksiksi on arvioitu 5 - 10 miljoonaa euroa per kilometri eli Helsinki-Turku-Tampere -välisen osuuden kokonaiskustannus olisi arviolta noin 2 - 4 miljardia euroa, Verkkokauppa.comin tiedotteessa lasketaan.
http://www.iltalehti.fi/digi/2013092517527906_du.shtml
Avatar
tekijänä Tehari
#60229
Mielestäni hyvä idea! Tosin en kyllä kannata Tampereen tai Turun lentokenttien lopetusta, enkä varsinkaan sataman rahtiliikenteen lopettamista. Meneehän Turusta 8-tietä pitkin melkoinen määrä rahtia, joka päivä!
Lisäksi VR vetäisi sellaset ripulit tästä, että siellä olis konnarit hieman hiilenä. Onhan se kuitenkin hienoa matkustaa esim. Turku-Helsinki väliä 2h :smt026

Ikävä kyllä tälläinen projekti ei tule suomessa toteutumaan, ainakaan seuraavaan 50 vuoteen.
tekijänä hmikko
#60230
Tehari kirjoitti: Ikävä kyllä tälläinen projekti ei tule suomessa toteutumaan, ainakaan seuraavaan 50 vuoteen.
Ei tule missään muuallakaan, uskallan luvata.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#60231
Toi että saisit oikeasti käyttökelpoisen tyhjiöputkiradan viritettyä Helsinki-Turku-Tampere akselille 2-4 miljardilla on täysin hatusta vedettyä bullshittiä, ja muutenkin koko juttu pelkkää mainosta. Muskin hinta-arvio on lytätty asiantuntijoiden toimesta täysin (hinta-arviot alkavat 10 kertaisesta ja päättyvät 100 kertaiseen väitetystä), eikä siihen Muskin putkeen vielä tosiaankaan mitään merikonttia mahdu, kun jo keskipainoiselle amerikkalaiselle tulee liian ahdasta.

Suomalaiset lämpöolosuhteet oletettavasti asettaisivat omat haasteensa putkelle, eli eiköhän hinta-arvio tuollaiselle verkkokauppiaan järjestelmälle lähde siitä 200 miljardista mieluummin kuin kahdesta.

Johonkin suurkaupungin kahden lentokentän väliseen sukkulaliikenteeseen rata voi vielä ehkä toimia, mutta ei kaupunkien väliseen liikenteeseen vielä todella pitkään aikaan.