Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Bob the Builder
#78966
Törkeää maanhaaskausta! Jos rakennetaan "neitseelliseen" maaperään niin rakennetaan sitten kunnolla, tiivistä ja korkeaa. Alueesta tulossa täysin paska, tehoton ja vastoin 2050 kaavan periaatteita
Avatar
tekijänä Clepe
#79006
Mun mielestä toi suunnitelman ainoa urbaani ranta muistuttaa kontekstiltaan Tilkantoria Pikku-Huopalahdessa. Ongelma se että tosta on pakko tehdä erinomainen paikka, jos elämää halutaan. Kun mikään läpikulkupaikka toi ei ole.
tekijänä pallo
#79010
On kyllä erikoinen suunnitelma kun tavallaan saaren erityisluonnetta nimenomaan saarena, jossa on vettä ja rantoja ei hyödynnetä juuri lainkaan. Saaren keskelle on sen sijaan päräytetty jonkin sortin metsäkaupunkia. Tätä projektia kannattaa ehkä suosiolla lykätä omasta mielestäni, jos ei sitä voida kunnolla rakentaa. Enkä tarkoita nyt tehokkuutta vaan funktionaalisuutta. Metroasemallahan tämäkin liikenne kannattaisi luonnollisesti hoitaa, laajasalosta metro eteenpäin.
Avatar
tekijänä RV
#79012
Bob the Builder kirjoitti:Törkeää maanhaaskausta! Jos rakennetaan "neitseelliseen" maaperään niin rakennetaan sitten kunnolla, tiivistä ja korkeaa. Alueesta tulossa täysin paska, tehoton ja vastoin 2050 kaavan periaatteita
Öh, otahan huomioon alueen sijainti. Miksi johonkin Vartiosaareen pitää rakentaa "tiivistä"? Tuskin kivijalka- ja korttelikaupunki-intoilijat tuonne muuttavat, nimenomaan sitä luontoa ja väljyyttä kaipaavat. Ei sitä umpikorttelia pidä tunkea kaikkialle. Tuolla rakentaisin muutaman tornitalon malliin Hertsikan vanhat (paitsi korkeampia, vaikkapa 18 krs) ja säästäisin ne hienot lehdot joista olen huolissani.
tekijänä hmikko
#79015
Bob the Builder kirjoitti:Alueesta tulossa täysin paska, tehoton ja vastoin 2050 kaavan periaatteita
Yleiskaavaehdotus karttapalvelusta. Vartiosaaren pikselit siis asuntovaltaista A2 (korttelitehokkuus 1,0 - 2,0) ja A3 (korttelitehokkuus 0,4 - 1,2). Selityksissä annetut prosentit (60 % korttelia) tarkoittavat per jatkuva alue, ei per pikseli. Ramsinniemen rakentamisesta tolleen saadaan sitten seuraava protestiliike.

Tehokkainta A1:stä on merkitty Yliskylään rantaan, Laajasalontien varteen. Siinä ois nyt vissiin kaivattua urbaania rantaa tyrkyllä. Kantakaupunki-merkintä C2 on tehoiltaan samaa kuin A1.

Kuva
tekijänä hmikko
#80106
ARA:n suunnittelukilpailuun tulleet ehdotukset ovat esillä heitin sivulla. Kilpailualue on asuinalueista keskimmäinen, viherkäytävien välissä.
ARA-suunnittelukilpailu energiatehokkaasta asuinalueesta Vartiosaareen
Kilpailuaika 16.6.-30.11.2015


ARA, Helsingin kaupunki ja Suomen arkkitehtiliitto SAFA järjestävät suunnittelukilpailun, jossa haetaan konseptuaalisia ja yleispäteviä ratkaisuja asuntorakentamisen ajankohtaisiin tavoitteisiin. Vartiosaari toimii kilpailussa alustana uusien näkökulmien esille nostamisessa. Kilpailuehdotusten ideoita hyödynnetään myöhemmin alkavassa asemakaavoituksessa.

Kyseessä on yleinen suunnittelukilpailu, jonka osanotto-oikeutta ei ole rajattu. Osallistujien toivotaan muodostavan monialaisia työryhmiä.
Kuva
Avatar
tekijänä RV
#80125
Miksi vannotaan kantakaupungin tiivistämisen nimiin, mutta sitten halutaankin tuhota saaristoa (Vartiosaari on vieläpä arvokasta saaristoa, tiedä sitten säästävätkö lehdot jne) ja rakentaa ratikoita Vuosaareen?!
Avatar
tekijänä Urbaani
#80130
RV kirjoitti:Miksi vannotaan kantakaupungin tiivistämisen nimiin, mutta sitten halutaankin tuhota saaristoa (Vartiosaari on vieläpä arvokasta saaristoa, tiedä sitten säästävätkö lehdot jne) ja rakentaa ratikoita Vuosaareen?!
Jonnekin kasvavan kaupungin rakentamista on kuitenkin ohjattava. Täydennysrakentaminen on nimbyjen ja normien takia edelleen lähinnä symbolista, joten kokonaan uusia asuinalueita pitää rakentaa myös.
Avatar
tekijänä RV
#80138
Tande kirjoitti:
RV kirjoitti:Miksi vannotaan kantakaupungin tiivistämisen nimiin, mutta sitten halutaankin tuhota saaristoa (Vartiosaari on vieläpä arvokasta saaristoa, tiedä sitten säästävätkö lehdot jne) ja rakentaa ratikoita Vuosaareen?!
Jonnekin kasvavan kaupungin rakentamista on kuitenkin ohjattava. Täydennysrakentaminen on nimbyjen ja normien takia edelleen lähinnä symbolista, joten kokonaan uusia asuinalueita pitää rakentaa myös.
Olen aivan samaa mieltä - tilaa on koko Uusimaa kuitenkin. Vartiosaareen voidaan myös rakentaa korkeasti, jolloin arvokkaat lehtometsät säästyvät. Sen sijaan jossain Mäntsälän männiköissä ei ole säästettävää, joten sinne voi pykätä vaikka 100 000 asukkaan alueita.

50-lukulainen maastonmuotoja seuraileva pastellinvärinen retro olisi todella mageen näköistä Vartiosaaren kaltaisissa paikoissa.
Viimeksi muokannut RV, 11.01.16 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Urbaani
#80139
Jokin Herttoniemi/Pohjois-Haaga tyylinen rakentaminen voisi todellakin sopia Vartiosaareen. Allekirjoittaneelta kyllä vihreää valoa tornitaloille! Ja kun kerta rantoja ei tulla rakentamaan olisi tornitalojen rakentaminen jo maisemien potentiaalisten merimaisemien takia varmasti kannattavaa. (Ei mitään 4-kerroksista Leinelää! ;) ) Tällä hetkellähän suunnitelmat vaikuttavat Helsingin tyyliin melko paradoksaalisilta. -Helsinki on kauttaaltaan meren ympäröimä, mutta merinäköalat ovat todella harvojen nautinto.
tekijänä hmikko
#84794
Kaupunginhallitus hyväksyi osayleiskaavaesityksen eilen äänin 9-6. Vastaan hallituksessa Vihreät, Vasemmistoliitto ja RKP. Hallituksen vihreät siis kaikki vastaan, vaikka esittelevä kaupunginjohtaja Sinnemäki ja lautakunnassa Soininvaara ovat puolesta. Lisäksi päättivät, että asia viedään valtuustoon yhdessä yleiskaavan kanssa 26. päivä. Sisällön puolesta pitäisi tietysti olla järkevääkin, että kun yleiskaavassa päätetään isosta strategiasta, niin Vartiosaari on mukana. Käytänössä lienee omiaan lisäämään yleiskaavan vastustusta. Hallituksessa Vihreät yrittivät saada mukaan sitovan päätöksen siitä, että Vartiosaaren rakentamista ei saa aloittaa ennen kuin Yliskylään kulkee ratikka. Se esitys hävisi 10-5.

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ka ... index.html
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7